Зимният туристически сезон: надежди и прогнози
Зимният туристически сезон: надежди и прогнози / снимка: Sofia Photo Agency, архив
В очакване на зимния туристически сезон
47031
В очакване на зимния туристически сезон
  • В очакване на зимния туристически сезон

Туристическият бранш се готви за зимния сезон. По-високи цени и по-големи приливи на туристи по Коледа и Нова година и през февруари са част от тенденциите за Зима 2011-2012. Страната ни не е евтина туристическа дестинация, като в средния клас хотели тя държи нива като във Франция и Австрия, но родните хотели с четири и пет звезди са по-евтини от тези на Запад. Това казаха в предаването „Кой говори" по Дарик Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма и председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Според оценки ръстът в туризма за годината като цяло ще е около 5 на сто, като ако не е сривът в бизнес хотелите в големите градове, страната ни е можела да се похвали с двуцифрен растеж.

Пазарите

Има ръст на издадените визи за руснаци, каза Румен Драганов и това дава надежди за повече туристи от там. След случилото се през лятото обаче, когато руснаци останаха блокирани у нас заради казуса с „Алма тур", по думите на Драганов не можем да говорим за край на кризата на този пазар.

„Като последица от това ние имаме отказ от пътуване на пътници, тъй като те се страхуват да пътуват с превозвач, който може да не ги върне обратно, те имат нормалния човешки страх. Още повече че за да се гарантират тези полети, цените на руския пазар скочиха с между 30 и 50 евро за билет. Като цяло това води до едно отдръпване на туроператорите и психически. Докато ние не решим категорично въпроса и не кажем на руската страна кой е виновен за всичко това, да идентифицираме проблема, за да може той да не се повтаря, ние ще имаме този проблем с руския пазар, който нанесе огромна имиджова щета на България в Русия", коментира Драганов.

Няма по страшно от това да си развалим имиджа, коментира и Благой Рагин. Той допълни, че този пазар е един от най-желаните, тъй като е перспективен, а и руският турист е добър. „Да се надяваме, че те не са злопаметни, дано ни простят, а и ние вече да не допускаме такава грешка", коментира Рагин.

На английския пазар страната ни има 14 процента спад на записванията, констатиран  на изложението World Travel Market в Лондон. Като цяло заявката на нискобюджетните компании на летищата в София и Пловдив говорят за интерес от страна на онези туристи от Острова, които имат втори дом у нас. Очакванията са в България за снежните месеци да дойдат над 40 000 англичани да дойдат у нас за ски и сноуборд, каза Румен Драганов.

Туристическият бранш възлага надежди и на посещенията на туристи от съседните страни.

Очакванията са около 280 000 българи да предпочетат родните курорти през зимата, а в Австрия и Швейцария ще отидат около 6000 българи, каза Румен Драганов. Благой Рагин отчете, че кризата не е толкова важна, колкото психозата от нея. „Българите свиват портфейла си, над 30 млрд. седят замразени в банките и тези пари не се пускат в икономиката заради кризата и това стагнира пазара", каза Рагин.

Част от богатите българи ще останат у нас през зимата и ще предпочетат родните курорти за почивка, каза Румен Драганов и отчете това като интересна тенденция. Друга част от тях обаче ще се отправят по по-топлите дестинации, като тази година хитът в Европа е централната част на Африка. Една от дестинациите е Занзибар, като разходите за организацията на това екзотично пътуване възлизат на около 2500 евро, а то може да достигне до 6000-10 000 евро в зависимост от предпочитанията на туриста, каза Драганов. Той напомни и любопитния факт, че най-скъпата нощувка в света е 15 000 евро.


Върхови периоди

Зимният сезон ще бъде спокоен и нормален с ръст около 7 процента през февруари, когато има две световни купи по ски в Банско и една европейска купа по ски в Пампорово. България ще бъде представена по този начин в над 200 телевизии по цял свят и това ще бъде успех от гледна точка на рекламата на страната като туристическа дестинация, каза Румен Драганов и отбеляза, че чуждите туроператори вече са резервирали местата за този период.

