Плевнелиев: Толкова сме назад, че в пътните дупки садим цветя
Плевнелиев: Толкова сме назад, че в пътните дупки садим цветя / cнимкa: Sofia Photo Agency, архив
Плевнелиев: Толкова сме назад, че в пътните дупки садим цветя
34956
Плевнелиев: Толкова сме назад, че в пътните дупки садим цветя
  • Плевнелиев: Толкова сме назад, че в пътните дупки садим цветя

Най-малко 1600 са незаконните постройки в цялата страна, които трябва да бъдат премахнати, заяви в предаването „Седмицата" по Дарик регионалният министър Росен Плевнелиев. По думите му за изграждането на незаконни постройки отговорност носят както собствениците на обектите, така и кметовете и главните архитекти. Затова се предвиждат законови промени, с които да се увеличат наказанията за тях.

Често се случва собствениците на нови къщи съвсем тенденциозно да не вадят Акт 16, за да не плащат данъци за имотите си. „Андрешковщината процъфтява", заяви Плевнелиев. В същото време той призна, че в изграждането на пътната мрежа на страната, България е изключително изостанала. „Докарахме я дотам, в пътните дупки да садим цветя", допълни Плевнелиев.

Ето какво още каза регионалният министър в „Седмицата" по Дарик:

Колко незаконни постройки са премахнати вече в Несебър?

Седем.

И седемте са премахнати.

Седем, в понеделник ще направим окончателна инспекция.

Това са седемте, за които имаше влезли в сила заповеди.

Седемте, точно така. Има още 30 акта, които се обработват, за Несебър.

30 акта за премахване, с вече влезли в сила заповеди за разрушаване.

Това са актове за незаконно строителство, които си вървят по каналния ред. Актът за незаконно строителство става заповед за премахване на незаконно строителство...

А, т.е. сте в началото на процедурата.

...след това има обжалване... Тук сме в средата на процедурата.

Т.е. това, след две години някъде ще е това премахване, следващото.

Да, да.

Ще стигнат ли тези 7 премахвания, за да се съгласят експертите на ЮНЕСКО, че старият град може да остане в списъка на световното културно наследство?

Това, разбира се, е извън моите компетенции, но аз броя 1600 обекта, а не седем обекта. Ние през следващата седмица започваме и на язовир „Искър", след това започваме и на голф игрища, след това минаваме през Варна, през Шумен, през...

1600 обекта са с влезли в сила окончателни актове за разрушаване, или?

Сега, 1600 обекта са със заповеди за премахване на незаконно строителство и тези заповеди, една част от тях са влезли в сила, това са около 300. Тези заповеди, ние стартираме процедура за избор на изпълнител на премахването, тъй като имаме влезли в сили заповеди за премахване на незаконно строителство, и това започва да се случва на различни...

В случай че не ги премахнат сами собствениците на строежите...

Това е много важен момент. Собствениците на строежите трябва да разберат, че това е най-оптималното решение за тях, първо, защото ще ползват строителните материали отново, керемиди, тухли, всичко, което те сами си разградят, второ, защото, когато държавата отиде и премахне един незаконен строеж, следва и акт, който е много ясно парично изразен.

Това какво е, глоба плюс разходите, или само разходите?

Това са разходите, точно, разходите за премахване. Това е глоба плюс разходите и това нещо допълнително се заплаща.

Какви са глобите? Защото разходите, ясно, са различни, а...

Разходите са ясно... Между другото вие виждате, че в Несебър имаше затворници, които премахваха, така че...

Ами, то да не би пък да им излиза по-евтино на тия, дето трябва да си премахват? Ако се ползва затворническият труд, сигурно е по-евтино, отколкото да си наемат една строителна фирма да разрушава.

Точно така. Според мен една строителна фирма би била по-скъпа от тази гледна точка...

Е тогава всички ще чакат държавата да ги махне.

Не, не, напротив, защото независимо, който и да премахва, от гледна точка на държавата, в момента ние сме стартирали процедури за избор на изпълнители и в яз. „Искър", и на голф игрищата, и на много други места. Но това, така или иначе 
глобата плюс целия разход ще трябва допълнително да се заплаща от хората.

Кой и защо е допуснал това строителство, и не е било спряно още докато се е вършело?

Аз съм дълбоко впечатлен от това, което виждам сега, защото никога не съм си го представял, че е толкова дълбок проблемът, не само проблем на 20 години, абсолютна липса на политическо желание и воля нещо да се направи, абсолютна липса на желание държавата да бъде държава, да се бори за спазване на правилата, на законите, липса на визия, че всъщност тази държава е член на световната организация, член на световното семейство на държавите, които практически се опитват да добавят стойност за бъдещите си поколения. Но това, което още повече ме впечатлява, е абсолютното нежелание и липса на активност на областните образувания, кметове, главни архитекти, които са били там на място, които са били свидетели на всичкото това нещо. На туй отгоре ролята на кметовете и на главните архитекти ние тепърва ще искаме да осветлим и да променим.

Има ли двойствен стандарт - малките ги махат, големите се спасяват? Даже заради това, че големите имат пари, за да платят на адвокати, които от девет дерета вода да донесат пред съдилищата и да спасяват техните незаконни обекти, общо взето, в пресата се цитират несебърци, които питат защо за едни може, а за други не може. Даже в процеса на самите строителства едни са успявали да взимат разрешения от Института за паметници на културата за тия пристройки, надстройки, достройки, а други не са успели и те казват сега тоя съседът вдигна, те му дадоха бележка, аз подадох документ, на мен не ми дадоха и аз, и аз си вдигнах.

Тук цифрите са много ясни. Ние имаме, от една страна, 7,5 млн. българи, и, от друга страна, 1600. Едните спазват законите, правилата, другите не ги спазват.

Въпросът е конкретно в Несебър.

Искам да кажа, да.

А колко са, направихте ли сметка колко са пристрояванията и надстрояванията изобщо в стария град, и колко от тях са незаконни? И проблемът в незаконното ли е, или, че, по принцип на мен поне ми се струва, че в един стар град да надстрояваш може би не е най-разумното нещо?

Значи, конкретно за Несебър, вие разбирате много добре, че... цифрите вече са ясни, имаме 7, идват още 30. Достатъчно много проверки са направени още в предишните години...

Т.е. общо има 37 незаконни надстроявания и пристроявания.

Така, точно така. Това е в стария Несебър. Оттам нататък...

А колко други строежи са приключили обаче пак в стария Несебър? Тая сметка проверихте ли?

О, със сигурност там сградите са много повече. Вие знаете много добре, че, колкото и да е малък този стар Несебър, там има стотици сгради. И от тази гледна точка пак виждате, това, което според мен се случва в момента като ефект, аз бях много впечатлен от изказването на един от хората, които стачкуваха, който каза, ами, аз видях, че комшията така прави, и аз така го направих. Това е нещо, което веднъж завинаги трябва да прекратим.

