Московски: Ефективно насочваме нашите средства в жизненоважни проекти
Московски: Ефективно насочваме нашите средства в жизненоважни проекти / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Транспортният министър Ивайло Московски
59045
Транспортният министър Ивайло Московски
  • Транспортният министър Ивайло Московски

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, гост на „Седмицата” по Дарик:

Спорът за европейските пари, това е голямата тема всъщност на седмицата,  от гледна точка на транспорта на България?

Така е. Виждате, че и последните дни не успяха да се споразумеят  на Съвета на Европа. Изключително важна тема е и вие сте прав. Преди да започне предаването, това споделихте, че  може би наистина това е най-важното, което сега трябва да се
коментира в държавата, поради няколко основни причини. Даже може би над 60% от инвестициите в инфраструктура в България в момента се правят изключително и само със средства от европейските фондове. България  има право да бъде част от кохезионната политика на Европа, тъй като смисълът на тази политика е до известна степен, доколкото е възможно, разбира се, да се  изравни стандарта на по-богатите и на по-бедните държави.

Да, но лидерите на част от големите държави, и то тези с парите, искат да бъдат намалени средствата точно за свързаност през следващите седем години, 2014 до 2020.

Ами, знаете ли защо е така? Защото мен... няколко пъти вече гледах  и аз репортажи, ефектът от кохезионната политика, която е провеждана през последните години в Гърция, Португалия и Испания, всъщност не е дала резултата, който очакват. А защо не го е дала? Защото явно се е инвестирало в не толкова ефективни проекти и всъщност това е породило недоверието от страна на богатите държави, на донорите. Разликата при нас е, че вероятно поради по-големия контрол, който оказват върху нас, а и по-явните приоритети на нашата държава, всъщност при нас е по-различно. Виждате метрото какъв ефект води след себе си. Над 350 000 човека дневно ползват метрото и всъщност този проект е с изключително сериозни ефекти както върху екологията, така и върху транспортния трафик на София, а в крайна сметка това е и бъдещето, разписано в Бялата книга на транспорта.

Т.е. вие смятате, че според част от европейските лидери са направени пътища, които не са толкова нужни, по които не се пътува толкова много, например в Гърция, в Португалия...

Точно така, да, разбира се.

... това, което възторгва много българи. Като отидат в Гърция и кажат: какви магистрали имат, сега Европа решава, че това е било в голяма степен безсмислено.

Преди два дни гледах предаване, документален филм, който показваше инвестиции за над 100 милиона в Мадейра, Португалия, където в момента стоят все едно, че е минала неутронна бомба оттам, в смисъл нищо няма, а са хвърлени стотици милиони за пристанище, за конгресни зали, конгресни центрове, комплекси. Всъщност това поражда недоверие. А истината е, че ние много ефективно и много правилно насочваме нашите средства в изключително необходими и жизненоважни проекти както за България, така и за цяла Европа, тъй като инвестираме основно в трансевропейските коридори през България, тя е единствената държава, през която минават пет такива трансевропейски коридора за Европа, и всъщност ние покриваме тези коридори с необходимата инфраструктура, както пътна, така и железопътна, и софийското метро, както казах.

Впрочем, от Брюксел съобщенията са доста объркващи какво точно искат да съкратят европейски лидери. Част от съобщенията бяха свързани с програмата за свързаност, и то в областта на жп транспорта, тъй като инвестициите били големи и оттам да отрежели, а си спомням при предишни разговори, че вашата теория беше, че Европа по-скоро ще спре да дава пари за пътища, отколкото за железопътен транспорт.

Така е разписано в позишън пейпъра на Европейската комисия. Приоритет ще се дава оттук нататък изключително и само за екологичните видове транспорт, а това са воден, железопътен и метро. Относно програмата за... това е т.нар. инструмент кънектинг юръп фасилити, свързана Европа, действително имате право, тъй като там се работи на принципа да се запълнят така наречените тесни места за свързаност между отделните държави, и това действително е скъпо начинание. Беше предвидено около 50 милиарда да бъде този фонд. Вероятно там има спорове и може и да не се осъществи.

България с какво участва в тази програма?

Да дам пример, да, да дам пример, за да... Всъщност...