Коледа и Нова година също вървят добре като продажби и не само за зимните курорти, но и в балнео- и спа-центровете. Насочилите се към тях туристи се определят като категория средна към висока, така наречените „бели якички" и тези хора са направили записвания още от миналата година и към края на този месец ще се изчерпят местата в най-добрите хотели с четири и пет звезди, каза председателят на Института за анализи и оценки в туризма.

Спа-туризмът е намерил своето място, каза и Рагин. Според него въпреки кризата страната ни е целогодишна спа-дестинация и спа-туризмът ще допринесе за доброто представяне на България и през предстоящия зимен сезон.

Приходи и цени

Румен Драганов обясни, че се очаква 160 млн. лв. да влязат в страната от туризъм по Коледа и Нова година. Студентският празник 8 декември ще донесе на бранша около 6 млн. лв. Българските туристи, които ще практикуват зимни спортове, ще харчат средно дневно около 150 лв. на човек, като горната граница е доста по-висока.

Драганов направи уговорката, че зимните спортове като цяло са скъпи, а от страна на туристите се наблюдава висока честота на посещение на любимото им място. Той отчете, че България има висок потенциал по отношение на зимния туризъм и следва да се следят не само известните курорти в Рила, Пирин и Родопите, но и такива в Стара планина например.

Благой Рагин обясни, че вече втора или дори трета година браншът работи на себестойност и страната ни има атрактивни цени.

Според Румен Драганов те ще са с около 4 процента по-високи, тъй като има поскъпване на основни ресурси като енергоносителите и храните. Туризмът задържаше цените на нивата от 2008 година и през 2009-а, и през 2010-а. През 2011-а ръстът е с 3 процента, а за следващия сезон, който е и следващият зимен сезон има още едно увеличение, за да може цените да отговарят на качеството на туристическата услуга, допълни той. „В последна сметка, за да предлагаме качествена туристическа услуга, и на хотелиерите, и на ресторантьорите им трябват пари", коментира Драганов. Той припочни въвеждането на туристическия данък, който замени туристическата такса, както и промените по отношение на ДДС в сектора.

Благой Рагин отчете, че в зависимост от различните видове хотели и обекти за настаняване, които са седемнадесет вида, ножицата в цените е голяма и те варират от 30 до 100 лв. на човек на ден.

Румен Драганов призна, че страната ни не е евтина туристическа дестинация. У нас е по-скъпо отколкото в Турция и по-евтино отколкото в Гърция, в средния клас България е на едно равнище с Австрия и Франция, а във високия клас хотели е по-евтина от тях. Училищата ни за ски и сноуборд, които са известни като едни от най-добрите, привличат туристи, които искат да усвоят умения, допълни Драганов.

Проблемите на туризма

Основното за част от туристическият бранш у нас е да се усвои умението да се вземат парите на туристите и да не се стига до абсурди по отношение на цените на предлаганите стоки и услуги, изрази мнение Драганов. Благой Рагин отново обясни, че квалификацията на персонала в хотели и ресторанти също е важна за качеството на предлаганата услуга и привличането на туристи.

Отношенията с местната власт също са от значение. Благой Рагин изтъкна, че няма кмет, който да е седнал на стола и да не е обърнат с лице към проблемите на туризма. От своя страна Румен Драганов обясни, че в туризма има принцип, особено в марковите хотели: на четири години се сменя мениджърът, независимо от неговите качества. Той изрази надежда сега новите кметове да погледнат под друг ъгъл някои проблеми, които са се виждали маловажни или нерешими на предшествениците им и те да отиват към решаване.

„Имаме огромен проблем с разбирането, че общината е основният партньор на туризма на място и ако общината не се обърне към туристическия бизнес, така че той да привлече повече туристи, които да създадат повече работни места за всички субекти на територията на общината, тогава ние ще имаме проблемите, които имахме доскоро", каза Драганов.

Благой Рагин е категоричен обаче, че туристическият бранш е в пълна бойна готовност да посрещне зимния сезон. По думите му над 500 оръдия за изкуствен сняг са заредени с вода и ток и само чакат „паролата от господ да свали температурите", за да бъдат ски-пистите готови за седмица.