Не, ясно, обаче съмненията са, че ако си давал подкуп например, ти си взимал това разрешение. Тоест кой е големият проблем, че в един стар град, част от ЮНЕСКО, едни хора почват да строят нови работи вътре в него, или това, че го правят незаконно, въобще каква ще бъде политиката? Вие примерно, ако дойдат при вас, вие не издавате, разбира се, тия разрешения, но при колегите ви от Министерство на културата, трябва ли да дадат съгласие да се вдигат хотели в Несебър? И се пита правилно ли са дадени и законните разрешения за строежи в Несебър?

Значи, това, което ние сме проверили категорично във всеки един от обектите и може много ясно да кажем кой е законен и кой не е законен, защо не е законен. Но, вижте, тук две неща са много важни. Едното е пак, че Несебър се управлява от кмет, от главен архитект. Тези хора са част от процеса от самото му начало. Те са длъжни да спазват изискванията на закона, включително и тези на Министерство на културата, на Министерство на регионалното развитие и на всички останали. Те са хората, които за всеки един квадратен милиметър на този град носят отговорност. Те са били там, когато е започвало това незаконно строителство. Те са си определяли сами правилата, плътностите, височините. Те много добре знаят, че тези параметри някъде са нарушавани и някъде не са нарушавани.

Пита се първоначално определените от тях параметри дали са били съобразени с това, че това е град на хиляди години, с много специфичен облик?

Много добър въпрос. И тук вече виждате различните държави и различния манталитет на хората. Един Дубровник още преди 10 години каза пълен стоп на строителството, защото ние искаме от стария град на Дубровник да печелим милиарди. И Хърватия печели милиарди. Тотална забрана на строителството. Хората, които са живеели в стария град на Дубровник, сега имат къщи във Венеция, къщи в Италия.

На тях са им дали кога...

Защо?

Понеже Дубровник е разрушен по време на войната със сърбите. На тях са им дали да възстановят само по снимки абсолютно същото, което е било разрушено...

Точно така.

...без едно прозорче да могат да отворят друго.

Без да пипнат нищо и оттам нататък, след като това нещо е направено, за няколко години има пълна, тотална забрана.

Аз ви питам в Несебър приети ли са правила, които нямат нищо общо с един такъв стар град?

Моето мнение е, че правилата на Несебър такива, каквито самите несебърци, със собствения си кмет, със собствения общински съвет, все пак това е една от най-богатите общини в България, са създали, за мен от гледна точка на моето мнение на експерт не са добри, защото те са позволили да се строи на метри от паметници на културата отпреди 10-15 века.

Включително законно са разрешили.

Включително и законно, но тези неща, гражданите трябва да разберат, че те сами си създават правилата, чрез собствените кметове и главни архитекти. И там е трябвало да стане дебатът, ако те са имали визията.

Ама тях, ако ги остави човек, излиза от подписката, която събираха тази седмица, те ще излязат от всички организации, които им пречат да си увесят гащите пред къщите.

Аз не съм убеден, че всички граждани на Несебър мислят по този начин, а по-скоро това, което ние виждаме, една много ясна извадка, на това отгоре и кметът на Несебър мисля, че в последните си изявления, от последните два дни, също достатъчно бързичко обърна собствената си теза, защото той разбра, а аз се надявам, че той не иска да бъде този кмет на Несебър, който ще извади от ЮНЕСКО собствения си град и ще лиши бъдещи поколения на този град от това да имат елементарната гордост, че са нещо.

Пак в Несебър питат има ли двоен стандарт ЮНЕСКО и дават един от протестиращите там... А, не, самият кмет казва - Флоренция, също град на ЮНЕСКО, и там има улична търговия, и казва - сега, италианците ги оставят... Да ви кажа, то те наистина там по земята слагат едни чаршафи и продават, хора главно от Африка, търчат по улиците със, чадъри да продават, като завали. Така че има ли еднакъв стандарт ЮНЕСКО? Да извади и Флоренция, ако ще се продава на сергии, всеки със сергия - вън.

Ами, според мен има абсолютно еднакъв стандарт, само че тук ние пропускаме най-важното - това е, както когато сме членове на европейската общност. Значи, европейската общност ви казва - създайте си сами правилата, дефинирайте ги, обяснете ни ги, кажете ни ги. На база на собствените си правила ние ще ви следим дали те съответстват и на рамковите европейски правила и, разбира се, дали след това вие ще генерирате законност, държавност и т.н.

Ще спаси ли излизане от списъка на ЮНЕСКО незаконните строежи, тези 30, дето остават в Несебър?

Аз все се опитвам да отклоня темата с ЮНЕСКО, защото тя не е моя тема. Аз не знам какви са правилата на ЮНЕСКО. Аз не преговарям с ЮНЕСКО. Знам какви са огромни усилията в момента на екипа на Министерство на културата отново в последния момент да спаси бъдещето на този град. Но така или иначе това, което аз със сигурност знам, че имам 1600 доказано незаконни обекта. Тепърва продължаваме с проверките на 53 язовира и всеки един от тях, независимо къде се намира, и тук ние не правим абсолютно никаква разлика, и хотел във Варна ще бъде бутнат, и буната на „Русалка", и обекти в Шумен, Благоевград и на язовир „Искър", и на голф игрища, и навсякъде, където има.

Ще останат ли хора на улицата обаче? Понеже тази седмица омбудсманът Константин Пенчев в интервю за следващия брой на „Правен свят" казва, че е поискал, предупредил е кмета на Петрич, като бута там незаконно постройки, да се съобразява с практиката на Страсбургския съд, който и по повод на дело, което има в България, за Баталова воденица, казва, че даже като се маха нещо незаконно, не трябва да останат хора на улицата.

Добър въпрос, разбира се, от компетенцията на омбудсмана и отново на кметовете. Аз искам да върна темата такава, каквато е, а именно, че държавата създава рамката, контролира и спазва. Кметовете са длъжни да не допускат незаконно строителство.

Понеже тези от Несебър сега казват...

Те издават... Те трябва да контролират.

...че в тези надстройки и пристройки живеят бабата, детето, немощен старец, болна жена, и това вече изглежда като една подготовка, използвайки тази практика на Европейския съд, да кажат - да, ок, незаконно е, обаче насред зима взеха, махнаха
покрива, наваля я сняг бабата, няма къде да живее, стоим сега в една стая 10 души. И Страсбург ще присъди обезщетение на тези хора.

Една стая или триетажни къщи, каквито ние виждаме там?

Не, вероятно повечето българи са наясно, че тези стаи се използват за хотели, обаче въпросът е какво и как ще се докаже. И тези хора може би ще докажат, че са 15 души в една къща.

Ние ужасно много си усложняваме живота, българите.

Не, тук в случая Страсбург ни го усложнява, нали.

Нещо, което... Не, не, не ни го...

Решихме, че ще оправим Баталова воденица, и тези казаха - ама защо сега има хора на улицата.

