Нямало пари за коледни пенсии в НОИ
Нямало пари за коледни пенсии в НОИ / Sofia Photo Agency, архив
Нямало пари за коледни пенсии в НОИ
35746
Нямало пари за коледни пенсии в НОИ
Нямало пари за коледни пенсии в НОИ
  • Нямало пари за коледни пенсии в НОИ
  • Нямало пари за коледни пенсии в НОИ

Интервю с министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов в „Седмицата” по Дарик.

Какво точно от Кодекса за социалното осигуряване се обсъжда в момента в парламента, трети ден всъщност обсъждат депутатите?

Това е трети и се надявам последен ден да се приемат окончателно промените в Кодекса за социално осигуряване. Знаете, че това е една от най-тежките реформи, която предприе нашето правителство. Имаше дебати повече от една година. Накрая се стигна и до националното споразумение на 1 ноември между правителството, синдикатите и работодателите за дългосрочната визия за пенсионната система до 2035 г., за нейното стабилизиране и за даване на възможност хората да получават адекватни пенсии. Премахване на дефицитите в осигурителната система и гарантиране правата на хората. Това е най-важното и мисля, че и днес окончателно ще бъдат приети тези промени.

Днес има ли голям спорен проблем, както всеки от предишните два дни?

Да, в момента ме изваждате от зала. Дискутираме тезите по отношение на професионалните пенсионни фондове и гарантиране правата на хората, които работят първа и втора категория труд.

Добре, да започнем подред. Първият голям спор беше за отпадането на точковата система. Защо тя трябваше да отпадне и защо трябваше да отпадне още от 2011 г., след като имаше редица гласове това да стане от 2012 г.?

Вижте, в националното споразумение със синдикатите и с работодателите се разбрахме, че от 1 януари 2012 г. започва да расте стажът, както за жените, така и за мъжете, с по четири месеца на година до 2020 г., когато ще стане осигурителният стаж, който се изисква за жените 37 години и за мъжете 40 години. След това от 2021 г. започва да расте с по шест месеца на година възрастта за пенсиониране, както за жените, така и за мъжете, за достигането им на 63 години за жените през 2026 г. и 65 г. за мъжете през 2024 г. Именно от тази гледна точка, тъй като базата, от която ще бъде това, е от 1 януари 2012 г., затова още от догодина не трябва да има точкова система, а трябва да има точни изисквания - 34 години стаж за жените и 60 г. за пенсиониране и 37 години стаж за мъжете и 63 г. за пенсиониране, така че това е логиката на премахването на точковата система.

Всъщност възражението, което беше направено, че сега човек на 64 г. със стаж от 36 събира нужните 100 точки, но от следващата година той няма да може да се пенсионира, защото няма да има необходимите задължителни 37 г. стаж. Тогава трябва да продължи да работи, ако си намери работа, или да чака да навърши 65 г., когато ще има възможност да се пенсионира и само с 15 г. стаж. Колко хора ще засегне това?

Имаше цифри за 10 хиляди човека, това е напълно безпочвено, искам да го потвърдя. Става въпрос за много малко хора. Но, вижте, г-н Вълчев, всичко това, което го правим, виждате, с увеличаването на стажа до 2020 г., с увеличаването на възрастта от 2020 до 2024-2026 година, това е максимално плавното, което направихме, за да не се усети толкова драстично от хората. Това трябваше да го предприемем, защото вие знаете, че заварихме 2 милиарда дефицит в държавното обществено осигуряване и трябваше да стабилизираме тая система, да й дадем една визия, хората за следващите 25 години да знаят кога ще се пенсионират и при какви условия. И най-важното, че от 2016 г. в края дефицитът във Фонд "Пенсии" става нула, от 2016 до 2035 г. ще има само натрупване и ще има възможност за по-добри пенсии за хората, това е най-важното.

Вие казахте нещо също важно, че не става дума за, както казва вашият предшественик на поста, министър на труда и социалната политика Емилия Масларова, отпадането на точковата система ще засегне десетки хиляди хора на ръба на пенсионирането. Не става дума дори за 10 хиляди, казвате вие.

Не, вижте, тези хора непрекъснато преувеличават с цифрите и искат да плашат хората. Хората са достатъчно разумни и те не трябва да се плашат, а трябва да им се казва истината.

Има ли ръст на хората, които искат да се пенсионират? Това пък пише също през седмицата вестник "Сега". В момента наблюдавате ли такъв превантивен ход от много хора пак от. . .

