Здрави хора крадат от тези, които са в нужда
Здрави хора крадат от тези, които са в нужда / netinfo
Министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова в „Седмицата” на Дарик

На среща с Радослав Гайдарски, с управителя на НОИ Йордан Христосков и председателя на Социалната комисия в парламента Хасан Адемов сте обявили, че ще предприемете спешни мерки за ограничаване на фалшивите ТЕЛК-решения. Какво точно смятате да направите, какви мерки?

Ние трябваше да се съберем, институциите, които така или иначе сме отговори, казвам отговорни, и след това потърпевши, тъй като при нас, както се казва, и бонусите, които се дават, при нас се дават и разрешителните, т.е. тези документи, и трябваше да обсъдим ситуацията. Да разберем всъщност къде има проблем, какво се случва, как вървят процесите, доколко можем да обвиним, от една страна, представителите на ТЕЛК-овете, от друга страна, гражданите, които са готови да си извадят съответната сума и да с платят, за да получат съответните бонуси.

Аз преди това се срещнах и с главния прокурор. Коментирахме и с него относно възможностите за криминализиране на част от деянията и, разбира се, необходимите законодателни поправки в Наказателния кодекс, както и в Закона за здравето. Все неща, които, както виждате, касаят и парламента, и правителството, и хората, които работят в системата.

Кажете мерките сега. За да е ясен размерът на бедствието, вие казвате, че с около 400 хиляди се е увеличил броят на хората с увреждания у нас, формално на книга, и в момента е към 850 хиляди души. Т.е. всеки втори, така да се каже, имате съмнения дали не лъже.

След като за две световни войни имаме малко над 76 хиляди пострадали, военизирани, при 600 хиляди участвали в тези войни, а от началото на 2005 до днешна дата, началото на 2007, бих казала, даже 2007 още се подават документи второто шестмесечие, ние имаме при нас само подадени, от 180 хиляди 2005, в момента бенефициенти, т.е. потребители на услуги са над 538, близо 540 хиляди.

А вие не допускате, че е възможно просто да е така? Нямам предвид чак репликата на опозицията, че когато левицата управлява, вижте какво става, хората…

Левицата управлява от средата на 2005-та, аз говоря за началото на 2005-та. Ако така ще говорим, аз просто бих казала да не говорим. Говорим за неща и за интерес, и за грижа към хората, които действително са инвалидизирани, които действително са увредени. Тук има нещо сбъркано, което ми се струва, че всички ние трябва да започнем да говорим на глас и да го коментираме.

Трудово-експертната лекарска комисия е за трудово-експертна лекарска комисия. Тя трябва да освидетелства хората, които са в трудоспособна възраст. Тя трябва да освидетелства онези хора, които трябва да видим до каква степен им е намалена работоспособността, за да можем да им дадем съответните интеграционни добавки или подходяща работа, така че те да бъдат полезни и на себе си, да бъдат интегрирани и да получават необходимите бонуси, които държавата и българският данъкоплатец определя.

В момента това, което каза д-р Райчев, беше много впечатляващо за нас, че през последните години 200 хиляди, 240, малко има спад, 230 хиляди освидетелствани непрекъснато. Той казва, че между 37 и близо 40 процента от хората, които отиват да получат съответно документ за инвалидизиране, са хора над 65-годишна възраст.

Тук трябва да си поставим и другия въпрос - хората над 65-годишна възраст, които по закон са хора извън трудоспособна възраст и искат да се пенсионират, не е ли по-добре вместо да им се дават такива документи, за които трябва да се извършват фалшификации, да им се дават социални услуги. Социалните услуги да им подобряват статуса на живот, да им дават възможност да се рехабилитират, да им дават възможност да почиват и т.н.

Нямате предвид да им бъде отнето това, което получават в момента като хора с увреждания, а просто да не ги разкарвате да ходят да си вадят тези бележки.

Разбира се, защото в крайна сметка трудовата експертиза е за хората във всички страни-членки на Европейския съюз. А ние всъщност претоварваме тези трудово-експертизни, експертни лекарски комисии. Вярно е, навсякъде по света, това го потвърди и г-н Христосков в разговора, че тогава, когато има пък промяна в пенсионната система, която създава по-неблагоприятни условия за хората, които живеят в съответната страна, където се променя тази система, има един определен стремеж към получаване на документ за инвалидност, за да можеш да се пенсионираш при по-благоприятни условия.

И ние действително наблюдаваме и този стремеж за пенсиониране при по-благоприятни условия, тъй като много хора не могат да изпълнят съответните критерии при пенсионната система. Но най-важното, това, което аз искам да кажа, че всъщност не се заделят малко пари и никак не са малко придобивките, нормативните актове, които предвиждат защита и интеграция на хората с увреждане. Това са 12 закона.