Не ни го усложнява живота Страсбург. Ние сами си го усложняваме. Това, което ние дълбоко не разбираме, че е крайно време държавата да върви с две-три стъпки напред, а не една напред, една наляво, една надясно, пък две назад, пък после наляво и пак напред. За това законът е категоричен, ние спазваме закона. Оттам нататък това само по себе си ще отключи потенциала на тази държава да стане една нормална европейска държава, а не да се позиционира някъде на границата с Турция.

Кой е първият голям хотел, който ще бъде бутнат? За да не говорят, че, ето, Слънчев бряг, махат незаконни сергийки, павилиончета...

Аз пак казвам, че ние планираме още до края на годината да бутаме къщи на голф игрище, да бутаме постройки на язовир „Искър"...

Голф игрището, клуб „Ибър", Долна баня.

...да бутаме хотел...

За това ли голф игрище става дума?

Да, мисля, че Долна баня, но тук органите на ДНСК си създават организацията и тези действия ще се видят до края на годината. Ще има и хотел, доколкото знам, триетажен, масивен...

Къде?

Първа линия във Варна.

Във Варна. За някакъв хотел в „Русалка" четох във вестник тази седмица. Там ще се бута ли?

В „Русалка" става въпрос за съоръжение.

А, не съм разбрал.

Буната на „Русалка". Но извън това ще има и къщи, масивни...

А марината в Свети Влас? Тя ще се бута, или?

Марината в Свети Влас е обект в момента на прокурорска проверка, изключително мащабна, вече и съдебно производство, така че там е съвсем друго. По същия начин „Златна перла" е в съда, заповедите са издадени, осем, за бутане. По същия начин барбекюто на, прословутото... оградата, по същия начин...

Барбекюто на Ахмед Доган.

„Веселото село". И тук искам да кажа...

То кога ще се махне?

...нещо много важно, защото...

За барбекюто само, понеже го споменахте, да не се връщаме. То кога?

Когато излезем от съда, защото там се обжалва.

Сега къде сте? На коя инстанция сте? Още на първа.

Сега сме на първа инстанция.

Това значи края на мандата...

Две години.

...или следващия.

Значи, очакваме всеки момент да излезем от първа инстанция, защото, обикновено процедурата е две години. Ние го издадохме още преди година, така че актът, така че би следвало до година най-много, разбира се, ако съдебната система приоритизира и, дето се казва, се разбърза...

„Веселото село", язовир „Ивайловград". Там има над 40 заповеди за забрана на ползване на невъведени в експлоатация строежи и се очакваше да бъдат издадени над 90 заповеди за премахване. Колко са?

Точно така. 83 са подготвени. Първо 83 акта има издадени, 36 заповеди за забрана на ползване са издадени и те са влезли в сила. Там няма ток, там няма вода. И 35 заповеди за премахване, т.е. актовете са станали вече заповеди за премахване на незаконно строителство. Буквално в момента изтича и до 8 декември ще имаме изтекъл срокът за всичките тези постройки за обжалване и на 8 декември ще имаме пълната картинка колко се обжалват, колко не се обжалват.

Язовир „Искър".

Но имам нещо важно да ви разкажа. А то е, че във връзка с това, което стартира с „Веселото село", ние направихме мащабни проверки по територията на целия язовир "Ивайловград", защото той обхваща не само община Любимец, където са тези в момента...

Веселите.

...веселите, 83 вече издадени акта, но ние с огромно учудване установихме, че същото е и в другите две общини, където само в община Ивайловград ние издадохме още 53 заповеди буквално в последните дни, т.е. „Веселото село" се умножава, идват нови къщи, нови постройки, още 53 заповеди са издадени. И в община Маджарово, която е третата община, която е на язовир „Ивайловград", имаме също осем такива постройки. Така че сумата набъбна общо докъм 150 и всичкото това нещо ще бъде обект на бутане.

Язовир „Искър", 2007 г. били издадени 94 заповеди за премахване, 35 влезли в сила, 6 са премахнати. Кога ще бъде премахнато останалото?

До около 20 съоръжения, постройки, всякакви, от всякакъв вид ще...

Ама може ли край язовир „Искър" да се строи? Отдолу пътят Панчарево - Самоков, може или не? Понеже и сега, като се минава, там има табели, че се продават места и къщи.

Това е нещо, което... аз пак отново искам да задам въпроса, и държавата ще търси по всички възможни начини, с промяна на закона решение на тези казуси - какво е правила община Панчарево, какво прави община Самоков по всичките тези обекти, които са направени по територията на язовир „Искър". Защото там са издавани и удостоверения за търпимост, т.е. това е един удобен начин да не могат да се бутат сгради, там са издавани и удостоверения за узаконяване на постройки впоследствие. И за всичкото това нещо, отново казвам, общините, първо, тотално са си затваряли очите, когато се строи, второ, след това са издавали удостоверения, знаейки, че това са незаконни...

Не, то в края на краищата, за да не се строи, има някаква по-обща идея. Идеята е, че това е водоснабдителният източник на София и заради това, за да не се замърсява, да не тръгнат без да искат някакви епидемии от хора, които живеят наоколо, близо до водата, заради това не трябва да се строи. Вече сега възниква въпросът, ако някой е успял с търпимост, узаконяване или по друг начин да си построи там къща, която няма да бъде бутана, тогава защо да не си се изобщо строи? Нали, щото то дали ще са една или пет къщи, все може да тръгне зараза.

Това, разбира се, е въпрос към Министерството на околната среда и водите. Със сигурност проверките на 53-те големи питейни язовира в момента на България ще извадят цялата картинка. В момента 14 лъча, групи от експерти от всички възможни направления, включително от ДНСК, МОСВ и нали се сещате, че резултатите, които ще дойдат от тази мащабна проверка, която ще приключи в края на годината, ще бъдат не само... Ние сме сигурни, че ще излязат още незаконни постройки на територията на всички тези 50 язовира. Но другото, което е по-важното, ще дойдат много ясни предписания, казус по казус, какво правим тук и какво правим генерално. Затова аз лично като човек, който е свикнал освен да решава конкретни казуси, да търси системните решения, иначе просто това не е добър мениджмънт. Не е добър мениджмънт, когато оставяте проблемите да ви залеят и ги решавате един по един. Другият, добрият мениджмънт е да извадите системното решение. Системното решение е промяна на закона.

Ако ще има принцип, би трябвало да се премахнат остъкляванията, нали. Да си остъклиш балкона, превръщайки го в стая, бутвайки прозореца, който дели този балкон от стаята, е също незаконно.

Ако това нещо е направено по един законнообразен начин, би могло да стане. Примерно...

Да ви кажа, аз не съм чул някой да си е остъклил балкона законно, ама може и да има, нали, не споря, но масовото... тръгнете по комплексите. Значи, ако ще има принцип, трябва да се бутат и остъклявания, нали? Защото пък всички ни харесва как изглежда, като отидеш в западна държава, и как изглеждат фасадите на техните жилищни домове. Там няма един турил остъкляване, друг щора, трети си овесил климатика и... Тоя принцип ще прокарате ли, или направо е страшно да го кажете? Те ще ви изядат, ако кажете, че ще махнете всички незаконни строежи. Такъв строеж е и остъкляването на блоковете.

