Коалиция за България: Изказването на Борисов – политическа дебелащина
Коалиция за България: Изказването на Борисов – политическа дебелащина / снимка: Sofia Photo Agency
Ангел Найденов, председател на "Коалиция за България" в интервю за предаването „Денят” на Дарик:

Впечатленията ви визита на президента в Москва, знаете какви са новините оттам.

Аз към определението успех бих могъл да добавя и резултати, които ми бяха казани в телефонен разговор с моя колега, който е част от делегацията, придружаваща президента Първанов, и това е председателят на групата за приятелство с Русия в българския парламент Петър Кънев.

Важен човек.

Освен, разбира се, споразумението за връщането на руския дълг, освен връщането на архивите от Русия на България, към тези резултати, разбира се, трябва да добавим, въпреки че стана дума и в информацията, започването на преките разговори между представители на "Булгаргаз" и на "Газпром" за намиране на формата за компенсиране на България за претърпените загуби, щети или вреди. Каква ще бъде формата е резултат именно на тези разговори, които вероятно ще бъдат проведени във възможно най-кратки срокове. Разбира се, иска ми се да добавя и намеренията за ускоряване на реализацията на газопровода "Южен поток", същевременно изграждането на АЕЦ "Белене", които са също част от тази информация, която ми дава основанието да определя като ползотворни разговорите на различните нива и на двете делегации, и съответно представителите на двете страни и, разбира се, като успешно самото посещение. Междувпрочем към това вероятно трябва да добавим и подписаната спогодба, която урежда изплащането на пенсии за българите, работили в бившия Съветски съюз, всъщност спогодба, която вероятно касае на 80 хиляди българи, разбирам от този разговор с моя колега, и, разбира се, споразумението за фериботната връзка между Варна и порт Кавказ.

Сега, в следващите минути ще ни се наложи за съжаление да скачаме от тема в тема, но няма как, денят е пъстър, седмицата беше пъстра. Другата тема от деня, скандална, свързана с изказване с лидера на ГЕРБ Бойко Борисов пред нашата общност в Чикаго. Сега ще се опитам да цитирам точните думи на Бойко Борисов, който снощи е казал "материалът в България, който се явява на избори и от който можем да избираме кадри, никак не е голям, 1 милион цигани и 700 хиляди турци, и 2 милиона и половина пенсионери, които гласуват срещу ГЕРБ". Това, твърдя, е точният цитат на думите на Бойко Борисов. Г-н Ангелов, не се ли поизхвърли днес БСП малко с изказването си, че заради тези думи ще сезира Европейската комисия?

Вижте, имаме проява не просто на грубо и безпардонно отношение към хората, които са останали в България. Имаме всъщност. .. един пример, който вероятно ще се ползва и в бъдеще, пример на изказване, което няма как другояче да бъде определено освен като проява, като връх на политическото безобразие. Вижте, аз съм повече от 10 години говорител на БСП и добре осъзнавам стойността на казаното и цената на всяка дума. И аз, и вие като човек, който борави със словото, знаем, че всяко нещо казано от момента на неговото произнасяне започва да живее собствен живот. То подлежи на интерпретация, служи като основание за различни оценки. Казвам това, защото аз не мога да намеря обяснение или извинение в оправданието той не е имал предвид това, той е искал да каже нещо друго.

Не, той просто не го е казал. Там не фигурират думите "лош ген" или още повече "кофти ген", което е интерпретация.

Вижте, ако проследите цялото изказване, всички теми, които са засегнати в това изказване, и то, забележете, в православната църква "Свети Иван Рилски" в Чикаго, ще видите една опасна еволюция, която може да се съзре обаче като логика на поведението и на изказванията на г-н Бойко Борисов. Той винаги търси извинение в някой друг. Той винаги търси оправдание чрез някой друг. Досега му пречеха представители отделни на правителството, пречеше му министър-председателят, пречеше му БСП. Сега виждате в цялото му изказване, че той прави враг българския народ, който е останал в България. Погледнете всичко, което е казано, и ще видите, извинявайте, но дори и да не е казал лош или некачествен материал, българите, които са останали в България, материал ли са?

Не, той… между другото тук ще цитирам в интерес на истината едно изявление. .. пусна по агенция "Фокус", не пожела с глас да застане зад думите си, той казва според мен проблемът не е в качеството на хората, които живеят в страната, а в качествата на българската политическа класа в момента. Това е като уточнение на вашата реакция, по принцип на политическата реакция, която Бойко Борисов нарича неадекватна и смята, че чрез нея вие отклонявате вниманието от същинските проблеми на България.

Вижте, аз не мисля, не мисля, че реакцията, в това число и на моите колеги от ръководството на Българската социалистическа партия или на другите политически сили и парламентарни групи, е била пресилена. Аз ще кажа, че всъщност в рамките на това изказване, което беше цитирано, което може да се чуе в сайтовете в интернет, може да се съзре проявата на една невероятна политическа дебелащина, която може да бъде сравнена единствено и само с дебелащината на Алековия герой.