По 12 закона, по различен начин хора, които имат документ, че са инвалидизирани, т.е. имат намалена работоспособност над 50 процента и нагоре, ползват различни преференции. Имат намалена данъчна такса, имат по-добър начин да получават социално подпомагане, имат по-добри условия в Кодекса за социално осигуряване, имат по-добри условия по Кодекса на труда, имат по-добри условия по закона за обществените поръчки, по закона за данъците върху доходите на физическите лица, т.е., да не ги изброявам всички тези неща.

И се получава така, че здрави и прави хора с този документ си регистрират фирми при благоприятни условия, с този документ не плаща необходимите данъци, с този документ ползва интеграционни добавки. Тоест, казано съвсем директно, тези хора крадат, тези хора изземат цинично от хората, действително които имат потребности.

Сега, ако вярно разбирам идеята ви, вие смятате тези, които са над 65 години, да не бъдат карани да ходят за ТЕЛК-решения, защото не са в работоспособна възраст?

Да, тези хора са...

А имате ли представа колко са те като процент от всички, които ходят на ТЕЛК?

Точно това ви казах, че д-р Райчев спомена, че напоследък те са близо между 38 и 40 процента.

Тоест почти половината.

Е, не почти половината, да кажем една пета вече там. Трябва да бъдат насочени друг вид, по друг начин да бъдат предоставени, така, ако мога да кажа, съответните ресурси, за да бъдат те в по-благоприятна ситуация.

Ако следвате този принцип обаче, би трябвало и децата да ги извадите от ТЕЛК-овете, и те не работят.

За децата при всички случаи, при всички случаи за децата също има определени специалисти. Ето, сега примерно аз мога да поставя въпроса - в колко ТЕЛК-ови структури има, да речем, педиатри. Ами няма. Тоест хората, които трябва да видят едно дете, което е на три години или на шест години, или може би дете на месеци, за което да се вземат съответните мерки не само по медицински път, а и съответните мерки чрез системата на социалните структури, които да уловят това семейство в мрежата, да не изпадне това семейство, значи там трябва да има специалисти.

За децата трябва да има специализирана лекарска комисия, защото децата до 15-годишна възраст, пак казвам, това е по класификацията на Европейския съюз, но да кажем, до 15 или до 16, също имат специфика. Там трябва ние също да предоставим услуги, било то във вид на специални обучения, било то във вид на специална рехабилитация, за да може детето да бъде приобщено с другите деца, да може да развива умствените си способности. И още нещо, което ми се струва, че е крайно време да го разберем.

Един човек, който, примерно, е на инвалидна количка, но той няма никакви умствени увреждания, може да бъде перфектен специалист в Ай Ти технологиите. Какво трябва да дадем на този човек - на него може би трябва да дадем само и единствено това, което е свързано с начина на неговото придвижване и неговата рехабилитация.

На друг човек, който примерно е с увреден слух, трябва ли да му даваме бонуси за транспорт или трябва да му дадем други пък бонуси, които са свързани с типа на заболяването. Ето това са неща, които се нуждаят от обществен дебат.

Стигнахте ли до споразумение къде е най-добре да бъдат ТЕЛК комисиите - дали към, както сега са, към здравеопазването, дали да дойдат към вашето министерство или да отидат към НОИ?

Определено трябва да бъде това въпрос също на дебат, който ще поставим и пред депутатите, и, разбира се, пред неправителствения сектор. Аз много уважавам Националния съвет за хората с увреждания, където присъстват неправителствените организации, в тази насока. Струва ми се това, което ние коментирахме, че най-редно е за хората, които са в трудоспособна възраст, тези, така, институции трябва да бъдат към НОИ. Там хората се осигуряват, там се внасят осигурителните вноски за всички видове осигурителни събития, които биха могли да настъпят, така че това е може би най-редното, но това е една тема, която ще продължим да коментираме.

Какво е най-важното за момента като едно решение, върху което си обединихме усилията, че ние, първо, сега ще направим един много сериозен преглед в кои региони какви видове решения за какъв вид заболявания и каква е степента на насищане в дадени региони, защото даже нашите социални служители, които са в службите за социално подпомагане, също обжалват ТЕЛК-ови решения.

Като ми прави впечатление, че в едно населено място, малко, всички хора са с една и съща степен на увреждане, с едно и също вид заболяване, което явно е правено под индиго, както се казва. На тази база ние ще направим едни много сериозни, съвместни проверки и няма да се поколебаем всичко, което прави сериозно впечатление, считаме, че е некоректно, да го предоставим на съответните органи.

Още повече, че с главния прокурор и неговия заместник, който присъстваше на срещата, ние се уточнихме, че те също ще започнат и вече са започнали такива проверки по различни сигнали. При нас сигнали, дал Господ, има достатъчно. Аз ще се радвам, ако и гражданите, които се възмущават от тези нередности, за сметка, които се вършат, на истински неможещите и увредените хора, също да дадат сигнали, така че ще бъдем непоколебими.

В парламента обаче ще направим, и заедно с народните представители и с, не само комисията по труда промяна, в която да се санкционира със същата степен на тежест не само този, който издава документ с невярно съдържание, в случая, нали, ТЕЛК-овите комисии, но и този, който ползва такъв документ, като ще бъде поставен на същата степен на наказание.

