Проект: Избираме между здравна застраховка или кешови плащания

Това гласи проект за нов здравноосигурителен модел на здравния министър Кирил Ананиев

/ БГНЕС
Това гласи проект за нов здравноосигурителен модел на здравния министър Кирил Ананиев
Срещу настоящия размер на здравните ни вноски, здравната каса или избрано от нас дружество за здравно осигуряване ще заплащат лечението на заболявания, заложени в основен пакет. Всяка терапия, която е извън този пакет, ще плащаме допълнително от джоба си или посредством доброволно здравно осигуряване. Това предвижда поредният здравноосигурителен модел на ресорния министър Кирил Ананиев, който бе представен на Националната кръгла маса, посветена на състоянието на системата на здравеопазване в България. В него е заложено здравноосигурените лица сами да избират дали да внасят пари в здравната каса или в застрахователен фонд, а дружествата от своя страна да се договарят с лекарите и болниците. На този етап обаче не е ясно каква ще е вноската, ако пожелаем допълнително здравно осигуряване.

Проект: Здравноосигурените лица избират дали да внасят пари в здравната каса или в застрахователен фонд

Става ясно, че размерът на здравната вноска няма да се увеличи -  според новия модел на Ананиев обаче той ще ни осигури един основен пакет от дейности, от които да се възползваме безплатно. До  края на годината здравното министерство ще прецени кои заболявания ще бъдат включени. Всичко извън основния пакет ще се заплаща или от джоба ни, или посредством застрахователен фонд.

"Няма да има допълнителен пакет. Другото, което ще остане извън основния пакет ще  бъде по линията за доброволното здравно осигуряване или съответно кешови плащания, но легално определени, по начина, по който ние изискваме от лечебните заведения. Това са списъци, с конкретните услуги, които се предоставят, и съответните цени - за да знае българският гражданин, че извън основният пакет е хубаво да се застрахова, в противен случай ще се налага да прави кешови плащани", заяви министърът.

Здравната каса дължи 285 млн. лева на чуждестранни институции
 
Критиките към проекта обаче не закъсняха. Председателят на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров бе категоричен, че не бива да заместваме избора на пациента кой да го лекува с избора кой да финансира лечението му.

"Застрахователите ще избират с кого да се сключват договор - ако аз например съм избрал застраховател, то той ще ме насочи конкретно към кого да се лекувам. Това е отстъпление от вече завоювано право на избор на пациента. От друга страна смятам, че е недопустимо отделни лекари и болници да се договарят самостоятелно с мощни структури, каквито са застрахователните компании", категоричен е Маджаров.
 

БГНЕС



От своя страна застрахователите заговориха за необходимостта от гаранционен фонд. Създаването му означава, че след предлаганата реформа в системата ще влязат по-малко пари, категорична е Мими Виткова, която представлява лицензираните дружества за доброволно здравно осигуряване.

Тепърва ще се изяснява основният пакет. Тази здравна вноска от 8% , която е в момента, при новата система ще влизат по-малко пари от нея, защото трябва да се заделят пари средства, които няма да се харчат в Национален гаранционен фонд, за да могат да се покриват евентуални фалити на тези застрахователни компании.

Шефът на НЗОК с идея за контрола при изразходването на парите в здравеопазването

Въпроси зададоха и от БСП и ДПС. Според депутатите проф. Георги Михайлов и д-р Нигяр Джафер те са повече, отколкото отговорите.
 

БГНЕС



"Има толкова много болници в България. Англия, която е пример за европейски здравеопазване, има в пъти по-малко лечебни заведения, отколкото у нас. Балансът между болнична и доболнична помощ изобщо не е разгледан в предложения модел", смята Михайлов.
 
"Трябва да се изравни размера на вноските, което внесе държавата за всички социални групи. В противен случай се губи финансов ресурс, който ще бъде проблем". По нейните думи  трябва да има рисков пул, който да не позволява селектиране по здравен, социален, възрастов признак", заяви от своя страна Джафер.
 

БГНЕС


 
За да работи един здравноосигурителен фонд, в него трябва да има 500 000 осигуряващи се, които фондът няма да има право да подбира по здравословно състояние или възраст. Дружествата ще се конкурират равнопоставено, а при фалит на някое, пациентът ще има право да избере в кое да продължи да се лекува. Моделът с пълна демонополизация на здравната каса предвижда още здравното министерство да лицензира и да регистрира болници и да провежда централизирани обществени поръчки за лекарства.