Има хронично недофинансиране за ремонти на пътищата
Има хронично недофинансиране за ремонти на пътищата / снимка: БГНЕС, aрхив

Ремонтите на пътна инфраструктура страдат от хронично недофинансиране, каза в интервю за Дарик изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков. Той припомни данните на пътната агенция, че над 40% от пътищата от първи клас са в лошо състояние и имат нужда от ремонт. Eто какво още каза Бойков пред Дарик:

Има ли опасност да караме по по-лоши пътища или по пътища с по-занижено качество на строителството заради желанието на управляващите в момента по-голямата част от магистралите и отсечките особено по АМ „Тракия" и първокласните пътища да бъдат направени навреме, а даже имаше и отсечки, които се пуснаха предсрочно? Трябва ли да се притесняваме от това?

Мисля, че не трябва да се притесняваме от това, а по-скоро от факта, че има хронично недофинансиране на ремонтните работи по българските пътища и то не от сега, не от това правителство. То е повече от 20 години. По данни на Агенция Пътна инфраструктура над 40 процента са с лошо качество, а другите имат нужда от средни ремонти. Пътищата са около 20 000 км. При 500 млн. на година си направете сметка след колко време ще имаме пътища.. Не говоря за магистралите, а за пътищата втори и трети клас, които са между градовете и връзката с общините и се ползват много от хората. Така че магистралите са хубаво нещо, няма опасност поради предсрочното завършване, тъй като има надзор и обектите са приети с необходимите документи и качество. Въпросът е какво ще се случи изобщо с пътищата във времето, тъй като там не достигат средства.

Въпреки надзора станахме свидетели на примера с АМ „Люлин". Там месеци след откриването, пътят се нагъна, изтри се част от маркировката. Имаше паднали знаци. Нещо, което не би следвало да е характерно за нова магистрала.

За АМ „Люлин" може да се напише книга. Ние сме предупреждавали в годините какво ще се случи, даже имаме и снимков материал как се строи и сме давали на съответните органи. Там бяха компромис върху компромис, три правителства, много комбинации, некачествен изпълнител. Така че магистрала „Люлин" е един огромен компромис. Скъпо струващ компромис и тепърва ще си караме последствията по него. Но какво да се прави... По-хубаво магистрала, отколкото без. Тя беше заложена да се провали, така че хубаво е да има магистрала, а оттам нататък ще има много работа по нея. Не е само тя, вижте пътя за Дупница. старата магистрала към Диканите, тя също не е въведена с акт 16, води се магистрала, но е първокласен път с ограничение на скоростта и там започнаха да падат склоновете. Трябва да се прекрати един път завинаги с тази практика и да вървим напред.

Като стана дума за хронично недофинансиране на ремонтите, се сещам и за парадокса, който ще се получи докато открием цялата магистрала „Тракия" от София до Бургас – трябва да ремонтираме от София до Пазарджик. Пътят не е с нужното качество за магистрала.

Вчера се върнах от там. Да, но това е проблем, който се знае от много години. Още португалските консорциуми, в концесиите беше заложен тогава ремонт да се направи. Преди вече пет години станаха. Това не се случи. И от тогава до сега нищо не се случва, освен едни кръпки. Това не е магистрала, защото всеки момент, ако караш със 130 км./ч, ще те изхвърли от пътното платно. Но това се случва и с другите пътища. Оставате ги магистралите. Ние ги гледаме, защото пътуваме по тях и те са представителната част, но и по другите пътища нещата не са добре. Трябва да се финансира. И то от бюджета, защото европейски пари за нашите вътрешни пътища няма да дойдат.

От Камарата на строителите правите мониторинг на обществените поръчки. Има ли изкривяване на критериите, спазват ли държавните ведомства критериите, които са поставени там и въобще акцентът върху самите критерии.

Правим всеки месец преглед на поръчките, които излизат в публичното пространство. Имаме добър закон, смея да кажа, изпълнението му не е добро и то главно се къса връзката между законосъобразност и целесъобразност. Проблемът според нас е в дописването на условия, които са дискриминационни и насочват към определени фирми. За съжаление много трудно се овладява този процес, тъй като правото е на бенефициента, който пише тези условия, а те са в рамките на закона, допълнителни изисквания за осигуряване на качество и бъдещо успешно завършване на проекта, но там често се залагат дискриминационни условия и тук е проблемът. Този проблем се чисти със съвместна работа на всички заитересовани структури, ние скоро имахме кръгла маса, тя събра всички играчи по веригата. Доста неща си казахме, доста неща научихме един от друг. Надявам се този процес да продължи. Но това е процес. Нали разбирате, че тема се разпределят много сериозни парични потоци, има интереси и затова този процес постоянно трябва да се следи и да има общ интерес на всички играчи в системата.