Като обаче от този, който е взимал съответните ресурси от държавата през определен период от време, ще настояваме да се върнат парите и да се плати и съответната лихва от момента, от който той е започнал да ползва такива привилегии по 12-те нормативни документа, за които аз вече ви споменах. Така че сигурно, убедена съм, ще има хора, които ще отидат в затвора за това, че са издали фалшиви документи, но и че са били фалшиви, мними инвалиди...

Това най-малко е неморално в момент, в който обществото ни не е толкова богато, за да може да си позволи такъв разкош, да пилее пари, но най-важното - неморално е спрямо децата, спрямо хората в трудоспособна възраст, спрямо възрастните, които действително се нуждаят от съответно подпомагане. За съжаление, никой не е гарантиран, че не може да му се случи през живота да бъде инвалидизиран.

Накрая за пенсиите. Какво решение се очертава в управляващата коалиция след като вие предложихте 10-процентно увеличение, НДСВ в лицето на Пламен Панайотов пред Дарик радио каза, че има ресурси според него за 20 процента увеличение?

Чудесно, аз веднага бих се, така, бих се присъединила към г-н Панайотов. За нас много важно е това, което ние решаваме във вече поредица от срещи с лидерите и експертите на различните организации на хората в пенсионна възраст. Защото те сами разбират на базата на предоставена им пълна информация за всяка ситуация в системата на НОИ и възможностите, които имаме, да решим на първо време това, което сме поели като ангажимент за тази година, но да се започне и много бързо преосмисляне на онези, така, законови разпоредби, които би трябвало да бъдат променени, с оглед обаче в крайна сметка пенсионната система, тя е също жива, тя също е динамична и трябва да се съобразяваме с нея и с промените, които настъпват.

Кога ще има решение все пак за конкретен процент от 1 юли?

Трябва да видим как върви изпълнението на приходната част, на разходната част на бюджета. Това са сериозни неща и към тях не трябва да се подхожда единствено и само митингуващо, а с всичките неща, които са като възможности на страната.

Аз искам да ви информирам, че съм поканила на 26-ти всички бивши министри на труда, всички бивши председатели на парламентарна и бюджетна комисия, и социална комисия, както и социалните ни партньори,да се съберем и в един свободен разговор да обсъдим всички неща, които пенсионната система трябва да се опитаме с национален консенсус да придвижваме, защото добре е, че има положителна тенденция на пазара на труда, динамизиране на пазара на труда, увеличаване на осигуряващите се, увеличаване на базата, на която се осигуряват гражданите.

Но все пак трябва да преценим в крайна сметка дали не е по-добре държавата да поеме съответно своя дял като най-голям работодател. Работодателите да поемат и с колко да поемат сега, днес осигуряващите се. Защото пенсионната система не е само за днес. Тя е и за хората, които днес работят, но тя е и за хората, които днес ще започнат да работят. Така че тя трябва да дава определени гаранции.

И пак искам да кажа, нека да се опитаме спокойно, без да политизираме нещата, да оценим, че хората в третата възраст не получават единствено и само пенсии. Аз се опитвам няколко пъти да обяснявам, че близо половин милиард са парите годишно, които се дават под различна форма и различни бонуси за хората в третата възраст. Това са социално подпомагане, енергийни помощи, здравни осигуровки, лекарства и т. н. Отделно от тези близо половин милиард се дават десетки милиони лева за социални услуги. Така че не може да се каже, че хората живеят само със...

Някои пък казват - как се живее с пенсия 72 лева. Искам да е ясно, минималната пенсия за прослужено време и стаж в момента е 85 лева. Всички пенсии надолу са за хора, които не са работили необходимото време и не са участвали необходим период от време в осигурителната система. Искрено се надявам, че поне с 10 процента средно ще увеличим пенсиите през месец юли, което значи, че от началото на мандата си минималната пенсия ще се увеличи с 35 процента и половина, а средната пенсия ще се увеличи с 21 процента. Или средната пенсия от 135 лева, когато ние започнахме и дойдохме на власт 2005 година в средата, беше 135 лева, ще стане 162 лева, 163 лева близо.

Това никак не е малко в рамките на по-малко от две години. Разбира се, това, пак казвам, не е достатъчно. В същото време се опитваме да видим и в крайна сметка съм помолила и статистиката, нека да видим с какво имущество разполагат хората над 60 или над 65-годишна възраст. Защото ние живеем вече в пазарни принципи и пазарна икономика и трябва да се научим, че в крайна сметка в много случаи и нашето имущество е източник на доходи.

Добре. Да ползваме идеята ви да се съберат различни социални министри. Вие бихте приела да участвате, да намерим една събота и с колегите ви от различни правителства.

Аз съм ги поканила вече, така че след като вие...

Да, ползваме идеята ви и ще направим дебат в "Седмицата" с вашите бивши колеги.

Никакъв проблем няма. Ами това са колеги, с които работим, така или иначе.