Част от тези примери, които казахте, примерно с климатиците, със сателитните чинии едва ли са...

Те не са, да.

Да, това е нещо, което е съвсем различно. Но това, което за мен е изключително важно пак, е да се върнем върху смисъла на нещата и да търсим съответно промените, включително с обществен дебат как България оттук нататък създава собствените си правила, така че да няма незаконно строителство. Когато ние един балкон го остъкляваме, съвсем нормално е да питаме съседите, защото фасадата е обща част. Когато...

Ама то по проект трябва да се прави и трябва, ако се остъклява, целият блок ще се остъкли от горе до долу с еднакъв цвят.

Точно така. Точно така. Затова трябва да се вземе решение...

Ако ще си санираш, трябва да санираш пак целия блок, за да бъде не едно платно розово, друго лилаво, трето червено.

Именно затова ние в момента и променихме закона за етажната собственост, за да дадем шанс за по-бързо и по-лесно взимане на решение. Но това, което за мен е изключително важно, е, че държавата, освен че има волята да се бори с незаконното строителство и веднъж завинаги да покаже, и за първи път да покаже, че има реална сила и желание този въпрос да се приключи веднъж завинаги, ние, пак казвам, ще променим закона. Вижте, знаете ли с колко би могъл да бъде глобен главният архитект на община „Любимец", който през цялото време съзнателно не само, че е спал, но той по никакъв начин не е допринесъл за това да има елементарен ред в неговата община.

Колко?

3000 лева. Дали може да му бъде направено някакво друго наказание? Не може. Човекът може да бъде освободен от работа, може да бъде глобен с 3000 лева, страхотно.

И вие какво предлагате, колко да бъде глобен?

Ще променяме закона. Съвсем други цифри, включително и...

Да, но, от друга страна, ако сложите други цифри, това вече предполага... Аз не знам колко взима един главен архитект на такава община, обаче най-вероятно не стига и 1000 лева. Значи, в смисъл трите хиляди лева глоба предполагат, че я плаща човек,
който взима една заплата, примерно 600-700, не повече от 1000 лева. И те ще, ако го глобят при 1000 лева заплата 3000 лева, това ще разстрои живота му за 1-2 години напред. Само че вие като казвате сега, че 3000 хиляди са малко, това вече предполага, че тоя човек взима отнякъде другаде едни пари, с които ще може да си плати и 20 000 лева глоба.

Да, обаче тук вече нали виждате, че сигналът е много различен. Първо, тези, които строят незаконно, трябва да знаят, че рано или късно техните незаконни постройки, пристройки ще паднат, защото незаконното строителство посмъртно не може да бъде вече узаконено. Ние ще търсим между другото промени в закона, които ще дадат възможност да се даде много ясно дефиниран срок за това, когато една сграда е готова с акт 15, да бъде много ясно даден срок за приключване...

2000 сгради, според главния архитект на София Петър Диков, се обитават в столицата, без да са въведени в експлоатация.

Да.

Така не се плащат данъци, срок няма. Хората, които живеят вътре, най-често не са виновни, предприемачите не се занимават.

О, не, голяма част от тези неща са точно обратният казус. Т.е. това са еднофамилни къщи, която вие сте построил. Обаче е удобно, след като сте си я построили, не сте направили акт 16, за да може да не плащате данъци. И по този начин години наред андрешковщината в България цъфти.

„24 часа" вчера на две страници пише, че има 400 опасни сгради в София, аха да паднат, пише вестникът. Вярно ли е?

Това със сигурност е така. Между другото, тая статистика излезе от Софийска голяма община и Софийска голяма община също търси механизми, мерки. Това се отнася и за всички останали общини на България. Този проблем трябва да се адресира...

Всъщност преди две седмици, струва ми се, председателят на една асоциация за саниране на панелни сгради, твърдеше тук, че проблемът е много по-голям с панелките и че санирането трябва да се прави не само от гледна точка на енергийна ефективност, от гледна точка на свръзки на отделните панели...

Точно така се прави.

Опасни ли са панелите, ако не се направи такова саниране?

Все още не са опасни, но санирането трябва да се направи точно по тоя начин.

А така ли ще го правите?

Така го правим в момента.

Е, как го правите така при положение, че народът е вътре? Значи той е закачил картина и зад картината свръзката.

Не, не, не, вижте, има съвсем ясен механизъм за това нещо. Пилотният проект, по който ние работихме с Организацията на обединените нации, Ю Ен Ди Пи, работи именно по тоя начин, работи страхотно. Там се прави обследване не само на сградата като енергийно обследване, но и на структурно обследване на сградата, т.е. конструктивно обследване на сградата.

Ама то трябва да се преглежда свръзка по свръзка, нали?

И нещата са много елементарни. Не, просто вие трябва да опаковате една сграда, така че водата да не влиза в нея. Затова именно по този проект ние правим и нов покрив, и нова фасада, за да може да опаковаме изцяло сградата.

А тя, ако си е ръждясала вече, нали ако един блок е на 50 години, каквито вече има...

Значи животът на тези блокове не е 50 години, а все пак е много по-голям. Но с тоталното опаковане отвън на тези сгради се постига още по-голямо удължаване на живота.

Не, понеже вие сте бил в Германия, нали, казват, че там проблемът не е толкова голям заради това, че собствеността не е на германците, на гражданите, дето живеят вътре, а това са общински, държавни собствености...

Точно така, общинска, държавна.

...и там е лесно, нали, държавата влиза и почва свръзка по свръзка да ги преглежда например. Докато тук един иска, друг не иска, там е, има го, няма го, не ми разваляйте, закачил съм си... нови тапети съм си сложил. Тоя въпрос как ще бъде... Те има, този човек разви една много екстравагантна идея, да се строи паралелен същият блок и да се местят хората.

Не, това са абсолютно неработещи варианти. Вижте, панелките могат да бъдат санирани. Панелките спокойно може да получат едно драматично увеличаване на живота си. Технологично това е възможно, не е скъпо, ние имаме готов проект и затова нещо предоставяме и перспективата за още 600 панелни сгради от юни месец 2011 г. Променили сме и закона. Хората имат огромната възможност да направят изключително добра инвестиция. Значи един апартамент 75 квадрата за 10 000 лева се санира изцяло отвън - нови фасади, нови покриви и нови врати, и нови общи части. Печелите тройно. Първо, икономисвате от енергийна ефективност 1220 лв. при инвестиция от 5000 лева. Второ, вие печелите с това, че удължавате живота на панелката си. Трето, създавате ново качество на живот. Тези панелки, които ние видяхме санирани на територията на цялата страната, хората са много по-сплотени. Направили са градинки отвън, събират си листата, а не са скрили като всички останали зад вратите - да се мразят, да се псуват. Ефектът е феноменален. На туй отгоре възвръщаемостта е феноменална. И ние този модел от 30 сгради сега ще го мултиплицираме на 600 сгради. Оттам нататък обаче това не е краят. България ще намери работещ модел за всичките 18 000 и 200 сгради и това нещо до 2020 г. трябва да се случи.

