Както Антоний, така и Атанасий не спадат към групата на българските светци, но народът ги е възприел като свои след приемане на християнството. И двамата светци са родени в Древен Египет.
Свети Атанасий, който българският народ почита на 18 януари, е духовен наследник на Свети Антоний. Свети Атанасий е роден в бедно християнско семейство и още от малък се увлича по християнските идеи. Това прави впечатление на Александрийския архиепископ Александър. След като завършва своето образование Св. Атанасий е назначен за секретар на архиепископа на Александрия. Няколко години по-късно през 319 г. младият Атанасий е произведен в свещенически сан- дякон. Той е и един от участниците в Първия вселенски събор, провел се през 325 г.
Една година след това историческо събитие Св. Атанасий е назначен за архиепископ на град Александрия. Вече като архиепископ той се противопоставя на Арий и неговото учение. Самите противници на официалната ортодоксална църква, чийто представител е Св. Атанасий, свикват църковен събор в град Трир. Участниците в него и техните решения се противопоставят на официалната християнска догма. Те виждат в лицето на архиепископ Атанасий един върл противник и затова постоянно плетат интриги по негов адрес. Това оказва влияние върху благоразположението на императора, който на няколко пъти го изпраща на заточение.
В годините, в които прочутият свещеник е в изгнание, той се отдава не само на евангелска проповед, но и на житиеписание. Пише житие, посветено на неговия духовен предшественик Св. Антоний, с когото според народното поверие са братя.
Свети Атанасий, според народните поверия, е светецът-покровител на зимата, снега и студа. Вярва се също, че зимният Св. Атанас си съблича кожуха, за да дойде лятото, а летния Св. Атанас го облича, за да дойде зимата. Не случайно е измислена поговорката: „Атанас гялди и яз гилди". Свети Антоний и Свети Атанасий, освен от българите, се почитат и от гърци и сърби. (БГНЕС)