Зия ул-Хак: В Северен Пакистан и децата носят оръжие, това не ги прави войнствени
Зия ул-Хак: В Северен Пакистан и децата носят оръжие, това не ги прави войнствени / снимка: Reuters, архив
Зия ул-Хак: В Северен Пакистан и децата носят оръжие, това не ги прави войнствени
58190
Зия ул-Хак: В Северен Пакистан и децата носят оръжие, това не ги прави войнствени
  • Зия ул-Хак: В Северен Пакистан и децата носят оръжие, това не ги прави войнствени

През последните месеци стана все по-актуална полемичната програма на американските безпилотни бомбардировачи, с помощта на които Централното разузнавателно управление твърди, че търси талибански бойци в Северен Пакистан. За тези от вас, които следят тези събития, обаче, е пределно ясно, че реалните последици от тази полемична кампания на ЦРУ са, че жертвите на тези безпилотни бомбардировки са предимно цивилни граждани. Според последните статистики на пакистанското правителство, нападенията от безпилотни самолети се е покачило главоломно по време на администрацията на Обама и в момента се извършват средно по две безпилотни бомбардировки в Северен Пакистан всяка седмица. Пакистанските данни сочат, че през последните 4 години техни жертви са станали 700 души, 685 от които са били цивилни. Независим доклад на Станфордския и Нюйоркския университети, пък, е стигнал до заключението, че "Америка тероризира пакистанците" с тези нападения.

За да разберем какво е реалното ежедневие на жителите на пограничните райони между Пакистан и Афгганистан, Дарик радио се свърза с шефът на местния клон на пакистанската телевизия ARY TV. Неговото име е Зия ул-Хак и, доколкото знаем, няма семейна връзка с генерала със същото име, който беше президент на тази държава през 80-те години на миналия век. Разговорът ни със Зия ул-Хак започна с трагичния инцидент, в който служител на неговата телевизия беше смъртоносно прострелян от полицията в град Пашавар, докато е отразявал протест, на който убитите бяха най-малко петима. Ето какво разказа Зия ул-Хак за реалността на житието в пограничните региони на Пакистан:

В началото да Ви върна към едно трагично събитие - по време на размириците в Пешавар, заради филма „Невинноста на мюсюлманите", беше убит Ваш колега. Какво точно се случи и защо полицията стреля по хората?

Пакистанското правителство беше обявило почивен ден, така че хората да могат да излязат на протеста срещу филма „Невинността на мюсюлманите". Обществото в Пешавар е много консервативно, много религиозно. А в конкретния ден бяха и много емоционални заради филма, а местната управа беше преградила пътя към американското консулство в града и не им позволи да стигнат до него. Затова протестите се концентрираха в самия град. Нашият екип снимаше. Протестът ескалира и бяха опустошени няколко кина, както и административна сграда. Тогава полицията откри огън и Мухаммад Амир, шофьор на телевизията, беше прострелян в гърдите.

Протестиращите бяха ли гледали клиповете в интернет, или просто са слушали какво се говори за тях в медиите и от религиозните им лидери?

Именно тук е трагедията. Хората не бяха гледали този филм, но са гледали много кратки откъси в медиите. Дори лидерите, които ги призоваха да излязат и да протестират, също не бяха гледали филма.

В западните медии хората от Северен Пакистан се представят като много по-религиозни от останалите пакистанци. Дори се създава впечатлението, че те подкрепят талибаните в Афганистан. Така ли е?

По време на събитията от 11 септември 2001 г. талибаните бяха на власт в Афганистан. Когато западните сили нападнаха Афганистан, хората в Пешавар излязоха на протест. Така че има известна истина в такова твърдение - тук хората са по-религиозни и до някъде споделят вижданията на талибаните.

Твърди се още, че основните проблеми се създават от религиозни фанатици, точно във вашите погранични региони. Преувеличава ли се ролята им?

Западните медии често не разбират местните обичаи и начин на живот. В племенните региони, които са много близо до Пешавар, хората по традиция са силно вярващи. И това е така от много време преди появата на талибаните. Местните от векове спазват строги ислямски традиции, но западните медии им обърнаха внимание чак, след като талибаните се появиха в Афганистан, като че ли едва тогава са се появили. Но тази представа изобщо не е вярна.

Напоследък особено актуален стана проблемът с т.нар. „търтеи" - американските безпилотни самолети, които бомбардират селата в Северен Пакистан и нерядко убиват цивилни...

Хората са много против тази американска политика. Правителството многократно е казвало, че атаките са незаконни и, че са в нарушение на международните норми. Местните ги считат за нападения срещу тях самите, защото не виждат да има ликвидирани терористи. Бомбардировките убиват невинни, техни близки, включително жени и деца. Убиват и хора от племена, които са известни като мирни. Така че темата е много чувствителна за хората тук, в Пешавар. Именно заради това един от новоизгрелите политически лидери - Имран Хан - планира голям мирен протест тук срещу нападенията на „търтеите" (бел. авт. - протестът се състоя на 6 октомври). Като цяло Хан ще съсредоточи голяма част от кампанията си тук, във Вазиристан. Имран Хан беше капитан на националния отбор по крикет и е много популярен в Пакистан. На негов митинг миналата година в Лахор се събраха 100 000 души.

Означава ли това, че пакистанците са недоволни от правителството заради бездействието му по повод бомбардировките на "търтеите"? (бел. авт. - според последните статистики, подобни нападения се случват в Северен Пакистан средно два пъти седмично)

Но хората, които живеят в пограничните племенни територии, действително чувстват, че властта не полага достатъчно усилия, за да ги предпази от бомбардировките. Хората тук чувстват, че самите те са мишена на „търтеите" и да, когато протестират срещу Америка, те също така недоволстват и от безхаберието на политиците.

Мислите ли, че именно тези нападения на "търтеите" принуждават хората да прибегнат към оръжие?

Имайте предвид, че в този район традиционно е прието хората да носят оръжие, дори и децата. Това е важен елемент от честта на един мъж. Важното в случая е, че нападенията на „търтеите" не постигат целите си - те започнаха през 2004 г., преди 8 години. Да, тукашните хора са протестирали срещу правителството, но нищо повече. Да, те носят оръжие, но не са го обръщали срещу властта или политиците.

В този смисъл вярват ли хората в Северен Пакистан в способността на държавата да ги защити? Говорите за честта, вярват ли те в честта на президента Зардари или Мушараф преди това или са по-склонни да се доверят само на местните си лидери и вождове?

Да, вярват на държавната власт. Все пак това са избрани от тях политици. А за племенните райони, бих казал че правителствената и племенната власт са горе-долу равнопоставени.

Как се възприема в Пакистан официалната версия за ликвидирането на Осама бен Ладен, а именно, че е живял в страната, че правителството евентуално го е прикривало и, че е убит от американците в Аботабад? Веднага, след като се случи операцията срещу скривалището на Бен Ладен, много хора в района изразиха съмнения в официалната версия за случката.

Има хора в Пешавар и околностите, особено тези, които са тясно свързани с медресетата, или ислямските училища, които не вярват. Но като цяло, повечето хора тук имат по-умерени политически и религиозни виждания и все повече са склонни да вярват на, така да го кажем, повечето детайли в официалната версия.

Виждате ли края на всичките тези проблеми в Пакистан в близките години?

Мнението на повечето хора тук е, че когато натовските и американските сили напуснат Афганистан, тогава и в Пакистан ще се върне спокойствието. Но докато това не се случи, проблемите ще продължат.