Бисер Троянов: Важно е изборната администрация стриктно да спазва закона
Бисер Троянов: Важно е изборната администрация стриктно да спазва закона / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Бисер Троянов: Важно е изборната администрация стриктно да спазва закона
46105
Бисер Троянов: Важно е изборната администрация стриктно да спазва закона
  • Бисер Троянов: Важно е изборната администрация стриктно да спазва закона

Два дни преди изборите около 40% от българите все още продължават да не знаят как да гласуват, т.е. че ще могат да отбелязват вота си само със знак Х (хикс), поставен с химикал, който пише само със син цвят. Какви мерки ще вземе Централната избирателна комисия (ЦИК), за да няма много невалидни бюлетини? Как избирателите ще се справят с дългите бюлетини за общински съветници и чакат ли се опашки пред секциите? За тези и други въпроси относно гласуването и изборния ден, ето какво каза в предаването „Кой говори" по Дарик Бисер Троянов, говорителят на Централната избирателна комисия (ЦИК):

Вие отдавна сте член на ЦИК, много избори са ви минали през главата. Тези критики, които са за непрозрачна работа на ЦИК, искане на оставки, символични оставки на председателя на ЦИК, обвинения за хаос в работата, за политически натиск върху работата. Имало ли е на други избори такива обвинения?

Не зная дали да кажа, че е нормално в една предизборна кампания да се използват всякакви похвати. За мен е нормално една предизборна кампания да бъде спокойна, да успокоява хората, да внесе сигурност в това за кого те да гласуват, кого да подкрепят и как да отидат да гласуват. Те да бъдат мотивирани да излязат от домовете си, дори в очакваното студено време на 23 октомври, и да пуснат своята бюлетина. Може би е нормално и част от кампанията да бъде негативна. Традиционно, не зная защо, но в България се приема негативната кампания твърде радушно. Част от тази кампания не може да не са и изборната администрация, включително и ЦИК.

Твърдите ли, че изборната администрация е независима - такава, каквато трябва да е по презумпция и няма политически натиск върху вас?

Важно е изборната администрация, включително и ЦИК, стриктно да спазва закона. Ние имаме за първи път кодификация на изборното законодателство. Смея да твърдя, че в Изборния кодекс е претворено всичко добро, което в практиката е утвърдено на последните избори в последните демократични години. Голяма част дори от решенията на ЦИК вече получиха нормативно приложение, нормативно претворяване в Изборния кодекс. Един закон не може да бъде виновен, виновни сме тези, които го прилагаме или лошо се прилага, или тези, които не са доволни от начина, по който законът е приложен спрямо тях.

Има ли натиск върху вас?

Ако търсите конкретен отговор - няма натиск. 21 членове на ЦИК, от кого да има натиск? Могат ли да бъдат повлияни 21 членове от конкретен натиск на едно лице или на една партия?

Защо тогава не публикувате решенията си на сайта?

Решенията са публикувани на сайта. Това, което постоянно някои неправителствени организации ни упрекват, че искат да бъдат публикувани стенограмите от заседанията на ЦИК. Не, няма тайна в работата на ЦИК. Оказа се обаче, че цялата тази кампания ЦИК да публикува своите стенограми е кривото разбиране, че вътре се отразявало кой как гласува, за да може да се сметне 21 човека персонален състав и да се види кой от кого е посочен, като се махнат тези, които са непартийни фигури, като се махнат тези, които са неполитически лица и са предложени от някаква квота. Да се прецени каква е политическата окраска на взетото решение и когато вече се разбра, че в протоколите не се отразяват персонално кой и как е гласувал, вече се снижи този темп на акция за това ЦИК да публикува стенограмите си. Вероятно при едно обсъждане след години дали ЦИК да публикува, веднага след заседанието, протокола от проведеното заседание и начина на вземане на решенията, това може би ще успокои донякъде всички онези радетели за това стенограмите да бъдат публикувани. Но пак повтарям, че гласуването не е поименно от ЦИК и опасявам се, че дори да се публикуват протоколите от заседанията на ЦИК, това няма да удовлетвори всички онези, които искат да оценяват решенията на ЦИК през цветните очила.

Има нещо много обезпокояващо и това са избирателни списъци с мъртви души. За пореден път се срещат на избори 400 или 500 000 мъртви души в избирателните списъци. Защо не са изчистени списъците?

Понеже казахте, че от последните 11 години участвам в централни избирателни комисии, нямало е случай, при който да не се зададат президентски избори и да отупаме от праха темата за мъртви души. Само че аз не съм видял поименно кои са тези лица, които не трябва да бъдат в избирателните списъци и защо не са били заличени. Що се касае до това, кои са вътре включени, в избирателните списъци фигурират всички български граждани с избирателни права, а това са: навършилите пълнолетие, които на са поставени под запрещение и не изтърпяват наказание „лишаване от свобода". Това са лицата, които са включени в избирателните списъци за президентските избори. Изборният кодекс въведе едно задължително условие в местния вот - избирателите да имат т.нар. „ценз за уседналост", т.е. 4 месеца да са имали адресна регистрация по постоянен адрес в страната и настоящ адрес също в страната. От избирателните списъци за местния вот са извадени, освен посочените категории, т.е. тези, които изтърпяват наказание „лишаване от свобода" или са поставени под запрещение с решение на съдебен орган, не фигурират и лицата, които имат настоящ адрес в чужбина.

