Добри новини за магистралите, но критична година за строителите, очаква Плевнелиев
Добри новини за магистралите, но критична година за строителите, очаква Плевнелиев / снимка, архив: Sofia Photo Agency
Добри новини за магистралите, но критична година за строителите, очаква Плевнелиев
24905
Добри новини за магистралите, но критична година за строителите, очаква Плевнелиев
  • Добри новини за магистралите, но критична година за строителите, очаква Плевнелиев

С месец и половина по-рано, още към средата на март, ще бъдат получени строителните разрешения за всички основни и съпътстващи отсечки на автомагистрала "Тракия". Това съобщи в интервю за Дарик регионалният министър Росен Плевнелиев. По думите му тръжната процедура за лот 3 (Нова Загора - Ямбол) от аутобана ще стартира между 20-25 януари. Въпреки голямото изоставане в строителството на автомагистрала "Люлин" европейски пари няма да бъдат връщани, увери още министърът, като допълни, че тя ще бъде завършена в срок, до края на тази година. И ако новините за магистралите са добри, то за строителния бранш министър Плевнелиев прогнозира критична година. Ето какво каза министърът за пътищата, зимата и кризата в строителството:

Кога ще бъдат обявени тръжните процедури за останалите две отсечки от АМ „Тракия": Нова Загора - Ямбол и Ямбол - Карнобат? Знаем, че за лот 3 изтеглихме срока в началото на тази година заради празниците.

Точно така, заради празниците, за да сме коректни към компаниите, които могат да имат наистина на разположение, како и по закон им е даден този 45-дневен срок. Ние ще да им дадем дори двумесечен срок. Ние имаме вече пълна готовност. Основното също така е да се поучим от всичко, което се случва с лот 2. Тук бяха зададени над 100 въпроса, които ние трябваше да обработим, да отговорим на всички тези компании, които участват в тръжната процедура. Затова лот 3 трябва да бъде подобрена версия на лот 2. Ние имаме почти пълна готовност и между 20 и 25 януари стартираме. Това обаче по никакъв начин няма да се отрази на обявените от нас срокове, че ще имаме избран изпълнител през пролетта на 2010 година за лот 3, през зимата на 2010-а ние ще имаме избран изпълнител със сигурност към края на март и срокът, който ние сме подали за начало на строителството, също ще бъде спазен. По отношение на лот 4 пък ще го изтеглим по-напред. Ние за лот 4 бяхме казали, че стартираме тръжната процедура през зимата. Смятаме да го направим най-късно края на февруари с един месец закъснение от лот 3, така че да не чакаме до края на март, а до края на февруари - с един месец изтегляне да имаме избор на изпълнител през пролетта на 2010-а. Категорично ще имаме. Така че там също се движим по график.

По-добрата новина, която аз искам да споделя с вас и ние до момента не сме казали на медиите, но знаете колко трудно беше положението с процедурите и сроковете, които бяха необходими, и знаете как имахме абсолютно занемарени процедури от гледна точка на изваждане на строителните разрешения, на оценки на въздействие на околната среда, на археологическите разкопки, на всичко, което е свързано със съпътстващите трасета, като ние се надяваме още към края на януари за основното трасе на лот 3 и лот 4 да имаме възможност да издадем строително разрешение. Надяваме се, че дори не до края на април, а може би към средата на март, тоест месец и половина преди график ние ще можем да имаме изцяло строителни разрешения - и за основно, и за съпътстващо трасе, така че там се движим пред график.

Оказа се, че ще трябва да се правят зелени коридори за влечуги и бозайници, нещо любопитно. Актуализирана ли е всъщност оценката за въздействие върху околната среда за АМ „Тракия" и изобщо за магистралите, тъй като знаем, че там трябваше да се синхронизират тези оценки с европейските изисквания?

