Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон от миналата година
Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон от миналата година / Sofia Photo Agency
Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон от миналата година
40484
Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон от миналата година
  • Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон от миналата година

В „Денят" на Дарик председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова коментира новия закон за туризма, който най-сетне се появи на сайта на ресорното ведомство. В предаването тя сподели и какви ще са предстоящите възможности за ваканция и доколко туристическият сектор ще помогне за раздвижването на икономиката ни.

Ето какво още каза в интервю за Дарик Донка Соколова:

Когато настоящият кабинет дойде на власт и закри агенцията за туризма, вие определихте този акт като шамар срещу туристическия бранш. Сега имаме ли извинение, когато се създава българската туристическа организация?

Не, няма извинение, защото това са две различни неща. Това беше нашата реакция, защото почти целият бранш имаше споразумение, предизборно, с партия ГЕРБ, в което беше записано, че ще ни се създаде министерство за туризма. Това. . . Затова беше тази реакция. Но извинение няма, защото се. . . националният съвет по туризъм съществуваше и в стария закон, и в сега действащия закон. Новото в новия закон е, че му се разширяват функциите и това ще даде възможност по-усилено да участва браншът в оформяне на туристическата политика. Това е новото. Защото старият закон имаше, и има в момента, действащият закон има 19 поправки, които разконцентроваха цялата философия на сега действащия закон. Затова се и наложи създаването на нов закон. Така, както е влязъл, или както се надяваме, че ще излезе от Министерски съвет. . . Ние активно работихме с нашето министерство и виждаме, че всичко това, което ние сме предложили, е съобразено и внесено в момента в проектозакона. Надявам се, че ще премине и безпроблемно в парламента. Дано депутатите разберат философията на новия закон.

Неведнъж браншът се е оплаквал, че не е достатъчна рекламата на българския туристически продукт. В същото време има изключително много проекти по различни програми, включително и с европейски пари, за разработването на стратегия за туризма, реклама на туризма. Имаше един проект, който щеше дори да постави под въпрос розичката като лого на българския туризъм. Ще успее ли новият закон и българската туристическа организация, която се създава с него, да се справи с целия този хаос?

Ами, тези допълнителни програми, те. . . бенефициенти на нашето министерство, по-голямата му част, и действително се оползотворяват целесъобразно, по наше виждане. Това, че туризмът все още страда от малко реклама, имам предвид България, като национална реклама. . . (прекъсване на тел. връзка - бел.ред.). . . по-активна, така, работа от страна на нашето министерство. . .

Преди време ваши колеги сигнализираха, че заради новия туристически данък хотели буквално се отказват от звездите си. От тази гледна точка новият закон как тълкува категоризацията? Разбрахме, че хостелите вече ще получат категории. Това ще отвори или ще затвори врати пред бранша?

Новият т.нар. туристически данък. . . смятам, че не е подходено целесъобразно към всяка една област от страната ни, затова защото действително трябва да се съобразяват какъв е хотелът, колко звезди, какво би могъл. . . къде се намира хотелът. Някои от нашите колеги ще изнемогват с този данък. И аз смятам, че това не е правилно и че трябва да се вземе. . . Ето, например, в София, в софийските хотели, това е (прекъсване на тел. връзка - бел.ред.). . . областен общински съвет и беше гласувано, без да се допитат до бранша. Три лева на нощувка, това са доста сериозни пари и това ще. . . ще утежни въобще цялата ценова политика на моите колеги хотелиери. Така че. . . Това са две различни неща. Този закон е за местните данъци и такси и няма нищо общо с нашия закон. Надявам се действително, че местните парламенти ще вземат правилните решения що касае. . . този данък туристически. А що касае нашия закон, той е нещо друго, особено. . . той хармонизира в момента законодателството на Европейския съюз, разпоредбите за извършена туроператорска и туристическа дейност, които са много важни дейности в туристическото обслужване, и така ще въведе регламенти за допълнителните туристически услуги. Те са. . . очакват проектът да съдейства за подобряване качеството и обслужването на нашите клиенти, тоест на потребителите. Това е целта на всички нас да - оставаме добри. . . в смисъл да оставаме доволни клиенти. В тази връзка бих искала да кажа, че в последните години България. . . има ръст на туристопотока към нея, говоря за входящия туризъм, защото се подобри самият сървиз. И от друга страна пък, около 30 процента се увеличи процентът от българите, които остават България, избират като почивка и пътуване в нашата страна, което също е много добро.

Питам ви за синхронизацията между двата закона неслучайно, защото неведнъж в България сме ставали свидетели, че два закона, които засягат един и същи бранш, едва ли не единият връзва, а другият развръзва ръцете на бранша. И от тази гледна точка, имайки предвид, че има и нови места за настаняване, които тепърва ще получат категории. . .