Продължавам да не ви разбирам много, как ще стане да се прегледат всички свръзки. Как ще се опакова, за да не продължава корозията там.

Връзките се изследват така или иначе. Но вижте, и в Германия, която вече санира панелките, и в Словакия, която вече санира панелки, нали се сещате, че там блоковете не са разглабяни. Там не са вадени елементи, за да се слагат нови елементи. Напротив, сградата се опакова, тя се изследва, дават се предприсания, включително и конструктивни, но когато се опакова, спирате водата. Като спрете водата, процесите по съвсем друг начин се случват, забавят, спират.

След час и нещо тук ще бъде ректорът на Софийски университет, след него бившият дългогодишен председател на Академията на науките. Кой е приоритетът на България - магистралите или образованието?

Аз се надявам, че и инфраструктурите, и образованието ще бъдат приоритет на държавата, защото едното без другото не може.

Премиерът каза в едно интервю преди време, че тъй като в момента акцентът е върху магистралите, не може да се удовлетворят исканията за образованието. И същият ректор на Софийския университет даде за пример Турция, където въпреки кризата имат 16% увеличение на парите за образование за следващата година, и той направи следното образно сравнение, каза: Ще се стигне до там младите образовани турци да карат по магистралите на България, които са приоритетът сега за България.

Да, вижте, значи по отношение на образованието, нито една държава не може да си позволи да не адресира тази тема и да не подобрява категорично и постоянно качеството на образование.

Това не личи от парите, които сте гласували, целият Министерски съвет, като предложение на парламента. Даже колегата ви, образователният министър, каза, че това е бюджет за Африка, за образованието.

Да, това бяха неговите думи, но истината е, че той получава 200 милиона повече отколкото миналата година. Това са абсолютни факти, които... отваряте бюджета за 2011 г. и гледате цифрите - по същия начин с образованието, по същия начин и с някои други неща. А пък увеличението на държавната активност и инвестиции по отношение на инфраструктурни проекти е единствено и само благодарение на европейската солидарност. Това отключване на еврофондовете ни дава златен шанс и отново искам да кажа, че хората от Несебър, надявам се да разберат най-после, че или спазваме правилата и сме член на Европейската общност, на ЮНЕСКО и на всички останали световни институции, които ни правят европейци и хора от световна значимост и член на някаква демократична прогресивна общност, или не спазваме правилата. Тогава си седим с празните гащи, бутаме си църквите, но и падат и магистрали. Защо си мислят хората в Несебър, че Европа ще ни налива пари за магистрали, единственото условие е, че ние имаме устойчиви проекти, устойчиво се търси както старата част на Несебър, така и с проекта за магистрали, и спазваме правилата и законите. Има ли беззаконие, спират еврофондовете. Толкова е елементарно.

Сега стигнахме до магистралите. По-малко време за това. Да започнем с „Люлин" и прословутия възел при Драгичево. Вие мислите ли, че така трябваше да се свърши тази работа, по начина, по който се върши в момента. Защото животът на българите минава в правене на хубави работи по лош начин. Сега в момента можете да сте сигурен, че хиляди, даже може и десетки хиляди хора слушат това предаване в едно абсурдно задръстване, предизвикано от липсата на всякаква мисъл в организацията на работата на този възел.

Да, дълга и сложна тема, защото организацията на работата на този възел е съгласувана с поне пет държавни институции, произведено от проектанти, които са опитни.

Дайте прости работи да ви питам. Ей, сега всички излизат от София. Защо не пускат три платна от четирите, които има в един голям участък, точно преди Драгичево, не се пуснат три платна за излизане от София. Това означава обаче полицаи, примерни през
всеки 200-300 метра, маркировки, които са местят, то е хамалогия, нали, и трябва да...

В плана за организация, който е с чертежи, разписани...

Преди две седмици минах оттам, няма такова нещо.

Ето, това е голямата разлика. Значи в плана за организация пише, че от петък вечерта до неделя се отварят там, не са четири, а три ленти, и от тези три ленти...

Не, четири са, г-н министър. Има един участък, точно преди Драгичево, много дълъг, където е най-голямото задръстване, където в средата има мантинела...

Да, точно така.

...само че вие сте виждал и в Германия, мантинелата не пречи да прибавиш още една лента от насрещното платно за движение в едната посока. Не е нужно някакъв голям мозък, за да се сетиш, нужно е обаче да се турят колчета, маркирания, тая нощ някой да е вършил тази работа.

Точно така, да. Значи, това е голямата разлика. По план е предвидена ясна организация, която казва, че в петък е така, в неделя е обратно, но не винаги се спазва. И отново опираме до правилата, проектите и тяхното спазване или не спазване - манталитет.

А като казахте проекти. Като знаете, че ще правите това нещо, то да ви кажа, упрекът не е към вас, не можете да огреете навсякъде, обаче този, където го е мислил, виждал съм, когато става дума за такъв възел, целият поток на Българи на юг и на запад на практика минава оттам. Колко би струвало да се направи един километър обход, който да заобикаля този възел, нов път да направите, и аз твърдя, че ще струва по-малко, отколкото се е похарчило като пари, които се губят в бензина на стоящите коли, във времето на хората, които не работят през това време, докато псуват пътя, строителите, в това задръстване. Защо не направихте един обход, километър, 500 метра, нов път, с който да се избегнат тия месеци задръствания.

Добре звучи, за съжаление тези неща в България много често катастрофират, примерно, аз ще ви дам пет причини, по които едно такова нещо не може да се случи. Ами той трябва да мине през частна собственост. Защото България през 1990 година вместо да вземе правилното решение, което Сърбия, Унгария, Чехия и много други държави взеха, възстановяване на частната собственост да, обаче в реални граници или в идеални граници. Значи ние възстановихме в България 1990-та година тотално собствеността върху магистрали, върху летища, върху пристанища, върху Руската църква, върху всичко. И сега в момента ние, където и да пипнем, имаме частна собственост. Тоест дори да се опитате да направите един километър път, моментално скачат собствениците - не искат обезщетение, влизат в съда, малко им е. Затова тези неща, аз съм съгласен с вас, те трябва да се мислят поне четири-пет години по-рано, когато се прави проектът, за да може да стане качествено.

Добре, защо не оправихте алтернативния път през Бистрица, първо. Не става дума нов да построите, ама поне кратерите да запълните, защото оттам минава огромен трафик, но там камион има дупки, в които може да пропадне.

