Испанската полиция vs. наши автоджамбази
Испанската полиция vs. наши автоджамбази / снимкa: БГНЕС

Поредната българска организирана престъпна група, занимавала се с кражби на луксозни автомобили, е разбита в Испания. Този път арестуваните наши сънародници са 16 или 17 според различните информации в медиите на Иберийския полуостров. При обиските на някои от квартирите и гаражите, където автокрадците са държали част от задигнатите коли, са открити над 80 автомобила, като цената им е над 50 хил.евро всеки. Стойността на откраднатите коли надхвърля 4 млн. евро. Колите са били задигани от луксозни предградия на Мадрид или от курорти като Коста дел Сол. Повечето от автомобилите са „Мерцедес”, „Ауди” и БМВ. Според испанската информационна агенция ЕФЕ най-честите купувачи са богати хора от Източна Европа.

Въпреки усилията на полицията да ни убеди, че българската автомафия вече е част от миналото, бандите от хора, препитаващи се с кражби на коли, продължават да съществуват. Коли продължават да изчезват както в България, така и в държави от Западна Европа като Италия или Испания. Властите в Рим и Мадрид обаче са направили законите така, че направо улесняват действията на родните автоджамбази. В Испания полицията няма право да те спира, ако не нарушаваш правилата за движение по пътищата. Ако си изряден шофьор и колата ти е крадена, на практика никой няма да те спре. Точно това използват българските банди от автокрадци, които в момента в Испания са около 7-8. Начело на такива отряди за кражби на коли бяха хора като Кольо Бързия, Богдан Рибарски или известният врачански автокрадец Венцислав Василев–Венко. Според информация на Дарик, в периода 2003–2005 година тези хора неведнъж са влизали в испанския арест, но след това са се отървавали само с условни присъди и големи глоби.

В същото време се говори, че границата между автокрадците и контрабандистите на наркотици и пласьолите на фалшиви пари е съвсем тънка. Повечето трафиканти на коли често поставят в тайници в луксозните возила пакети с кокаин, марихуана или пачки фалшиви пари. Същите тези престъпни групи участват и в канали за трафик на дрога от Латинска Америка към Европа. Примери са Стоян Манов от Елхово – заловен с близо 3 тона кокаин на борда на катамарана „Тативат”, както и две други яхти с екзотичните имена „Океански вятър” и „Океански бриз”, също натоварени с дрога.

Въпреки усилията на властите на Испания и България в продължение вече на близо 12-13 години родните банди са се превърнали в истински господари в Испания, а проблемите по между си решават с кървави конфликти. Най-ниските етажи на подобни банди продължават да се намират тук, в България, въпреки че МВР твърди обратното. Това са хора, които са отскоро в бизнеса с крадени автомобили и не са заслужили доверието на босовете си. Десетки са операциите на испанската полиция в Мадрид и други големи градове на Иберийския полуостров, които не успяват да вкарат за постоянно в ареста българските автокрадци. В повечето случаи автоджамбазите излизат сухи от подобни ситуации благодарение на съдии, които не им налагат сериозни наказания. Един от най-големите босове на подобни престъпни групи е Богдан Рибарски от Перник, познат с прякора Тупи. Според запознати, Рибарски е на около петдесетина години и говори свободно испански, английски, италиански и френски езици. Преди около година Рибарски заедно с цялата си банда попада в ареста в Мадрид.

Тупи е задържан след като хората му задигат джипа на футболист от „Атлетико” (Мадрид). След кражбата в Мадрид избухва скандал, а полицията взема спешни мерки и Рибаски заедно с бандата си е арестуван. Тактиката на бандитите е следната – набелязва се луксозна лимузина и за задната и броня се връзва кутийка от безалкохолно. Когато собственикът тръгне да проверява какво трака и отвързва металната кутийка, крадците влизат в колата и изчезват. Често се инсценират леки катастрофи, а друг вариант е пред колите да се хвърлят боклуци или улични кофи. След кражбите луксозните коли се крият около седмица на различни подземни паркинги в Мадрид и околностите на града. После в работилници в близкия град Хетафе старите номера на рамата на двигателя и купето се трият с лазер и се набиват нови. Специалисти твърдят, че по този начин, дори и с проверка с инфрачервени лампи, не може да се открие разликата. Запознати разказват, че важно място в бандата на Богдан Рибарски има и жена му Елеонора, която подготвяла фалшивите документи с помощта на познати адвокати и нотариуси в Мадрид.

