Историята на магистрала „Тракия
Историята на магистрала „Тракия / снимка: БГНЕС, aрхив

С Постановление 50 на Министерския съвет от 1964 г. се утвърждава Генералния перспективен план за развитие на пътната мрежа през периода 1963 - 1980 г., с което започва реконструиране и модернизиране на пътната мрежа в страната, за да бъде "приведена в съответствие с нарасналите изисквания и с интензивността на автомобилното движение".

Започва строителството на първите участъци от автомагистралите "Тракия" (София - Ихтиман), и "Хемус" (Девня-Варна) и "Черно море", които образуват т.нар. автомагистрален пръстен на страната.

Строителството на автомагистрала "Тракия" започва от 1975 г. През 1985 г. влиза в експлоатация участъкът София - Пловдив от автомагистралата. По проект автомагистрала "Тракия" ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен коридор номер 8. На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево . На българска територия дължината на коридора е с дължина 631 км.

На 6 юли 2000 г. Министерският съвет одобрява финансовия договор между България и Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ за заем в размер на 100 млн. евро, който ще се използва за изграждането на автомагистрала "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. На 20 юли 2000 г. Народното събрание приема решение, с което дава съгласие правителството да проведе преговори и да сключи финансов договор с ЕИБ по проекта България - автомагистрала "Тракия". На 26 юли 2000 г. в София е подписан договорът.

В края на 2002 г. със заповеди на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите започва процедурата по отчуждаване на общо 864 частни земеделски имота, попадащи в трасето на магистралата. Към ноември 2004 г. отчуждените частни имоти са само 14, а отчуждените имоти общинска собственост са 132 от общо 314.

На 26 февруари 2010 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Участъкът е с дължина 34.3 км. На 14 май 2010 г. на първото си заседание Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз, одобрява Проектът за доизграждане на магистрала "Тракия". Той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" и включва строителство на три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат. Общата дължина на трите лота е 115.18 километра, а ширината на магистралата е 29 метра. Общата дължина на магистралата след приключване на проекта е 356.18 км.

През август 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1).

Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас.(БТА)