Т. Попов: С парите, които дават на общините за пътища не можем само дупките да закърпим
Т. Попов: С парите, които дават на общините за пътища не можем само дупките да закърпим / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Да се подобри пътната инфраструктура в общините и половината от парите на държавата за пътища да минават през местната власт, а не както сега основно през Агенция „Пътна инфраструктура" - това ще бъде една от темите, които Националното сдружение на общините /НСОРБ/ ще постави при предстоящите си разговори с новото правителство.

В интервю за Дарик председателят на сдружението и кмет на Пазарджик Тодор Попов съобщи, че в края на седмицата ръководството на сдружението ще очертае на свое заседание важните въпроси, по които кметовете очакват реакция от новата власт и по които вече е изчерпано търпението на местната власт.

Време е да се реформира административната система в страната и правителството „Орешарски" ще спечели, ако има куража да направи нужните реформи, коментира още в ефира на Дарик председателят на Националното сдружение на общините. Местната власт ще иска от държавата да престане да вменява на общините постоянно задължения без финансова обезпеченост.

Новото правителство започна вече със срещите си, с работодатели, синдикати, кога ще дойде и вашият ред, на местната власт? Имате ли вече договорена среща, разговори с премиера?

Силно се надявам, че следващият месец ще дойде времето, когато трябва да се видим с новата изпълнителна власт. На мен ми се иска на заседанието на УС на НСОРБ в петък да бъдем достатъчно прагматични и ясно да дефинираме всички неща, които ще бъдат важни за нас и за които ние искаме да бъдем партньор с централната власт. И да дефинираме ясно всички неща, по отношение на които няма да бъдем повече компромисни и ще очакваме те да се случат, защото в крайна сметка това очакват всички български граждани.

Тъкмо по отношение на компромисите, през април заявихте, че бюджетите на общините са в непомнен досега нисък процент. Ако няма реална децентрализация на местната власт, дори казахте „Заключваме общините, изкарваме милиони на протест". Това ли е най-болната тема, с която ще започнете разговорите с новото правителство?

Разговорите с новото правителство при всички положения ще бъдат конструктивни, но ние ясно искаме и ще дефинираме оттук нататък изчерпването на търпението ни по отношение на няколко неща, които трябва да бъдат направи. Защото в крайна сметка искам да подчертая, че това не са капризи на кметовете, а са реални необходимости, които касаят всички потребители на публични услуги. 75 на сто от публичните услуги минават през общините. Тоест това наше искане не е свързано с някакъв каприз, а с невъзможност повече ние да поддържаме това ниво на публичните услуги, което успяваме да поддържаме независимо от рязкото спадане на собствените приходи и на държавните субсидии за последните четири години. Но този процес не може да продължи повече, той просто трябва да бъде овладян.

Продължавате ли да настоявате половината от парите на държавата за пътища да минават през общините, а не сега, мисля, че само около 60 млн. лв. минават през вас, а останалото е през АПИ? Това е също важен въпрос. През последните години местната власт почти нямаше пари за пътища.

Разбира се, че е така. Ще кажа трите неща, които могат лесно и бързо да бъдат направени, без това да коства някакви съществени усилия и средства от страна на държавата. На първо място подобряването на пътната инфраструктура. Хубаво е да строим магистрали, но те са 28 на сто от цялата пътна инфраструктура на държавата. А второкласните, третокласните и четвъртокласните пътища са над 68 на сто, тоест ежедневно всички наши съграждани минават по тези пътища и трябва да им бъде обърнато внимание. А глупаво е да общините да бъдат давани за пътна инфраструктура някакви смешни 70-80 млн. годишно, с които ние само дупките по пътищата не можем да закърпим. Ако държавата, условно казано, дава около 300 млн. за поддръжката на тези пътища, по-справедливо е половината от тези средства да минават през общините, а не две трети от тях да минават през АПИ, която не може да огрее навсякъде, която отговаря и за висоскоростните пътища и магистралите.