Веднага обяснявам. Значи през Бистрица пътят беше включен в оперативна програма Регионално развитие. Разбира се, спрян на предишното правителство, от 2007 до 2008 г. тотално замразен. След това ние дадохме всичко от себе си, за да го пуснем. Направихме процедурите, и това са първите 14 лота, които ние успяхме да издвижим с едно феноменално темпо. Имайте предвид, че ние освен че имахме замразени проекти, ние нямахме оценки на съответствие, не бяха уточнени, подписани, разписани, одобрени от Брюксел системите, и всичко това за няколко месеца стартираха процедури, избрахме изпълнители, вече се работи по този път.

Добре, значи големите решения не стават. Поне знаци да бяха сложили - колко време ще чакаш. Пак Германия, като караш в такова нещо, рисуват едни тъжни личица на човечета и отдолу пише 5 км, и да ти е тъжно 5 км, като остава 1 км, едно весело личице - поне да знаеш какво чакаш, защо чакаш, докога ще чакаш. Поне това някой да се беше сетил.

Аз по времето, в което живях в Германия, нямаше такива тъжни и весели личица, и съм спал в задръствания, денонощно. Аз бях...

Ама вие, става въпрос в Източна Германия, от комунизма остатъците...

Не само в Източна, в Западна - аз живях в Рюселсхайм осем години. Живях близо до три магистрали - просто задръстванията бяха феноменални. Няма начини...

Маркировка, вие виждал ли сте как се прави ремонт на запад и как се прави тук, като маркиране...

Аз съм съгласен, така е, да. Така е. но тези неща...

...светлоотражения. Това не можеше ли да се свърши. То не е толкова скъпо да се сложат маркировки.

Съгласен съм. Пак казвам, че всичкото това е въпрос на проект, който трябва да се обмисли от първия ден от експерти. Те трябва да преценят трафика, задръстванията, начина, по който да се адресира, и съответно да се направи.

Кой го е мислил това нещо, дето го прави там?

Ако искате да бъда абсолютно откровен с вас, това, което аз видях в пътната агенция, е, че пътната агенция беше една пощенска кутия. Тя удобно нямаше мнение по почти всички въпроси и ги аутсорсваше навън. Включително кой да им прави тръжните процедури, кой да им прави отчужденията, кой да им прави археологията, който да им взима решенията. Всичкото това нещо удобно изнесено навън. И когато вие на магистрала „Люлин" една година се чудите кой за какво носи отговорност, за по-големите неща, за една тотално забатачена магистрала, която ние три години вместо да сме я свършили, едва я започнахме на края на третата година, тогава вече вие си давате сметка, че много трябва да се промени. Трябва да има експертност по всички нива - в безопасността, в организацията на движение, в подготовката на проекти и държавата трябва да изгради собственото си ноу-хау мнение и да го налага.

Знаете ли кое е най-дразнещото, като изчакаш три часа на тази опашка и стигнеш най-сетне до този велик възел, да, и не виждаш човешкото усилие. В Белгия са ми разказвали, че белгийците 100 км за три дни правят - от петък до неделя. Ама струпат цялата сила на тази държава, която има, защото им е важна магистралата. Да ви кажа, като минеш събота и неделя, и тия дето сега минават там в момента, виждат няколко, може и десетки души да са, които се щурат горе по това, дето го строят, но нямаш усещането, че целият потенциал е впрегнат, така че една четвърт от България да бъде отворена.

Ами, ужасно негативно звучи това, което казвате, но това е типичната българска нагласа. Значи, абсурд е 100 км да се направят за три дни. Също така толкова абсурдно е да си мислим, че една магистрала, дори и в Белгия, може да бъде направена за по-малко от две години.

Не става дума за преасфалтиране, примерно за ремонт.

Но това, което със сигурност мога да ви кажа е, че никога, никога, никога, България не е успявала досега да ускори така строителството на една магистрала и на един пътен обект, както това се случи на „Люлин". Аз съм изключително впечатлен, хората не се щурат, работят денонощно, има организация, ежедневно правят оперативки. Български, турски, всякакви компании, обменят багери, трактори, хора, мотивирани са. Аз съм изключително благодарен...

Но толкова са силите.

Не, не, извинявайте, но ние сме 6 пъти по-бързи, отколкото миналата година, и ние строим по един феноменален начин. Извинявайте, но един тунел се произвежда за четири месеца. Магистрала от 19,2 км, с 26 моста, с 430 елемента, които сами по себе си всеки един от тях е изключително тежък да бъде произведен, се правят за осем месеца. България и целият регион ще се гордеят с тази скорост, която ние виждаме.

Кога пада тапата на Драгичево - ден и час? Също типично за западните общества, хората знаят кога. Ей такива табели слагат. Това нещо ще е до 12 часа на 28 декември, примерно.

Е, аз съм и първият български министър, който работи по този начин. Постоянно дава конкретни срокове...

Кажете, кажете датата, хайде, час няма да отбелязваме.

... прави проверки, ангажира се с тези срокове и на туй отгоре...

Датата, на която ще бъде пуснат този възел, и вече няма да има задръствания за Драгичево.

Като министър аз познавам графиците на тази магистрала, просто да ме събудите и в 3 часа през нощта.

Аз затова ви питам, не за магистралата.

Да, да, за цялата „Люлин" също мога да ви кажа, пътният възел...

Питам ви, аз ви питам ей там за тази тапа, дето спира цялото движение към Западна и Югозападна България.

Пътният възел, до 15 ноември трябваше да приключат и приключиха структурните елементи, т.е. полагането на тези огромни елементи, панели, бетоновите работи. И оттам нататък влизаме в режим на полагане на изолации на тази огромна, имайте предвид, че все пак тази конструкция е уникална за България.

Трябва да ви кажа съм чувал, че зимата изолация не трябва да се туря, за покрив...

А ето тук стигаме до голямата тема, можем ли, времето ще ни позволи ли да направим изолациите така, че след това да положим асфалта отгоре, или има и вариант...

То остава сега, ако не я сложите изолацията, значи и до догодина няма да може да се минава през Драгичево.

Не, не, значи, Драгичево само по себе си е една триетажна феноменална конструкция, която има много най-различни елементи. Има неща, които се случват на ниво земя, има мостове и така...

Т.е., сега ще слагате ли изолация, няма ли да слагате?

Изолацията в момента започна да се полага вече. Но...

Защото е хубаво времето.

Защото времето е хубаво, Господ е с нас. И на нас ни трябват точно 17 дни, за да направим изолацията.

Ще чакат българите, седим и стискаме палци...

Да, стискаме и се молим на Господа.

Така, ако обаче завали?

Валежите не ни пречат, ниските температури ни пречат.

Ако застудее, какво правим?

Ако дойде студът, тогава мислим вариант как... между другото в момента пътната агенция разработва вариант с изпълнителя за друг тип изолации, които, ако температурите...

Да стават зимата?

Да стават за зимата.

Така, и като стане всичко това, хайде, 17 дни не е студено, кога се отваря?

Това, което ние винаги сме казвали, че до края на годината искаме тази магистрала да я пуснем, по нея да се движат кои. Пътният възел...