На последното преброяване българите са 7 364 570. Данните на ЦИК показват, че 6 514 000 ще могат да гласуват, а 6 933 000 - за президент, което е 89,95% от българите. Не излизат много цифрите, като тук има и деца и непълнолетни. Как ги смятаме всъщност?

Благодаря Ви за поставения въпрос. За пореден път да разясним какви са били целите на статистиката и преброяването и въз основа на какво включваме българския избирател да гласува в избирателен списък. Данните от статистиката и преброяването са официални данни за цялата страна, но те не показват броя на населението и броя на избирателите с право на глас. Преброяването е доброволен акт. Всички тези хора може да не са участвали в преброяването, но тези, които са в чужбина задължително не са участвали в това преброяване по причина, че агентите на Националния статистически институт не са ходили в чужбина, не са издирвали българските граждани.

Нали трябваше да глобяват хората, които откажат да участват в преброяването, а май няма глобени?

Когато е в чужбина, как да откаже, как да бъде намерен. Ето от там идва разликата между официалното преброяване на Националния статистически институт и регистрите на населението, които се съхраняват в общините. Всеки един от нас от раждането до смъртта, включително и други данни, като сключен граждански брак, като постановен развод, като сключен втори брак, раждането на дете, всичко това се отразява в регистрите на населението.

Казвате, че тази разлика идва от българите в чужбина?

Предполагам. Не мога да кажа в Статистическия институт кои от избирателите, включени в списъка, ги е преброил и кои не ги е преброил. Но ние имаме твърдо установена практика в последните 20 години, а смея да твърди и преди това, че регистрите на населението са базата, въз основа на която се съставят избирателните списъци. Ние, за разлика от други западни държави, нямаме активна регистрация. Представете си българския гражданин да му предоставите срок, в който да отиде да се регистрира, че ще гласува. Естествено Изборният кодекс не стъпва на това. Той стъпва на една утвърдена в годините практика - служебно всеки български гражданин да бъде вписан в избирателния списък, а данните за това се съдържат в регистрите на населението. Няма по-голяма сигурност от това.

МВР предостави ли на ГРАО, както е по изискване на кодекса, данни за заминалите в чужбина български граждани?

ЦИК контролира изборния процес. Със своите решения контролира начина, по който да бъдат съставени избирателните списъци, макар че основата е в изборния кодекс, включително и кои лица да бъдат заличени от избирателните списъци и кои да бъдат вкарани в т.нар. „забранителен списък". „Забранителният списък" са онези избиратели, които не могат да гласуват в тази секция. За това какво са заличени, какво са предоставени между отделните други държавни органи, вече не е тема на ЦИК.

Това означава, че ЦИК не може да глоби МВР, ако то не е предоставило тези данни, нямате такива правомощия?

Да поясна няколко неща. Министерство на вътрешните работи по закон трябва да предостави данни за онези български граждани, за които има категорични данни, че са напуснали пределите на страната и не са се завърнали повече от два месеца преди изборния ден. Това са хора обаче, които не са със забрана да гласуват. Ако тези лица се завърнат в страната, представят своя валиден документ за личност, те могат да упражнят правото си на вот и ще бъдат допуснати да гласуват. Не трябва да смесваме тези хора, за които вие говорите, че трябва да бъдат предоставени по данни на МВР, с всички останали, които нямат избирателни права и са със забрана в забранителните списъци.

Кажете просто, има ли мъртви души в избирателните списъци? Има ли опасност някой да отиде да гласува вместо друг човек или някой, който е в чужбина?

Това са две различни неща. Аз мъртви души не съм виждал и никой не ги е посочвал до този момент, въпреки че постоянно на президентските избори се говори за тях. Дали може някой да гласува вместо друг? Това е въпрос на стриктна организация на секционната комисия. Всеки български гражданин е вписан в избирателния списък, той се явява да гласува с документ за самоличност и гласува, ако има право, в тази секция. След приключване на изборния процес винаги в последните години Централната избирателна комисия провежда проверка на двойното гласуване. Избирателните списъци, още сега на първия тур в изборите за местни органи за власт, включително президентските списъци, ще бъдат предоставени на териториалните звена на ГРАО от общинските избирателни комисии. Цялата тази база данни от това кои лица са гласували, ще бъдат съпоставяни както на територията на цялата страна, така и с гласувалите в чужбина, за да се види има ли лица, които са гласували повече от веднъж. Тези данни ние ги предоставяме на съответните компетентни прокурорски и полицейски органи, които да образуват наказателни производства. В това няма нищо ново. Има, естествено, такива, които са посочени и се намират като лица, които са отразени, че са гласували два пъти като компетентността обаче е на други органи да установят дали действително тези лица са се явили да гласуват повече от веднъж, упражнили ли са това право, има ли лица, които не са имали избирателни права, като например непълнолетните, които знаете, че още на 14 години имат лична карта, като лица, които са поставяни под запрещение или по друг начин. Но тези лица се изваждат, предоставят се и истината дали лицето е нарушило своите избирателни права, се установява в един процес.

