Московски: Няма да правим механични съкращения в пощите
Московски: Няма да правим механични съкращения в пощите / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски
48193
Интервю на Йовка Йовчева с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски
  • Интервю на Йовка Йовчева с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски

Седмица преди голямото пътуване около Коледните и Новогодишните празници българите нямат особена яснота дали могат да разчитат на железопътния транспорт в страната. На 23-тия ден от стачката министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски изрази надежда да се подпише споразумението с работещите в "Пътнически превози", което да сложи край на стачката в БДЖ. По думите на министър Московски има шанс за празниците пътниците в страната да могат да използват вече спокойно влаковете, като един от начините за своето придвижване.

Заради очакваните загуби за тази година на „Български пощи" - между 7 и 12 млн. лева, неизбежно ще се наложи съкращаване на хора и оптимизация на дейности в пощите, съобщи в интервю за рубриката "МеждУредие" на Дарик кафе министърът. Ето какво още каза той пред Дарик:

Ситуацията май изправя железницата пред една различна Коледа, днес е 23-тият ден от стачката, макар че протестиращите са вече доста символична бройка. Възстановява се движението на 166 дневни влака днес. Има ли риск за нормалното им движение, при положение че има макар и малък брой стачкуващи?

Искрено се надявам днес въпросът да намери окончателно решение и тези дори и малко на брой хора да се оттеглят, за да се възстанови нормалното движение и по време на празниците да има осигурен нормален влаков транспорт, за да може все пак хората да пътуват.

Казвате да разчитат на влака като вид транспорт, въпреки че в последния момент ще могат да планират своето пътуване.

Съжалявам, че такова неудобство се създава точно преди празниците, но какво да ви кажа... Уважаваме демократичното право да се стачкува. Дано днес... Изчистен е целият вариант по споразумението, което се надяваме да се подпише. Мисля, че би могло наистина днес да се приключи със стачката.

Оптимистична прогноза. Неведнъж даваме знаци, че се върви към финал на тази стачка. Казвате, че днес шансовете са по-големи.

Да, защото в крайна сметка с „Товарни превози" подписахме споразумение. Това споразумение едно към едно се предлага и на другата компания - „Пътнически превози". Не виждам причина за толкова големи спорове по това споразумение, тъй като в крайна сметка от едните работници се прие.

Вчера отново казахте, че БДЖ няма откъде да намери до края на годината тези нужни 15 млн. евро за погасяване на забавените вноски на германските мотриси „Дезиро". Оказва се, че май допряхме дотам премиерът Борисов да решава казуса с Ангела Меркел на предстояща среща през януари.

Така или иначе понеже този казус касае вече пряко бюджета на Германия, затова казвам, че той ще бъде поставен като тема. Вярвам, че пък щом се постави като тема, ще намери и решение. За съжаление наистина компанията няма откъде да осигури тези средства. Германската страната няма вариант поне в срока да отстъпи, въпреки че отстъпиха в размера на сумата, тъй като пак повтарям, това касае пряко техния държавен бюджет. Затова казвам, че в крайна сметка вероятно решение ще намери при срещите между премиера и канцлера Меркел.

Тоест да не чакаме дотогава да кажем направо фактическо вземане на мотрисите или тяхното спиране само е възможно?

Аз искрено се надявам и твърдя, че нито една от двете страни няма интерес от прибирането на влаковете обратно. Според мен наистина ще се изчака, за да се вземе решение. В крайна сметка и вицепремиерът Дянков търси механизми поне частично да осигури някакво финансиране за тези просрочени задължения. Хубавото е, че от март все пак има една процедура по нотификация, тоест утвърждаване на държавна помощ от Брюксел, което означава, че в случай че той намери отнякъде пари, не е проблем те да бъдат предоставени на дружеството дори и като държавна помощ, тъй като тя е нотифицирана поне частично.

Вид предупреждение или реална възможност е тази лансирана теза за създаването на нова компания, за ново БДЖ, за което - признахте - сте говорили и с министър Симеон Дянков.

Това е нормална реакция на държавата, при положение че съществуващата компания е на практика в технически фалит, не може да обслужва никакви задължения и ако нещата бяха придобили по-драстични размери със стачката, държавата трябваше да има механизъм и резервен вариант, при който съответно и държавата да не остане без железопътен транспорт. Но това не е лесно решение и не е за предпочитане. При положение че имаме план за преструктуриране, при положение че имаме разписани, съгласувани действия за реформа в сектора и сме убедени, че бихме могли в следващите няколко години тази компания да я оздравим, не би трябвало да...

На 23-тият ден от стачката по-далечен ли е този вариант или по-близък?

Вижте, конкретните мерки, реформите и преструктурирането не се влияят от 20 дни стачка. Те просто влошават и без това тежкото положение на компанията, тъй като преките загуби са вече в размер на над 2,5 млн., което реално означава че тази компания вече е толкова обезкървена, че като й натежат още 2,5 млн., не е добре. Това ще се отрази най-вероятно пряко и върху възнагражденията на работниците през януари, ще рефлектира пряко върху възможността компанията да разплаща свои задължения.