Има лек ръст, но не е чак толкова много. Това е нормално, когато се дебатират промени в една система, законодателни, нормално е да има такава реакция, но това не е чак толкова драстично.

Вие казахте, увеличавате стажа от 2012 г. по 4 месеца годишно, до 40 години за мъжете и до 37 години за жените през 2020 г. ще се стигне. Увеличава се пенсионната възраст от 2021 г. на 65 години за мъжете, 63 за жените. Това решава ли обаче. . .

С по 6 месеца на година.

Въпросът е дали обаче това решава проблема, за който сочи доклад на Световната банка за България, представен в петък, че до 2050 г. на всеки българин над 65-годишна възраст ще се падат по-малко от двама работещи?

Значи това решава проблема на пенсионната система до 2035 г. Нашето правителство е първото правителство, което дава визия на пенсионната система с мерките, които прилага, в следващите 25 години. Аз мисля, че това не е никак малко. И от 2035 г., когато започва да се чувства осезаемо, ще започне да се чувства демографската криза, за което вие говорихте, ние искаме да управляваме парите в сребърния фонд дотогава по такъв начин, че след тази година да почват да се използват тези средства за покриването на тези дефицити в осигурителната система.

Според вас това възможно ли е при това съотношение 2050 г. натрупванията вече във фонда да са такива, че те да стигнат без нови промени на пенсионна възраст?

Вижте, осигурителната система е много чувствителна. Там трябва да има голяма заетост на хората. Хората не трябва да работят в сивата икономика, трябва да се осигуряват. И трябва да знаят, че според осигурителния им принос те ще получат такива възнаграждения от пенсия. Това, което сме разчели като актюерски разчети в дългосрочната ни визия за пенсионната реформа, е от 2025 г. заместващият доход от пенсия спрямо работна заплата да е около 65 процента. Аз мисля, че това е важно за хората да го знаят.

Отпадна една от идеите за пенсионна реформа. Година работа под земята пак ще се брои за три, всъщност това гласуваха вчера депутатите. Така се запазва досегашното положение, въпреки че вие имахте други идеи, една година изслужено време да се зачита за две години осигурителен стаж от III-та категория.

В крайна сметка народните представители прецениха и смятам, че е правилно, работещите под земята, под водата и във въздуха, т.е. водолазите, летците, миньорите, които работят под земята, това е изключително тежък труд. Тук не става въпрос за много хора, аз мисля, че техният труд трябва да бъде защитен в максимална степен, включително и техните пенсионни права.

Всъщност, ограничава се за кого ще важи от тези хора в първа категория труд, само за тези, които работят под земята.

Само I-ва категория труд, тези, които работят под земята, под водата и във въздуха, летците. 

Друг голям дебат беше около балетните артисти с право на пенсия след 25 години стаж, независимо от възрастта. Това беше решението, което обаче породи въпроса а какви пенсии ще получават тези хора при толкова кратко влезе за осигуряване? Вие съгласен ли сте, че трябва да се мисли за това техните работодатели да плащат много по-високи осигуровки, за да могат да гарантират прилични пенсии на по-рано пенсиониралите се?

Вижте, това пак го решиха народните представители. Те имат право на това. Имаше дебат по този въпрос. Комисията по култура предложи тези промени, приеха се от народните представители. В крайна сметка тази категория работници и служители имаха две алтернативи. Едната е да останат по сегашния ред да се пенсионират, т.е. II-ра категория труд, или да излязат от II-ра категория труд и да се пенсионират само при 25 години осигурителен стаж. Но аз им казах и от трибуната, че при това решение, което те избраха, няма нищо лошо, става въпрос за малко хора, но тези хора ще получават минимални пенсии, защото в крайна сметка 25 години осигурителен стаж при тези ниски заплати, които получават в момента, те няма да имат достатъчно време да натрупат средства в ДОО от осигурителни вноски и в крайна сметка техният размер на пенсиите ще бъде по-малък. Но те така го прецениха и така го гласуваха.

Друг спорен въпрос, отпадането на разсроченото плащане на осигурителен стаж. Става дума за възможността за купуване на недостигащ за пенсия стаж. Правото на пенсия за хората, навършили пенсионна възраст, на които не им стигат до 5 години осигурителен стаж, вече ще възниква от датата, на която те внесат всичките си осигурителни вноски за необходимия период. Това прие Народното събрание. Тоест няма да има възможност да получаваш пенсия и от самата пенсия да си довнасяш във времето недостигащите осигурителни вноски. Това според вас справедливо решение ли е?

