Рашидов: Не ме интересуват лични интереси, а просперитетът на българската култура
Рашидов: Не ме интересуват лични интереси, а просперитетът на българската култура / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Рашидов: Не ме интересуват лични интереси, а просперитетът на българската култура
55905
Рашидов: Не ме интересуват лични интереси, а просперитетът на българската култура
  • Рашидов: Не ме интересуват лични интереси, а просперитетът на българската култура

Археолози се надигнаха срещу подготвените промени в Закона за културното наследство. Основната причина за недоволството в новите текстове е съмнението за приватизиране на Националния институт за недвижимо културно наследство. "Този институт ще бъде на прякото подчинение на министъра на културата Вежди Рашидов и това е силно притеснително, защото се унищожава един независим експертен орган", обясни пред Дарик заместник-председателят на Асоциацията на археолозите в България д-р Калин Димитров.

Археолозите са възмутени и от друга промяна в закона, която дава право да се изграждат църкви или крепостни стени чрез реставрационни работи директно върху самия исторически обект. Промените в Закона за културното наследство включват и текстове, с които се легализира изграждането на археологически обекти, които не са съхранени в пълната си цялост. "Подобна практика е била известна в Европа средата на 19-ти век, но отдавна е отречена. Текстът в закона е комичен", обясни д-р Калин Димитров.

Министърът на културата Вежди Рашидов беше категоричен пред Дарик, че докато той е министър нищо няма да се приватизира по повод обвиненията на Асоциацията на археолозите в България, че с промените в Закона за културното наследство се дава възможност за приватизация на Националния институт за недвижимо културно наследство. „Не ме интересуват лични интереси, а само просперитетът на българската култура", допълни Рашидов. Ето какво още каза той пред Дарик:

Искания на асоциацията на археолозите са свързани с промените в Закона за културното наследство. Едно от тях е да отпадне законовото право да се доизграждат исторически и археологически обекти и разкопки - части от стени, древни църкви, тъй като се нарушава целостта на обекта и е практика, отхвърлена в средата на 19-и век.

През 19 век сигурно в България е отхвърлено, защото много държави по документи и архивни материали възстановяват каквото е имало. Голяма част от археологията, която се намира във Франция, по документи, по стари гравюри се възстановява в един естетически приемлив вид, за да могат хората да получат представа. Така че защо, ако е в интерес на държавата и културния туризъм и не нарушава с нищо нито археологията, нито историческата памет, нито се променя каквото е, защо някои обекти да не могат да бъдат отчасти доизграждани, за да се добие някакво впечатление. Примерно този проблем сега стои за разкопките в Созопол. Там има две кули, защо някоя от кулите да не се завърши до етап, в който да се види целостта й, да се добие по-ясно впечатление. Така че аз лично - това е лично мнение, без да поемам експертно отношение, защото в крайна сметка археолозите и архитектите са хората, които биха казали най-точно, но ако нещо помага, за да се развие или да се разкрие още в по-добрия си вид един обект, защо да не може и това да се прави. С какво днес Патриаршията, която се направи навремето на Царевец по чертежи, рисунки и отчасти малко се възстанови на базата на онова, което като архитектура носи това време, в което Царевец е изграден, с какво днес губи Царевец?

Другото нещо, което пряко касае Вас, е едно съмнение по отношение на преминаването под Ваше ръководство на Института за недвижимо имущество. От страна на археолозите бе изказано притеснение, че има опасност от „приватизиране" на този институт. Притеснявате ли се вие от тази централизация?