Оказа се, че НК „Железопътна инфраструктура" състоянието също не е розово, поне ако се съди по това, че полицията влезе там, имаше обиски дори на документи по европроекти. Трябва ли да се притесняваме, мисля, че беше споменат проектът за линията Димитровград-Харманли от тези обиски, това, което се проверява.

Аз лично нямам притеснение специално за проекта, който е Димитровград-Свиленград. Но нека колегите да си направят проверките. Разговарял съм и с вицепремиера Цветанов. В крайна сметка се проверява доста голям период от време. Ще осигурим пълно съдействие на органите в тази проверка и гарантирам, че ще проявя нулева толерантност, ако се окаже, че колеги от компанията имат някакви нарушение и са прекрачили закона. Относно тръжната процедура за Димитровград-Свиленград искам да подчертая, че тя мина процедура по обжалване в КЗК и се излезе с решение, което ние ще спазим, така че общо взето нямам притеснения, но нека да бъде проверено, щом им е интересно.

Господин министър, какви са загубите тази година в „Български пощи". Сам признахте преди дни, че следващата гореща точка на протести уви май са там, в пощите. Защото знаем, че частните оператори объркаха сметките на дружеството.

Частните оператори не бих искал пряко да ги обвинявам, защото в крайна сметка....

Законът им е дал това право да работят.

По-скоро обвиненията са ми насочени спрямо предишното правителство и предишния парламент, които без да премислят логично и разумно, са взели решение либерализацията на пощите да започне три години преди крайния срок по европейска директива, което е нанесло огромна щета, тъй като всички държави, освен пет в Европа - и то пет големи и силни държави, които са си преструктурирали така пощите, че да имат възможност да допуснат частния бизнес на пазара. Всички останали 22 държави правят това в момента. И всеки чака крайния срок. Ние изведнъж сме решили, че можем да го направим и по-рано. Очакваме в песимистичен вариант загубите на пощите да достигнат 12 млн. лв. тази година, а в оптимистичен вариант - някъде 7-8 млн. лв. и двата варианта не ме радват. Трябва в доста тежки условия паралелно да правим и там преструктуриране и оптимизация.

Да преведем тази дума преструктуриране.

Там най-вероятно също ще се мине през съкращения на хора, но пак казвам механични съкращения няма да се правят. Прави се анализ на всички дейности и там, където е възможно, нормално, логично да бъдат оптимизирани процеси, дори да са свързани с оптимизация на хора, ще го направим.

Тоест отсега не можете да кажете цифра. Ако не се лъжа, около 13 000 души са работещите в Български пощи, близо 3000 са пощенските клонове в страната.

Точно така и сме с най-ниска производителност на труда в цяла Европа, тромава система.

Над 10 процента ли трябва да се съкратят, за да оцелее дружеството, макар и на ръба?

Не мога да кажа механично цифра. Ще е свързано с оптимизация на дейности. Вижте, има доста добри възможности за аутсорсинг и за публично-частно партньорство вероятно. Така че според мен има механизъм, който максимално да ограничи съкращаването на персонал. По-скоро ще има трансформиране и прехвърляне на дейности и към частния бизнес и към някакъв вид друго преструктуриране.

Уви, обаче това ще остави хора на улицата. Да ви попитам и за нещо друго, което се коментираше преди година и малко - за закриване на доста от пощенските клонове в малките населени места с под 800 души. Оттам дали ще се тръгне също?

Пощите извършват доста висок процент социална услуга и на практика всъщност аз не заварих разработена методология, която да позволява на пощите да кандидатстват за държавна помощ, когато те извършват точно този вид услуга в райони, където частният бизнес няма интерес да ходи, в райони, където частният бизнес по никакъв начин не може да извършва тази услуга, понеже тя е губеща и на практика когато пощите си докажат тези разходи, свързани със социалния вид дейност, те имат право да кандидатстват за държавна помощ и биха могли да получат държавна помощ. За съжаление аз заварих липсата на такава методология и в момента тя се разработва, за да могат пощите точно поради тази тема, за да не стигаме до закриване на клонове, защото в малките населени места хората си получават и пенсиите там и наистина има ситуации, в които може би можем да си позволим да се закрие някъде някоя станция или клон но в повечето случаи това не би било възможност. Точно заради това е измислена тази процедура за възможност за държавна помощ, възможност за нотифициране. За съжаление обаче са го проспали колегите преди мен.

Дано Вие да успеете да осигурите тази глътка въздух на пощите.

Методология, по която пощите да си отчитат правилно разходите. Когато това стане вече в интерес и на хората ще бъде да има едно по-справедливо разпределение на универсалната пощенска услуга на пазара.

С днешна дата стои ли на дневен ред въпросът за приватизацията на български пощи, лятото се коментираше тази тема.

В стратегията, която възложих още първите дни да се изготви, е предвидено миноритарен пакет от пощите да бъде предложен на стратегически инвеститор. За момента обаче твърдя, че такъв интерес няма да бъде проявен. Колегите от пощите направиха поредица от срещи в няколко европейски държави и така опитаха с големи оператори да преговарят, но в момента така, както е разпределено пространството в този бизнес в България, няма никакъв интерес към пощите, защото така е заложено, че те докато не се преструктурират ще бъдат само губещи.