Законът за конфликт на интереси – по-бързо на второ четене
Законът за конфликт на интереси – по-бързо на второ четене / Sofia Photo Agency

Независимият депутат Елеонора Николова в интервю за предаването „Денят” на Дарик по темата за промените в Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси, дебатирани днес в парламента:

 

Като че ли, припомням, така, водещият мотив за промените в съвсем чисто новия Закон за конфликт на интереси беше сентенцията, че и прекаленият светец богу не бил драг, с което съм съгласна. Но пък и съм съгласна с това, че светците в България не са толкова много. Беше ли наистина абсолютно наложително тези промени да бъдат по-добре обмислени и да бъдат направени?

 

Аз мисля, че няколкото поправки, които всъщност са внесени сега, целят да подобрят приложението на приетия Закон за разкриване и недопускане на конфликт на интереси, уточняват някои спорни моменти и подобряват закона. Това всъщност е целта – законът да е ясен, категоричен, за да може да се прилага. Неясните закони по принцип водят до друго поведение и до опит да се заобиколят правните норми.

 

Споделяте ли обаче притесненията на колегата ви от НДСВ Олимпи Кътев, че по този начин се бламира прилагането на закона и истината за това кой кум кой сват във властта ще стане ясна чак след парламентарните избори, а не преди това?

 

Аз много се надявам, че промените, които днес минаха като дебат на първо четене, много бързо ще минат и на второ четене, така че да станат факт, за да може действително законът да се приложи. В това отношение аз нямам разминаване с тревогата на господин Кътев и с притесненията, които се изразяват в опозицията, че промяната може по същество да доведе до такъв резултат – осуетяване приложението на закона, и всъщност пак избори на тъмно, без хората да могат на сайта на отделните комисии, в случая на Народното събрание, да видят какво представляват народните представители, какви са точките на конфликт на интереси за тях, какви бизнеси и, така, какви свързани лица са изброили те, за да могат да си правят и своите изводи. Един информиран човек прави много по-добре своите изводи и своите заключения, разбира се, и своя избор. Аз бързам да кажа, че...

 

Но, доколкото разбирам има сериозна съпротива срещу това...

 

... не участвам в дребните закачки, които, така, се правят между БСП, ДПС и НДСВ по отношение на това кой ще ръководи комисията, защото това са, така, епизод от безкрайните четиригодишни пазарлъци за разпределение на квоти и места по формулата 8:5:3. Мисля, че можехме да си спестим, така, точно този текст, който препраща към постоянна комисия, за да няма притесненията и господин Олимпи Кътев, и всъщност да громи закона, като по същество той е съгласен с всички промени. Ние бяхме заедно с него отново пред вашето радио и вашите слушатели и фактически уточнихме, че по същество промените, които са направени, са качествени и добри, че не променят философията на закона. Единственото притеснение на господин Кътев е свързано с тази прословута комисия и неговото председателстване.

 

Е, напротив, тази вечер той се държа доста умерено, бих казала, обрано и разумно.

 

Радвам се, радвам се, че е така.

 

Очевидно и в него има промяна. Но въпросът ми е, това щях да ви попитам, всъщност вие вярвате ли, че в рамките на 40-то народно събрание ще има подкомисия създадена, остават ви, както отбелязах, 43 работни дни до края на мандата на този парламент, та ще бъде създадена специална комисия, която да проверява декларациите за конфликт на интереси?

 

Ама никъде, дори и в текста, който е внесен сега, не се казва, че трябва да има нова и различна от сега съществуващата комисия.

 

И аз това казвам.

 

Като се казва постоянна комисия, това може да бъде комисията за държавна администрация, може да бъде комисията по етика. Не е философията това да се прави сега нова комисия, отново много сложно да се избират хората, които трябва да влязат в тази комисия, или трябва да остане тази подкомисия, която вече е създадена и която има нагласата да работи или пък да има препращане, но това трябва да бъде към някои от сега действащите постоянни комисии.

 

И аз мисля, че това не е центърът и същината на дебата. По-важно е дали тези промени, които сега ще гласувате и които в момента обсъждате, разбира се, запазват строгостта на закона, строгостта към тези, които съзнателно попадат в ситуация на конфликт на интереси и се възползват от тази ситуация, или по-скоро според вас стремежът на тези промени е да се намерят един вид индулгенции за всички, които понечат да прегрешат по този начин.