Да видим какво няма да стане.

... за да ви кажа защо сте прав. Всъщност България е предвидила да кандидатства в този фонд с железопътния проект Видин - София, който е на стойност... до момента беше с индикативна стойност 5 млрд. лева, което действително е един ужасно скъп проект.

Т.е. ние искаме една десета от преди предвидените средства за свързване.

Ами, ние сме длъжни да подготвим проекти за искане към този фонд. Дори той да не започне да функционира, трябваше да сме подготвени, но паралелно с това пък работим по оптимизация на бюджета за този проект, тъй като наистина 5 милиарда лева са изключително много.

Т.е. вие сега дадохте пример, понеже този разговор вероятно на много българи звучи адски абстрактно, а пък на тези хора в Северозападна България сигурно съвсем абстрактно им звучи. Вие всъщност давате практическия пример тези спорове в Брюксел до какво ще доведат. До 2020 г. е много вероятно Видин и София да не се свържат с модерна железница, защото Брюксел се готви да отреже финансирането на такъв тип проекти.

Точно по този финансов инструмент най-вероятно няма да се случи проектът, но аз ви казах - ние паралелно работим по оптимизация на този проект, тоест да се свалят, тъй като той е проектиран за скорости 160-200 км/ч, вероятно няма да постигнем тези скорости, но аз не виждам проблем да се движи влак със 120 км по това трасе. И имайте предвид, че ако направим проекта за 120 км/ч, стойността му ще падне повече от два пъти, тоест...

А през Искърското дефиле ли ще минава, защото оттам 120 км по тези тунели и завои сигурно няма да се развият.

За различните участъци се предвижда различно трасе. Някъде върви по съществуващия сервитут, на други места минава по съвсем нови места, но този проект действително считам, че е важен за района, той е важен и въобще. Имайте предвид, че частта Румъния, България и Сърбия, които определят границите на този регион, е най-бедната в Европа, така че ние действително трябва да подготвим проекти за реализиране там, и то именно в инфраструктура, които да доведат до някакъв растеж в следващите години. Но аз ви казах, дори с компромиса да намалим проектната скорост за движение на влак през този район, по-добре е така да направим, но да му паднат стойностите. Ще паднат всъщност с повече от два пъти, което на практика ще го направи по-възможен за реализация.

Във вашата област - транспорт, комуникации, съобщения, за какво иска пари България до 2020 г.? Колко милиарда искате спрямо сегашното, какво, увеличение?

Значи, ние по-скоро стъпваме на бюджета, който сме имали този програмен период, и така разпределяме проектите, че да покрият такъв бюджет, какъвто беше сегашният, малко над 2 млрд. Разбира се, ако успеем да договорим повече средства, ще е по-добре, тъй като и проектите са... като готовност, проектна готовност ние ще имаме повече проекти, отколкото ще е бюджетът на програмата, така че... Но задължителните неща, които трябва да направим, с които не можем да направим компромис и трябва да се случат - първо, Кресненското дефиле на магистрала „Струма”, т.нар. лот 3, той е с индикативна стойност 700 млн. евро, говоря само за европейската част на финансирането...

А ние колко ще дадем?

20%допълнително над тази сума.

Т.е. цялото е 840.

Да.

Евро, така, за Кресна.

Като в това... Защо е задължително да стане - защото ще придаде цялост на магистрала „Струма”. Ако не го направим, на практика няма да изпълним показателите да имаме магистрално трасе от точка А до точка Б.

А това до границата ли смятате, този лот?

Не, лотът е само Кресненското дефиле, тъй като по четвъртия лот, който е от Сандански до Кулата, се работи в момента. Всъщност за следващия програмен период ще остане само Кресненското дефиле за изпълнение, но то е изключително технически сложен проект, защото е с 11-километров тунел и затова е толкова скъп.

Така, изхарчихте една трета от това, което искаме.

Още 700 милиона за продължаване на коридор четири, жп линията от Септември до Елин Пелин, Елин Пелин - София, София - Драгоман.

Т.е. Септември - Драгоман.

Какво ще постигнем с това - т.е. ще постигнем свързване на сръбска граница с порт Бургас, сръбска граница с турска и гръцка граница по направлението Пловдив - Свиленград.

