Интегрират учениците в реална работна среда
Интегрират учениците в реална работна среда / dariknews.bg/ архив
Атанаска Тенева за професионалното образование и обучение
70815
Атанаска Тенева за професионалното образование и обучение
  • Атанаска Тенева за професионалното образование и обучение

Не може да продължава развитието единствено на средното образование. Нужна е връзка между средното и висшето обучение и тази връзка е концепцията за „реална работна среда” за учениците над 16-годишна възраст. Това каза, заместник- министъра на образованието, Атанаска Тенева на дискусионна среща днес в Пловдив.

По думите на Тенева, Министерството на образованието ще работи за едновременното провеждане н професионално обучение и завършване на средното образование. Според нея, най-важен в случая е диалогът между държавата и работодателите, които търсят млади кадри.

В образователните законопроекти се предвижда още въвеждането на т.нар „защитени професии”. Дали ще бъде една професия „защитена” ще зависи от конкретния регион и недостига на кадри в него. Предложенията за защитени професии по региони, ще бъдат внасяни за разглеждане към Министерството от Областните комисии по заетостта.

В професионално направление „Техника” е най-голям недстига за цялата страна, затова очакваме част от защитените професии да бъдат именно в това направление, допълни още Тенева. Става въпрос за професиите: техници, механици, монтьори и стругари.

За разлика от европейския интерес и мотивация за получаване на професионална квалификация в училище, в Пловдив и областта и за следващата учебна година се съхранява по-големият брой профилирани класове, отколкото тези, за професионална подготовка.

Статистиката сочи, че около 80% от българските ученици имат желание за придобиване на професионално образование, но засега едва 52%  от общия брой в страната са професионално учащи се.

МОН работи и по Новия закон за средното образование, допълни Тенева. Очаква се, той да бъде приет още тази година. Зам.- министърът отрече да има сериозни стъпки в промяна на изучаването на майчиния език в училище.