Те, хората... аз ви питам от там кога ще минат?

Пътният възел, това, което категорично мога да ви кажа, е, че до 20 декември ние ще пуснем нови участъци от този пътен възел.

Т.е., 20 декември вече ще си се пътува...

Да.

...за Югозападна България и Западна България, казва министърът на регионалното развитие и благоустройството, спокойно, без задръствания.

Казвам, да. Казвам, че ще има отпушване, нови участъци, но все пак се моля на Господ времето да е с мен, за да мога да го завърша изцяло.

Нали чухте сега в колите при Драгичево. Молите се на Господа, 17 дни и няма вече...

Цяла България се моли.

Така. Стартирахте ли търга за „Марица"? Понеже някъде четох, че на 19 ноември се готвите по оперативна програма...

Точно така, 19 ноември, последната оперативка, която направихме, беше фиксиран срокът и на 19 ноември получихме и трябва да сме приключили и двете съгласувания. Едното е с управляващите органи в Министерство на транспорта и другото е с Агенция за обществени поръчки. Това нещо съм абсолютно убеден, че е факт и оттам нататък следващата седмица, след като имаме тяхното становище, елементарни крайни корекции и пускаме.

„Хемус", също прочетох, че фирмата, спечелила търг преди 15 години, сега щяла да продължава да я строи.

Да, значи пътната агенция в момента е с доста експерти, разнищва и мисли всичко, свързано с този договор. Идеята е, че ние икономисахме пари от тръжната процедура за пътен възел Меден рудник...

При Бургас.

...Бургас, който е изключително, изключително важен, и отпушва цялото южно Черноморие. И там вместо 25 милиона в бюджета, ние направихме търг и излязоха 9,2 милиона. С тази икономия, моментално ние искаме да я дадем за нещо, което има голям смисъл, и това е връзването на Шумен с Варна. Там има едни 7 км, които липсват по магистрала „Хемус". И има валиден договор с автомагистрали „Черно море". Но дали, аз в момента не мога да кажа на 100%, дали експертите, юристи и всякакви хора от пътната агенция ще са на същото мнение, работят, действат, ще преценят, преговарят...

Кога ще бъдат вързани Варна и Шумен, тези 7 км?

Ние в момента вече с тази икономия можем да осигурим аванси и стартиране, така, че...

Но това трябва да стане до догодина.

Това трябва да... не, аз мисля, че две...

Няма ли да стане бързо...

...години все пак, една магистрала не се строи...

Нали за 7 км говорите?

7 км, но дали 7 км или 30 км, технологията е една и съща и тя изисква своето време. Но...

Ами, вие тогава, ако ще е, направете 30, нали, пак за същото време.

Да, обаче 30, извинявайте, ще струват...

Защото с 30 ще стигнете Търговище почти.

30 км на „Хемус" ще струват вероятно 180 млн. лева. А ние сме икономисали едни 16 млн. лева и искаме с тях да постигнем колкото може повече.

Кога е следващата проверка за темповете на строителство на „Тракия"?

Дали да я казвам, защото сме я планирали изненадваща...

А те ще се приготвят, ще ви чакат лятото, хайде да не я казвате.

Да, много скоро ще бъде, но няма да я казвам.

Видяхте ли в „Сега", една страшно забавна снимка. Възрастната двойка, те да могат да я видят и слушателите, възрастната двойка англичани, Джеф - на 70 години, и Кат Тейлър - на 71, засаждат цветя в дупките на пътя към село Черково, община Карнобат, Бургаска област. Пенсионерите живеят в селцето от шест години и смятат, че ако бяха започнали с тази цветарска акция по-рано, досега щяха да допринесат повече за запълването на дупките. Джеф и Кат Тейлър се питат защо плащат винетна такса, щом пътят до селото е в толкова лошо състояние? Двойката пенсионери са живели преди това в околностите на Ковънтри. Ковънтри, там впрочем е много цветно също те може би от там взимат тази идея.

Да.

Искам да ви кажа, срам да те хване.

Наистина от това, което виждаме, срам да ни хване. Така е, но когато не 20, а 50 години не сме приватизирали един сектор, нещата не могат да се случат за 2-3 години. Аз бях наскоро на посещение на нашите колеги в Източна Германия, в Заксен-Анхалт, където 25 години отнема на една Германия да направи една пътна мрежа, качествено, която е със също толкова километра магистрали, също толкова общински пътища, също толкова километра републикански пътища както България - 25 години. И 36 млрд. евро. Ние сме от тази гледна точка в началото и докато не направим няколко магистрали, които като прахосмукачка да изсмучат тежкия трафик, ние унищожаваме по презумпция цялата пътна мрежа на страната. Но впечатляващо е това, което те са направили...

Добре, според вас справедливо ли е хората от село Черково наистина да плащат винетна такса, за това нещо, дето в дупките му садят цветя? В смисъл българската държава няма ли някакъв механизъм, който да покаже на тези хора, че си дава сметка всъщност какво не е направила. Тези хора, Джеси и Кат Тейлър са прави, в Ковънтри никой няма да плати пари за нещо, дето не получава.

Така е, вижте, за съжаление България дотолкова е изостанала в развитието на пътния си сектор, че до там го докарваме, нали, в дупките да садим цветя. Но пак казвам, не е лесно, не е бързо и трябва да се приоритетизираме. На туй отгоре сме в най-тежката криза от 80 години. Винетките до последния лев се използват по предназначение. Ние тази година в криза събираме толкова, колкото в пиковата 2008 г., на три пъти по-ниска цена. Тоест, икономисваме на българските граждани само от продажбата на винетките 45 млн. лева. Но от някъде трябва да започнем и...

Сега, вие говорите за почване от някъде, докато министър-председателят изтъкна колко много е направено всъщност по времето на комунизма и персонално от Тодор Живков. Вие споделяте ли неговата теза какъв голям строител е Тодор Живков? Защото има и друга теза, че ако България не беше управлявана от този човек, не беше управлявана от комунистите, щеше да построи, благодарение на свободната инициатива на своите граждани, много повече. И че всъщност Тодор Живков никакъв строител не е, а той е спирал реалните строителства, които България е можела да направи. И за пример са съседна Гърция, западните общества, които благодарение на това, че не са имали Тодор Живков, са построили повече. Та вие на коя теза сте, че браво на Тодор Живков, ние не можем да го стигнем, както казва премиерът? Сега, то е много лошо да питаш един министър дали е съгласен с премиера си, но съгласен ли сте с премиера, че наистина Тодор Живков е бил много полезен, а всъщност не е бил вреден за развитието на България.

Аз не искам да коментирам Тодор Живков сам по себе си, като персона, но това, което тогавашното поколение на България е направило, въпреки неправилната система, въпреки всичко, което ние в момента вече от хоризонта на времето можем да видим и да кажем, че е работило зле, а не добре, нашите родители, вашите баща и майка, моите баща и майка, положиха огромни усилия и работиха здраво...

