Експерти: Без тетрадки и учебници в час = слаби резултати на матурите
Експерти: Без тетрадки и учебници в час = слаби резултати на матурите / Радка Минчева
Експерти: Без тетрадки и учебници в час – слаби резултати на матурите
36908
Експерти: Без тетрадки и учебници в час – слаби резултати на матурите
  • Експерти: Без тетрадки и учебници в час – слаби резултати на матурите

Едва 15% от учениците в някои училища в Разградско имат учебници по география, а учебният предмет е предпочитан за явяване на матура. Това е една от причините за слабите резултати на държавните изпити в Разградско - обясни на събиране на училищните директори експертът в РИО на МОНМ Спаска Маринова. По български език пък и тетрадки нямат - допълни експертът Елка Драмалиева.

Проверката в средните училища в региона е разпоредена от просветното министерство. Избрани са учебни заведения с най-ниски и най-високи резултати на матурите по български език и литература и по география. Според експерта по обществени науки и гражданско образование Спаска Маринова сред причините за слабите резултати е фактът, че голяма част от учениците в последните класове дори нямат учебници по най-често избирания за държавен изпит предмет - география.

Маринова изтъкна още няколко причини за слабите резултати в Разградско: проблеми при овладяването на български език при учениците-билингви; липса на мотивация за по-високи постижения; липса на родителски контрол; липса на учебници по финансови и други причини; заблудата, че географията е лесен предмет и може със знания по обща култура да се положи държавния изпит; намаляване на часовете по задължителна подготовка; в професионалните гимназии, ако не са заложени часове по ЗИП и СИП, минават 2 години, в които не учат география и се къса връзката с предмета; с въвеждането на делегираните бюджети учениците минават от клас в клас без да са постигнали необходимия минимум от знания и умения, при което все по-неграмотни ученици получават основно образование и затрудненията в гимназиалния етап са големи; задачите за вход във висшите училища са значително по-лесни от тези за държавния изпит и заблуждават част от учениците относно истинските им знания и умения.

Експертът по български език и литература Елка Драмалиева апелира да се поддържат училищните библиотеки, да се закупят христоматии, от които учениците да могат да се запознаят с изучаваните произведения. По наблюдения на Драмалиева в часовете по литература имало не само ученици без учебници, но и без тетрадки.

Към повишаване на мотивацията при учениците призова Драмалиева, според нея трябва да се затегнат критериите при тестовата форма на изпит и както е в повечето европейски страни положителна да е оценката при 50% правилни отговори.