Областният управител – след срещата на властите и една година мандат
Областният управител – след срещата на властите и една година мандат / Областна администрация
Областният управител – след срещата на властите и една година мандат
31321
Областният управител – след срещата на властите и една година мандат
  • Областният управител – след срещата на властите и една година мандат

На 19 юли, областният управител на Добрич Желязко Желязков инициира среща между своя екип, всички кметове от региона, и народните представители на 8-и МИР. Включиха се всички депутати, с изключение на Валентин Николов от Атака. Поканата уважиха тримата от ГЕРБ - Румен Иванов, Ваня Донева и д-р Светомир Михайлов, независимият Венцислав Върбанов, Петър Димитров от БСП и Корман Исмаилов от ДПС. Всички общини имаха свой представител на срещата, след която областният управител Желязко Желязков беше гост на Дарик радио. Ето интервюто с него:

Една година управление на партия ГЕРБ, на която и Вие сте представител, и сега - тази среща. Не е ли малко закъсняла?

Не мисля, че срещата е закъсняла, напротив - сега е времето, след една година, с възможност да направим някаква ретроспекция какво е станало в изминалото време в отношенията на Областна администрация и на местната власт - в лицето на кметовете, както и на контакта им с народните избраници. Срещата мина в конструктивен дух, според мен. Важно беше да направим тази първа стъпка, тъй като се оказа, че народните представители, макар че се намират в една пленарна зала, не намират време да седнат и да поговорят за проблемите на областта и да защитават интересите на избирателите, които са ги изпратили там. Очертаха се мнения и на народните представители и на кметовете, а аз смея да твърдя, че за годината в която съм областен управител, съм намерил добрия диалог с местната власт, което можете и вие да проверите в разговорите си с тях.

От думите Ви излиза, че е била успешна срещата. Начертахте ли приоритети и какви са те? Различни ли са исканията на кметовете от Добричка област или са сходни?

Това, което поставиха кметовете, важи за всички общини - проблемите са с инфраструктура и ВиК и те не са различни. Сега ще насочим общите ни усилия за решаването им.

Имаше ли изненади за Вас, чухте ли нещо неочаквано?

Неочаквани за мен проблеми не бяха поставени. Заради почти ежедневните ми контакти с кметовете, зная от какво има нужда всяка община. Най-належащото, което се дискутира, е реформата в здравеопазването. Имаше изказване от зам.-кмета на Каварна за болницата там, че наистина има инвестирани много средства в нея. В предишна дискусия постигнахме едно разбиране, че самите общини ще представят своите виждания за болнична и доболнична помощ пред МЗ, което те в момента правят. Притесненията им идват от това, че нямат достатъчно специалисти, които да работят по клиничните пътеки, а в същото време няма да имат и пациенти, от които да се издържа болницата. Община Каварна досега е проявявала разбиране и е дофинансирала своята болница.

По този модел ли ще продължи съществуването й?

Не, реформа ще има и сигурно някои отделения ще отпаднат и както каза и проф. Борисова, някои клинични пътеки няма да им носят приходи по линия на здравната каса и ще отпаднат.

Оплакаха ли се кметовете от съкращенията, които ще трябва да направят сега след актуализацията на държавния бюджет?

Не, нямаше оплаквания, хората разбират, че държавата изпитва трудности и не само у нас, а в цял свят икономическата криза е факт, и ще се съобразят с това, което се гласува в Народното събрание относно бюджета.

Като домакин, смятате ли, че този формат на настоящата среща е удачен? Като че ли се получава така - кметовете от една страна имат искания, въпроси, и се очаква от отсрещната - Вашата институция и депутатите да отговорят и да съдействат. Така ще се решават ли проблемите?

Както казах, това е първата стъпка в тази насока. Разбира се в бъдеще време, ние можем да разширим формата. Днес беше поляризирана ситуацията, но аз не мисля че диалогът трябва да протича по този начин, просто се събрахме да сложим едно начало на диалог, където всички да имат и предложения и отговорности - и депутатите, но и общините, които изпълняват задачите си и държавата иска от тях да ги придвижват.