Сега, възможно е въпросът ми да е детски и риторичен, но през последните няколко месеца лидерът на ГЕРБ триста пъти се закле, че когато спечели изборите няма да се коалира с Българската социалистическа партия. Вие като председател на парламентарната група бихте ли се заклели тук в това студио, че никога БСП няма да се коалира с ГЕРБ, или ще постъпите малко по-далновидно и ще си оставите вратичка за едно следизборно коалиране?

Аз към момента не виждам никакво основание да се търси, да се търси основата, на която бихме могли да се коалираме с ГЕРБ.

Страхува ли се БСП от избори две в едно?

Имаме ли вид на уплашени тогава, когато се коментират различните инициативи за провеждане на изборите в една и съща дата?

Вие не, но има и други ваши колеги, които не...

Аз ще кажа, ще кажа, че вече имах възможност да изразя една предварителна позиция и на парламентарната група, и на ръководството на Българската социалистическа партия, че ние сме за провеждане на изборите за Европейския парламент и за национален парламент на различни дати. Не просто защото става дума за два различни избора с различни програми, с различни приоритети, става дума, разбира се, за различни институции, като предложенията за решение, инициативи и активност, разбира се, че трябва да бъдат представени в отделни кампании. Има няколко предпоставки, които могат да бъдат очертани като технологични, като политически, като юридически и като икономически, ако щете, които все пак предполагат разделеното провеждане, т.е. на отделни дати на двата избора. Аз ще започна от чисто юридическите и ясно, че имаме една конституция, която определя кога най-късно могат да бъдат проведени изборите за национален парламент, и то е не по-късно...

И която при добра воля може да бъде преправена...

...от датата на изтичане на мандата. Този мандат започва да тече според решението на Конституционния съд от датата на провеждане на предишните избори, т.е. на 25 юли. Това определя кога е най-ранната дата за провеждане и коя е най-късната дата за насрочване на избори, разбира се, от парламента. Нашите колеги юристите правят тълкуванието, че мандатът може да бъде разглеждан като част от темата, свързана с държавното устройство, следователно тази промяна не би могла да бъде в правомощията на обикновено Народно събрание. Аз в случая не искам да влизам в някакъв задочен юридически спор, но вижте, това…

Господин Найденов, само за секунда, като цитирате юристите, един уважаван юрист от БСП - Любен Корнезов, нали така...

... нека само да приключа, това създава опасенията, това създава опасенията за възможно бъдещо оспорване на промяната на конституцията и оттам на провеждането на изборите на дата, по-ранна от 25 юни. Сами разбирате, че това е един риск. Този риск естествено, че може да бъде избегнат с търсенето на тълкувателно решение на Конституционния съд, който пак ще отнеме време...

Сезирахте ли вече Конституционния съд?

Все още не сме, не сме формулирали окончателно питането, защото разбирате, че то също има своите и политически, и юридически страни.

Днес е четвъртък, 5 февруари, кога смятате да го направите?

Да, ние не сме заявявали, не сме заявявали кога ще внесем питането. Провеждаме консултациите, междувпрочем аз вече имах разговори с нашите колеги, които са членове на правната комисия, с членовете на националния предизборен център, за да погледнем от всички страни това, което ще отправим като питане към Конституционния съд. В това число, разбира се, и професор Любен Корнезов. Но позволете ми да продължа. Технологичните пречки са свързани с различните избори, които биха могли да се използват при избиране на представителите в Европейския парламент или в националния парламент. Ето, в края на миналата седмица ние внесохме предложение за промяна в избирателния закон и съответно в избирателната система с въвеждането на мажоритарен избор на 58 народни представители. Сами разбирате, че тогава, когато имаме три системи, пропорционална система с определени преференции за избор на представители в Европейския парламент, каквато е системата, която досега се прилага. Там, разбира се, има искания за отпадане на прага, съответно за увеличаване на броя на преференциите, които, нека да припомня, досега бяха една. Втората система в рамките на многомандатните избирателни райони, 31 за страната, това са партийните листи, т.е. пропорционалната система по начина, по който досега се избираха народните представители в българския парламент. И третата система, това са всъщност 58 едномандатни избирателни района, в които трябва да бъдат мажоритарно избирани депутатите в българския парламент. Аз не подценявам интелигентността на българските избиратели, но си давате сметка, че изборът по три различни системи означава допълнителни затруднения. И ето тук идваме веднага до темата, свързана с икономическите разходи. Съгласете се, че тогава, когато имате избори два за различни институции - Европейски парламент и национален парламент, когато имате избори по два различни закона, съответно стои въпросът колко ще бъдат комисиите. Разбира се, че има юристи, които застъпват тезата, че трябва да бъдат различни съставите на комисиите, които ще контролират изборите за Европейски парламент и за национален парламент. Следователно един от основните аргументи на привържениците на събирането на изборите в една дата също отпада, т.е. няма да се спестят никакви разходи, като изключим разходите за плащане на горивото на полицейските коли, които ще придружават бюлетините.

