франзела
франзела / iStock/Getty Images
Франзелата - смес от пшеничено брашно, вода, мая, сол и щипка "ноу-хау", и възприемана като символ на Франция както Айфеловата кула, скоро може да намери място в списъка на културните съкровища на ЮНЕСКО, предаде Ройтерс.

Пекарите казват, че традиционният занаятчийски хляб, чиято покупка от местната пекарна от десетилетия е ритуал във френския всекидневен живот, е изтласкан от рафтовете на магазините, дори във Франция, от замразени хлебни "палки", направени на гигантски поточни линии.

"Няма определена тайна за създаването на добра традиционна франзела. Направата й изисква време, ноу-хау, правилен начин на печене и хубаво брашно без добавки", казва Микаел Рейделе, собственик на осем пекарни.

Конфедерацията на френските пекари e подала заявление за вписването на франзелата сред световните нематериални съкровища.

Франзелата се "изправя" срещу двама съперници за кандидатура на Франция - поцинкованите покриви на Париж и регионален фестивал на виното в Юра. Френският министър на културата ще направи препоръката си към президента през март.

Според пекарите включването на франзелата в списъка на ЮНЕСКО ще защити познанието за правенето й, предавано от поколения, както и самия продукт от имитатори по света.

Обозначението на ЮНЕСКО за "нематериално наследство", предназначено да признае устни традиции, сценични изкуства, социални практики, ритуали и методи на традиционното майсторство - вече обхваща древни методи за приготвяне на плоски хлябове в Иран и Казахстан. На признание се радват също занаятът за производство на белгийска бира и неаполитанското изкуство за въртене на пица.

Указ на френското правителство от 1993 г. гласи, че "традиционните" франзели не трябва да се правят от нищо повече от четирите класически съставки. Ферментацията на тестото трябва да продължава 15 до 20 часа при температура между 4 до 6 градуса Целзий.

През последната година пекарните във Франция са силно засегнати от ограниченията заради коронавирусната пандемия. "Признанието ще утеши пекарите и ще насърчи следващото поколение", казва Рейделе.

В страната всекидневно се продават около 6 милиона франзели.

Доминик Анрак, президент на Конфедерацията на френските пекари, на свой ред отбелязва, че около 30 000 пекарни са затворили от 50-те години на миналия век с "настъпването" на супермаркетите. "Първата поръчка, която даваме на дете, е да отиде да купи франзела. Длъжни сме да опазим тази привичка", казва Анрак.
БТА