Ричард Морган, изпълнителен директор на Filip Morris за България и Румъния
През 2002 година Filip Morris напусна България, защо няколко години по-късно компанията реши да се завърне?
Ние сме много ентусиазирани от икономическите възможности, с които България ще разполага след 1 януари 2007 година. Смятам, че пазарът ще навлезе в период на динамичен растеж, не само в тютюневата сфера, но във всички сегменти на пазара. Вие също трябва да сте много щастлив, че страната ви стане ще част от голямото европейско семейство. След 2007 година много международни компании с различни дейности ще идват в страната ви. Забелязвам подобна тенденция от няколко години и в Румъния. Общата сума на чуждестранните инвестиции там е наистина впечатляваща. Всъщност ние сме една от многото компании, които виждат потенциал за развитие на бизнеса си във вашата страна.
Четири години по-късно какво се е променило на тютюневия пазар в България?
Опитът на другите страни, които влизат в ЕС показва, че има два генерални промени, които се отнасят за българската икономика. Едната промяна засяга българските компании, които ще имат достъп до европейския пазар, за да пласират продукцията си там. Другата основна промяна е, че европейските компании също по-лесно ще могат да завладяват българския пазар. И основната промяна е, че европейският пазар ще се превърне в едно цяло.
България е известна с контрабандните си канали. Как смятате да се справите с този проблем и как го разрешавате в Сърбия и Румъния, където имате офиси?
Контрабандата е огромен проблем, който ни засяга навсякъде, където пласираме продукцията си. Ние смятаме, че можем да помогне на правителствата да разрешат този проблем.
Как помагате на правителствата?
Помагаме на правителствата, като им даваме информация, като ги учим, например как да разпознават истинските от фалшивите цигари. По-голямата част от помощта, която предлагаме е свързана с информацията, която ние имаме. Контрабандата е феномен, който бихме искали да премахнем.
В Сърбия, в Ниш, Philip Morris купи фабриката за тютюн за 605 милиона евро? Имате ли интерес към някоя от българските фабрики, които Булгартабак смята да продаде?
Ако погледнем от историческа гледна точка, Philip Morris действително има обичая да закупува фабрики. Политиката на компанията обаче е такава, че забранява да говорим за бъдещи и евентуални бизнес планове.
Какви са резултатите от дейността на Philip Morris в Румъния и Сърбия?
Нямам данни и цифри, които мога да ви кажа, но като цяло сме много доволни от дейността ни и в двете страни.
Какви са приликите и разликите между Българския тютюнев пазар и този в Сърбия и Румъния?
Най-голямата прилика с румънския пазар е, че двете страни ще преминат към много динамични промени. Законодателството се променя непрекъснато. Понякога става доста объркващо за инвеститорите и включително за мен и нещата се случват с изключителна бързина. В Сърбия пазарът е по-стабилен. Там промените в законодателството, които засягат тютюневия бранш не са толкова чести.
Какво ще стане след 2007 година?
След 2007 година очаквам много хора да започнат да купуват нашите цигари. Ще се появи много голяма и солидна конкуренция. Нашата компания обожава конкуренцията, защото ни стимулира да работим по-бързо, по-умно и да предлагаме най-добрия продукт за пълнолетните граждани, що се отнася до цените, смятам, че те ще поскъпнат, с колко точно не мога да кажа. Но тенденцията, световната тенденция, е за поскъпване на цигарите.
Според вас, могат ли български марки цигари да се продават и да намерят пазар в страните от ЕС?
Новата бизнес среда, която ще се формира след 2007 година, предразполага точно такава възможност. Аз също четох по медиите, че Булгартабак иска да изнася продукцията си в Европа. Защо не Това ще се случи не само с тази българска компания, но и с много други.
В Румъния една кутия Марлборо струва 1 евро. В България обявихте, че ще струва 4,50 лв., което е малко повече от два евро. Откъде идва тази разлика в цените?
Различията в цените на цигарите идва от различните такси и данъци. Всички такси, според европейското законодателство, трябва да кореспондират на европейските директиви. България и Румъния работят за повишаването на тези такси. Вашата страна в началото на 2007 година наистина вдигна много високо таксите. Румъния реши да приложи постепенно вдигане на акцизите и данъците на цигарите. Румънското правителство сключи договор с ЕС за график на акцизите и данъците. Не е ясно за мен какъв е българският план с Европейския съюз по този въпрос. Изглежда, че вдигането на акцизите и таксите в началото на 2006 година действително е било шокиращо. Това обяснява защо цените в България са по-високи.