Илия Лингорски: Трябва да преговаряме с МВФ докато сме в силни позиции
Илия Лингорски: Трябва да преговаряме с МВФ докато сме в силни позиции / снимкa: БГНЕС

Заместник-председателят на НДСВ Илия Лингорски в предаването "Седмицата" на Дарик.

Офертите на НДСВ към останалите партии в управлението - да продължим с икономиката. Преди малко подуправителят на централната банка на практика отхвърли две от трите ви идеи за кризата. Първо, преговори с МВФ и сключване на предпазно споразумение. Второ, максимално бързо влизане в еврозоната от страна на България и въвеждане на еврото. Третото ви предложение е свързано с ДДС, но да караме подред. Защо ни трябва МВФ, като не ни трябва МВФ?

Ами може би не ни трябва днес това, за което говорим, но ако позволите стъпка назад, това, което исках да подчертая и като основна тема, като основен елемент от анализа на рисковете, което направихме, за да стигнем до тези и до други предложения, е именно до това, че финансово-икономическата криза, този глобален процес, за който много се говори, стига към нас доста по-бавно, отколкото към други страни. Някои вече изпитват много по-дълбоко проблемите, свързани с това, докато при нас нещата ще дойдат по-късно и ще е наивно да се заблуждаваме, че, видите ли, кризата ще ни подмине и всичко тук ще бъде чудесен остров на стабилност. Процесът е много голям и обхваща всички и е по-добре за него да се приготвим по-внимателно, по-добре премислено и по-навреме, защото, когато нещата станат по-трудни, ще бъде още още по-трудно, дето се казва, нали, като завали дъжд, е по-трудно да си намериш чадър. А пък, ако го имаш от по-рано, след това ще бъдеш по-добре подготвен. И оттам тези предложения - преговори с МВФ днес. Защо? Днес сме в силна позиция, днес с можем да преговаряме с тях от позицията на икономика, която все още няма нужда от тяхната незабавна помощ. Можем да постигнем едни действително добри условия, но по-важното, което ще постигнем, е техният печат на доверие, което ще изпрати сигнал на доверие към цялата инвестиционна общност извън...

Напротив, подуправителят на БНБ каза точно обратното, че ако ни видят сега как... преговаряме с МВФ, всички, дето биха инвестирали например в България, ще си кажат "о, тия сигурно си знаят, че много са го закъсали, само се правят, че са добре, щом са стигнали да преговарят с МВФ, значи са зле".

Ами, вижте, сегашните инвеститори познават ситуацията в страната много добре и задълбочено. Те няма да се изненадат нито от такава една позиция, ако се стигне до нея, и от друга страна, те много добре знаят каква е картината тук, тъй като всеки прави внимателно своите анализи дали да започне да инвестира. Но печатът на доверие, който имах предвид, е не толкова самият знак на преговорите, а самите структурни реформи, които ще бъдат заложени в едно споразумение, тъй като споразумението не е само за пари. Парите са едната част на договора, но другата са мерките, реформите, политиките, които ще бъдат водени в един по-дългосрочен план.

Добре, де, разбирам да сте в опозиция, да го предлагате, т.е. чрез външен фактор да се окаже натиск върху за реформа, но вие управлявате България. Като си знаете какви реформи трябва да правите, ами правете си ги, без да ходим МВФ като пъдар, след вас да вика "а, направи ги, де, тези реформи". Или пък сте го закъсали с БСП и те не щат да правят неща, които вие не искате, и сега се надявате да вкарате като стражар МВФ.

Не говорим само за оставащите месеци до края на мандата на това правителство. Говорим за един по-дългосрочен период от време. Говорим на практика за целия период, който би бил необходим, именно преминавайки към втората тема за влизане в европейския валутен механизъм и оттам нататък вече към еврозоната. Финансирането на целия този период и голямата прозрачност, ясната заявка на тези реформи още от това правителство и за по-дългосрочен план определено би дало висока степен на предсказуемост и нещо, което би се оценило от инвеститорите, от хората, които компетентно се занимават с тия проблеми, и най-вече от хората, които си рискуват парите у нас - както чуждестранните, така и местните капитали. И това е позитивно, така че...

Какво значи ускорено влизане в еврозоната - в смисъл откога да се пазарува в магазините с евро в България?

