Редица нововъведения в Проекта на Закона за образованието
Редица нововъведения в Проекта на Закона за образованието / netinfo

Редица нововъведения предвижда Проектът на закона за училищното образование, който беше утвърден от Министерския съвет преди няколко дни. Той има за цел да създаде единна нормативна база за изпълнение на Националната програма 2006-2015 та година. В момента действат Закон за народната просвета, Закон за степента на образование и общо образователния минимум и учебния план както и Правилник за прилагане на закона за народната просвета. Според Началника на Регионалния инспекторат по образованието Георги Маринов предлаганият проект е основан на разбирането, че главна ценност в образователната система е детето.

 

Сред новостите в Проекта е Създаването на Нова образователна структура с две степени – основно образование - от І до VІІ клас включително и средно образование – от VІІІ до ХІІ клас. Основно образование ще се завършва след 7-ми клас, а задължителното ще бъде до 10-ти. Последните две години се предвиждат за професионално и профилирано обучение на учениците. Освен това в края на всеки етап на обучение ще има национално външно оценяване. В законопроекта се предвижда и въвеждането на училищни символи и ритуализация. Според Маринов, по този начин у децата се насаждат традиции. Освен това няма нищо лошо подрастващите да уважават и да се гордеят с училището си.

 

Важен момент е точното регламентиране на наказанията за учениците, които и сега съществуват, но тяхното прилагане не е ясно разписано. В законопроекта за първи път е уточнена дейността на нов колективен орган за осъществяване на контрол върху управленската дейност в училището -  училищен съвет с ясно разписани функции и механизми за дейност, осигуряваща пряко реализиране на демократичния принцип за прозрачност в управлението. Включени са и конкретните задължения на учителите, класните ръководители и директорите, както и учителските степани.

 

Проектът на закона предоставя и по-голяма финансова автономност на учебните заведения. Той делегира правомощия, свързани със съставянето и изпълнението на бюджета задавайки оперативен порядък в разходването на финансовите средства, в реализиране на допълнителни приходи и провеждане на самостоятелна политика, ориентирана към законосъобразно и икономически целесъобразно управление на делегирания бюджет.

 

 Според Маринов Проектозаконът за училищно образование и предучилищно възпитание е инструмент за по-добро вземане на решения и гарантиране на качеството и устойчивостта на образователната политика. Ориентиран е към елиминиране или свеждане до допустим минимум на негативите и оптимизиране на позитивните последствия от тях.