Кой контролира off-road машините?
Кой контролира off-road машините? / netinfo

Няма ясна нормативна уредба за off-road машините, в частност за ATV-та, установи проверка на Дарик. Последните години този спорт набира все повече почитатели, които обаче се сблъскват с проблема, че не е ясно къде могат да карат. Специализираните трасета в страната са много малко, на мотополигони не се допускат, тъй като разрушават пистата. Любителите на екстремния спорт карат четириколките на по-отдалечени места, където обаче има реална опасност да нанесат щети на природата. А и много от тези места са защитени територии.

 От Регионалната инспекция по околната среда и водите във Велико Търново заявиха, че за режима на влизане в защитените територии отговарят Дирекциите на Националните и Природните паркове. В национален парк „Централен Балкан” има регламент в Плана за управление по Закона за защитените територии, в който е разрешено движението само по 10 пътя. Няма обаче специална нормативна уредба за ATV-та, тъй като Планът е приет през 2001-ва година и в него е разписано общото понятие „моторни превозни средства”, обясни Диана Терзиева от „Централен Балкан”. Ако бъде заловен нарушител, санкцията е от 5 до 100 лева, а за по-тежки случаи – до 5 хиляди.

В Природен парк „Българка” обаче, където са в сила същите разпоредби от Закона за защитените територии, режимът е много по-либерален. Директорът на Парка Мая Радева обясни, че при случай на разрушаване на екологичната система не могат да бъдат налагани никакви санкции. Единствената възможност да бъдат въведени ограничителни режими е при разработването на Плана за управление на природния парк. Той обаче ще бъде приет най-рано след около 3 години.

Правомощията на горските стражари от Държавните лесничейства са малко по-големи. В Закона за горите е разписана глоба от 50 до 200 лева за тези, които се движат по обозначените със забранителен знак горски пътища и места. Условията за редът и поставянето им се определят със заповед на министъра на земеделието и горите и министърана вътрешните работи. Освен това с Постановление на Министерски съвет от април 2004-та година се предвижда глоба от 25 лева на кв.м. за повредени и унищожени горски пътища. Не е ясно обаче как може да се докаже, че ATV-та и моторите повреждат пътищата. Началникът на Държавно Горско стопанство – Габрово Петко Димитров обясни, че за организирани моторни преходи, походи и състезания трябва да се плащат по 20 лева на машина. За защитените територии таксата е 40 лева.

В казуса с off-road машините се оказа, че полицията няма абсолютно никакви правомощия. Органите на реда имат право да контролират само участъците от Републиканската пътна мрежа, обясни инспектор Георги Георгиев от „Пътна полиция – КАТ”. Ако ATV-то е извън пътя, не е необходимо дори да бъде регистрирано. Повечето от водачите обаче регистрират машините си – като мотоциклети, самоходни или селскостопански машини.

А привържениците на off-road просто искат да знаят къде могат да практикуват хобито си. Единствените институции, които са им обърнали внимание, обаче са Държавните горски стопанства и Природните паркове. Клубовете в цялата страна сами са подели кампания да се избягва карането в защитени територии, каза заместник-председателят на “Риск Клуб Габрово” Нено Стефанов.

През следващата седмица предстои среща на кмета на Габрово Томислав Дончев с представители на клуба, на която ще бъдат обсъдени възможностите за упражняване на този все по-популярен спорт в региона.