Сред ъндърграунда у нас се говори, че последната банда, занимавала се с кражби на коли в Испания и разбита едва преди два дни в Мадрид, е издадена от българин, живеещ в Испания.Той работел за конкурентна групировка. Ако тези твърдения са верни, то най-вероятно или в Испания, или у нас скоро ще станем свидетели на поредния разстрел на виновника за провала. Ако трябва да говорим с факти обаче, общо 16 са българите, заловени от испанската полиция при последната операция. Техните испански съучастници са били петима, а все още полицията изчислява парите, придобити от действията на бандата в последните няколко месеца. Засега са установени 83 откраднати коли на стойност общо над 4 милиона евро. Тепърва ще се изчисляват и щетите, нанесени на испанските граждани от родните автоджамбази. Говори се още, че конците на тази престъпна група се дърпат от Грузия, като каналът минава и през България. Начело пък стояли известни на полицията у нас хора с прякора Близнаците.

Всъщност една от най големите операции срещу български престъпни групи в Испания е още през 2003 година. Тя носи кодовото название „Адриатик” и при нея са задържани повече от 20 българи. Сред тях е и дясната ръка на Богдан Рибарски – врачанският автокрадец Венцислав Василев-Венко, както и други членове на бандата – Ради-Дългия и бившият футболист от Варна Георги Павлов – Гъзара, както и десетина автомонтьори от сервиз в Хетафе, които са извършвали подмяната на номерата на колите. След акцията става ясно, че зад бандата на Богдан Рибарски стои мощна международна организация за трафик на леки коли – возилата пристигат в България и се крият в автокъщи във Враца, Перник, Стара Загора и Велико Търново. След като мине около месец, колите поемат с новите си документи в посока бившите съветски републики или страните от Близкия изток. Там се продават на цена около 2/3 от реалната им стойност. Парите се внасят в България, без да се декларират и се предават по веригата, докато достигнат човека, който е най-високо във веригата на престъпната организация.

Тогава обаче Богдан Рибарски се укрива за известно време в Истанбул и Солун, след което отново поема към Испания. Арестуван е още на летището във Валенсия, след което е осъден условно за кражби на автомобили и е пуснат с четири години изпитателен срок. Вместо да се откаже от бизнеса си с крадени коли, Тупи отива на юг в Марбея и организира нова група за кражби на коли. Този път дясната му ръка е друг известен врачанин – Кристиян Митев-Косера. След като открадват скъпо „Порше”, хората от бандата на Богдан Рибарски пак попадат в ареста. Тогава властите в Мадрид намират в тайници на престъпната група автомобили за над 300 хил. евро. В апартамент в испанската столица пък са открити оръжие, фалшиви банкноти – евро и долари, и малко кокаин. И това не стига на испанските съдии, за да осъдят Рибарски на затвор. След няколко месечна съдебна сага той пак е на свобода.

Докато продължават опитите на испанската полиция да вкара бандата на перничанина в затвора, той си купува луксозна къща в скъпото мадридско предградие Виа Алба и сформира нова банда за кражби на автомобили. И този път Тупи налита на кола на грешен човек – хората му открадват луксозния „Мерцедес” на френския нападател на „Атлетик” (Билбао) Гюлен Люпетели. И отново след инцидента става скандал и започват да се обсъждат действията на българската организирана престъпност в Испания и бездействието на полицията на Иберийския полуостров. На всичкото отгоре след скандала при разследване на българската полиция колата се оказва, че е в България на платен паркинг в Несебър. Следва нова операция срещу бандата на Рибарски – този път заедно с него са задържани няколко от най-добрите му хора – Георги Живков-Фогата от Бургас, Павел Донев-Пачата и известният несебърски автокрадец Иво Ряпата. Последният е издирван от властите в Испания за няколко опита за убийство при кражби на автомобил. Две трети от заловените автокрадци са с паспорти на косовари, твърдят запознати. Според полицаи от ГДБОП масова практика сред българските мафиоти в Испания е да се подвизават с чужди паспорти.

