Законът за конфликт на интереси влиза в пленарна зала и без подписа на НДСВ
Законът за конфликт на интереси влиза в пленарна зала и без подписа на НДСВ / снимка: Sofia Photo Agency

Интервю с Татяна Дончева в „Седмицата” по Дарик.

   

Прилага ли се или не се прилага?

 

Прилага се, законът не е отменен. Има три срока, които са удължени, за да се направят корекции и прецизиране на закона.

 

Аз внимателно четох доклада на Европейската комисия. Впрочем там липсват някакви драматични оценки, но се казва, че този закон много ги радва и те ще следят отблизо прилагането на закона. Вие удължихте, т.е. парламентът удължи с два месеца, до края на март, срокът за подаване на декларациите за конфликт на интереси, предвидени в закона. Забавят ли се заради това удължаване оценките на Европейската комисия за европари заради неприлагането?

 

Не, не, защото всеки, който е пипнал закона, ще разбере, че законът обхваща една изключително широка категория лица, които нямат никакво отношение нито към разпореждането с еврофондове, нито към разпореждането с държавния бюджет, нито дори към подготовката на разпоредителните действия. Той до такава степен широк е направен, безсмислено широк и. . .

 

Тоест може ли обаче да се подадат декларациите от тия, които пипат европарите, т.е., които се занимават с тях, те да си подадат декларации независимо от несъвършенствата вътре, за да няма никакви съмнения в Брюксел, че в България няма да има конфликт на интересите с техните пари.

 

Вижте, смея да твърдя, защото имам и неофициалната информация от контакти с хора, които обслужват връзките с Брюксел, че за Брюксел е важно, най-важно и важно само преодоляването на конкретни конфликти. А в Германия, във Франция, в Италия няма такъв регламент. Там има десет принципа, които хората спазват при преценка има ли, няма ли конфликт, и хората преследват конкретни конфликти, които животът може да води. Ние сме тръгнали да преследваме абстрактния конфликт и понеже всички сме братовчеди, до такава степен сме разширили закона, че караме тъй наречените публични личности да декларират неща, които не биха могли обичайно да знаят, нито да предполагат, и дори и сме ги накарали да носят наказателна отговорност, цитирам ви финала на въпросната декларация, дори да носят наказателна отговорност за непосочена друга информация за частен интерес, в скоби - посочва се всяка друга информация, която лицето сметне за необходимо. Ние сме юристи. Наказателната отговорност по чл.313 е достатъчно сериозна. . .

 

Това е отговорност за нещо, което ти трябва да сметнеш дали трябва да декларираш.

 

Дали е необходимо. . . Значи, наказателната отговорност по чл.313 е измислена в правото, за да се разтовари администрацията, и вместо хората да чакат на опашки в ГРАО за декларация за семейно и имотно положение, те да си попълнят декларацията сами, защото това са факти, които са абсолютно сигурно известни на тях, и под страх от наказателна отговорност да я подадат. Но това разширяване в този закон, когато човекът носи наказателна отговорност за непосочена друга информация, която по своя преценка той би трябвало да посочи, това е абсурд. Също както е абсурд да накарате тези публични личности да знаят политическата и икономическата активност на своите роднини до първи братовчеди и на роднините на жена си до втора степен, или на мъжа си, или на фактическия си съжител и под страх от наказателна отговорност да посочат конфликта. Аз мога да ви кажа още по-драстични случки, които животът роди до този момент със закона, които биха били смешни. Един бдителен гражданин в Разград направил преглед и установил, че 25 длъжностни лица от кмета на общината до определени общински служители трябва да напуснат постовете си поради конфликт на интереси. Този списък завършва с директорката на детската градина, директорката на ученическата спортна школа и директора на ученическото хранене, защото те са общински служители, назначавани от кмета без конкурс, и на тях беше намерен конфликт. Например на кмета, заместник-кметовете и някои от съветниците беше намерен следният конфликт, за който трябва да напуснат поста си по решение на общинския съвет или по решение на работодателя си: те са членове на управата на спортни клубове, общински - единият по шах, другият по лека атлетика, третият по борба, четвъртият по нещо друго, които ползват залички, помещения, стаи или стадиона; те са общинска собственост, дава ги общината на съответните спортни клубове за ползване и понякога общината дава и по някой лев общинска субсидия на тия спортни клубове, в които спортуват децата на града. Какъв конфликт на интереси търсим? Какво лошо, какво престъпно има един заместник-кмет или един общински съветник да бъде член на училищното настоятелство, в което учи детето му, да бъде член на. . .