Актуализирана е по абсолютно последните правила и норми на ЕС. Именно затова ние се наложи да стартираме процедурата наново и именно заради това и се появяват тези претенции за коридори за животни, за змии, за таралежи и за каквото се сетите още. Разбира се, на база и на европейската практика, която има, ние ще обжалваме част от тези искания, но те по никакъв начин не спират изпълнението, така че ние вървим напред. Защото считаме, че това е прекалено. Ние ще вземем абсолютно всички мерки и ще има защитни стени, така както екологичните организации искат. Но, извинявайте, с тези коридори по цялото протежение на магистралата, малко ни идва в повече. Ще има защитни стени, ще има защитни мрежи.

Да поговорим за АМ „Люлин" обаче. Оказва се, че тя е малко по-проблемна. Срокът за действието на програмата ИСПА изтича тази годна. Вие прогнозирахте в края на миналата година завършване на строителството на обекта през пролетта на 2011-а. Последно това ли ще бъде срокът?

Това е моето мнение на експерт. Но моят ангажимент като министър е, че живи-умрели в края на 2010 година ние трябва да сме готови. И не само защото това, че сроковете по ИСПА няма да могат да бъдат удължени за този обект, ни притиска, а и преди всичко заради милионния град София, който има изключителна нужда от тази магистрала. Виждате какво се случва на Владая всеки ден. Аз се ангажирам категорично и целят екип на агенцията, че графикът за нас е края на 2010 година и друг график не може да има.

Какъв е реалният риск да връщаме пари по ИСПА за Люлин?

Защо няма да има връщане на средства? Защото ние ще вземем абсолютно всички мерки, така че европейското финансиране, което е в размер на 118 млн. евро от общо около 150 млн. евро за магистралата, да бъде усвоено до края на годината. Разбира се, амбицията е цялата магистрала да бъде готова към края на 2010 година. Но поне тази част от 118 млн. евро аз съм абсолютно убеден. Ние в момента имаме изпълнение от 44 млн. евро усвоени пари, но имайте предвид, че всъщност ние се движим с едно от най-тежките, но от гледна точка на строителството не най-скъпи неща. Защото това, което е изключително бързо се полага и е най-скъпо, е полагането на асфалта. Там ние ще можем през есента на 2010 година да усвоим големи количества пари. Обаче знаете магистралата е много тежка. Аз съм убеден, че връщане на пари няма да има.

Зимното почистване. Казахте в началото на 2010-а, че не очаквате проблеми заради Бюджет 2010. Усвоихме ли пари за 2010 година за зимно почистване?

За 2010-а още не. За 2009-а от тези 25 млн. лв. по министерското постановление, сме усвоили 10 млн. лв., така че ние още ще се борим за останалите 15 млн. лв., с които пък можем да разплатим задължения, които имаме още за 2009-а от над 16 млн. лв.

Само за зимно почистване колко имаме за 2010-а?

Само за зимно почистване вие знаете, че ориентировъчно оценката е, че един сезон е около 35 млн. лв., така че ако ние вече сме усвоили 10 млн. лв. по старото постановление, спокойно ще се справим с парите, които имаме в бюджета за зимата оттук нататък още 25 млн. лв. Единственият проблем, който ние имаме, вече той не е финансов, а е с това да имаме договори, които да покриват цялата територия на страната, така че да може да се чисти безпроблемно.

Какво се случи с тези девет критични района, за които си говорихме в края на миналата година. Там вече успяхте ли да сключите договори?

Деветте успяхме да намалим на пет критични. Разбира се, в тези пет критични хубавото е, както и аз ви разказах, Господ продължава да е с нас, където пък въпреки че нямаме подписани договори, ние можем да правим наново обществени поръчки, малки. Ако се наложи, имаме пълната готовност за това, така че няма да остане нито едно кътче непокрито и това е ясна организация, която ние сме създали.

Ще бъде ли критична 2010 година за строителния бранш?

Да, ще бъде критична и много трудна. В бизнеса обикновено се счита, че когато вашите обороти паднат с 10-12-15 процента, това е много драматично, а ние наблюдаваме как оборотите на строителните компании в България за един много кратък период от време спаднаха с по 30 до 50 процента. Това е много тежко и 2010-а ще продължава да бъде тежка за тях.