Готови ли са бюлетините, отпечатани ли са?

За всяка една секционна комисия, която ще работи с бюлетини, тези бюлетини са отпечатани. Отдавна вече са предоставени чрез областните управители на общинските администрации и под контрола на Общинската избирателна комисия, в предизборния ден, в събота на 22 октомври, тези бюлетини, както с останалите книжа и материали, ще бъдат разпределени за оборудване на секциите, за да може ние в неделя, на 23 октомври, спокойно да гласуваме.

Как се охраняват тези бюлетини, като вече са раздадени?

Стриктно е създадена организация за контрол от печатница, през областната управа с нейното активно съдействие, до общинските администрации, заключени в помещение, което Общинската администрация предоставя и всичко това е в контрола и на Общинската избирателна комисия, за да не се допуска изнасяне на бюлетини, разкъсването им, унищожаване, изваждане и раздаване предварително. Това не се случва.

Колко стана най-дългата бюлетина?

Имаше доста коментари в този аспект. Има ли дължина, колко, ще бъде ли удобна за гласуване, дали ще може да се прочете? В Пловдив дори имаше бюлетина, която по първоначални данни беше над 1.70 м. Това се наложи заради активна регистрация на партии и местни коалиции за местния вот. Най-вече регистрацията на партии и коалиции пред общинските избирателни комисии, кандидатстващи за регистрация в изборите за общински съветници. Това наложи в много от областните градове бюлетините за общински съветници първоначално при конструирането им от печатните бази, те да станат необичайно дълги в сравнение с предишни избори, тъй като 2007 г. най-дългата бюлетина в Сандански отново за общински съветници беше 1.40 м. По този начин Централната избирателна комисия неколкократно се намеси да променя част от параметрите на бюлетините за общински съветници. Избирателите в столицата, както и в Пловдив, ще могат в изборния ден да се запознаят с бюлетина за общински съветници, която е по-дълга от 1 м. Всички останали бюлетини обаче са 60, 70 до 80 см. Няма бюлетини по-дълги от 1.20 м.

Да си представим, че влизаме в избирателната секция, където ние ще гласуваме. Носим си личната карта, нали?

Да, която не трябва да бъде с изтекъл срок на валидност. Подаваме личната карта, откриват ни в избирателния списък, записват данните от личната карта в избирателния списък - ЕГН и номера на личната карта, тъй като те не са отразени в избирателния списък. Това е една от гаранциите, че мъртви души няма да дойдат да гласуват. След като запишат тези данни на избирателя, подпечатват му се бюлетините с един печат на секционната избирателна комисия и се подават. Бюлетините са фабрично сгънати. Подава се президентска бюлетина, в която са 18-те кандидат-президентски двойки. Втора бюлетина, която е за общински съветници. Тази бюлетина е индивидуална за всяка община, като са написани наименованията на партиите, коалиции и инициативни комитети, както и първите три от кандидатските листи за общински съветници. Пълният лист на общинските съветници избирателят може да види пред секционното помещение на табло. Третата бюлетина, с която ще се гласува, е за кмет на община. Там са посочени имената на кандидатите за кметове на общини и наименованията на партиите, местните коалиции или инициативни комитети, които са ги издигнали. За онези избиратели, които избират и кмет на кметство, те ще гласуват с четвърта бюлетина за кметова на съответното кметство. В тази бюлетина са посочени имената на кандидатите за кмет на кметство и наименованията на партиите и коалициите, които ги издигат, както и инициативния комитет, ако има такъв. Всяка една от тези бюлетини в левия си край, в колона, са подредени квадратчета. Във всяко едно квадратче има определено число. Това число съответства на жребия, който Общинската избирателна комисия е изтеглила за съответните партии, местни коалиции и инициативни комитети за участие в този вид избор. Първите 21 номера са запазени за жребия, който беше проведен от ЦИК за президентската бюлетина. Ако партия, която се е регистрирала за президентските избори със същото наименование като партия се е регистрирала и за местния вот, тя има същия номер. Но ако такава партия е участвала в коалиция на местно ниво, тя има друг номер и гражданите за това могат да се осведомят, преди да влязат в помещението, като разгледат образците на бюлетините отпред. Секционните избирателни комисии ще разгъват и ще ни подават бюлетината, тъй като те я подпечатват с един печат. Ако не ни я подадат разгъната, избирателят още веднага с взимането да я разгъне, за да види, че няма никъде отразен вот и не е превърната тази бюлетина по някакъв начин в недействителна. Това е гаранцията, че избирателят вижда, че тази бюлетина е по образец и с нея спокойно може да гласува. Влиза с така подадените бюлетини в кабината за гласуване. Вътре се намира таблото, за което говорих. Там пише, че се гласува със знак Х (хикс), поставен с химикал в син цвят. Вътре в кабината за гласуване има химикал и се нея се отразява вота. Отбелязва своя вот, сгъва бюлетината по фабричните сгъвки.

Останалата част от интервюто може да чуете в прикачения звуков файл