Цените на винетките за леките коли четвърта година без промяна
Цените на винетките за леките коли четвърта година без промяна / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров
59046
Председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров
  • Председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров

Председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров в „Седмицата” по Дарик:

Вашата гледна точка към спора за парите в Европа?

Ние не може да не сме съпричастни към този спор, тъй като основно инфраструктурата в момента в България, новата, се строи с европари, така че както е казал Мечо Пух, колкото повече - толкова повече.

Да, въпросът е, че... министърът говореше за големи проекти, общо взето, четири проекта, похарчи 2 млрд. евро европейски пари. България очаква ли до 2020 г. пари за малките си пътища, третокласни, второкласни?

Ние водим усилени преговори. Като казвам ние - Министерство на регионалното развитие, в това число и министър Павлова, това наистина да се случи и да се запази статуквото, което и до момента...

А то какво е?

... да да има пари за втори и трети клас. Това е ОП „Регионално развитие”...

Там какво?

... която финансира изпълнението на пътища от по-нисък клас. Там парите са 500 милиона за този програмен период. 

Евро, евро.

Да, които да се... лева, лева са.

Лева.

... които трябва да бъдат изпълнени...

Това колко километра са?

Ами, до този момент някъде сме направили може би около, да не ви излъжа, 1200 км.

Не нови, а реновирани?

Не, не, рехабилитация, рехабилитация, но искам да кажа, че все пак тази програма и продължава. Тя продължава да...

И колко накрая ще направи за 7 години България?

Ами, сега точната цифра не мога да кажа, тъй като те и търговете продължават, тъй като постоянно от сейвингите, от спестените пари, които са при поръчките...

Но около 1500 примерно трябва да...

... и 500 километра да, може би.

И всъщност въпросът е дали следващите 7 години България ще получи пари за още...

Пак за такива, абсолютно.

...още за 1500 километра второкласни и третокласни пътища.

Да, ние сме направили подготовка, определили сме, така, приоритетни направления, говорим за този нисък клас пътища, които се използват най-много, като мотивите са ни били да се направят пътища от един край до друг, минаващи през няколко региона, през няколко области, така че самите ползватели, които са на тези пътища, да видят ефекта, а не да минат 10 км хубав път и после пак през дупките, а така като направим няколко направления цели просто и хората да са доволни, защото се оказа, че малките населени места ползват основно тези пътища. Говорим за местните ползватели.

Т.е. чак магистралите много хора не ги вълнуват.

Така е по принцип, но държавата по принцип, основното е магистралите, защото това все пак е транзитният трафик.

Т.е. от ваша гледна точка брюкселските спорове са всъщност дали България ще има 1500 ремонтирани, рехабилитирани, обновени...

Нови пътища без дупки.

... второкласни и третокласни пътища до 2020 г. И ако англичаните...

Точно така. Ние гледаме прагматично на това.

... ако англичаните и немците победят, няма да има.

Ами, надявам се дано да не стане така или поне да надделее здравият разум, тъй като все пак голяма част и от техния бизнес пътува по нашите пътища и това е все пак...

Те понеже по магистралите пътуват, тях какво ги вълнуват между две малки градчета в България пътищата?

Не е така, защото... ние пътуваме много и виждаме, все пак и бизнесът, да не говорим за британските пенсионери, идват, отиват си, това инфраструктура основно ги касае, така че всяко едно подобрение в тази област е добре дошло за всички ни.

Зимната подготовка на пътищата. Имате ли този път договори за всички области кой ще чисти снега?

Имаме договори с всички области. Всички области са подготвени, някъде повече, някъде по-малко, но готовност особено за стартиране на зимата при евентуални ситуации няма никакви проблеми да се поемат.

60 млн. лева бюджет.

Не, това е индикативен бюджет, бюджетът  е неограничен.

Това е четири пъти бюджета на увеличението на майчинските, за което се карат месец вече.

Точно така, и мога да кажа, че ако наистина се похарчат тези пари, в края на годината за мен лично това са едни пари, хвърлени на вятъра, тъй като снегът се топи така или иначе и борбата с него за съжаление остава в нищото.

Да, ние и миналата година по това време водихме с вас същия разговор...

Подобен.

... за безсмислието на инвестицията, която България прави в чистене до сухо, до асфалт, как го казваше премиерът: във въздуха хващането на снежинки.

До черно, до черно, но с всяка изминала година българският потребител на пътищата или българският шофьор става все по-претенциозен и ние трябва да отговаряме на неговите изисквания, тъй като все пак работим за тези, които ползват пътищата.

От тази година ще действат нови правила за почистване на скоростните пътища.

Не  само за скоростните пътища, а за скоростните, за магистралите си важат, просто ние тези правила ги въведохме и за първи клас пътища.

Само с химикали... Няма да се хвърлят пясък, сгур.

