Намаляват децата, отпадащи от училище
Намаляват децата, отпадащи от училище / netinfo

Големи санкции ще има за родителите, които не записват децата си на училище, потвърди за Дарик радио заместник-министърът на образованието Кирчо Атанасов. Глобите ще бъдат вписани в новия закон за народната просвета, като размерът им все още не е уточнен.

Наказания ще има и за учениците. Възможно е при провинение някои от тях да полагат обществено полезен труд, обяви още Атанасов в предаването „Кой говори".

Броят на децата които отпадат от училище тази година е 14500, като се забелязва тенденция за намаляване, каза Атанасов. Преди години имаше 20000 отпаднали от училище деца, припомни зам.-министърът на образованието.

Учебната година в страната стартира нормално. Няма училища където, звънецът няма да звъни заради ремонти, каза Атанасов и обясни, че тези дейности в школата, където ремонтите продължават да се извършват, ще вървят успоредно с учебния процес. Той допълни, че те няма да пречат на занятията на учениците. Всички училища в страната са снабдени с учебници и проблеми при доставките няма, въпреки че от тази година безплатни учебници получават и децата от пети, шести и седми клас. Ето какво още обясни Атанасов на старта на учебната година:

Нормално ли започна учебната година в страната? Колко са училищата, в които ремонтите все още не са приключили? Навсякъде ли има достатъчно учебници?

Учебници има във всички училища в страната, нямаме проблем с доставката на учебници. Това е важно, тъй като за първи път тази година учебници получават не само учениците от първи до четвърти клас, а и тези, които са в пети шести и седми клас. Това усложни ситуацията, но Министерството на образованието направи такава промяна в доставката, че всички вече са ги получили и няма училища без учебници.

Що се касае до ремонтите, ние следим този процес, но ремонтите в страната се извършват по няколко направления. Едното направление е чрез финансиране на Министерството на образованието и науката, второто – чрез финансиране на общините, третото – чрез спечелване на различни проекти от Министерството на труда и социалната политика или, да речем, на Фонд „Козлодуй”. Нямаме училище, в което училищният звънец няма да бие и няма да започнат учебни занятия за това, че там има някакви ремонти. Ако все още някъде има някакви ремонти, то те ще са паралелни с учебния процес. Това е абсолютно сигурно.

Това нормално ли е: да звъни звънецът и строителите да работят, бормашината също. Кой носи отговорност за това, че ремонтите на свършват в срок?

Това, което казвате – да звъни звънец и да работи бормашина, само в литературата е описано. Днес никъде няма такива неща. Ако все още някъде има довършителни работи, то те ще бъдат на такива места, че няма да пречат на учебния процес. Много директори го декларираха вече и ние знаем, че е така.

Зам.-министър Атанасов, в началото на учебната година вие продължавате ли да настоявате за санкции за родители, чиито деца не ходят на училище?

Предстои да бъде приет новият закон за народната просвета и в него се обсъждат различни мерки, които да направят училището работещ модел на обществото, в което всеки, завършил училище трябва да отиде да работи. В реалното общество всеки, престъпил правила и закони, носи своята отговорност. Така и в училище: всеки, който нарушава правилата и допуска учениците да не отидат на училище и ги лишава от правото на образование, което е изконно право според Конституция на България, трябва да носи някаква отговорност за това.

Добре, да носи отговорност, няма спор. Вие обаче говорите за суми от 500 лв. за първо наказание, след това 5000 лв. за второ наказание и след това отнемане на родителски права. Знам, че хиляди деца отпадат от училище. Това са деца от рискови, бедни семейства. Тези суми звучат непосилно за тях. А и ми се струва, ако има толкова родители с отнети права над децата им, тъкмо закриваме социални домове, сега да не се окаже, че започваме да строим домове за тези деца, чиито родители не ги пращат на училище и правата им са отнети.

Не. Хипотетично, разбира се, могат да се развиват всякакви предположения, но такива неща няма да се случат, тъй като общо взето родителите 99 процента са отговорни хора. Това са хора, които по наследство от нашите възрожденци, смятат, че образованието е лична ценност. И никой не си позволява такива неща. Това са много малък процент от хора, които по различни причини не обръщат внимание на децата си и аз смятам, че всички мерки за въздействие, които ще бъдат предприети, ще доведат до това, че наистина да получат правото на достъп до образование и наистина да получат качествено образование. Това е нашият стремеж.

