Републиканската пътна мрежа е проходима при зимни условия
Републиканската пътна мрежа е проходима при зимни условия / снимкa: DarikNews

Правим и невъзможни неща. Положението е бедствено. Има снеговалежи и навявания, но републиканската пътна мрежа е проходима. Това съобщи в интервю за предаването „Дарик кафе” инженер Дончо Атанасов, директор на оперативния контрол в НАПИ.

 

Ето какво още каза инженер Атанасов за Дарик:

 

Мисля, че тази година зимата не ни е изненадала. Правим и невъзможни неща в момента, защото положението в страната е бедствено. Много ниски температури, огромни снеговалежи и навявания. В такива моменти човек никога не може  да бъде подготвен. Републиканската пътна мрежа е проходима навсякъде, разбира се при зимни условия. С огромни снеговалежи, достигащи 40-50 см, а в някои населени места и открити площи има големи преспи. Изкарали сме всички, включително и роторните снегорини. Над 2000 машини са на терена да работят. Вече 40 часа се борим с тези снеговалежи. Много ниски са температурите на пътните платна, поради тази причина съветвам всички водачи на МПС-та, които нямат неотложна работа, да не тръгват през днешния ден на път, макар че ние владеем положението. Няма никакви проблеми в момента, с изключение на Хаинбоаз, където има отново проблеми с тежкотоварните автомобили поради неподготвеността им за тези условия. Говорих с председателя на Надзорния съвет на Национална агенция „Пътна инфраструктура” Иван Атанасов да подготвим законодателни мерки и да ги внесем в парламента, защото така не може да продължава с трафика на тежкотоварни автомобили.

 

Слушатели на Дарик съобщават, че на доста места в страната има непочистени пътни участъци. Как са разделени пътищата като зони за почистване, има ли застъпване между екипите?

 

Там, където се налага да си помагат екипите, както е на Предела, Владая, ние това го правим. Приоритетно почистваме магистрали и първокласната пътна мрежа. След това е приоритет второкласната пътна мрежа. Имаме проблеми при третокласната пътна мрежа, но това са 140 милиона квадратни метра. Няма как на всеки метър да сложим по машина. Зимното подържане на пътищата е доста скъпо удоволствие. Например във Великобритания при 8 см снежна покривка обявиха бедствено положение. На другия ден обявиха загуба от 4 милиарда паунда. Ние в тази ситуация какво трябва да направим?! Пътищата ги поддържаме в нормални зимни условия.

 

Тези 2000 машини, които почистват пътищата, достатъчни ли са?

 

Основните причини, с които се съобразяваме, са финансите. България поддържа целия зимен сезон с между 20-25 милиона лева. 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа. Направили сме и невъзможното с тези средства, които имаме и с пълна организация на пътноподдържащите фирми, да поддържаме републиканската пътна мрежа в нормални условия.

 

Какво е положението на прохода Петрохан, където пътят е затворен заради паднала лавина?

 

В момента разчистваме лавината. Тя е от северната страна, от страната на Монтана. Основният ни проблем Хаинбоаз. Над 40 см е снежната покривка в този район. В момента сме спрели движението в двете посоки, за да можем да изтеглим ТИР-овете, които се намират в района.

 

Ще спирате движението в отделни участъци, за да успеят да се почистят пътищата, това ли е единственият вариант?

 

Никакъв друг вариант няма. По-добре човек да остане един час в колата, да почака, да се прибере жив и здрав, вместо да създаваме огромни проблеми и да стават катастрофи, както е станало в Русе.

 

Какво се е случило в Русе?

 

Станала е тежка катастрофа на входа на Русе и е спряно движението.

 

Каква е прогнозата на синоптиците за следващите дни?

 

В късния следобед се очаква да спират снеговалежите. Надявам се тогава и ние да можем да се разгънем в пълен вариант по третокласната пътна мрежа. Прогнозите са за спиране на валежите, но температурите ще бъдат много ниски, ще има частични заледявания. Когато температурите паднат под минус 7 градуса, няма препарати, които да работят. Има специални химикали, но те струват много скъпо. Ако трябва веднъж да третираме магистрала „Тракия” с тези препарати, ще струва няколко милиона.

 

Всичко опира до финанси?

 

Германия разполага за текущ ремонт и поддръжка на тяхната републиканска пътна мрежа с 35 хиляди евро на километър. България разполага с около 2,5 хил. евро на километър. За да не се стига до произшествия, нека шофьорите да изпълняват указанията на КАТ. На тези, на които не им се налага, да не пътуват. А тези, които трябва да пътуват, да си заредят резервоара догоре. Да пътуват с вериги и т.н.