Променена ли е държавната политика спрямо общините - все по-често се говори, че повече отговорности лягат на плещите на кметовете, както и разходи - така ли е и така ли трябва?

Да, беше поставен въпросът за децентрализацията от кмета на Балчик Николай Ангелов. Това разбира се ще доведе до по-голяма самостоятелност на общините, а аз не мисля, че те се оплакват, че повече отговорности лягат на техните плещи. Така те ще имат възможност да си правят общинския план за развитие, да прокарват вижданията си там и да чертаят стратегията си. Разбира се тя трябва да бъде съобразена и с националната стратегия за развитие.

Тоест Вие ги усещате положително настроени? То е ясно, че искат децентрализация, но какво искат с това още?

С нея те ще получат съответно финансов ресурс, което ще им развърже ръцете за разрешаване на проблемите, които стоят пред тях, ще имат и по-голяма финансова самостоятелност.

Една година мандат на ГЕРБ - много равносметки и оценки се направиха. Кое беше лично за Вас най-трудното на този пост?

Лично за мен, аз и преди съм го заявявал, трудно не ми е било, но беше важно да възвърнем доверието в институцията Областна администрация и Областен управител пред хората. Не искам да бъда погрешно разбран, но знаете, че предходният областен управител беше задържан и обвинен в извършване на престъпления, в обществеността се носеше негативно настроение относно областна и администрацията в цялата държава, че виждате ли нещата там не стоят добре, шири се корупция, злоупотреби и т.н.. За мен беше важно да променим отношението на хората към авторитета на институцията, защото просто нещата не бяха добре преди.

Ако знаете толкова, колкото знаете сега - бихте ли приели да сте областен управител?

Бих се замислил, честно. Има много отговорности, а в същото време възможностите са твърде ограничени, за да може областният да ги реши. Гражданите поставят много проблеми било поради незнание, било поради това, че никъде другаде не им е решен проблема, и си мислят, че като отидат при областния или някой от заместниците му, ще бъде решен. Не искам да казвам куриози, но идват хора дори заради съседски спор и в крайна сметка излизат неудовлетворени като им кажеш, че не е в твоя ресор. За много от гражданите явно областният управител е във възможност да реши всеки един проблем, а за съжаление това не е така.

Има непознаване на институциите, да. А какво стана с идеите за съкращаване на областните администрации? Как гледате Вие на това - смятате ли, че може да работи държавният апарат и така или мислите, че сте полезни за хората?

Въпрос на гледна точка е, но все таки дори да има окрупняване на областните структури, аз мисля че във всяка област трябва да има човек, който поне да придвижва въпросите, които се отнасят до областта. Може би като посредник, може би в една голяма областна администрация, както беше навремето във Варна, там си имаше ресорни за съответната област, заместници. Лично аз не бих бил разочарован ако нещо такова се постигне - окрупняване на областните администрации.

Вие споменахте негативните наследства от предишни областни управители. Има ли разследвания и проверки извън делото за имотите между Шабла и Тюленово, по което са обвиняеми Ердинч Хаджиев и Пламен Ганев, които да вървят в момента? Бяхте казали преди време, че има и други случаи на злоупотреби?

Не мога да се ангажирам с отговор на този въпрос, тъй като това не е от моите компетенции. Дали има или ще има, не мога да кажа. Всичко, което е било, ние сме го дали на съответните органи.

Тази страница е затворена?

За нас тази страница е приключена. Ако те имат някакви нови резултати или искат материали от нас, ние сме длъжни да им ги предоставим.

Ще ги правите ли тези срещи на властите на три месеца, както е постигната договорка?

Идеята за регулярни срещи се прие единодушно от всички. Мисля, че те ще бъдат само с интерес на гражданите от област Добрич.

В аудиото може да чуете втората част от интервюто - за изтеклата година мандат.