Мисля, че още сме малко далеч от тази точка, защото ние все още не сме влезли в европейския валутен механизъм. И това е нещо, което нашата страна трябва да направи със заявление. И оттам нататък трябва да извърви пътя за влизането в него, а той е чакалнята за еврозоната. Минималният срок е две години, след като си влязъл в европейския валутен механизъм. Но също изпращането на сигнал, че България има намерение да направи всичко, което е необходимо, за да се приобщи към еврозоната, колкото се може по-скоро, също вдъхва доверие. Ние видяхме, че в условията на тази задълбочена финансова криза на Запад именно еврозоната беше, така, една голяма зона на стабилност. Ние видяхме как 10 икономики всъщност можаха да изменят много рискове, които, ако бяха имали самостоятелни валути, нещата щяха да изглеждат много по-драматично. А и нещо, което прави България различна от други страни, е това, че ние все пак имаме валутен борд, нашата валута все пак е вързана към еврото и към ден днешен. И понякога очакванията на пазара могат да бъдат в една или друга посокаи това да не бъде в посоката, в която ние бихме искали. Ако заявим каква е нашата посока и я следваме много систематично, много последователно и много мотивирано, това ще вдъхне доверие и ще даде предсказуемост.

Аз много не мога да разбера това ви предложение за влизането в европейския валутен механизъм. Това не е концерт по желание. В смисъл ти влизаш, когато отговаряш на условия. България не отговаря на всички условия, за да влезе.

Имате предвид за влизане в еврозоната?

Да.

За европейския валутен механизъм няма условия за влизане. Има условия за влизане в еврозоната. Те са условно 5 критерия. Четири, единият, който има два аспекта. И от тези 5 критерия България вече години наред покрива 4 от тях, единият, който не покрива, е критерият за инфлация. Но именно с влизането в европейския валутен механизъм с една добра програма с Международния валутен фонд, с едни ясно декларирани реформи за следващите няколко години и с естествените дефлационни процеси, които съпътстват една глобална финансово-икономическа криза, ние сме в условия, в които можем да виждаме по-близо датата на влизането ни в еврозоната, ако положим обаче усилията.

И трето, НДСВ предлага значително ускоряване на възстановяване на данъка върху добавената стойност на фирмите. Какво значи значително с цифри? За колко се възстановява сега и за колко да почне?

По принцип това е една от различните мерки, които ние предлагаме, именно от гледна точка да има повече ликвидност в реалната икономика, и най-вече тази мярка успешно да се насочи към тези, които са ориентиране към експорта, тъй като именно там е един от най-големите рискове днес. Ние предлагаме в рамките на един месец да бъде извършвано възстановяването на ДДС и, разбира се, нали, това трябва да бъде внимателно обмислено...

А тя колко е по закон?

...и преценено. Ами не става дума само за закона, а и за добрите административни практики, които трябва да бъдат прилагани, а да се знае, че това е приоритет и този приоритет да бъде ясно деклариран именно от страна на правителството и Министерството на финансите, за да могат и хората в бизнеса да са спокойни, да не се притесняват. Тъй като те сега има да се притесняват от много други неща, свързани с реалните рискове които поемат в икономиката, но, пак казвам, една мярка, която не бива да изваждаме от контекста на групата мерки, които през следващите месеци трябва да предприемем именно за да обезпечим една предсказуема ликвидност в реалния сектор като цяло. И тук искам просто да използвам момента да подчертая и основните принципи, върху които почива тази и другите мерки. Основните политически принципи, които сме спазвали винаги и в предишното си правителство, и сега, а именно ориентацията ни към ниски данъци, към стабилни публични финанси, към непрестанно подобряване на администрацията и административните практики, говорейки и за връщането на ДДС, и също така минимална регулация за бизнеса, намаляване на регулацията и стимулиране на средата за привличане на повече частни капитали у нас.

Добре, практически вие имате министри. Те кога ще внесат тези предложения за гласуване от правителството?

Преди да стигнем до гласуване от правителството, ще бъдат проведени и всички консултации и разговори на коалиционно ниво.

Вие додето се консултирате, кризата ще дойде и изборите ще минат.

Ами, вижте, всяко нещо е процес.

Ако БСП и ДПС не приемат тези ваши предложения и вие смятате, че това е правилното, ще излезете ли от това правителство? Ще напуснете ли тази коалиция, която не управлява така, както вие смятате, че е правилно? То не може да се държите хем все едно сте в опозиция, хем сте вътре.

Вижте, аз мисля, че този въпрос вече започна да става много банален. И от друга страна, ние говорим за управление на страната в условията на задълбочаваща се глобална икономическа криза. Основното нещо, което е необходимо, е стабилност и предсказуемост и това са нещата, за които говорим с всички тези мерки. Така че политиката на НДСВ е била винаги и, бих казал, скучна даже по отношение на това нещо - стабилност и предсказуемост. Това са принципи, на които ние винаги сме залагали последователно и ще продължим да ги следваме. А пък нормално е в една коалиция да има, особено такава, различни идеологии.