 

Впрочем Лечков не е ли и на Българския футболен съюз?

 

Ама той Лечков дори е по-далечен. Какъв конфликт търсим между това и кмета на един град. . .

 

Ако даде. . . има. . .

 

Е, и какво от това?

   

На който се играе мач, там играят мач и нефутболни. . .

 

Сбърканото нещо на закона е в самата му философия, макар че работната група не се е заела с непосилната задача да обръща философия. Ние трябва да преследваме веселингеоргиевците не защото техният брат има строителна фирма, а защото със своята строителна  фирма е дошъл при държавния чиновник, натоварен да дава поръчките за строителство и парите. И когато изправим гражданите и публичните личности, включително в такава ситуация, в която те да искат пари и поръчки от своя роднина, от своя близък, от своето свързано лице, това е нещото, което държавата трябва да препятства. Всичко. ..

 

Добре, хайде да говорим конкретно какво трябва да се промени, защото пък от примерите, които давате, се получава нещо, с което българите впрочем сме известни точно в Европа, че докарвайки до абсурд някакви неща, те започват да не се прилагат така. . .

 

Отказваме да ги прилагаме, да. 

  

 . . . както се прави в нормалния свят.

 

Значи, това, което сме направили, е едно смекчаване на тази всеобхватна философия на закона в следната посока. Забранени са разпоредителни, административни, управленски регулативни действия на публичните длъжности в частен интерес, когато правят тези действия в служебното си качество. Т.е. досегашната например редакция на един от членовете, която забраняваше лицата, заемащи публична длъжност, да сключват договори и да извършват други дейности в частен интерес. . .

 

Тоест вие сега ще разрешите на Соломон Паси и Гергана Грънчарова да се оженят. Това е вид сделка в частен интерес.

 

. . . да, че това нещо се отнася при изпълнение на правомощията или задълженията по служба. Всеки един от публичните длъжности има практически две качества. Едното е свързано с публичната му длъжност и се изчерпва с неговите правомощия и задължения като служебно лица, а другото е личното му качество. Тоест, ако аз дойда на рождения ден на едно публично лице, примерно при Иван Атанасов, шефът на новото НАПИ, и му подаря подарък за рождения ден, това ще бъде една имотна облага, парекселанс облагодетелстване на едно лице, заемащо публична длъжност. Но това не може да се обяви за престъпно, нито за нарушение, нито за нередно. . .

 

Да, ама нали пък на един Иванов му бяха подарявали едни карабини и. . .

 

Така е, така е, но за изпълнение на действия по служба, за изпълнение на действия по служба и във връзка с тях.

 

Е, те за рожден ден му я бяха подарявали.

 

Разбира се, и тук ще разграничим кога един бизнесмен, използвайки рождения ми ден, на мен като публична личност, ми прави един. . .

 

. . . идва и подарява една карабина на Татяна Дончева. . .

 

. . . голям подарък, несъразмерен, а след това идва и там, където са поръчките, сделките, договорите. . .

 

И кой ще го разграничава това, как ще става?