Вижте, толкова сте убедителен, че се сещам само да ви питам как ще съжителствате до края на мандата на управляващата коалиция с колегите ви от НДСВ, които твърдо и упорито продължават да смятат, че избори две в едно е една удивително добра лятна комбинация.

Не виждам особена драма в различните мнения, различните становища, които се застъпват от участниците в тройната коалиция. Друг е въпросът, че все пак нормалният диалог между политическите формации предполагаше, преди да се внесат съответно исканията за промяна в конституцията, малко преди това да се внесат измененията в избирателния закон, защото НДСВ има също своите предложения, трябваше да се изчака заседанието на политическия съвет на тройната коалиция, тези аргументи да бъдат представени в рамките на обсъждането в тройната коалиция и да не се създава впечатлението за разнопосочност или едва ли не за разпад на тройната коалиция. Иначе част от активността на колегите от НДСВ може да бъде разглеждана като един допълнителен аргумент за политически натиск с оглед приемането на тяхната инициатива. Разбира се, тук може да се види и политическия PR и съответно, съответно...

А има ли шанс Българската социалистическа...

...по-висока степен на активност в края на мандата.

Има ли шанс Българската социалистическа партия да се поддаде на този политически натиск, който НДСВ ви оказва специално по отношение на изборното законодателство?

Ръководството на Българската социалистическа партия вече заяви, че всъщност това не е окончателната позиция. Ние сме склонни да изслушаме повече и по-стойностни аргументи от тези, които звучат към момента, от привържениците на провеждането на изборите на една и съща дата. Нашето мнение ще бъде окончателно формирано през следващата седмица и то ще бъде представено в рамките на коалиционния съвет. Но това, което мога да кажа, е, че надделяват аргументите за провеждане на изборите на две различни дати.

Г-н Найденов, смятате ли, убеден ли сте, че съветът на коалицията, който ще е кога всъщност през идната седмица?

Не мога да се ангажирам с ден или с дата, на която ще се проведе съветът на коалицията. Той се свиква от председателя на най-голямата политическа формация, в случая на БСП...

Да, вие почнахте като Симеон Сакскобургготски - когато му дойде времето.

Ние не сме обсъждали, не сме обсъждали тази тема, така че нямам нито правомощията, нито компетентността да се ангажирам с дата.

Така, добре, ОК.

Очаквам възможно да са. . .в най-скоро време да се проведе.

Та - когато му дойде времето на съвета на коалицията. Убеден ли сте, че той ще завърши с много ясно и категорично решение, единно за трите партии, за това как ще се провеждат изборите в България - на една дата или на две различни дати?

Надявам се и очаквам такава позиция и такова решение.

Колкото до политическия PR, политическия натиск, който виждате в поведението на НДСВ през последните няколко седмици, вие лично притеснявате ли се, че НДСВ ще напусне коалицията преди края на мандата, че ще създаде излишно напрежение в така или иначе сложния политически живот?

Не съм сигурен, че, не съм сигурен, че точният израз е притеснение. Ако ме питате дали очаквам НДСВ да напусне, отговорът ми е - не.

Какво ви кара да бъдете толкова убеден в това не?

Ами, вижте, политическата логика, политическите аргументи, диалогът, който въпреки впечатлението, което се създава, продължава да се поддържа между представителите на трите политически сили, разбира се, общото ни желание, по което не съм виждал и видял различия, а то е приключването на мандата. Междувпрочем нека да кажа, че, без да превръщаме края на мандата в самоцел, нашето желание е да приключим мандата на управлението по начин, който да даде основание на българските граждани да го определят като полезен за страната и за обществото и затова и като успешен управленски мандат. Аз мисля, че от тази оценка и от положителната равносметка на българските граждани в края на мандата са заинтересувани не само представителите на БСП и на ДПС в тройната коалиция, а и представителите на НДСВ. Защото равносметката, и то положителната, на българските граждани от нашето управление е всъщност основата, на която градим надеждата си за успех и на следващите избори.

Искаше ми се да имаме повече време да поговорим по-сериозно за отбраната. За съжаление имаме една минута. Ще ви попитам съвсем ясно - ще подкрепи ли БСП кандидатурата на Соломон Паси за генерален секретар на НАТО?

Не сме обсъждали такава кандидатура, така че не бих могъл да ангажирам БСП с подобна позиция. Това, което мога да кажа е, че за мен е неприемлив начинът, по който беше лансирана кандидатурата на Соломон Паси за генерален секретар. Без съмнение кандидатура, която има своите човешки, професионални и политически достойнства и качества, но, извинявайте, става дума за кандидатура от името на страната. И не мисля, че е проява на добър тон или на добър политически вкус тогава, когато една политическа формация, пък било то и представител в тройната коалиция, излиза със собствена кандидатура.