Там целта за скорост е 160 км.

Там ще бъдат спазени параметрите от 160-200 км/ч, тъй като имаме идейни проекти. Бюджетът е такъв, какъвто ви го казах, т.е. той е по-приемлив. Оттам нататък вече останалите средства, които останат, идеята ни е да бъдат разпределени между магистрала „Хемус” или част от нея, определени фази от нея, и...

Там за какви милиони говорим?

... и третия лъч на софийското метро. Ние имаме право, тъй като на основната транспортна мрежа е участъкът от София до Велико Търново, след Велико Търново е на прилежащата транспортна мрежа, там сме около... малко по-трудно ще убедим комисията да ни го финансира, но да кажем до Търново участъкът, колегите работят в момента, не мога да кажа, доколкото чух , Лазар Лазаров ще е след мен...

Да, той знае колко ще струва това.

... той има по-точни цифри, би могъл да каже евентуално в груби изчисления какво ще струва. И както казах, остатъкът от средствата според мен справедливо ще бъде да бъдат разделени между или фази от магистрала „Хемус” за този участък, който ви казах, и софийското метро, третия метродиаметър.

Това е... да говорим с... за да ни разбират софиянци и тези, които идват в София, е?

Третият метродиаметър е одобреното трасе на метрото, което трябва да стартира в следващия програмен период.

Кое с кое свързва?

Ами тръгва... минава Овча купел, горе-долу по северната част на София.

Тук покрай „Дарик” трябваше да мине и да излезе към...

Е, аз в детайли не съм го гледал...

... покрай театър „София”...

Вероятно няма да стигнат изцяло средствата за пълната фаза на третия метродиаметър, както и за пълното изпълнение на „Хемус”, но това са вече детайли. Извън тези проекти мога да ви изброя поне още пет или шест проекта, които ще бъдат готови и ще имат
нужда...

За които обаче няма пари в тези два милиарда.

За които няма да има финансиране.

За какво няма пари?

Ами, в железопътна инфраструктура ще останат подготвени за изпълнение София - Перник - Радомир, които са по коридор... което е трасе по коридор десет. Ще остане, както споменахме, или фаза, или... то всъщност не знам дали ще успеем фаза да изпълним от Видин - София.

Това, за което ще отрежат парите по другата програма за свързаност...

Точно така. Мездра - Горна Оряховица, Русе - Варна.

Това са жп линии?

Това са, да, това са жп отсечки, които ще имат подготвени проекти, няма да има финансиране.

Летището в София в...

Теоретично можем да ползваме и еврофинансиране за него, но засега още не сме взели решение. Там има и други възможности - и публично-частно партньорство, и самото летище да...

Т.е. концесия на летището или приватизация на летището?

Концесия, за концесия говорим, както и...

Това е целта, пак за да ни разберат, целта е терминал 1, старият терминал, да бъде направен по-хубав и от новия.

... да бъде, да бъде направен модерен, с по-висок капацитет, с всички необходими изисквания за едно модерно европейско летище.

Модернизацията на софийската гара не върви по тази линия. Понеже отваряхте оферти...

Модернизацията на софийската гара, както на гара Пазарджик и на Бургас, те вървят в момента.

Т.е. със сегашни пари.

Със сегашния бюджет на оперативната програма, както и метрото от летището до „Цариградско шосе” и от „Младост 1” до „Младост 4”.

Това, което през тази седмица започнахте, да стигне до летището.

За което започна строителството. Март месец 2015 г. трябва да са готови тези отсечки.

136 млн. лева от оперативната програма отиват за това.

Точно така. Между другото е изключително важно и полезно изпълнение за метрото, тъй като придава и на летището много по-друга стойност. Всъщност летището става един модерен интермодален терминал. Ангажиментът на метрото е да направят и жп площадка, което означава, че...

На линията за Пловдив.

... което означава, че би могло от „Подуене” с още около 2,5 км, мисля че е разстоянието, три, всъщност летището да има до няколко години абсолютно всякакъв вид транспорт, който да го обслужва - автобуси, метро, влак.