 

Остава си, както и досега, органите комисии, които са тези, които първоначалната редакция на закона е предвидил. Това, което променяме, което предлагаме да се промени: тъй като общинските съвети на практика са много фрагментирани и място за партизански, в кавички, борби според групите по интереси, сме извадили от техните правомощия общинският съвет да определя има ли конфликт или няма по отношение на кмета, на кметовете и на общинските съветници. Това нещо ще прави съответният регионален административен съд и процедурата, която ще се развива, ще бъде

аналогична, както на по-високопоставените публични личности пред ВАС. Уточнили сме кои лица могат да участват и да движат производството. Това са само лицето, което се проверява и прокурорът. Съдът се сезира по доклада на комисията или съответния администратор и никой друг извън тях не може да движи производството с простата логика, че дори комисията в НС няма правосубектност. Възможно е различните нейни членове да имат различни позиции по един и същи казус и това съответно да им диктува различно процесуално поведение, така че. . .

 

Ще смените ли дефиницията за свързани лица?

 

Дефиницията за. . . две дефиниции. . .

 

Тоест докъде ще трябва да си декларираш.

 

Две дефиниции са особено чувствителни, едната е на чл.2. . .

 

Какво беше чл.2?

   

. . . която казва какво е конфликт, какво е частен интерес, какво е облага. Това засега сме го оставили в този вид, но не мисля, че въпросът е затворен, защото все пак трябва да се уточни, че частният интерес се преценява, когато се касае за действия по повод изпълнение на правомощия и задължения по служба, а не въобще. Иначе всеки ще има и частен интерес, и публичната личност също. И другото е свързани лица, дефиницията на параграф първи. Сега, на този етап ние сме предложили думата отношение да се замени със зависимости, политически и икономически зависимости, което е нещо, разликата е в това, че. . .

 

Каква е разликата сега между отношение и зависимост?

 

Разликата е в това, че зависимостите трябва да се доказват, а отношенията де факто се предполагат. И освен това с една промяна в текста на декларацията в точки от 4 до 6. Тази точка 6, която ви цитирах, нали, лицето да носи наказателна отговорност за друга информация за частен интерес, която то смята, че трябва да каже, това очевидно трябва да падне. Наказателната отговорност по чл.313 също, защото я няма никъде в никакви декларации.

 

Само, преди да стигнем до нея обаче, свързаните лица да изясним и свързаностите или  зависимостите. Например вие казвате за неправителствени организации и различни сдружения, в които е нормално съдиите да могат да участват в сдружения на съдиите.

 

Например.

 

Например и на кметовете - в сдружение на общините. Обаче "Дневник" пише тази седмица, че 10 милиона лева, или 1/3 от изплатените от Европейския социален фонд средства по оперативни програми, административен капацитет и човешки ресурси, са отишли в неправителствени организации, ръководени от хора с ключови позиции в централната, местната и съдебната власт.

 

Ние не изключваме преценката за членове на НПО, не я изключваме по това, което предлагаме, и не пипаме закона в тази му част, а формулираме последните три пункта от декларацията по начин, че деклараторът да бъде длъжен да декларира само конкретен частен интерес, който във връзка с неговата служба би могъл да създаде конфликт, но говоря за конкретен, а не за абстрактен. Досегашната редакция съдържаше. . .

 

Добре, и какво се случва, ако не декларира?

 

Значи, каква беше идеята на първоначалния закон, на който. . . неговите адепти не можаха да намерят отговор? Ако карате да декларира един данъчен консултант, счетоводна къща, човек от счетоводна къща или адвокат, какво трябва да ви декларира, ако го карате да декларира. . .

 

Всичките си клиенти.

 

. . . всичките си клиенти, целия си бизнес, нещо, което е абсурдно.

 

Ама те може пък клиентите да не щат, нали, да имат говори със. . . чрез конфиденциалност.

 

Не, не, там не коментирам тази част, не коментирам забраната по Закона за лични данни, която пък де факто прави невъзможна за публикуване в интернет тая декларация. Не коментирам обстоятелството, че ние първите три точки ги събираме в Сметната палата. Тези публични длъжности в огромната си част, с изключение на общинските съветници, подават декларации в Сметната палата. Ние бихме могли да накараме и общинските съветници да подават декларации в Сметната палата и тогава въпросните комисии да искат де факто и да ползват информацията на Сметната палата, което би било значително по-лесно. Защо една публична личност трябва да подава 100 декларации с едно и също съдържание за едни и същи обстоятелства на различни места?