Само с химикали... Да няма пясък. От няколко съображения е това. Първо, всички сме свидетели, особено в по-сухите зимни месеци, натрупването на този пясък, който се хвърля, когато е имало снеговалеж, почваме да ни чупят стъкла, въпреки изискванията, че имаме изискване за максималното зърно, винаги се получава на пътя камъчета. Отделно от това от чисто безопасна гледна точка пясъкът в сухо време е  също толкова опасен, колкото и ледът Сцеплението между гумите и настилката при наличие на пясък може да намалее драстично при определени обстоятелства, така че от тази гледна точка...

Т.е. пясък няма да има по магистралите и по първокласните пътища.

Точно така. Първокласните пътища са основно свързващи границите на България от север на юг и от изток на запад.

Но химикалите са по-скъпи, или?

Да, естествено по-скъпи, но пък по-ефективни. От икономическа гледна точка може би в края на сезона  ще преценим, защото все пак химикалът наистина, като се използва съобразно утвърдените норми, мисля, че може да доведе и до икономии.

Т.е. и е възможно изобщо за всички пътища от догодина да вземете решение...

Не, вече за ниския клас това сигурно няма да е удачно по простата причина, че при тях времето за реакция е много по-забавено, в смисъл те се чистят, след като се изчистят първокласните и второкласните пътища, да не говорим за магистралите, и вече при натрупан сняг, който е и утъпкан, много по-сложно е да се използват химикали. Химикалът е  много важно да бъде сложен в подходящия момент, в момента малко преди да завали снега или в началото на снеговалежа, за да може да топи самия сняг, който пада върху пътното платно, за да не се получава това залепване на снега върху асфалта, което после много трудно и с химикали, и с пясък се отстранява, защото се превръща в един лед, и тогава вече няма избор и трябва да се хвърля само пясък, за да може да се получава сцепление между леда и автомобила.

Как решихте през тази година проблема с това, че една и съща машина, един и същи снегорин се отчита на различни места в България... вие може би на държавно ниво може да го решите - като правите търговете...

Ние сме го решили, да.

... да, да не може в две съседни области или даже не съседни...

Изобщо не може да се появява, тъй като...

... един и същ снегорин да се ползва, да се обявява, че ще се ползва.

Нашите търгове, които бяха проведени през 2010 г., това беше заложено, имаше такова изискване една машина да се появява само в една област, и това се узаконяваше и удостоверяваше със съответния талон и декларации от страна на изпълнителите.

Да, обаче проблемът е с общините.

С общините наистина възникна такъв...

Там как ще ги контролирате, че те... вие на държавно ниво има регистър, така да се каже, ще ги напишете всички, но вие трябва да вземете от над  250 общини номерата на снегорините...

Мисля, че се... не, ние малко по-така виевато постъпихме. Ние приехме, че нашите договори са първични, което е и факт, те са сключени още през 2010 г., голяма част от тях. Целият масив от данни с контролни талони и това беше изпратен на съответните
областни управители...

И те са ги разпространили на общините.

... и те по заповед на премиера... не, те осъществяват и контрола това нещо със съответните общини да не се... с наместници, с кметове работят и по този начин следят машините да не се дублират.

Да, обаче така ще изскочи друг проблем пък. Може да се окаже, че...

Недостигнат машините ли?

... да се окаже, че в България няма достатъчно машини, нали, и общините нямат с какво да изчистят вътре в градовете.

Оказа се, че... не, оказа се, че не е така, защото веднага, особено големите изпълнители поръчаха и доставиха нови машини, особено пък за нашите. Даже голяма част в момента ние подменихме, така, по-стари песакари, снегопочистващи машини с по-нови модели, които бяха купени тази есен...

Това в кризата успяха да го направят?

Да, в кризата.

Друг проблем бил хората, персоналът, квалифициран персонал във фирмите за поддръжка.

Да, с хората наистина е така, защото специално нашите изисквания бяха да има, това от гледна точка и на кодекса, да имат заместници всеки един водач на такава машина, защото понякога ситуациите продължават с дни и нощи, непрекъснато. Миналата година имахме такива прецеденти и хората просто не издържат, а пък и не е логично да стоят по 24 часа, по 48 часа на машините без сън. И затова поискахме да имат минимум двама водачи особено на големите  машини, за да могат да се редуват при такива ситуации.

И има ли?

В по-голяма част от страната има, разбира се, има и региони, в където няма още, не са.

И там какво ще се прави?

Продължават да наемат в момента, обаче аз все пак искам да кажа, че и, така, шофирането, управлението на такава машина не е елементарно. Това не е лека кола и необходимите условия трябва да присъстват като ценз, като опит. Затова е малко по-трудно, но ще се наемат.

В края на миналия месец правителството прие наредба за  управление на строителните отпадъци и за влагането на рециклирани строителни материали в различни неща, включително и в пътищата, тоест примерно при зимната поддръжка ще се хвърлят натрошени строителни материали ли?

