Потребителите трябва да са особено внимателни с промоциите и намаленията на стоки, както и за туристически пакети за пътувания в страната или чужбина. Това съветват от КЗП по повод на наближаващите празници - 8 декември, Коледа и Нова година. За Дарик Иван Бъчваров от КЗП обясни още, че много нарушения или неточности има и при сайтовете за колективни пазарувания.
В хижите и другите места за настаняване и подслон констатираните нарушения са некатегоризиранe на туристическия обект, липса на обявени цени и грамажи в лист- и карт менюто и заблуждаващи надписи за вида, наименованието и категорията на туристическия обект.
На първо място потребителите трябва да внимават с намаленията и промоциите, които са неизменна част от празниците, обяснява Иван Бъчваров: „Да се внимава със стоките, техния произход и потребителите да се убедят, че обявеното намаление е реално".
Препоръчително е потребителите да организират пътуването си за празниците чрез туроператор, което дава по-голяма сигурност, че ще се осъществи при договорените условия, а при възникване на проблем - че правата ще бъдат по-надеждно защитени.
„Тези пакети трябва да бъдат придружени с ваучери, с договори. Предварително трябва да има достатъчно информация, да не се доверяват сляпо само на това, което е написано на брошурите им", уточни Бъчваров.
Когато ползват услугите на туроператор или турагент, потребителите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран и да проверят по форумите какви са отзивите за конкретния туроператор. Справка може да бъде направена в Националния туристически регистър. След като се спрат на конкретна оферта, непременно трябва да се поинтересуват за: началната и крайната дата на пътуването, броя на нощувките и броя и вида на храненията, вида на транспортните средства, с които ще се придвижват, местоположението, категорията и вида на туристическите обекти, чиито услуги ще ползват. Ако е предвидена специална празнична вечеря и/или програма - какво включва тя.
Изключително важно е потребителите да изискат от туроператора сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за причинени вреди, вследствие неразплащане със своите контрагенти, неплатежоспособност или несъстоятелност. При сключване на договор потребителите трябва да настояват той да бъде в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място, а при липса на такъв - да посочи данни за установяване на контакт с него.
В случай че не са доволни от пътуването си, потребителите имат право на рекламация, която се предявява първоначално пред туроператора.
При проверки на туроператори инспекторите на КЗП са констатирали липса на задължителни реквизити в издаваните ваучери, в писмената информация или в сключваните договори за организирани пътувания. Друго регистрирано нарушение е, че туроператорът не е поставил на видно място в помещението издадения от застрахователя сертификат, удостоверяващ наличието на договор за задължителна застраховка „отговорност на туроператора".
Важно е да се внимава и с популярните сайтове за колективни пазарувания, препоръчва още Бъчваров: Много често се оказва, че се продават ваучери на потребителите, но търговецът няма капацитет, който да покрие всички желаещи, които са закупили тези ваучери". Това води или до некачествена услуга, или до отлагането й във времето, уточни той.