 

Добре, ако не декларират обаче, какво им се случва?

 

Ами, има си административните санкции, не сме ги пипали.

 

Отпада наказателната обаче отговорност.

 

Тя наказателната отговорност и досега не се носеше за неподадена декларация, тя се носеше за подадено с невярно съдържание, при положение че. . .

 

Ама, добре де, ама, ако подадеш невярна, не е ли по общия смисъл на Наказателния кодекс, ако декларираш нещо невярно. . .

 

По общия смисъл е.

 

. . . пак ще си лежиш.

 

Не, няма да си лежиш. Тогава нека да си преценяват в рамките на общата наказателна отговорност. . .

 

Дали има престъпление.

 

Да, не в рамките на тая, формализираната, където де факто за една невярна дума просто ви казват, че носите наказателна отговорност.

 

Добре, ще облекчите ли свързаността до кое коляно ще декларираш?

   

На този етап приемете, че и членовете на работната група, която е работила, не искат всичко да се стоварва върху техните глави с обяснение, че едва ли не някой иска да заобиколи закона, да направи така, че да изтечал в края на парламента. Не предвиждаме на етапа проект, коригиране на. . .

 

А изобщо не трябва ли в българското право да се помисли, със сигурност слушателите ни, които няма да подават декларации по този закон, се сблъскват доста често с подаване на декларации за свързаности, които са абсурдни, например за всеки кредит. Според българското право се иска до девето коляно, даже. . . до четвърта степен по съребрена линия. Сега, няма човек, дето да си ги знае тези роднини, и формално целият народ, който е взел кредити, трябва да лежи в затвора.

 

Така е, така е. И може би се налага. . .

 

Защото не е декларирал всичките си братовчеди.

 

И може би се налага да помислим. Значи, първоначалната идея на първоначалните идеолози на закона е била да обхванат всичко. Но примерно, човек не е нужно да използва за пощенска кутия, за подставено лице непременно роднина от най-близкия кръг. Той може да използва друг приятел, който по никакъв начин не може да влезе в закона, може да използва кума си например.

 

Но тогава, сега, след редакцията, ще трябва да се декларира тази свързаност вече, когато. . . ще се преценява от гледна точка на конфликта на интереси.

   

Да, но когато е конкретна. Това е декларация за частния интерес. . .

 

За конкретна. . . значи, може да не ти е брат или батко. . .

 

. . . по конкретен повод.

 

Батко може да ти е кум, но ще трябва да го декларираш, сам да го декларираш, сам да се сетиш.

 

Да, ако се появи. . . обаче, ако се появи конкретен повод, а не въобще.

 

Тоест, ако кумът ти вземе да прави път и ти си шеф на пътното. . .

 

Точно така.

 

. . . ти ще трябва да декларираш и ще носиш административна отговорност, че не си декларирал, въпросът е. . .

 

Точно така. Да декларираш това нещо. А си сключил сделката. . .

 

А си сключил, ама колко пари ще е тази административна. . . Защото, ако си дал за един път 20 милиона, примерно. . .

 

Значи, вие можете да бъдете и уволнени, отстраняването от длъжност също си остава в закона.

 

Да, де, ама ти, ако си взел едни 2 милиона примерно, от 20, които си му дал за път, дето струва 5. . .

   

Законът предвижда да може да ви отстрани прекия ви началник, ако бъде сезиран, че. . .

 

Тоест остава отстраняване, глоба, която няма да е толкова висока, но няма да се носи наказателна отговорност, че не си подал такава декларация.

 

Няма.

   

Дали това ще ги плаши, г-жо Дончева, всички тия, когато става дума за големи интереси.

 

А, вижте, когато някой се е обезпечил с голям интерес, той може да каже, че си струва риска, това не може да го спре.

 

Е то това рискът вече. . . Като няма да лежиш в затвора, какъв риск?

 

Ама, добре, ама иначе какво го карате да декларира? Други обстоятелства за частен интерес, които сметне за необходимо да ви посочи? И затова наказателна отговорност  по 313.