Какъв е процентът на децата, които отпадат от училище за година. Много ли са?

Както знаете за този година са около 14500 деца. Те са отпаднали по различни причини – има деца без родители …

И тази цифра голяма ли е? На мен ми се струват много тези деца.

Имаше и по-големи цифри. Имаше 20000 преди няколко години. Сега броят им намалява и дай Боже, да продължава да намалява. Това е нашето желание.

Дай Боже, така да е. Значи да ви разбирам, че санкциите и поощренията в новия закон все още се уточняват. Вие настоявате за санкции.

Безусловно да.

Но сумите 500 лв., 5000 лв., родителски права, все още това не е уточнено.

Не. Това са идеи, които се обсъждат. Най-различни са идеите, това са едни от тях. След като бъдат широко обсъдени, тогава ще се запишат в закона.

Още една ваша идея провокира любопитството ми и това е въвеждането на оценка за поведение. Какво според вас трябва да бъде наказанието на ученик, който удари учителя си. Много такива примери имаше в училище.

Оценката за поведение има аналог в обществото. Нали казахме, че училището е модел на голямото общество. Това е аналог в обществото като препоръката. Нима в белите държави можеш да отидеш от една в друга фирма, без да представиш препоръка. Новата фирма просто няма да те приеме. Тя иска да види кой идва, откъде идва, кой е този, който идва и какъв е бил там. И в университетите на Запад по същия начин приемат. Искат да видят какви са тези ученици, имат ли обществена дейност, какво са правили, с какво са известни в собственото си училище. Всички тези неща трябва да намерят отражение и в самото училище. Тази оценка за поведение е аналог на препоръката в голямото общество и ние трябва да научим учениците, че те не могат безнаказано да действат. А всичко това се наблюдава и след това им се съобщава.

Като оценка?

Безусловно.

Какво трябва да е наказанието за ученик, който удари учителя си? Имаше огромен проблем.

Ще има различни видове наказания. Ще има едно, второ, трето, включително да речем и обществено полезен труд в самото училище – да боядисва, да чисти прах, да се грижи за тревата, за растенията и така нататък. Много неща има в училище, които могат да се правят. Или пък ако има голямо провинение, то тогава може да му се отнеме стипендията, защото държавата се грижи за всички, но трябва всеки да спазва правилата. Предстои това да се уточни.

Уточни се обаче и от тази година влязоха в сила делегираните бюджети, диференцираното заплащане на учителите. Кажете, според вас, какъв е таванът, който може да стигне една учителска заплата до края на 2008 година?

Това е революционна промяна във финансирането на училищата и трябва да ви кажа, че радостното е, че от 1 юли всички учители в страната имат минимална заплата 450 лв. – за младите учители, които сега започват своя творчески път, а средната брутна заплата вече е надминала 650 лв. – това, което беше обещано от премиера преди година. А има и училища, които плътност на пълняемостта на паралелките, където заплатите са надминали 800 лв., дори 900 лв., има и училища с по 950 лв. брутна заплата на учител. Това е добро, защото талантливите и способни учители трябва да получават високо възнаграждение. И затова държавата се погрижи, за да може да създаде социалните чадъри. Знаете, че от 29 август с решение на Министерски съвет са отпуснати 60 млн. лв., което е 10 процента увеличение на единния стандарт за издръжка на ученика. Тези пари могат да се използват за повишаване на заплатите, за гарантиране на отоплението и осветлението. И 44 млн. лв. за диференцирано заплащане, които пък са за раздаване на тези учители, които по съответни критерии, имат наистина постижения и олицетворяват постиженията на дадено училище.

Реалистично ли звучат тези цифри, много хубави цифри казахте.

Те са факт вече на много места в страната.

10 000 ученика се явиха на поправителната сесия на матурите. Имате ли информация колко деца ще останат без дипломи за средно образование?

Информацията я има в съответната дирекция, но понеже аз бях ангажиран последните дни с една международна конференция по сигурност, която се провеждаше в София, не съм наблюдавал точно статистиката.

Голям или малък очаквате да е процентът?

Малък, малък, разбира се. Не голям, малък.