Последният арест на Богдан Рибарски и хората му датира от 13 декември 2006 година. Бандата е задържана тогава, след като пак попада на неправилен автомобил – в Мадрид са откраднати четири джипа. За момента няма точни данни от Иберийския полуостров дали Рибаски и хората му са на свобода или са останали в ареста. Преди около година пък испанските информационни агенции пуснаха новината, че е бил задържан 31-годишният Венцислав Василев-Венко, който дълго време е бил дясната ръка на Тупи.

Именно част от хората на Венко са сред задържаните при последната акция на полицията в Мадрид от преди два дни. Друг от хората в Мадрид, занимаващи се с кражби на коли, варненецът Константин Рогов-Рогача също е добър познайник на полицията. Той е арестуван около 30 пъти през последните 7 години. За пръв път влиза в полезрението на полицията през 1994 година, когато полицията в Шумен го спипва, докато се опитва да отвори паркирано „Ауди” с лаптоп. Криминалисти твърдят, че Рогача е майстор на отварянето на скъпите автомобили, които са кодирани и със сложни защитни системи. Рогов успява да блокира кодовете посредством компютърна програма, изработена от двама сърби. Говори се, че дори след един от арестите на Рогача в Испания към него интерес проявяват и американските служби, които му предлагат да им съдейства. Той отказва. Сред съдиите и прокурорите във Варна се говори, че бившият шеф на Окръжната следствена служба Румен Радев е бил отстранен заради слаба работа по разследване срещу Рогача и бандата му.

Това са все известни на властите у нас и в Испания български автокрадци като Марио Александров, Валентин Янков-Вальо Дебелия, Даниел Димитров-Дидо Бордюра, Атанас Атанасов-Изаурата, Атанас Косев-Гъската и още десетина човека все с подобни прякори. Повечето от тях се подвизават в Испания с фалшиви самоличности и са хора, чиито координати не могат да бъдат открити нито от българската, нито от испанската полиция. На няколко пъти бандата на Рогача е разбивана. Последният път беше преди около пет години. При тази операция с кодовото название „Пътник” се измъкнаха двама души – Евгений Барбов и Ивайло Паунов-Джованито. Единият от тях и в момента се намира във Варна и общо взето бездейства като твърди, че вече е оставил зад гърба си кражбите на коли, а дирите на Джованита се губят отново в Испания. Всъщност преди време той беше арестуван от полицията във Варна, а след това пуснат от съда. Ивайло Паунов стана жертва на показен разстрел, като от куршумите, предназначени за него, пострада и бившата Мис Варна Михаела Мирчева. Тогава Джованито оживя по чудо.

Накрая само заради статистиката ще ви предоставим няколко факта от полицейските сводки в Испания в последно време.Изводите са за вас:

Мрежа за трафик на фалшиви банкноти от 100 и 200 евро от България бе разбита в Испания . При операцията са арестувани 23 души, повечето българи. Задържаните са обвинени във фалшифициране на пари и документи, незаконно притежание на оръжие и други. Испанската гражданска гвардия е арестувала двама румънци на летището във Валенсия при опита им да изнесат от страната 10 000 фалшиви евро. След това полицията е арестувала и 21 българи и е заловила 27 550 фалшиви евро и много фалшиви документи. Операцията, наречена "Ламарина", е била проведена едновременно в провинциите Аликанте, Барселона, Валенсия, Бадахос и на Балеарските острови.