- Благо Стайков
- Репортаж от мястото на инцидента
Военен самолет МиГ-29 падна в четвъртък сутринта в нива между пловдивските села Голям Чардак и Царимир. Двамата пилоти са катапултирали, съобщи за Дарик областният управител на Пловдив Здравко Димитров.
Екипажът - майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев, са в добро здравословно състояние. Няма и пострадали цивилни граждани в района на инцидента.
На мястото е пристигнал военен хеликоптер, който е откарал двамата пилоти във Военна болница - Пловдив. Те ще лежат в интензивното отделение поне 15 дни. Капитан Методиев има фрактура на първия ломбален прешлен, а майор Дойчинов е с пукнатини на три гръдни прешлена. Няма данни за фактори, отежняващи състоянието на пациентите. Според специалистите това са типични травми при катапулт. Двамата пилоти не са в стрес, но с тях ще работи психолог. Те ще могат да продължат да летят, съобщиха лекарите. На този етап не се налага преместването им в София.
"10.35 ч., при излитане за изпълнение на летателна задача на борда на учебно-боен самолет МиГ-29, възниква пожар. По указание на ръководителя на полети, пилотите насочват самолета в безопасно направление и катапултират успешно на 1,5 км източно от с. Голям Чардак", информират от Министерството на отбраната.
Инцидентът е станал по време на тренировъчни полети във връзка с авиошоу в авиобаза "Граф Игнатиево". Всички планирани полети са отменени. Насроченият за петък ВИП ден на съвместната българо-американска тренировка "Тракийска звезда-2012 г." е отменен. Американските пилоти няма да отменят планираните летателни тренировки.
Преди полета самолетът е минал технически преглед. Катастрофиралият МИГ-29 е произведен през 1989 г.
Според очевидци изтребителят е прелетял много ниско над село Царимир, като пожарът в задната част на самолета се е виждал от далече.
Благо Стайков, кметът на село Голям Чардак, разказа пред Дарик, че хората са видели самолета как е паднал, отишли в кметството и се обадили на тел. 112.
Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов е бил на командната кула на летище Граф Игнатиево, за да наблюдава тренировъчните полети и е видял пожара, избухнал още при излитането. Това съобщи самият той пред журналисти на мястото на катастрофата.
Пилотите са действали напълно съзнателно, като са катапултирали на това място и са избегнали две села - Голям Чардак и Царимир. Това заяви при пристигането си на мястото на инцидента министърът на отбраната Аню Ангелов. По думите му, да бъдеш летец е най-опасната професия. Ангелов каза, че от Министерството на отбраната действат напълно прозрачно и в момента, в който приключи следствието на Военна прокуратура, резултатите ще бъдат оповестени.
Министърът е забранил всички полети на българските военновъздушни сили в цялата страна освен ако не се налагат спасителни акции.
Преди 13 години в района на Съединение, на 2 юни 1999 г., при село Драгомир военен самолет се самозапали и двамата пилоти на борда загинаха.
Изтребителят МиГ-29, с който стана инцидент, е постъпил на въоръжение във Военновъздушните сили (ВВС) през 1989 г. Самолетите ни МиГ-29 са постъпвали на въоръжение през 1989-1990 година.
В периода 2007-2009 г. по договора с Руската самолетостроителна корпорация (РСК) "МиГ" сме ремонтирали 16 самолета МиГ-29, четири от които - учебно-бойни. Ресурсът им изтича през 2029 година. На 3 септември миналата година военното министерство сключи рамково споразумение с РСК "МиГ" за поддръжка и ремонт на машините.
В края на юни миналата година със заповед на министър Аню Ангелов бяха спрени полетите на МиГ-29 у нас с изключение на тези, свързани с т. нар. еър полийсинг. Причината за решението беше катастрофа на МиГ-29 край руския град Ахтубинск. Тогава военните трябваше да изяснят конкретната причина за катастрофата, която Русия трябваше да съобщи на всички държави, които имат на въоръжение този тип самолети. Българските ВВС имат на въоръжение МиГ-29 в авиобазата "Граф Игнатиево", където с тях се носи и постоянното дежурство по охраната на въздушното пространство на НАТО.
За МиГ-29
В Уикипедия се посочва МиГ-29 е многоцелеви съветски изтребител от четвърто поколение. Разработен е през 70-те години на миналия век от конструкторското бюро Микоян. Приет е на въоръжение в Съветските ВВС през 1983 година. Все още се използва широко от Руските ВВС и други държави по света. Названието, дадено му от НАТО е Fulcrum ("опорна точка"). Еквивалентни на МиГ-29 американски самолети са F-16 I F-18.
В аеродинамическо отношение МиГ-29 е много близък до Су-27, но има няколко основни разлики.
МиГ-29 използва в конструкцията си най-вече алуминий, както и редица композитни материали. Крилете са със стреловидна форма. Ъгълът на стреловидност е 420. Самолетът има два вертикални стабилизатора, разположени от двете страни на двигателя и предкрилки в челната част на крилете. Това е един от първите изтребители, способни да изпълняват акробатичната маневра „Кобра на Пугачов".
Управлението е хидравлично. МиГ-29 има система за автопилот, но за разлика от Су-27 не разполага с електродистанционна система за управление. Самолетът е много маневрен, с отлично управление при резки и продължителни завои.
МиГ-29 е задвижван от два турбо реактивни двуконтурни двигателя Климов (ТРДДФ) РД-33 с форсажен режим, всеки с тяга 50 kN (81,3 с форсаж). В сравнение с други изтребители, разстоянието между двигателите е значително, което увеличава подемната сила, намалява натоварването на крилото и подобрява маневреността. Модулната конструкция на двигателите улеснява поддръжката им. С времето се развива цяло семейство такива двигатели, като последните имат сопла с управляем вектор на тягата. Двигателят се отличава с висока устойчивост на газовия поток независимо от условията на околната среда или от изстрелваните оръжия. Ресурсът до основен ремонт на двигателя е около 350 часа.
На въоръжение е в Алжир, Азербайджан, България, Бангладеш, Беларус, Еритрея, Иран, Индия, Йемен, Казахстан, Куба, Малайзия, Мианма, Полша, Перу, Русия, Северна Корея, Сирия, Словакия, Судан, Сърбия, Туркменистан, Узбекистан, Унгария, Украйна.
Габаритни характеристики:
Размах на крилете: 11,36 метра
Дължина: 17,32 метра
Височина: 4,73 метра
Площ на крилете: 38,06 м2
Тегло: празен - 10 900 кг, нормална излетна маса - 16 800 кг, максимална излетна маса: 21 000 кг
Гориво: вътрешни резервоари 5830 литра, външни окачени 3800 литра