 

Как го правят немците?

 

Немците го правят с десет правила.

 

Защо там няма Батко?

 

Ама, те не правят закон, немците и французите, италианците знаят, че колкото по-широко детайлирате в един закон, толкова повече рискувате да влезете в житейски глупости. Немците го правят с десет принципа, но имайте предвид, че там всички имат делови активности. Никому не е забранено, никому такива забрани не са вменени, както. . .

 

Какво ще се случи в Германия, проучвахте ли, в която държава знаете опита, ако шеф на пътното даде на брат си. . .

   

Отива си.

   

Той, че си отива. . . и само толкова?

  

Ама, как само толкова. То е политически скандал за партията му.

   

Ще остане ли забраната публично лице една година да не може да работи на място, спрямо  което е осъществявало ръководство, регулиране, контрол?

   

Не сме го пипали това, защото. . .

   

А това не противоречи ли на практиката, впрочем на Комисията за защита на конкуренцията, която казва, че не може един работодател, в случая работодателят е държавата. . .

 

Противоречи и на международни актове.

   

. . . да забрани на някой да работи после същото в рамките на трудовата си дейност, което е работил при него.

   

Противоречи, но тъй като, от една страна, ние сме обяснили в еврокомисията, че сме открили топлата вода с този закон. Подложени сме на един засилен мониторинг за тази работа. В ситуация сме, в която едни по принцип правилни и оправдани действия могат да бъдат тълкувани във вреда на страната. Затова ще се постараем да минем, поне като предложение на първоначалния вид, до най-необходимото, до онова, което ни се струва, че създава най-големи проблеми или най-големи бели би направило.

   

Тоест няма да пипате, нито и текста за обществените поръчки, в който се казва, че който се е занимавал с обществена поръчка, после една година не може да ходи да прави бизнес в сферата на обществените поръчки.

   

Да, да. Не го пипаме.

 

А кой ще го следи това нещо?

   

Не го пипаме, за да тръгне законът. Ако колегите, разбира се, искат, народни представители, биха могли между двете четения да правят предложения и нищо не бива да се счита за затворено. Аз искам още няколко неща да кажа на нашите слушатели. Значи, екстрените действия по удължаване на срока се налагаха, защото срокът изтичаше за декларациите и защото рискувахме на практика 7 хиляди души, заемащи ключови позиции в държавата, да им бъде вменена отговорност за нещо, което е просто смешно и нелепо. Ангажиментът обаче, който поехме, поне пред себе си, е, че бързо ще бъдат направени поправките. . .

 

А нали на 18-и сте казала, че ще се внесат тези поправки. .

 

Законът беше готов в сряда.

 

Сега е 21-и.

   

Добре. В работната група бяха поканени, участваха представители на Гергана Грънчарова от първия момент и самата тя на финала.

   

Гергана Паси искате да кажете.

   

Да. Бяха уведомявани всички, до които законът се отнася. На съвета на коалицията беше взето решение, че супербързо ще се внесе. От сряда досега чакаме подписа на НДСВ. Законопроектът е налице с подписите, моя от името на "Коалиция за България", на Христо Бисеров от името на ДПС и на колегите Елеонора Николова и Илко Димитров. Открит е. . .

 

БНД и независимите. . .

 

Открит е, тъй като НДСВ на практика на три пъти си позволи да повдига теми, неповдигани дотогава. . .

   

За какво е пазарлъкът сега там?

 

Е, последният пазарлък беше неофициален и беше, че единствената им болка била предложението постоянна парламентарна комисия да се занимава с проверка на конфликта на интереси на най-висшите длъжностни лица в държавата, което. . .

   

А вие не щете.

 

Не, напротив, ние това предлагаме, това да бъде статутът на комисията.

 

Тоест тогава няма причина да не подписват.

 

Ами, те казват, че това е причината, защото Олимпи Кътев бил ръководител на подкомисия. . .

 

А, той е ръководител на подкомисия, и ще махнете Олимпи Кътев. . . а, да, сега разбрах. 