Вижте, г-н Вълчев, аз първо, ви благодаря за този въпрос, защото се получиха много спекулации през тези два дни по тази тема. Никъде в Европа не се толерира човек да си купува осигурителен стаж и въпреки това, въпреки това ние преценихме, че трябва да запазим режима, особено на хората, които са завършили висше или полувисше образование, да имат право да си закупят до пет години осигурителен стаж, ако не им достигне, както и на всички останали, които не им достига осигурителен стаж, да го закупят. Те трябва да го закупят накуп обаче, защото на човек може да не му достига един месец, може да не му достигат два месеца, шест месеца, една година, година и половина, не е казано, че трябва да купи точно пет години. Именно от тази гледна точка ние трябва да насърчаваме хората да работят и да се осигуряват, а не да работят примерно в сивата икономика и след това да си купят накуп трудовия стаж. Това не е осигурителният принцип. Именно от тази гледна точка преценихме, че така е по-правилно и аз не мисля, че ощетяваме хората по този начин. Защото, когато искаш разсрочено плащане на нещо, за да си закупиш осигурителни права допълнително, ти трябва да го направиш в осигурителния институт наведнъж, тъй като осигурителната институция не е кредитна институция. 

За колко души става дума, които се възползват от тази възможност. По какъв начин всъщност се води статистиката - на година или за целия период откакто действа това. Тоест какъв е мащабът на хората, които се възползват.

Доколкото имам информация от Националния осигурителен институт, до този момент през последните години са се възползвали около 40-50 хиляди човека. 

Понеже не искам да злоупотребявам с времето, което имате, трябва да се връщате в пленарната зала за продължаване на гледането на промените в Кодекса за социално осигуряване, накрая да ви попитам за това, което е тема на много вестници през седмицата, "24 часа" дори под главата си написа в четвъртък - коледна добавка за бедните пенсионери, май - ще има или няма да има коледна добавка, каква е вашата позиция?

От държавното обществено осигуряване категорично не може, тъй като в крайна сметка, аз го казах няколко пъти - там дефицитът е около 2 милиарда лева. Ние с промените, които направихме и в Кодекса за социално осигуряване, които се обсъждат в момента, и в държавното обществено осигуряване, бюджета, залагаме следващата година да намалим дефицита с над 600 милиона лева. Така че оттам няма как да стане това увеличение. А що се отнася до държавния бюджет, аз говорих и с Министерство на финансите, в крайна сметка Министерство на финансите е това, което разполага с бюджета, и аз не мога да коментирам повече този въпрос. 

А какво мислите по по-големия принципен въпрос, той беше поставен от финансовия министър - да има ли изобщо такава практика на коледни заплати, тъй като, от една страна, премиерът призова да бъдат дадени коледни премии от частния бизнес, 13-та заплата, от друга страна, финансовият министър каза, например в Америка такова чудо няма, да се раздават такива допълнителни пари, това е остатък от миналото, каза Симеон Дянков. Вие какво мислите по този оформящ се в обществото дебат.

В много предприятия в България в колективните трудови договори, които се сключват между работодателите и синдикатите, има такива клаузи за допълнителни плащания по различни поводи и празници. Така че това е право на синдикатите и работодателите да договарят в конкретните предприятия и ако има възможност, работодателят да прави тези бонуси. 

Добре, трябва да свършваме. Само да кажете, смятате ли, че сега, днес, с приемането окончателно на Кодекса за социално осигуряване се затваря до 2025, до 2030 година дебатът за пенсиите в България, или след като днес "Дума" пише, че трябва да има референдум и БСП иска референдум по този въпрос, дали да се вдига осигурителната възраст или да се плащат по-високи осигурителни вноски, следващи управляващи ще отворят пак този дебат, ако. . .

Вижте, г-н Вълчев, ние референдума на практика го направихме през последната една година, дебати с обществото и с подписаното споразумение между правителството, синдикатите, работодателите и частните пенсионни фондове. Аз мисля, че това е една допълнителна гаранция, че тези мерки, които се предприемат в момента, ще се изпълняват. Аз мисля, че ние действително сме на финала на една много тежка реформа, която в крайна сметка ще заздрави осигурителната система и ще даде възможност на хората да получават по-адекватни пенсии.