Четох, че по време на дебатите в евросъвета премиерът Борисов е казал, че един от аргументите, който се използва срещу нас, е усвояването на парите досега, че противниците на това да се увеличават, и даже искащите да се намаляват парите за следващия период до 2020 г., казвали: защо са ви повече пари, като даже тези, които ви дадохме, вие не можете да похарчите.

Вероятно имат основание за някои програми да имат притеснения колегите от Европа. Само пак искам да кажа, понеже ОП „Транспорт” я заварих, имайте предвид... между другото и вчера слушах коментари от страна на Станишев защо премиерът не искал мандат да ходи да преговаря, ама от кои хора да иска мандат аз не мога да разбера. От хората, на които, първо, им бяха спрени евросредствата заради корупция и измами, второ, абсолютно нищо не бяха подготвили и не бяха усвоили. Значи, предното правителство са имали, още преди да стартират оперативните програми са имали пари в техническа помощ по програма ИСПА, предприсъединителната програма, с която да подготвят проектите за оперативната програма 2007 г. 2007 г. почват да работят по оперативната програма абсолютно с никаква подготовка и всъщност 2009 г. лятото заварих ОП „Транспорт” с договорени 11% и разплатени около 1%. В момента, и това само за три години, 98% от бюджета на програмата е договорен, а над 37% са реално
разплатените средства. Ако...

Сергей Станишев не може ли да ви помогне, г-н Московски? Той има изключително влиятелна позиция, и то като лидер на европейска партия, която иска това, което и вие искате... Повече пари да бъдат дадени за инвестиции до 2020 г. от Европа.

Става въпрос на личен негов избор и ако той има желание, може да го направи, без да чака някой да ходи да го моли или да му обяснява колко е важно.

Няма... Би трябвало да си говорите, в смисъл да му, да се срещнете например, колкото и...

Няма проблеми. Ние си говорим, аз...

... невероятно да звучи за българския политически живот, и да му кажете: Сергей, виж сега, ние искаме това, това и това. Говори с твоите, те да гласуват в европарламента за това.

И вчера на парламентарния контрол на мен ми задават въпрос: ние тези и тези споразумения подписахме за Дунав мост, вие какво споразумение подписахте. И делим, делим моста на едва ли не... Той нито е на ГЕРБ, нито е на БСП. Той остава за държавата.

Като казахте за моста, преди три седмици  цитираният от вас Сергей Станишев предложи тук да ви помогне да се свържете с румънският премиер,  след като има проблем с комуникацията там, и той щял да посредничи, защото бил в отлични отношения с него. Както се казва му е и началник по партийна линия.

Ами, те, ако минат, ако... представяте ли си какво ще стане, ако ни заобиколят само социалистически правителства, ние ще изпаднем в едва ли не ситуация, че трябва да молим Сергей Станишев да ходи да лобира пред останалите социалисти в Европа. Това са, разбира се, глупости. Тези проекти са за държавата. Те остават за  десетки години след нас и въобще няма никаква логика да се делят на партиен принцип, или на какъвто и да е принцип, тъй като никой не е вечен. Действително правим инфраструктура, която ще се ползва може би повече от 50 години след нас.

Вчера в парламента казахте, че преговорите с Румъния за отварянето на моста, за това как той ще бъде управляван и какви да бъдат таксите напредват. Проектна компания направена ли е вече?

Стартираха преговорите. Наш екип беше в Румъния на 8 и 9 ноември. Истината е, няма да го крия, истината е, че тежко вървят тези преговори. Румъния...

Къде е спорът? Дали той е фундаменталният спор, че Румъния просто не иска да заработи този мост, за да вървят по-дълго по румънски пътища камионите?

Със сигурност го има и този момент. Още повече те са в абсолютно тежка, така, предизборна ситуация. Със сигурност това не им е приоритет, тема номер 1, с която да се занимават, и, надявам се, ангажиментите, които поеха на срещата във Видин с нашия премиер, да, да се спазят. Върви усилена кореспонденция в момента, надявам се...

Т.е. мостът кога, кога ще бъде отворен? Понеже вчера вашият предшественик по времето на Сергей Станишев Петър Мутафчиев ви пита: вярно ли няма да се отвори до края на 2012 г.?