Другото, което трябва да се направи, е да се увеличи задължително субсидията с малко за капиталови разходи, имам предвид не само за пътища, а като цяло за капиталови разходи, и общата изравнителна субсидия на държавата към общините в размер на 270 млн. лв., която не е пипана в последните пет години. Така че всичко това ще допринесе както за подобряване на средата на територията на всички общини, така и за създаването на допълнителна трудова заетост и повишаването на доходите, което всъщност е един от важните елементи за излизането от настоящата икономическа ситуация.

Бяхте кмет по време на кабинета „Станишев", работихте с кабинета „Борисов", сега ще работите с кабинета „Орешарски", но можете ли да кажете какво наследство остави последният финансов министър в общините? Защото това е важно за хала, в който е в момента и държавата, и местната власт. Помним, че Дянков се опита да дисциплинира общините, оценяваше ги по финансова дисциплина. Не знам доколко този подход беше приемлив за вас.

Аз съм работил с правителството на Станишев, в което влизаше и Орешарски и към него имам твърде малко забележки. Не искам да коментирам политиката на Дянков, защото всички видяхме каква е тя, няма смисъл да детейлизираме, но просто не може повече да се продължава по този начин. Трябва да се разбере, че в крайна сметка българските общини трябва да бъдат важният стратегически партньор на централната власт и всъщност най-важният инструмент, през който могат да се правят всички важни секторни политики, които да доведат до постигане на целите, които всички ние сме си поставили и искаме като граждани - по-високи доходи и по-висока заетост. Така че дълбоко вярвам, че това се осъзнава от повечето фактори в държавата, в това число министър-председателя. И силно се надявам това да започнем да го реализираме още с бюджета за следващата година като устойчиви политики. Защото в противен случай ние наистина ще потърсим друг начин, за да привлечем вниманието върху тези неща, защото те са достатъчно важни.

Питах ви за Дянков не за да давате директни оценки за работата му или да коментирате стари казуси, но тъкмо той наложи този подход, който предвиждаше бонуси за финансово дисциплинараните общини и наказания за лошите. Затова ви питам ще искате ли промяна на този подход?

От началото на тази финансова година до средата на март или началото на април бяха раздадени над 50 млн. лв. на различни общини, за съжаление по-големи, имам предвид Бургас, Варна и още две-три, без никакъв критерий, без нищо. Това дразни колегите. Не бива повече такъв тип политика да продължава да се налага. Когато има ясни критерии, по които се разпределят финансови средства, тогава всички са по-спокойни и има по-голямо доверие между институциите. А когато се започне такова изкривено, палиативно решаване на някакви проблеми в тази или онази община, напрежението става по-голямо. Всеки български гражданин заслужава това ниво на публични услуги, което всички ние заслужаваме като европейски граждани.

Тоест вие казвате, че имало раздаване без ясни критерии. Донякъде е възможно то да е било и чисто предизборно.

Това го имаше при всяко едно правителство - и предишното, и по-предишното. Затова ние искаме няколко прости неща - да има правила за всички и това ще доведе да успокоение в системата и тя ще заработи по-ефективно. И, разбира се, дефиниране от страна на правителството и артикулиране на това, че наистина местната власт е стратегически партньор по отношение на реализирането на няколко стратегически, важни, секторни политики. Това искаме.

Очаквате ли най-после пък това правителство да направи нужната административна реформа, тя е важна и за общините, макар че вероятно може да доведе и до съкращения?

Аз лично искам да видя в следващите месеци едни по-смели действия от страна на правителството, защото няма повече за кога да се отлагат някои неща, които трябва да бъдат свършени в България. Това е ясно на всички. Само че никой не искаше да обере политическите негативи от това. В България трябва да бъдат направени няколко стратегически важни неща за страната, в това число и административна реформа. Просто времето е дошло, няма за къде. И просто най-вероятно ще се наложи това правителство да я направи. Но аз считам, че това ще бъде оценено от хората и те ще имат дивидент, ако тръгнат на такава стъпка.

Да разбирам ли от това, което казвате, че това е и вид ваша критика към ГЕРБ, че не направи тези реформи, една от които и административната? Критика въпреки факта, че ГЕРБ беше политическата сила, която застана зад вас на последния местен вот?