Ние сме, даже бих казал водачи в изпълнението на тази наредба, отличниците, по ред причини. Специално за зимната открай време съществува и много фирми, особено тези, които са по-далновидни, си събират пясъка, който са изхвърлили зимата, и си го ползват втори път. Така че няма никакъв проблем за това нещо. Има си пресевни  инсталации, нали, големите камъни, които са примерно...

Т.е. това, което прави да изглежда България отвратителна през пролетта покрай...

Точно така. Да.

... по края, по банетите на пътищата е нещо, което може да носи ефективна печалба, ако фирмите си го съберат...

Абсолютно. Така или иначе те плащат заплати на своите хора. Събирането на инертните материали, които са хвърлени през зимата, разбира се, все пак това е политика на фирмата - дали ще купи един тон пясък с разсол, защото голяма част и от солите си остават в този пясък, който те събират, при съответните лабораторни изпитвания те получават каква е концентрацията и добавят само нужното.

Т.е., вие както го описахте, излиза, че държавата може да започне да продава правото да се събере този пясък после, защото той е станал  ваш, нали, след като е бил хвърлен.

Аз тази година се опитах да е безплатно това нещо, като накарах и пуснах до фирмите да се съберат разхвърляните материали. На това, разбира  се, не всички се отзоваха, тъй като се оказа, че по договор нямаме такова условие, но тези, които си го събраха, видяха ефекта от това, защото същият този пясък можеха да си го ползват основно и през тази зима, в момента. Това беше и част от нашата кампания, нали, като още един мотив, който не споменах преди малко, за да забраним използването на пясък по първокласните пътища, защото тези дюни, които оставаха след тази зима особено, която беше много тежка, която измина, просто не е приятно за никого.

Може би пък е проблем на техника. В смисъл с какво се събира... аз нищо не разбирам, става ли там с обикновен багер или...

Събира се точно по този начин, с...

Не е да трябва да купиш някаква специална машина.

Не, не, не, с обикновената, малогабаритната техника от типа на малките багерчета се събира, с метли, с различни методи има.

Продават ли се вече винетките за следващата година? Чакам момента, когато в края на ноември вече ще са пуснати винетките.

От 10 декември нататък ще продаваме новите винетки.

Пак сте доста напреднал, защото обикновено този разговор се води между 25 и 30 декември - продават ли се вече, не се ли продават, давате гратисни периоди.

Все пак ние имахме... не, гратисният период винаги ще го даваме...

Ще си остане до 31 януари.

Да, винаги, винаги, разбира се. Все пак трябва да има време всички, които ползват пътищата, по ред причини може да не смогнат до 1 януари да си купят винетки, затова даваме...

Да, защото е отвратително да си отишъл да празнуваш Нова година някъде, тръгваш да се връщаш и...

Точно така.

... те хващат и викат - дай сега винетката, на 2 януари.

Това е презумпцията, все пак да не сме безкрайно строги и да издевателстваме над хората.

Т.е., първо, 31 януари остава и за следващата година.

Да, остава.

Това ще си бъде правилото в България - винетката за предходната година ще важи до 31 януари на следващата, винаги.

Точно така, да.

Цените?

През изминалата сряда на Министерски съвет бяха одобрени новите цени на винетни стикери, които ние бяхме предложили. Това се наложи с цел спазването на директивата на Европейския съюз, която влиза в сила от октомври следващата година, и понеже...

Тя каква е - да стане по-скъпа.

Не точно, трябва да... както и сега, след малко ще обясня, винетките реално не стават по-скъпи. Част от тях поевтиняват, само едни винетки ще станат по-скъпи, и то са за тежкотоварните автомобили, отделни категории.

От което България би трябвало да има интерес заради това, че...

Да, това може би малко по-късно, но така или иначе...

Добре, давайте подред, както вие сте подредил нещата.

Да. Но така или иначе в момента, в  който трябва да въведем тази винетна система, за да спазим директивата през октомври месец, ще бъде много трудно по средата на годината или поне към края да правим нови винетки, да отпечатваме различни винетки и т.н., ще излезе много по-скъпо. Затова точно в тази година, когато се налага тази промяна, ние правим с 10 месеца...

То това не важи ли за цяла Европа?

Да.

Излиза, че Европейската комисия е приела една глупост - от октомври месец да смен винетките, защото сега цяла Европа на практика ще ги смени не от октомври, а от януари.

Ами, предполагам, че всички са ги сменили по-рано, без да имам тази информация, но като предположение това е разумният подход. По отношение на цените. Първо, да кажа, че винетките за леките автомобили четвърта поредна година няма да бъдат променяни, ще си останат към настоящия момент...

Да повторим цените - годишна...

10 лева за седмичната винетка, за дневна, пак искам да кажа, за леките автомобили няма по простата причина, че е нерентабилно отпечатването на дневната, но 10 лева за седмичната винетка, 25 лева е за месечната и годишната е 67 лева.

Независимо от вида лек автомобил, дали е джип или малка кола...

Абсолютно. До 3,5 тона за всички важат тези винетки.