/ БГНЕС

От днешна гледна точка завършването на основно образование в седми клас дава отрицателни резултати, не мога да изтъкна нито един положителен ефект, каза пред журналисти в Луковит министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той посочи, че със Закона за предучилищното и училищното образование ще се предложи за обсъждане въпросът с образователната структура – кой етап до кой клас е и дали трябва да се завършва основно образование в седми клас, а не в осми, както е било навремето. По думите на Вълчев през учебното съдържание се препуска, а в същото време виждаме стрес върху децата.

„Едно от най-важните неща, които трябва да направим, е да освободим време на учителите и на учениците. Ние направихме прекалено амбициозни профили - ненужно амбициозни, за сметка на общообразователната основа. Сега сме убедени, вярваме в това, че трябва да увеличим общообразователните часове. Вярваме, че това ще направи децата по-пригодни и за висше образование, и за реализация след това”, каза Вълчев.

Той допълни, че се предвиждат две реформи в учебните програми от гледна точка на времето. Едната е дългосрочна и за нея е публикувана концепция за промяна, но тя ще отнеме четири-пет години, но ако има политическа стабилност и последователност на усилията, посочи министърът. По-бързата промяна е количествена и цели облекчаване на учебното съдържание от гледна точка на дълбочина на темите и фактология.

Красимир Вълчев коментира и искането на оставката му от участници в протест под надслов „Училището не е църква”. „Оставки се искат всеки ден. Ние сме длъжни да реализираме нашите намерения, нашите виждания, нашите политически приоритети, в които вярваме. Убеден съм, че голяма част от нашите съграждани ще ни подкрепят. Българското училище трябва да възпитава”, каза министърът. Той заяви, че уважава правото на мнение и на протест на всички.

„Но ние също имаме право и, бих казал, задължение да предлагаме решение, и вярваме в това, което предлагаме. Вярваме, че едно от най-важните неща, които трябва да направим като образователна система и като държава, е да засилим възпитателната функция на българското училище”, посочи Вълчев. Той изрази и вярата си, че учителите могат да възпитават добре. „Българските учители възпитават в национално самосъзнание. Има предпазливост да говорим въобще за ценности, защото учебните програми са срамежливи във възпитателната си функция. Българската система на образование е срамежлива и това е още от 90-те години на миналия век”, каза още той.

В отговор на въпрос какво прави образователното министерство по отношение на случаите на нападения от групи младежи, наричани „локали”, Вълчев каза, че министерството не е правоохранителна система. Единственият механизъм е да бъде докладвано незабавно в МВР. Той допълни, че училището трябва да работи с тези деца, но в последните десетилетия възпитателната функция в българската образователна система е била отслабена. Министърът изрази и надеждата си с бюджета за следващата година да бъдат отделени средства в повече училища да бъдат назначени педагогически съветници и психолози.

В Луковит Красимир Вълчев откри STEM кабинет в Средно училище „Алеко Константинов”.

По-късно от МОН изпратиха позиция до медиите, в която се съобщава, че към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в 8. клас

Предстои да предложим на максимално широко обсъждане въпроса за образователната структура – кой етап до кой клас е. Това каза министър Красимир Вълчев в отговор на журналистически въпроси. По думите му е нужен задълбочен анализ на съществуващото положение и обмисляне на различни варианти за дългосрочни промени.

МОН ще инициира обществено и експертно обсъждане по темата. Едва след като се направи анализ и обсъждане биха могли да се коментират потенциални промени – за завършване на основно образование в по-горен клас и от коя учебна година най-рано може да се случи подобна промяна, пишат от МОН.

Кореспондент на БТА в Ловеч Светломира Анастасова