Аз не се притеснявам. Това е едно говорене. Винаги когато един човек губи някъде нещо или губи власт върху нещо, има едно в България модерно говорене, че „ще се приватизира". Както виждате трета година не само, че нищо не се е приватизирало, както виждате в годините, когато се говореше за българския Лувър ще става и турски хотел, и банка, и какво ли не, днес това става български национален музей. Докато аз съм министър, няма нищо да се приватизира. Знаете добре, когато говорихме, че ще имаме реформи в театрите, какъв силен вой имаше, че „убиват театрите, ще приватизират театрите, залите". Както виждате нито театрите умряха, нито залите... Напротив, девет театъра се ремонтираха в перфектен вид, всички театри работят, показателите им са прекрасни и както виждате, както имаше отлив на публика, сега няма билети. Така че нека бъдат спокойни. Това говорени си е винаги едно говорене в пространството от хора, които са заитереносовани доста лично от това, което е статуквото. Когато статуквото се променя, винаги има такова говорене. Нека тези, които много са заинетересовани, да си пестят думите. Първо, това нито е красиво да се говори, нито е възможно това да стане. По-важно е да се умножават успехите на културата.

Както виждате те са продали преди години всички български кина, аз започвам да правя първото българско филмотечно кино. Така че на мен ако казват това, би могло да ми бъде леко обидно по простата причина, че съм положил в много тежка криза с много тежки финанси не само да не закривам, а и да ги увеличавам. Не само че те с много добри пари в годините са били усложливо мълчаливи и нищо не се е случвало. Една зала „България" не беше ремонтирана от бомбардировките. Трябваше аз да дойда, за да направя основен ремонт на зала „България". Дворецът не беше пипан откакто е изгонен царят от държавата през 1944 година. Днес българският дворец и национална галерия е в един уникален вид и който не го е виждал, да врезе сда го види. Казвам го емоционално, защото винаги има едни хора, говорят в публичното пространство поради личните си интереси. Мен личните интереси на никой не ме интересуват. Интересува ме просперитетът на българската култура. Училищата са в окаяно състояние - от 60 години училищата по изкуства не бяха пипани. И то е срамота талантливите български дечица...


Много години истината са я премълчавали. От много години знаят, че има археология отдолу под ЦУМ и тя е голяма, уникална археология и нито едно правителство не си е направило усилията и нето един толкова много ангажиран човек и много съвестен гражданин не се е наел да каже защо не изкарате българската култура и историческа памет на повърхността. Попречих метро да мине. Днес археологията излиза на повърхността. На 30-ти ще бъдете свидетели на един уникален красив площад, Ларгото, когато дойде Барозу да се открива. Имаше група злонамерени архитекти, които реваха и плакаха, че там, бетон и... Няма бетон там. При социализма са залели основите и на Шератон, партийния дом...Докъдето има възможност да се стигне всичко е разкрито и днес София има и метро, и култура, и археология, и прекрасен площад. Така че не е честно. Тук съм чувствителен, защото положих неимоверно много усилия. Аз само се питам, къде са били всичките тези години, когато нищо не се е случвало. Питайте защо никога нищо не се е случвало при прекрасни бюджети, при много пари. Как така при тях, когато е имало по 160-180 млн. в министерството бюджет, е имало 3 млн. за кино, днес има 12,2 млн. Аз не се хваля, но някой трябва да признае труда ми. Да, положил съм и то в кризисна година, когато не ми е 160 млн. бюджета, а 105 млн. Не е честно, просто не е честно. А злонамерени хора ще има, винаги ще има. Да ги има, да са живи и здрави, те ще умрат, без да оставят след себе си нищо. Бездарието само говори, а талантливите хора гледат да оставят нещо след себе си. Така че нека си говорят, археолозите имат монопол. Те са към БАН. В България освен БАН археологическата дирекция никой друг не може да издава разрешение за разкопки. Само те могат да кажат колко струва и кои ще могат да купят. Това се казва монопол. Тази централизация трябва да се децентрализира. Именно затова много европейски пари ще се губят, защото започва така нареченото измъчване между парите и исканията на някои хора, които държат монопола. Иначе имаме прекрасни археолози - талантливи, подготвени, в това отношение лошо не може да се каже срещу българските археолози.