Той е абсолютно наясно, че мостът физически трябва да бъде изпълнен дотогава, но пускането на моста... Предстоят тестове на енергийната система, на железопътната контактна мрежа, на абсолютно всички комуникации. Мостът реално би трябвало да заработи пролетта на следващата година с изградени пунктове за събиране на такси, с граничен контрол и т.н.

И последно таксите кой ще събира?

Таксите ще бъдат разпределени пропорционално, като ангажиментът, който е поет преди време, е бил пунктът за събиране на пътни такси да бъде на румънска територия, в което няма нищо лошо.

Но ще се делят?

Ще се делят пропорционално в зависимост от инвестициите.

Независимо в коя посока минаваш, ще се плаща на румънска територия?

От Румъния към България се събират с румънско ДДС, което е 24%, от България към Румъния - с българско ДДС, което е 20%.

Но пак на румънска будка?

Да. 

А като валута, в леи, в левове, това не сте го говорили?

Не мога да кажа.

БДЖ, тази седмица пак, вчера, говорихте за купуване на спални вагони. Това на фона на все  още течащият проблем с немските вагони, със „Сименс”, които не са платени, те не бяха само вагони впрочем, нали, мотриси, и очакването какво ще стане с нужния заем за БДЖ. Откъде има пари, ако вярно съм разбрал, 25 броя спални вагони, които чакали приемане, и още пет с намалена подвижност сте закупили...

Да, те са за хора със, за трудно подвижни хора...

Да за хора с намалена подвижност, да.

Тези вагони в момента са във фаза на сертификация, тъй като Турция не е държава на Европейския съюз.

А те са турски, втора употреба.

Не, не, те са чисто нови произведени са абсолютно чисто нови в завода, в „Тювасаш”. Аз между другото два пъти ходя на инспекция на тези вагони, те са едни прекрасни съоръжения, модерни, хубави, чисто нови. В момента се сертифицират, това е процеса, който единствено бави пускането им в експлоатация, тъй като Турция не е държава, член на Европейския съюз, и английска компания трябва да сертифицира, и в момента това се извършва.

Добре, а как се връзва това с липсата на пари в БДЖ?

Ами, това е процедура, проведена още 2008 г., просто трябва да я изпълним. Така или иначе са разплатени по-голямата част от средствата. 30 години България не е купувала спални вагони, 30 години. Аз между другото... и в случая да коментирам малко общо по дълговете в БДЖ, които... и в момента БДЖ успява, разбира се, не в пълния обем, но малко над милион евро разплаща всеки месец към KfW, задълженията по сименсите, това ще продължи до приватизацията.

Там нали немците не били съгласни... Някакъв спор се водеше.

Просрочените задължения...  Ами, не са съгласни, защото просрочията са над 40 милиона. Общото задължение е 156 милиона, но просрочените задължения са над 40 млн. евро и хората си искат парите.

Те искат 40-те милиона евро.

Да, да им се платят.

А България какво предлага?

Ние не можем това в момента да го направим. Единствените ресурси, които чакаме, за да погасяваме заемите са от продажбите на товарни превози, тече в момента, текат 70-те дни от агенцията по приватизация за събиране на оферти. Като приключи приватизацията, ще разплатим всички просрочия към KfW и респективно и към облигационерите. Искам обаче нещо друго да кажа и според мен това е много важно, и допуснахме голяма грешка. Трябваше в началото на нашия мандат да извадим всички дългове, които ни остави предното правителство да плащаме, и може би за това трябваше да има референдум - да питаме хората какво да ги правим тези дългове, да ги плащаме ли или просто да ги закачим някъде да стоят така на едни стени да ги увесим и да ги гледат хората, да видят предното правителство  какво е оставило.

А кредиторите, това с увесването...

Ама, какво кредиторите? Сега, кредиторите KfW, като са дали заем на БДЖ с пълното съзнание, че БДЖ няма откъде да вземе пари да им ги върне... Защо са го дали този кредит? Той не е държавно гарантиран, държавата няма ангажимент към този заем.

Т.е. според вас има вариант България такъв тип заеми...

Ама, има вариант, аз съм...

