Издатели и автори скочиха срещу МОН и процедурата за избор на учебници
Издатели и автори скочиха срещу МОН и процедурата за избор на учебници / DarikNews.bg, архив
Издатели и автори скочиха срещу МОН и процедурата за избор на учебници
91324
Издатели и автори скочиха срещу МОН и процедурата за избор на учебници
  • Издатели и автори скочиха срещу МОН и процедурата за избор на учебници

Автори и представители на издателства обвиниха Министерството на образованието и науката в опорочена процедура за оценяване на новите учебници за първи и пети клас.

Издателите са категорични, че оценителите на учебниците са писали преднамерени рецензии, основани на неверни фактологични твърдения, в следствие на което са облагодетелствани три издателства, а останалите са ощетени.

След 25 години новата учебна година - с нов училищен закон

Ивайло Иванов, който е учител по информационни технологии в 134-то Средно училище "Димчо Дебелянов" и автор на учебници съобщи, че на авторите не са предоставени рецензиите, които да обяснят защо проектите им са отхвърляни. Вместо това те е трябвало да четат рецензиите в порядъка на 70 страници в министерството.

Новите учебни програми предвиждали олекотяване, а не опростяване на материала

Иванов посочи, че оценките на учебниците на него и колегите му са направени без сериозни аргументи. "Категорично ни беше отказано да ни се даде копие на съответната рецензия, дори и да я преснимаме с мобилен телефон. Единственото, което беше разрешено, е те да се прочетат на място в министерството. И за жалост, това, което беше прочетено от голяма част от издателите и авторите като рецензии, включва една целенасочена линия за умишлено поставяне на оценки не на базата на лъжливи твърдения", категоричен е той и даде пример:

"В една от моите рецензии беше написано, че урок А е пред урок Б, а би трябвало да е обратно. Но като отворих се вижда, че урок А е след урок Б в книжното тяло, както е подадено. Това от оценителя е използвано като мотив, за да постави оценка не съответства на учебната програма".

Ангел Манчев, който също е представител на издателство, посочи защо е бил отхвърлен неговия проект и прочете мотив от рецензията. Той обясни, че в една от рецензиите било написано, че "учебникът не е съобразен с възрастовите характеристики на учениците, написан е на много висок стил и не може да насърчи самостоятелното мислене".

Новите програми предлагат по-лесна структура за учители и родители

Според него "има грешка в процедурата по избор на рецензенти, защото те са анонимни, а срещу тях стоят с имената си автори на учебници". Беше отхвърлен и проект на учебник на проф. Красимир Манев, който е председател на Световния олимпийски комитет по информатика, заяви  Манчев. По думите му "трябва да има ясна и прозрачна комисия, която да застане с имената си и да каже на какви критерии даден проект за учебник не отговаря".

Засегнатите автори и издателства посочиха, че  ще обжалват цялата процедура по оценка на учебниците.

Новият Закон за предучилищното и училищното образование влезе в сила на 1 август т.г. Той е свързан с въвеждането на нови учебни програми и с написването на нови учебници.

Процедурата за учебници и учебни помагала започна в края на август т.г., а миналата седмица излязоха резултатите от първия етап, при който се оценяват предложените проекти дали отговарят на съдържанието на новите учебни програми и на дизайна.