Вижте тук не говорим и да се държим като малки деца, че единият критикува другия. Аз казвам ясно и категорично и това го казвам не само аз, ние сме говорили много пъти с колегите, това е доста меродавно мнение от наша страна, че е време наистина да се реформира тази публична система и това просто трябва да бъде направено. Не може да се продължава така. В това няма нищо страшно и нищо нередно. Просто трябваше някой да има куража да го направи. Силно се надявам правителството да са куражлии.

Дали трябва да се мисли и за редукция на броя на общините, а защо не и на областите в страната? От години се коментира този въпрос - нужни ли са ни толкова области и толкова общини, в някои от които има по 1000 души население.

Всичко това е въпрос на анализ, но моето лично мнение е, че трябва да се върви в посока да се намалява административният щат. Това неминуемо ще се случи.

Един ден, казвате, ще стане.

Според мен колкото по-бързо стане, толкова по-добре.

Дано някой се захване с анализ на онова, което се случва в местната власт чисто административно и законово по-скоро. Да се направи този преглед, за да може аргументирано да се правят промени, ако ще се правят. Има ли риск от провал на европроекти в общините заради липсата на свежи пари в местните бюджети?

Важен въпрос. Опитваме се заедно с всички наши партньори в лицето на МРРБ и МОСВ да направим един много точен анализ и да вземем необходимите мерки с оглед на това да не загубим евросредства. И аз лично считам, че този риск е минимализиран, въпреки че имаме още малко работа и до средата на този месец или най-късно до началото на юли ще трябва да дефинираме има ли суперрискови проекти, които са те и ако има такива, да ги преразпределим и да вземем мерки те да бъдат предоговорени.

Но по-важното е какво правим със следващия планов период, защото в момента тече подготовката за следващите седем години европейско финансиране. Това е от изключително значение не само за общините, но и за цялата държава. И силно се надявам новото правителство ясно да дефинира своята позиция по отношение на важните оперативни програми, свързани най-вече с административен капацитет, електронното управление, задължително програма „Региони в растеж" и програмата за околна среда. Така че да сме готови до края на годината, за да не губим следващата година и половина, както беше в първия планов период в приоритизиране и дефиниране на проекти. Така че да започнем с един летящ старт от 2014 година, защото тези европейски средства са един от ключовите инструменти в реализирането на тези средносрочни цели по отношение на модернизацията като цяло.

И общините са понаучихте, оказахте се един от най-успешните бенефициенти в усвояването.

Ние на практика по 80 на сто от програмите сме основните бенефициенти. Затова този въпрос е много ключов за държавата, не само за общините.

Сдружението на общините от доста време се обръща към централната власт да спре да ви възлага нови задачи и задължения без ресурс за това. Знаем - и бездомните кучета, и здравословната храна в детските градини - винаги са били коментирани теми. Сега искат да ви задължат да давате компенсации на тези родители, за чиито деца няма места в детските градини. Такъв проект внесоха депутати от БСП.

Това е според мен доста недообмислена идея от тяхна страна. И аз считам, че в хода на дебатите и на разговорите в НС тя ще получи трансформация. Когато определени хора се опитват да провеждат определена политика в система, която касае страшно много други хора, най-нормалното е да питаш тези хора за тяхното мнение. Тоест досега нас в това отношение никой не ни е питал, което е доста неуважително, най-меко казано.

Бивши общинари в София го внасят, сега депутати от левицата. По-скоро политически ли е този ход според вас?

Няма представа какъв е, но като цяло е недообмислен ход.

Да очакваме становище от вас.

Ще имаме становище със сигурност по този въпрос, който ще дебатираме на заседанието на Управителния съвет на НСОРБ. Другото нещо, което трябва да направи държавата и което ние ще искаме, е да престанат постоянно да ни вменяват задължения без финансова обезпеченост. Ние сме оправни момчета и дялани камъни, обаче не можем да се справим с всичко, без да имаме ясно дефиниран ангажимент по отношение на финансовия ресурс и откъде трябва да получим такъв, за да се справим с постоянните предизвикателства и разходи, които ни вменяват. Така че е време наистина държавата да помисли малко по-прагматично по тези въпроси.