Да ама сега нали разбирате какво казват... и да приемат ти работи за МВР и Европа и ДДС, ние все ще се си вътре. Ами те тогава що да ги приемат?

Нека да стигнем дотам. Но за да стигнем дотам, трябва да положим усилията най-напред. А пък логично е при полагане на тези усилия да има и дискусия, да има и различни мнения, особено когато има и различни идеологии. И в крайна сметка целта е да надделее това, което ще е полезно за всички. А със сигурност нашите коалиционни партньори също обмислят и също биха предложили и други идеи, които трябва да бъдат дискутирани. Така че, колкото повече диалогичност и колкото повече добронамерени усилия, а именно да търсим доброто за всички в рамките на едно стабилно управление, толкова по-голям е шансът и наистина да постигнем нещо.

Кога ще събира съветът на коалицията. Миналата седмица вървяха слухове, че тримата лидери ще вечерят заедно, след това стана ясно, че заради Симеон Сакскобургготски не се били събрали?

Вие казахте слухове, аз не мога да коментирам слухове.

А, кажете истината сега? Кога ще се събере този съвет на коалицията?

Няма да мога да ви отговоря на този въпрос, тъй като нито аз, нито колегите ми от НДСВ назначаваме датата за събиране на съвета на коалицията. Разбира се, когато премиерът прецени, а той най-добре може да прецени, ще бъде обявена и датата. Да я изчакаме, но когато и да е, работата върви непрекъснато. Освен съвета на коалицията има много други различни начини.

Не, тя, работата върви, обаче очевидно е време България да знае тази година какво ще прави. Кога ще има избори например. Дали ще бъде, както вие искате през юни заедно с европейските или ще бъдат през юни и юли, или през август. Не е сериозно България да не знае седмици преди предстоящи избори и кампании, ако трябва да започне, да не знае кога ще стане и вие да отговаряте, когато Станишев прецени. И НДСВ да не бъдете настоятелни. Да се съберат утре и да решат, какво правят, стоите ли вие в тази коалиция...

Нашата позиция е много ясна по отношение на въпроса за изборите. Ние считаме, че е безсмислено да се хаби обществената енергия за провеждане на избори и през юни, и след това.

И ако тази безсмислица упорито бъде следвана от социалистите, ще напуснете ли коалицията?

Аз мисля, че вече ви отговорих на този въпрос. Но да се върнем на въпроса, който може би касае повече гражданите, а това е, че действително, освен че няма нужда да разпиляваме пари за избори два пъти, рискуваме с избори два пъти да намалим и представителността на следващия парламент и управление.

Въпросът, който аз ви задавам обаче, г-н Лингорски, е абсолютно същият, който касае гражданите. Ако вие не можете да прокарате конституционна промяна, единственият начин да предизвикате това, което смятате, че е смислено, защото казахте, че другото е безсмислено, е да напуснете коалицията и да се стигне до предсрочни парламентарни избори. Ще го направи ли НДСВ?

Това го казвате вие, но аз пак ще повторя, че вече ви отговорих на въпроса за коалицията и повече няма да коментирам тази тема.

Ще стоите в тази коалиция?

Няма да коментирам повече тази тема. По-важното е...

Не, аз не ви разбрах, вие какво изкоментирахте по тази тема?

По-важното е да се опитаме заедно действително да постигнем неща, от които да има полза за всички.

Добре, има полза за всички...

Едно от нещата, които...

...е изборите да са две в едно. Начинът да се постигне е чрез конституционна промяна или чрез предсрочни избори? Предсрочни избори могат да бъдат предизвикани, ако основна партия в коалицията напусне и премиерът не успее да събере подкрепа, а това се декларира от всички други партии в парламента, че те няма да го подкрепят, НДСВ готова ли е в името на смислеността, да напусне коалицията?

Вие каква полза виждате от предсрочни избори?

Не, те ще са предсрочни на 7 юни, дето вие ги искате. Ако вие напуснете през например март или април, трябва да се направят нужните изчисления, завъртайки механизма за съставяне на правителство, на три пъти, ако това не се случи, ще трябва да се насрочат избори от президента. Тогава вече няма да има конституционна пречка това да стане заедно с другите избори.