Абсолютно сте права, затова защото. . . Давам ви един много пресен пример. Ние с учудване разбрахме, че на 8 март има поправка вече в новия Закон за данък добавена стойност, който. . . де факто тази поправка с допълнителните разпоредби, тя отхвърля. . . (прекъсване на тел.връзка - бел.ред.). . . за туризма, което е пък парадоксално. Надявам се, че това ще бъде, вече сме разговаряли с Министерство на финансите, надявам се, че това ще бъде отменено по някакъв начин, защото. . . Затова е добре, когато се готви нов закон, или когато се хармонизират законите, да се отчетат всички страни и да бъдат допитвани всички страни.

Като заговорихте сама за ДДС, ще поставите ли отново въпросът за ДДС-ставките в различните туристически услуги по време на дебатите за новия закон, за да не излезе отново, че едната ръка не знае какво прави другата?

Значи, Законът за ДДС. . . вие знаете, че нашето желание беше. . . всъщност това е една много тежка история. Това е една директива 112. . . директива 112 от 2006 г., която. . . (не се разбира - бел.ред.). . . нашата страна, респективно нашето правителство, да увеличи данък добавената стойност. В Европейския съюз тя е средно 7-8 процента, що касае туристическите услуги. Тази директива въвеждаше една поправка 35, която трябваше да уеднакви данък добавена стойност за организирани и неорганизирани туристи. Беше неправилно. . . Всъщност не се съобразиха с нашето мнение, че организираните туристи в България, в нашата страна, са повече от 85 процента, а неорганизираните са само около 15 процента. Така че това не доведе до някакви блага за някои от нашите потребители и от нашите клиенти. Що касае данък добавена стойност, би трябвало да се знае, че ние по този начин, ако продължаваме по този начин. . . Данък добавена стойност не е този, който ще напълни бюджета. Данък добавена стойност е този, който може само да попречи, ако продължава да се вдига, само да попречи на пълненето на бюджета, затова защото ние ставаме неконкурентноспособни. . . на базата на това, което става в региона. Вземете Хърватска, вземете Гърция, няма да ви давам за пример, но щом става въпрос за туризъм, нали. . . (прекъсване на тел.връзка - бел.ред.). . . Да не ви говоря за руските визи. Всичко това се натрупва в един. . . и трябва да правим всичко възможно, особено правителството, за да бъдем конкурентноспособни на европейските стандарти.

Г-жо Соколова, тъй като министерството тепърва обяви обсъжданията на този закон, вие какъв въпрос ще поставите на неговите автори и за какво ще настоявате допълнително като текстове да залегнат в него, така че оттук нататък в бранша всичко да е наред?

Ние тепърва ще се запознаваме дали всичко това, което ние сме предложим. . . Ние работихме доста сериозно и ви казвам още веднъж, че в глобалната си част, от това, което аз днес успях да погледна, са съобразени нашите искания и са съобразени и са вписани така, както ние сме ги препоръчали, в смисъл - както ние сме ги обсъждали. Така че тепърва ще погледнем още веднъж и ще направим своите забележки, ако има такива, и ще ги предоставим на нашето министерство.

Какво очаквате от предстоящите празници, нека преминем към една малко по-различна тема?

Очакваме отново по-голямата част от нашите български клиенти да останат в страната ни. Специално. . . моите колеги са разработили специално толкова хубави, добри и на добра цена пакети за празничните дни. А пък нашата страна има пълната възможност да удовлетвори всички искания и интереси на нашите български клиенти. Надяваме се повече българи да останат. . .

Да, но в новините чухме, пък и вероятно голяма част от нашите слушатели го усещат по собствения си джоб, че хората се отказват от голяма част от дори и нещата, които са от първа необходимост. А всички знаем, че почивката не е такава.

Така е, така е. Затова ви казвам, че моите колеги са се съобразили с това и са направили доста сериозни отстъпки, като за ранни записвания, като други отстъпки на самите пакети. Така че има много интересни предложения, дано повече хора да намерят сред тях своите. . .

А вярно ли е, че чуждите туристи пък имат небивал интерес към България заради случващото се в Гърция, заради случващото се в Близкия изток?

Небивал. . . не бих могла да го окачествя като такъв, но чувства се нарастване на интереса към България като туристическа дестинация от гледна точка историята. . . историите, които се случват в Северна Африка. Въпросът е дали ние ще устоим на конкурентноспособността, дали ще отговорим на този. . . пак сериозно ви казвам - на сървиса. Но не и дотолкова, че. . . Ние имаме голям потенциал и като леглова база, и като потенциал най-различен, така че едва ли ще станат толкова много, че да не можем да настаним. . . (прекъсване на тел.връзка - бел.ред.). . .

Вашите очаквания в цифри как изглеждат?

Ами, спрямо миналата година, която не беше. . . ние имахме много тежка година миналата година. Надявам се, че това няма да бъде година на т.нар. Last Minute, в последната минута оферта. И се надяваме на един сериозен ръст около 10 процента.