... покупки да не ги плати?

Ами, той не е държавно гарантиран. Те са дали кредит на компанията БДЖ, която е била тогава в 500 милиона дълг. Кой кредитор дава на такава компания заем? Ама, не е само това. Аз ви казвам, ние, ако извадим всичко, което... защото вчера слушам пълни глупости говорят и в парламента от БСП, и само коментари - какъв дефицит ние сме направили, какво... Ами, нали сме го направили с безумията, които са ни оставили да ги плащаме. Като извадим „Белене”, като извадим по отбраната милионите, стотиците милиони за хеликоптери и за глупости, дето не знам с кой ще воюваме. Като извадя само в сектор транспорт, на... (бел.ред. не се разбира)... хвърлени в Русе 20 милиона, оставено в нищото. Тук връзката булевард „Брюксел” с летище София - 10 милиона хвърлени, идете вижте, стърчат винкелите и бетона. Дунав мост го оскъпили с 50 милиона, ние платихме сметката. Пловдив - Свиленград загубихме 60 милиона, защото те забавиха процеса и не можа да приключи фазата на строителството, където бяха „Асталди”, италианците. Ами, те само в сектор... Ами 300-те милиона за сименсите? Ами, аз само от сектор транспорт ще им събера заеми и задължения, дето са ни оставили да ги плащаме, и ще ги извадя, публично ще ги извадя на министерството отпред, да минават хората, да гледат какво сме разплащали ние. Аз съм сигурен, че всички колеги, ако го направят...

А имате ли опасения, че догодина август-септември, ако не спечелите изборите, ще извадят пък вашите договори, по които със сигурност ще останат плащания да се правят, защото то това е логиката на нещата?

По всички проекти, които сме стартирали, са абсолютно на 100% финансово обезпечени. И това е основната разлика между нас - че ние сме подписвали договори, които са абсолютно, 100% финансово обезпечени, а не като техните ангажименти,
които...

Даже дългосрочните договори, които имате, които не са само с хоризонт мандата ви.

Ами, нашите дългосрочни, най-дългосрочни договори са тези, които се изпълняват по ОП „Транспорт”, и те са в изпълнение до 2015 г. Те са абсолютно на 100% финансово обезпечени.

Чрез парите от оперативната програма, без да се...

Които ги има, които са в този бюджет.

... да, без да се разчита на пари в бюджет 2015 г. дали ще се намерят, държавния бюджет.

В бюджета се разчитат средствата единствено които са необходими само за кофинансиране на тези проекти, които са в размер - в пътния сектор 20%...

Т.е. няма ли риск да кажат - е, те са подписали, ама тези 20% в бюджета за 2015 г. ние ще ги плащаме.

Не, няма абсолютно никакъв риск, абсолютно на сто процента са обезпечени тези средства.

Не може да ги намерим тези пари. В седмицата имаше детайл, който е бил със сигурност много важен за много хора, които сега ни слушат в тировете по границите. Как виждате вие решението на този проблем с... ето, например с Турция, километричните опашки. Сега, вие не отговаряте за граничните пунктове, нали, да кажем, нито за инфраструктурата там. По-скоро при вас рефлектира обаче със загубите, които търпят превозвачите.

Виждам го с допълнителни алтернативи и веднага ви казвам една от тях. Фериботен терминал на Бургас, който да... целият трафик от тежкотоварен превоз, който отива за азиатската част на Турция и продължава респективно към Азия, а минава само транзит тук, през европейската, биха могли да се качват на ферибот, който директно от порт Бургас да ги кара в подходящо пристанище в азиатската част на Турция и голяма част от този транзитен трафик, който създава тази тапа тук, в европейската част, ще се избегне.

Това е... а Турция има ли такива пристанища или става дума да се строят...

Има, разбира се, има много.

Готово, с...

Турция има готово, при нас...

При нас няма всъщност.

При нас... Разбира се, на секундата ще дадем достъп, стига да има частна инициатива за целта...

А, т.е. не е и проблемът в терминала.

Не, не е никакъв проблем. Необходимо е просто да има частна инициатива, оператор от Турция, оператор от България да седнат, да се разберат...

