Преди няколко милиарда години Млечният път е имал активно ядро
Преди няколко милиарда години Млечният път е имал активно ядро / ThinkStock/Getty Images
Астрономи от университета Тор Вергата в Рим установиха, че преди няколко милиарда години Млечният път е имал активно ядро, съобщи Лента.

Излъчването от галактиката е можело да убие всеки многоклетъчен организъм, който се е срещал на разстояние няколко десетки хиляди светлинни години от центъра ѝ.

Откриха млади предшественици на Млечния път

Предполага се, че Стрелец А - радиоизточник в центъра на Млечния път, е съставен от свръхмасивна черна дупка, фрагменти от свръхнова и облаци от йонизиран газ и прах.

ThinkStock/Getty Images

Учените са на мнение, че преди около 8 милиарда години Стрелец А е бил активно галактично ядро, излъчващо рентгенови лъчи и дълбоки ултравиолетови лъчения в разстояние на десетки или стотици милиони години.

Откриха какво деформира диска на Млечния път

Учените преценили въздействието на активното галактично ядро върху потенциално обитаеми планети в нашата галактика. Лъчите с дълбока ултравиолетова дължина би трябвало да унищожат атмосферите на обекти, които се намират достатъчно близо до центъра на Млечния път.

ThinkStock/Getty Images

Макар радиацията да била значително намалена поради ефекта от обкръжаващите галактичното ядро газове и прах, всички планети, които се намирали на по-малко разстояние от 1000 парсека (3,2 хиляди светлинни години) от Стрелец А, се лишили напълно от газовите си обвивки към края на фазата на активността на ядрото.

Определиха точните граници на галактиката Млечен път

Учените заключили, че радиацията от центъра на Млечния път е била смъртоносна за сложни многоклетъчни организми на планети, отдалечени на 2-8 хиляди парсека от Стрелец А.

ThinkStock/Getty Images

Едноклетъчните са можели да издържат на въпросното излъчване, но загивали на разстояние 0,25-0,81 килопарсека от ядрото на галактиката.

Откриха мъртъв близнак на Млечния път

Данните са съобразени със светимост на активното галактично ядро, която се равнява на 10-100 процента от т.нар. критична светимост, известна също като граница на Едингтън.

ThinkStock/Getty Images

Става въпрос за максимална светимост на тяло, която е налице, когато насочената навън сила на радиацията се уравновеси с насочената навътре гравитационна сила. В такъв случай се говори за хидростатично равновесие.

Най-малко 5 звезди в Млечния път вероятно са откраднати от друга галактика

При превишаване на този предел се появява силен звезден вятър и вещество от обекта започва да изтича в междузвездното пространство.

Резултатите от изследването са качени на сайта arXiv.org.

За още любопитни новини харесайте страницата ни във Facebook тук