На мен това ми звучи действително, някак си, много сложно, нали, като комбинация. Това, което НДСВ предлага, не са предсрочни избори. НДСВ предлага да бъдат направени съответните конституционни промени, за което вече е внесена и съответната подписка, и това нещо отнема необходимото време. И за да можем да го постигнем, трябва да се мобилизираме всички - НДСВ, другите партии в коалицията, а и не само защото за конституционна промяна се изисква повече от това. И нека най-напред да направим това усилие, за да видят хората, че имаме сериозна загриженост за това, кое е по-добро, да се проведе съответната дискусия и в крайна сметка да се стигне до решение, което да е стабилно и да стои. Защото целта е стабилността, а не едно или друго моментно настроение, нали така?

Това е доста спорно, дали стабилността е целта, защото България и 45 години си беше много стабилна при Тодор Живков, нали, в смисъл трябва, като стоиш някъде, да има някакъв смисъл в това, както сам подчертахте за смислеността темата.

Лично аз, мисля, че и всичките мои колеги, не се срамуваме от това, че стоим в управлението вече близо 8 години, и през тези 8 години много неща бяха постигнати. Бяха постигнати едни безпрецедентно ниски данъци в историята на страната ни. Бяха постигнати едни, пак ще кажа, безпрецедентно стабилни финанси за целия период от началото на прехода досега, стабилни публични финанси. Има много трудности, с които трябва да се справяме и от гледна точка на това, че сме поставени в нови условия, но това изисква работа. Това изисква полагане на усилия ежедневно, постоянно и в една посока, съпътства се с дискусия, с търсене на най-доброто решение. Но когато има добронамереност и когато има разум, нещата се постигат, макар и не толкова бързо, колкото искаме.

Има ли разум и добронамереност, и с това да завършим, към кандидатурата на Соломон Паси за генерален секретар на НАТО от страна на вашите коалиционни другари от БСП?

Кандидатурата на Соломон Паси... какво по-очевидно или както, така, скоро в подготовката на дискусията по тази тема излезе и лозунгът "Кой, ако не той". Едва ли има фигура, която е по-безпрецедентно свързана с процеса на интеграцията ни на страната в НАТО. А и не само, аз бих казал, че Соломон беше може би един от първите политици в Източна Европа, който още преди близо 20 години заговори за това нещо, когато то беше едва ли не мечта. Когато Варшавският договор все още далеч не беше нещо от миналото. И така започна процесът на разчупване на едни много твърди, много стари парадигми в тази част на света, където живеехме тогава. Докато се стигна най-вече и до самото ни членство в Северноатлантическия алианс. Соломон е човек, изключително добре познат не само у нас. Той има един също и завиден международен опит. Той има шанса да председателства на два пъти Съвета за сигурност, и то в едни доста трудни моменти, когато се вземаха важни решения. Именно от гледна точка на глобална сигурност. Той председателства и Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа и беше изключително успешен министър на външните работи именно когато влязохме в Северноатлантическия алианс и подписахме договора ни за присъединяване към ЕС. Така че една такава...

Какво казват от БСП?

...силна кандидатура като неговата действително ни дава възможност да имаме една национална кауза, която в този момент ни дава пък още по-голямата възможност да участваме в диалога на най-високо ниво в света, именно за определяне на политиката, за определяне на принципите, с които НАТО ще се развива през следващите години. И, вижте, това е много рядък шанс, защото преди 10 години говорехме, било то в студиото или в неформален план, може би щеше да ни се стори, като една твърде отдалечена мечта България да може да участва в диалога...

Има една прилика - обаче и преди 10 години щяхме да питаме, какво казва БСП. Защото тогава БСП, като чуеше НАТО, им призляваше.Тогава БСП правеше митинги срещу НАТО.

Нека да гледаме към НАТО. Нека да не гледаме само назад. Гледайки назад, нека да се окуражим, че всъщност някои от нещата, които навремето изглеждаха нереални, днес са факт. А пък някои от нещата, които днес изглеждат нереални, може би много скоро ще бъдат факт. И това, че ние можем сега, имаме възможност да участваме в може би най-важната дискусия в света, дискусията за сигурността на този свят през следващите години, с една силна кандидатура, е нещо, което трябва да ни даде повод и за самочувствие, и, ако щете, за национална гордост. И, пак казвам, когато има обединение, когато има национална кауза около каквото и да е било досега, винаги се постига и успех. Така, че залогът за успеха си е това, което си пише на герба ни и ако го следваме, то е простичко, мисля, че ще се поздравим действително с неща, за които не сме мечтали.