Да купят фериботи, да си намерим фериботи...

Да си вземат фериботи, да си подпишат договор и сигурно ще им уредим място да...

И така тапата при Свиленград според вас ще се отпуши.

До голяма степен. Казвам, че това е една алтернатива.

Имате ли данни каква част от тоя трафик всъщност... то сигурно всичкият е за азиатската част?

Не, не всичкият, но голяма част е за азиатската част, така че това е една алтернатива, която ще отпуши.

Обявихте преди седмица, не помня точно датата, 18 ли беше, световен ден за възпоминание на жертвите от пътно-транспортни произшествия. Специални проверки на автомобилната администрация, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

Комплексни са мерките, които...

Резултатът бил спрени 42, това са камиони и  автобуси вероятно, 255 акта. Какъв е проблемът в тези, които спирахте? За какво са актовете? Спряхте ли според вас катастрофи, благодарение на спирането на тези автомобили?

Убеден съм, че сме предотвратили, включително и пътно-транспортни произшествия. Комплексни са мерките. Започваме още от шофьорските книжки. Там почти на 99% съм убеден, че вече възможности за манипулация не съществуват. Затяга се контролът, но... Знаете, въведохме камери по време на изпитите, въведохме електронните таблети. Разбира се, частично, в момента са в тестов режим да бъдат напълно въведени за шофьорските изпити. А вече по проверките, които се извършват от мобилните групи на ДАИ из страната, съм сигурен. Най-честите, най-честите нарушения съм сигурен, че има полезен ефект и сме предотвратили произшествия, тъй като до голяма степен нарушенията са свързани с техническата годност на превозните средства, а и се правят доста нарушения в момента забелязвам... превоз на деца в тъмната част на денонощието, което е забранено и създава риск. Знаете, имаше инцидент, с децата, които бяха извозени допълнително от  магистралата.

Неспазване на времето за управление и почивка, липса на тахографи или пък на устройства за ограничаване на скоростта, без технически прегледи.

Да.

А това по статистики спрямо другите европейски държави? В България по-голям проблем ли е?

Не бих казал, че е по-голям проблем. За тази година процентно мисля, че колегите са изчислили, че имаме около 13-14% по-добри параметри от, по-добри данни от миналата година, т.е. засиленият контрол оказва ефект. И ако така продължаваме, разбира се, трябва и от другата страна да има корекция на, въобще и на техническата годност, и на ангажимента към водачите. Резултатът ще става по-добър с всяка изминала година.

Със сигурност и преживяната от вас катастрофа е изострила допълнително вниманието ви в тая посока, макар че там нямаше камион и автобус, доколкото си спомням...

Това е друга тема. По-скоро тук опира до манталитета на водачите. За мене това няма да се оправи от днеска за утре, а ще бъде дълъг процес.

Още сте с шина на ръката. И то е дясната. По-малко ли подписвате сега?

Не, не подписвам по-малко, по-трудно подписвам. Надявам се хората, качвайки се да управляват превозно средство, винаги да мислят, че има и други участници на пътя и едно невнимание може наистина да коства човешки живот. Просто трябва с голяма отговорност да се кара и да се мисли и за другите.

Добре. Вие сте с много широки ресори. Да оставим информационните технологии за следващ разговор, освен ако нямате някаква новина, нещо, което не се знае за цифровизацията или за електронното правителство. Нещо ново?

В ход са проектите. Просто трябва да си мине времето и ще се видят резултати в скоро време.

Добре, в началото на следващата година ще говорим за това. България се надява да запази над два милиарда евро от европейските фондове за транспортната си инфраструктура в периода 2014-2020 г.

Жизненоважно е.

700 млн. евро от тях са за магистралата при Кресненското дефиле, 700 млн. евро за жп коридора от Септември до Драгоман, до границата със Сърбия. Останалите ще бъдат поделени евентуално за магистралата от София до Търново, частта от „Хемус”, и за третия лъч на софийското метро.

Точно така.

И Видин - София жп линията сигурно няма да стане след това, което си говориха вчера европейските лидери в Брюксел за ограничаване на парите по програмата за свързване.

Ами, ще е жалко, ако не успеем, но това са фактите, реалните.