    

Така, да. Не, ние няма да го махаме на това основание. . .

   

Е, не е ли по-хубаво да стане на комисия, обещайте им, че става на комисия и тръгва законът.

   

Ама, самият Олимпи, според мен, има един конфликт на интереси в Централната избирателна комисия, която подлежи на проверка, но това е друг въпрос, да.

 

Той, по ДАНС, защо?

 

Ами, защото жена му е член на ЦИК, той е единственият, който е обявен за избран от жена си. Но това е друг въпрос, това е. . . давам го само за пример какво означава шизофренията в една държава, която се. . . когато гражданите се фокусират върху някаква тема, изключвайки всичко останало.

   

Ще остане ли публикуването на декларациите в интернет?

   

Първо, трябва да се погрижим. . .

   

Те вече имало публикувани от държавната административна. . .

   

Значи, първо, искам да кажа следното: от сряда законът е готов и чака подписа на НДСВ. Смятам, че и понеделник е някакво време, което може да се изчака, но вторник е последният срок, в който той ще бъде внесен независимо със или без подпис, за да може тази седмица да тръгне в график първо четене комисия, първо четене зала следващата седмица, една седмица време за допълнителни предложения, второ четене комисия, второ четене зала. Това означава времеви график за закона. . . до края на март той трябва да бъде финализиран в пленарна зала и даден за публикация в Държавен вестник.

   

Естествено.

   

Ако се възприемат новите декларации и ако въобще има декларации, това нещо трябва да стане. . .

   

Защо? На вас идеята ви е да няма от това, което писахте.

   

Моята идея. . .

   

Ще се подава декларация само ако трябва, ако възниква конфликт.

   

Не. Значи, засега сме предложили корекция на досегашната декларация.

   

Но вие мислите, че е най-добре изобщо да няма.

   

Но аз мисля, че тези комисии могат спокойно да работят с материалите на Сметната палата и с всички сигнали, които получават по конкретен повод и които ще могат да си правят проверка с пълен достъп до всякаква информация. Но тъй като самата декларация е лансирана като суперноваторство, ние имаме вариант и в първоначалния проект. . .

   

Ако той остане. . .

   

. . . сме го предложили да остане. . .

   

Ако остане, докога ще трябва да. . .

   

Това означава, че до великденската ваканция, до края на април, този процес също трябва да приключи.

   

Средата, то е 19 април Великден.

   

Да. Ами, 19, 20, 25 това според мене няма да е фатално.

   

То ще започва предизборната кампания вече.

   

Е, какво като започва. Парламентът има мандат до 25 юни.

   

И ще има време да бъдат проведени верността. . .

   

Разбира се, че ще има време. Ще има и за останалите длъжностни лица си върви и за всичко останало.

   

Използвам темата, за да ви попитам какво мислите за освобождаването на Мария Мургина, защото част от коментарите бяха в посока точно на конфликт на интереси - че живеела с човек, който правел бизнес, който бизнес, пък ДДС-то. . .

   

Ама, то щом живее с някого, който прави бизнес, значи е свързан с данъци, т.е. шефът на данъчното. . .

   

Той шефът на данъчното и той плаща данъци.

   

Точно така. Значи, шефът на данъците не може да живее с никого, който плаща данъци, защото. . .

   

Той и със себе си не може да бъде.

   

Ами, да.

   

Защото сам плаща.

   

Да. Така е.

   

Да, обаче пък от друга страна, ако е вярно,  разбира се, ще има със сигурност разследване, ако е вярно, че шефът на данъчните урежда този, дето живее с него, да не го ревизират или да му връщат по-бързо ДДС-то, или да му връщат повече ДДС-то, как ще го направят другите европейски народи, че да не става, а нашият веднага почва да. ..

 

Няма. . .

 

. . . се смее и да вика Олимпи Кътев избран от жена си и поради този абсурд дай да не проверяваме ни Олимпи, ни данъчните.

