Близо 20 млн. лв. от глоби събра КАТ от началото на годината
Близо 20 млн. лв. от глоби събра КАТ от началото на годината / netinfo

Спадане на броя на катастрофите с ранени и загинали през първата половина на 2008 година отчитат от „Пътна полиция – КАТ”. Пред Дарик радио инспектор Марин Раковски съобщи, че от началото на годината са станали 3210 катастрофи с 4014 ранени и 386 загинали. От КАТ съобщават още и че в сравнение със същия период на миналата година броят на загиналите е с 36 по-малко. Според Марин Раковски в борбата с неразумното шофиране трябва да се включи цялото общество. Според вчера оповестената позиция на бившия външеншен министър Соломон Паси, към която се присъединиха Дарик радио и вестник „24 часа”, ако ние не успеем – Европейският съюз ще трябва периодично да налага върху цялата територия на Съюза най-добрите европейски практики за безопасност на движението. Искаме или не, вярваме или не, това ни очаква, но то е само за наше добро. Смятаме за естествено Европейската комисия да санкционира правителства, които не се справят с боклука, опазването на дивеча или околната среда. Време е да се готвим за механизми, които ще гарантират, че пътни жертви в дадена страна не надвишават много средното за ЕС. Или иначе казано, ако не се вкараме в европътя сами, да се готвим Брюксел да го стори. Същото (макар и в по-далечна перспектива) важи и за движението в София: ако ние не си оправим задръстванията, на Брюксел ще му се наложи и тях да оправя.

Има ли начин пътнотранспортните произшествия да намелят и на какво се дължи високият им брой?

Произшествия има навсякъде, не само в България. Хора загиват, други са ранени, трети получават трайни наранявания. В началото на годината имаме спад в аварийността, по всички показатели – произшествия, загинали, ранени. От началото на годината са станали 3210 произшествия, с 386 загинали, 4014 ранени. Загиналите обаче са с 36 по-малко в сравнение с предходната година. Ранените са с 52 по-малко, а пътните инциденти са с 150 по-малко. А защо се допускат? Предимно това е заради неспазване на правилата за движение – превишена скорост, неспазване на пътните знаци и маркировки, употреба на алкохол, неправоспособни водачи.

Способна ли е една служба да изкорени това нещо от българина или това е въпрос на самосъзнание?

Безопасността на движението по пътищата не трябва да се приема като една функция на едни контролни органи или на една система, каквато е МВР. Това е общонационален проблем. Това е въпрос на едно разбиране, на съзнателно отношение към проблематиката и то на всички за овладяване на тези показатели, които, макар и да са положителни в сравнение с предишната година, все още са тежки в сравнение с показателите на другите европейски страни.

Какво може да спре българина да нарушава правилата за движение – високите глоби, засилено полицейско присъствие? Има европейски държави, в които глобите са пропорционални на заплатите.

Във всички страни е правило глобите да са съобразени със стандарта на живот. Те не са самоцел. Глобата е налагане на наказание за извършено административно нарушение. Ние направихме една сериозна стъпка напред по отношение на овладяване на травматизма в нашата страна чрез въвеждане на това глобите да се заплащат на място. За 2007 година бяха събрани 23, 270 млн. лева. Само за първото шестмесечие на миналата година бяха събрани 2, 866 млн. лева. През първите пет месеца на тази година, събраните глоби от наложени наказания за нарушение на закона за движение по пътищата са 19,100 млн. лева. Така че ние направихме сериозна стъпка по отношение на едно реално изпълнение на наложеното наказание.

Когато има патрулна кола на пътя, шофьорите намаляват скоростта, след което отново натискат газта.

Бих казал, че това е национална психология, манталитет. Докато има контрол на пътя, ще спазваме правилата, а в момента, в който този контрол е отминал, ще караме, както си знаем. Аз често си задавам въпроса, защо не всеки не мисли – защо нямаме тази изпреварваща реакция, в случаите, когато се качват пътници при водач, който не е правоспособен или е употребил алкохол. Нямаме това възпитателно въздействие в обществото, значи тези, които се качват пир такъв шофьор не пази себе си.