Председателят на Общинския съвет Константин Луков разпространи изявление до бургаските медии, в което дава обяснения във връзка с интереса към отменените от Административния съд в Бургас положения в Наредбата за опазване на обществения ред на територията на Община Бургас, касаещи забрана на религиозните агитации.
Ето неговия текст без никаква редакторска намеса:
„Текстовете от наредбата, в които е описано , че „се забранява пропаганда по домовете и по улиците на града на гражданите, без изразено от страна на последните изрично предварително съгласие за това“, са приети през месец февруари 2013 с решение на Бургаския общински съвет по предложение на групата на Национален фронт за спасение на България (общинските съветници Валентин Касабов, Георги Дражев, Ангел Божидаров, Валентин Фъртунов, Здравко Сталев, Христиан Митев, Делян Иванов).
Преди приемането на разпоредбите, е постъпило становище от омбудсмана на Република България – Константин Пенчев, в което се казва, че забраната за провеждане на религиозни мероприятия от какъвто и да било характер надхвърля конституционно допустимите цели и е в противоречие с конституционните норми.
Същият допълва, че с инициирането и приемането на подобни мерки органът на местната власт – Общински съвет – Бургас, би преуредил въпроси, които са извън неговите правомощия и са от изключителната компетентност на Народното събрание. Константин Пенчев категорично заявява, че приемането на подобни норми би било в нарушение на Конституцията, а именно: „чл. 37, ал. 1 „Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.“
Веднага след приемането на текстовете от наредбата, областният управител е сезиран и от Министерски съвет, дирекция „Вероизповедания“ да спре изпълнението и да отнесе тези незаконосъобразни текстове в съда. В становището се казва, че отношенията между вероизповеданията и държавата са изчерпателно и подробно регламентирани в Закона за вероизповеданията и е недопустимо да се прави опит с наредба на общински съвет (по-ниска категория нормативен акт) те да бъдат променяни. Тъй като в Закона за местното самоуправление не е предвидено правомощие на местната власт да регулира сферата на вероизповеданията, е недопустимо това ограничение да бъде заобикаляно като норма.
Следва заповед на тогавашния областен управител Константин Гребенаров, с която незаконосъобразните текстове са оспорени пред Административен съд – Бургас и е образувано административно дело. В последствие със заповед на новоназначения областен управител Павел Маринов е отменена предходната заповед, с която е оспорена Наредбата за опазване на обществения ред на територията на Община Бургас и делото е прекратено.
С решение №1591 от 12.10.2016 г. по административно дело 1035/2016 г. Административен съд Бургас обяви като нищожни оспорените текстове в наредбата с идентични мотиви, посочени по-горе. Решенията на българските съдилища не се обсъждат, а се изпълняват.
КОСТАНТИН ЛУКОВ
Председател на Общински съвет – Бургас”
Ето неговия текст без никаква редакторска намеса:
„Текстовете от наредбата, в които е описано , че „се забранява пропаганда по домовете и по улиците на града на гражданите, без изразено от страна на последните изрично предварително съгласие за това“, са приети през месец февруари 2013 с решение на Бургаския общински съвет по предложение на групата на Национален фронт за спасение на България (общинските съветници Валентин Касабов, Георги Дражев, Ангел Божидаров, Валентин Фъртунов, Здравко Сталев, Христиан Митев, Делян Иванов).
Преди приемането на разпоредбите, е постъпило становище от омбудсмана на Република България – Константин Пенчев, в което се казва, че забраната за провеждане на религиозни мероприятия от какъвто и да било характер надхвърля конституционно допустимите цели и е в противоречие с конституционните норми.
Същият допълва, че с инициирането и приемането на подобни мерки органът на местната власт – Общински съвет – Бургас, би преуредил въпроси, които са извън неговите правомощия и са от изключителната компетентност на Народното събрание. Константин Пенчев категорично заявява, че приемането на подобни норми би било в нарушение на Конституцията, а именно: „чл. 37, ал. 1 „Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.“
Веднага след приемането на текстовете от наредбата, областният управител е сезиран и от Министерски съвет, дирекция „Вероизповедания“ да спре изпълнението и да отнесе тези незаконосъобразни текстове в съда. В становището се казва, че отношенията между вероизповеданията и държавата са изчерпателно и подробно регламентирани в Закона за вероизповеданията и е недопустимо да се прави опит с наредба на общински съвет (по-ниска категория нормативен акт) те да бъдат променяни. Тъй като в Закона за местното самоуправление не е предвидено правомощие на местната власт да регулира сферата на вероизповеданията, е недопустимо това ограничение да бъде заобикаляно като норма.
Следва заповед на тогавашния областен управител Константин Гребенаров, с която незаконосъобразните текстове са оспорени пред Административен съд – Бургас и е образувано административно дело. В последствие със заповед на новоназначения областен управител Павел Маринов е отменена предходната заповед, с която е оспорена Наредбата за опазване на обществения ред на територията на Община Бургас и делото е прекратено.
С решение №1591 от 12.10.2016 г. по административно дело 1035/2016 г. Административен съд Бургас обяви като нищожни оспорените текстове в наредбата с идентични мотиви, посочени по-горе. Решенията на българските съдилища не се обсъждат, а се изпълняват.
КОСТАНТИН ЛУКОВ
Председател на Общински съвет – Бургас”