Аз се опитвам да ви кажа, че ако нашите родители бяха...

...на мен ми се щеше да се получи същото...

...оставени да правят това, което са оставени родителите на днешните германци и французи...

Точно така, аз съм съгласен.

И ако не беше Тодор Живков, България щеше да има тези 25 години преди комунизма строени магистрали например, както в Германия, нали?

Абсолютно, точно така. Между другото икономиката на България...

Т.е. Тодор Живков не е голям строител?

Вижте, икономиката на България между 1990 г. и 1939 г. ...

1890 г., нали за това говорихте, да.

Е, от 1890 г. до 1930 г., това е най-добрата икономика на Балканите. Българският лев е конвертируем. В един малък град като Горна Джумая вие имате представителство на „Сименс". Купувате си билети за Кунард Лайн, за да отидете до Ню Йорк. България, българите са прусаците на Балканите. Строят железопътни линии. Това трябва...

Това с Бойко Борисов говорили ли сте?

Не. Но това е истината за България. И България трябва да се върне към това, че са прусаците на Балканите. Да работим здраво, да дадем всичко от себе си. Защото ние ще стигнем, ние можем да стигнем далеч, така, както сме го постигали в онези години.

Т.е., вие казвате, Тодор Живков не е построил много, защото България можеше да построи много повече от това, което Тодор Живков е построил.

Точно така, ако системата беше правилна. Ако системата беше на предприемачество, на свободен дух, на мотивация на хората, така, както е било между 1890 г. и 1930 г., и както е сега. Но моето голямо притеснение, нека да се върнем на казуса Несебър. Аз там видях малко хора, част от тях бяха млади хора и се потресох. Защото преди 20 години младите хора на България, на барикадите през 1990 г. се бореха за една съвсем различна кауза, каузата на демокрацията, каузата на свободната пазарна икономика, каузата на свободата. И сега, 20 години по-късно...

Сега се борят за сергията с гащите...

...те се борят срещу правилата. За сергията с гащите, за турския базар. Това ме потресе.

Кой е най-добрият град за живеене, според вас, ако вие трябваше да класирате, а не „24 часа" и Дарик.

Аз вярвам категорично на изключителния професионализъм на „24 часа" и Дарик. Аз вярвам на това, че в България се създават механизми, които да ни създават т. нар. бенчмаркс, т.е. отправни гледни точки, кое е добре, кое не е добро, защо е добро. Така че оценките, които аз имах голямата гордост да бъда част от тях и да връчвам награди, за мен са изключително обективни и показващи бъдещето. Докато Варна стои на, да кажем така, стои на лаврите, че е един много добър град за живеене, Бургас се ускорява. Бургас създава изключително професионален екип от млади хора. След следващата седмица подписваме 130 милиона за чисто нов транспорт на Бургас - автобуси, спирки, компютъризирани. София се ускорява. И това е големият смисъл на ОП „Регионално развитие", конкурентност, при която градовете съзнават, че могат да постигнат много повече. Това е европейската солидарност в действие.

Следва дебатът за руската собственост, газовите тръби. Вие какво мислите? Трябваше ли България да пусне руснаците? Защото и прословутият Живков, дето толкова го споменавахме, всъщност не е дал руснаците да имат собственост каквато и да е, и 1% от тръбите...

На нашите...

...20 години България води всъщност битка. То не въпросът наши-ваши, в цената, скъпото е територията. И Виденов не даде, и Костов води газовите войни, заедно с Бакърджиев. Симеон Сакскобургготски си правеше успешно оглушки. Даже за Станишев може да се каже, че мотаеше работата. И най-накрая на вас се падна да, как пише руската преса, капитулирате. Правилно ли е да има руска собственост на тръба през българската територия?

Аз не мисля, че в момента това се договоря, доколкото съм информиран е точно обратното.

Е, как, нали 50 на 50.

Да, ама това са чисто нови тръби, които тепърва ще бъдат произведени.

То важно е да ги пуснеш.

А пък съществуващите тръби си остават наши. Така че от тази гледна точка... Ами, вижте, всички западни държави, извинявайте, но нароиха куп магистрали като публично-частно партньорство.

Ама, едно е концесия. Едно е, нали?

Да...

Дайте, ето примерно, дайте да разсъждаваме, да дадем тръби на концесия, ама както се говореше и за магистралите, концесия, ама с търг.

Точно така.

И да се каже, може би някоя американска компания ще се разбере с руснаците. И ще построи тръби.

Това, което на мен много ми липсва... Да, казвам го като човек, който разбира от инвестиции, човек, който е участвал в големи проекти, когато се започва един голям проект, всички цифри на масата, предварително - колко ще струва, какво, защо...

А вие какво разбрахте, колко ще струва?

...и от там нататък каква е възвращаемостта.

Бойко Борисов говори за 2,4 млрд. долара годишно.

И когато всички...

Казвам ви, експерти са шашнати.

Ами аз не съм част по никакъв начин от тези преговори, слава богу...

Е, нали одобрявахте това споразумение и вие.

...достатъчно много неща...

Както се казва, вие сте в правителството, което е одобрило да се печелят по 2,5 млрд. Ако не се печелят, какво ще правим?

Не, просто според мен цифрата...

Годишно.

...не е за година, а за 10 години.

Е, ама то не било компютри, било компоти.

Но тези сметки, тези сметки, разбира се, Министерство на икономиката ги е правило. Те ще ги дадат на разположение на всеки по веригата, когато е необходимо...

Т.е. аз ви разбирам, че вие по-скоро като експерт смятате, че това нещо трябва на западен принцип да се концесионира, а не да му ставаш собственик?

Информацията, с която аз разполагам... Не вижте, аз по никакъв начин не искам да се изказвам по темата с газовите тръби, защото не ми е работа, не съм експерт, не съм се занимавал. Но като човек, който е управлявал големи инфраструктурни проекти, знам едно - всички цифри на масата, предварително плюсове, минуси, калкулации, възвръщаемост, и тогава се взима решение. Така се правят големите проекти. А не както Станишев или предишните са ги правили, с недомлъвки, не знаем колко струва една централа...

Сега вие с какви цифри...

...4 млрд. ли струва, 10 млрд. ли струва?

С какви цифри подписахте?

Подписали договор, в който има индекс за индексация, който никой не знае колко ще бъде стойността им...

А за „Южен поток" с какви цифри подписахте? Защото сега ще дебатират четирима депутати и аз не знам какво ще дебатират всъщност.

Вижте, не съм част от тези преговори.

Нали трябваше да се видят цифрите, колко струва, колко ще се връща?

Много ви моля, попитайте министъра на икономиката. Наистина, не искам да кажа нещо, в което нито съм участвал, нито съм компетентен, нито ми е работа да го знам.

Добре, на вас толкова работа ви е вярно на главата, че...

Питайте ме за всичко останало, което е свързано с еврофондовете и магистралите.