/ iStock/Getty Images
Няма обаче да бъде застрашен следващият етап на метрото, уверяват властите
Намаляват средствата от Плана за възстановяване и устойчивост за столицата, но няма да бъде застрашен следващият етап от метрото. Сумата на орязването ще бъде около 200 млн. лева. Това стана ясно по време на работна среща в Министерския съвет с кмета на София Йорданка Фандъкова и вицепремиерът по европейските средства Атанас Пеканов, съобщават от правителствената информационна служба.

Фандъкова: София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана за възстановяване

„За пореден път заявявам категорично, че логиката на моята позиция по отношение на финансирането за столицата е чисто икономическа. Пет от шестте района на страната ни са сред най-бедните в цяла Европа. Районът на София не попада сред тях, а продължава да получава несъразмерно голяма част от средствата и парите ще бъдат намалени“, заяви Пеканов.

Пеканов: В Плана за възстановяване на България има недостатъци в различни сфери

Вицепремиерът и експертният му екип посочиха, че е сериозна грешка за общата стратегия на страната административното задържане на София в Югозападния район за планиране. Преобладаващата част от столиците в ЕС са отделени в самостоятелни икономически райони. Единствено България продължава да не следва този подход с цел да гарантира повече средства специално за столицата. Решението да не се извади област София от Югозападния район от предишното правителство за идния програмен период ни вещае съответно допълнителни проблеми и рискува парите за останалите населени места от Югозападния район.

Според Пеканов в столицата не е установен устойчив модел на финансиране на инфраструктурните проекти и до известна степен е научена да получава „безплатен обяд”.

Европейските институции от години ни казват, че това трябва да спре и че парите, които ни дават, трябва да отиват за сближаване, а не приоритетно за единствения ни район, който се справя малко по-добре. Съответно именно той трябва да търси по-добри и устойчиви модели да се финансира в по-голяма степен със собствени приходи.

Прогноза: 17 хил. шофьори ще слязат от колите след пускането на новите метростанции

„Отворихме тази дискусия, защото е дългосрочно важна за развитието на България. Никога не сме поставяли под въпрос важността на Софийското метро като водещ проект. Въпреки, че сме убедени, че това не е най-правилният механизъм за финансиране на важни инфраструктурни проекти, в нито един момент не сме застрашавали метрото. Но намаляване на средствата за столицата трябва и ще има. По настоящите ни разчети е нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв. Правилно е тези пари да отидат за образование и здравеопазване на всички български граждани, а не само към отделни проекти в столицата”, категоричен е вицепремиерът.