 

Не, в никакъв случай за индулгенции не може да се говори. Всички определения, които съществуват в досегашния закон - що е то конфликт на интереси, що е частен интерес, що е то облага, в какви случаи, кога, по какъв повод длъжностните лица следва да декларират определени обстоятелства, всичко това се запазва. Аз съвсем бързо, просто конспективно ще ви кажа в какво се състоят промените. Има една промяна в чл. 3, т. 25, която вади чисто изпълнителския и чиновническия апарат от субектите на този закон. Става въпрос за многобройната армия от чиновници в изпълнителната администрация, съдебната администрация, администрацията на президента и на местната власт, където...

 

Между другото Олимпи Кътев не е съгласен да се стеснява кръгът от тези хора, които изброихте.

 

Това, което господин Кътев искаше и което отстояваха заедно с госпожа Гергана Паси, беше да се включат по някакъв начин юрисконсултите и хората, които участват в подготвителните дейности на конкурсите и на обществените поръчки. Те априори са включени в този кръг от лица, защото ние казваме така - длъжни са да подават декларации, да бъдат проследявани за конфликт на интереси всички длъжностни лица, които имат разпоредителни, контролни или регулаторни функции. А от самата същност на комисиите, които провеждат търгове и обществени поръчки, и конкурси става ясно, че те имат такъв тип разпоредителни, контролни или регулаторни функции, така че те също попадат, това са хора, които могат по същество да влязат в конфликт на интереси. Бързам да кажа – нали се съгласявате, че деловодителката в съдебната канцелария, която подготвя листа за призоваване, пуска призовка за лицата, няма как да попадне в конфликт на интереси. Тя би могла да извърши престъпление по служба, но това е съвършено различно. Няма как всъщност да се разпореди в обществен ущърб служителят, който изготвя актовете за гражданско състояние, няма защо този закон, който така или иначе се разпростира върху 25 категории лица, да се разпростира и върху такива, които имат чисто технически функции, макар и по същество да се водят по служебно правоотношение, по трудово правоотношение. Между другото такава е и практиката на държавите, чието законодателство ние ползвахме като основа, като справка, и тъй като и другите законодатели в сродни на нас държави, които тепърва се борят за отстояване на демокрация, са направили това ограничение, ние счетохме за необходимо да го преповторим. Другото, което искам да кажа е, че в хипотезата на член 8, където се изброяват видовете дейности, при които длъжностните лица биха могли да допуснат конфликт на интереси, се казва - всички договори, в които има частен интерес. Сега, това общо понятие - договори, при което лицето има частен интерес, без да се уточнява в каква хипотеза са създадени, всъщност се отнася до всичко, което човек прави. Аз сключвам договор с Мобилтел, сключвам договор с "Топлофикация", сключвам договор по повод покупко-продажба на лек автомобил и т.н.

 

Недейте с "Топлофикация"...

 

Затова ние след договори с частен интерес записахме при и по повод изпълнение на службата. И да стане ясно, че когато човек в своята лична сфера сключва договори, тук, разбира се, че има интерес, не трябва да се преплита личната сфера, сферата, в която човек е автономен да се разпорежда с живота си, с тази, която е по повод упражнение на неговата професия.

 

Разбрах ви. Госпожо Николова, тъй като има 15-тина секунди за финал на разговора, трябва ли според вас да отпадне наказателната отговорност при попълването на тези декларации? Олимпи Кътев се обяви... категорично се противопостави на това предложение.

 

Има едно тълкувателно постановление на Пленума на Върховния съд от 1980 г., което ясно и категорично казва, че всеки документ, представен по силата на закон, който има елементи на невярно съдържание, изпълва престъпния състав на чл. 313 от Наказателния кодекс и това е ясно за всички юристи, за грамотните, искам да уточня. Ако все пак това представлява някаква, някакво подозрение за хората, че по този начин се дава някаква вратичка за измъкване, аз съм съгласна този текст да бъде записан, за да стане ясно предварително на всички граждани, че невярното деклариране води до ангажиране на наказателната отговорност. За мен най-важно е това, че при констатиран конфликт на интереси, укрит от колегите, от комисията, лицето, което е попаднало в такава ситуация, ще бъде отстранявано от длъжност. Това е най-важното и това трябва да се знае. /БТА/