Псевдо сайтове лъжат рекламодателите в Интернет
Псевдо сайтове лъжат рекламодателите в Интернет / netinfo
Бъдещето е на интересните новинарски сайтове. Тези, които съумеят да станат или вече са част от дневната рутина на потребителите на новини с интригуващите си заглавия на първа страница, с бързата и точна информация, ще останат в челните позиции. Така казват специалистите. Така е в развитите страни.

Под натиска на Интернет новинарските сайтове, тези с печатни сродници ще се променят. Ще мине време, докато издателите на вестници осъзнаят напълно необходимостта от промяна, насочена към генериране на отделно съдържание и услуги в сайтовете на техните медии. Но процесът е започнал.

В Пловдив обаче посоката е някак си различна. Засега сайтовете на централните /и в малка степен на регионалните/ вестници се придържат към еднократното обновяване със съдържание единствено от печатното издание, защото така поддръжката е най-евтина.

Да правиш вестник или интернет сайт излиза още по-евтин бизнес, когато можеш да правиш copy-paste от страниците на вече наложили се в Интернет пространството новинарски сайтове.

В последните месеци /малко преди местните избори/ в пловдивското web пространство стартираха няколко „амбициозни" проекта, посветени на предоставяне на новини. Може би няма да е пресилено ако се каже, че през 2007 година бум в Пловдив преживяха именно новинарските сайтове.

За съжаление повечето от тях, с аудитория може би не повече от 100-200 потребители, гарантират пред рекламодателите 10 000 импресии дневно.

Тук е моментът да обогатим познанията на заинтересованите с цел да ги предпазим от възможността да бъдат излъгани.

Рекламата в Интернет се остойностява на база импресии. Една импресия е равна на едно показване на страница от сайта, било то главна страница или вътрешна. Например ако Вие влезете в даден сайт през главната му страница и вътре прочетете две новини и излезете от сайта, то Вие сте направили 3 импресии. Друг важен елемент от терминологията, с който трябва да се съобразявате, ако се заинтересувате от реклама в интернет е така нареченият уникален потребител. Това е влизането в даден сайт. Всеки от Вас е уникален потребител на този сайт. Това практически е и най-важният показател на всеки един сайт. Колко уникални потребители влизат дневно в него. По това може да се съди колко е популярен даден сайт в интернет пространството. Колко уникални посетители и импресии има един сайт може да се разбере по независимите броячи, които отчитат статистката му. В България има два независими брояча. Повечето сайтове използват и двата или поне един от тях. Те разбира се могат да бъдат манипулирани, но и двата брояча отчитат абсолютно реално уникалните посетители. Тоест Вие сте един уникален потребител, броячът Ви е отчел като един и собствениците на сайта няма как да променят тази статистика. Манипулира се другата статистика - тази на импресиите.

В цял свят, а вече и в България най-популярен е броячът на Google - Google Analytics. Затова съветът ни е, ако решите да се възползвате от Интернет реклама поискайте статистика от Google Analytics, за да избегнете възможността да бъдете излъгани. Друг вариант е да предоставите собствени банери, на които следите статистиката. В повечето случаи при подобно процедиране ще избегнете неудобствата предварително, защото в медия, която лъже, просто няма да Ви приемат заявката за реклама. И на последно място идват т. нар. гарантирани импресии. Тук може би ще трябва да образоваме освен Вас, така и самите новоизлюпени собственици на информационни сайтове. Гарантираният брой импресии е равен на броя реални показвания на рекламния банер например в делничен ден.

Напоследък под тепетата се навъдиха знайни и незнайни IT-воини, които лъжейки рекламодателите за обема на своята аудитория и броя импресии, са на път не само да си направят харакири, но и да откажат по-неинформираните бизнесмени да рекламират в интернет пространството.

Освен това се забелязва и една друга модна тенденция сред "новинарските екипи" на някой медии. Творческият процес се развива обратно пропорционално на броя на т.нар. реални импресии.

На въпроса има ли война между новинарските сайтове? НЕ!

Има бизнес предложение.

И то е насочено към собствениците на печатни, електронни и Интернет медии, чиито новинарски екипи копират безплатно новини, снимки, интервюта и информации от актуални предавания. Имаме бизнес предложение! Ще продължаваме да ви позволяваме да правите сору-paste съвсем безплатно
/поне засега/, което може да ви донесе немалка печалба.

Достатъчно е в редкциите ви да има само някой, който ще прави copy-paste - други хора в newsroom-a са абсолютно излишни. Допълнителните приходи ще идват от глоби «мързел» и «правописни грешки», /защото много често от мързел си коп'вате и тях/. В замяна ще бъдем благодарни, ако цитирате източника на информация, така както правят в цивилизованите страни. Да го правите, въпреки, че в България все още няма читав закон за авторското право и в този смисъл вие сте в правото си да крадете толкова, колкото искате.

Резултатите: не само ще запазите медиите си, но ще бъдете спокойни, че имате актуална и изпреварваща информация, пълна и коректна. Ще можете да се похвалите със значителна печалба от спестените разходи за журналистически заплати и хонорари .

Ние, които работим коректно в този бизнес знаем, че в него има много възможности за развитие. Нещо повече, тенденцията е хората да слушат новините по радиото и да четат on-line в Интернет. Четенето на вестници ще се превърне в архаично забавление. Всички, които се занимаваме с този бизнес, се надяваме, че интересът към новините в България ще се увеличи. Така, както е във всички развити страни. Както и да се увеличат рекламодателите, които знаят, че наближава времето, в което ако не съществуваш в Интернет, значи въобще не съществуваш.

Въпросът е как съществуваш - като творец или като крадец?