   

Не, ще проверяваме и Олимпи, и данъчните, но нека да публикуваме факти. Защо говорим ние само в условно наклонение - ако би било, то би било еди-какво си? Абе, така ли е или не е така? Сега аз дотук от всичко, което прочетох, разбрах само, че твърдо Мария Мургина живее с един бизнесмен, който се занимава с бизнес с топломери. Всичко останало е може би, ако би било, било, щяло. Оттам нататък. . .

   

Добре, а защо тогава вашата партия я махна, да кажем вашето управление?

   

Значи, тази работа. . . аз нямам връзка с нея. Би трябвало да има сериозно основания. . .

 

Вие. . . за да нямате конфликт на интереси значи с нищо връзка не. . .

   

Би трябвало да има основание. Основанията са ги преценили длъжностните лица, които са взели решението. Оттам нататък. . . Сега, всъщност на мене като страничен човек не ми е ясно защо беше и цялата кампания, защото тя се разрази след оставката, а не преди.

   

Ами, малко преди.

   

Няма малко преди.

   

. . . оставката.

   

Не. Получи се оставка и една седмица. . .

   

Но има и някаква интрига в БСП, която аз лично не разбирам и ми беше интересно дали вие можете да ми обясните. Георги Кадиев много активно се изявява. От друга страна, премиерът защитава финансовия министър, който беше тук и по-рано в предаването изрази удовлетворение от високата оценка, която получава от министър-председателя. Каква е интригата? Обяснете.

   

Аз съм свързано. . .

   

Кадиев, Станишев.

 

 . . . лице по казуса, защото ръководех работната група, която прави закона за НАП, и,  така, с голямо лично удовлетворение приех специалната награда на Световната банка за проекта, защото и аз смятам, че имам някакъв макар и мъничък принос законодателно този проект да стане, още повече че той също беше в един драматизъм правен 2005 г., декември месец на финала на срока и защото за мене пък проектът НАП, независимо как го разбирате - като административен, като данъчен, като софтуерен, като законодателен, пък беше един добър пример за следната работа: как една много трудна задача беше решавана методично, последователно, упорито, в продължение на много месеци, на цяла година, докато проработи и никой не се оплакваше. Значи, досега всеки проект виждаме ние мрънкала, които все обясняват кое не може да остане, пък тук имаше една група хора, които не казваха не може да стане. Напротив и беше една много мразовита Коледа, когато гърмеше софтуер, нещо не ставаше обаче в крайна сметка стана и Световната банка даде награда. Нейните критерии са доста по-високи от нашите. Така че ме приемете за свързано лице. Аз дотук съм видяла факта, че Мария Мургина живяла с един бизнесмен, който има бизнес с топломери. Оттам нататък всичко го чакам на може би, бил, щял и т.н. Като видя фактите, ако фактите потвърдят опасенията, ще приема, че всичко е точно. Ако фактите не потвърдят опасенията, ще видя какво да си мисля, но сега не може да ми вменявате и това, че в моята партия някой казал пък, нали, натопил, накиснал.

   

Е, те ви вмениха, че всички сте свързани с Георги Гергов, понеже ви е. . .

 

Ами, свързани сме, как да. . .

   

. . . партиен член.

 

Ами, свързани сме.

   

Трябва да го декларирате.

 

Ами, ще го декларираме.

 

В декларация.

   

Ами, така е. Той е в политически отношения с нас. Ние сме в един ръководен орган и ще трябва да го декларираме.

   

Тоест вие сега всяка партия ще трябва да си напише целия, всеки. . .

   

Ами, не, не.

   

. . . от тия, дето подават декларации ще трябва да написват целия ръководен орган.

   

Ако се приеме нашето предложение или се модифицира още, нали, в смисъл се подобри, смятам, че няма да се наложи да декларираме Георги Гергов и неговия бизнес, защото ние с него не сме свързани. Ако има някой колега, който е свързан, той да си го декларира.

   

Но ако правите нещо в Пловдивския панаир. . .

   

Той е зависим.

   

. . . тогава ще декларирате.

   

Ако с пловдивския, да.