За малките общини не би имало резултат данък общ доход да остава в тях
За малките общини не би имало резултат данък общ доход да остава в тях / БГНЕС, архив

По темата, свързана с местните данъци, събеседник в "Денят" е Любен Татарски, председател на парламентарната комисия по регионална политика и местно самоуправление, човек с кметски опит зад гърба си като градоначалник на Разлог:

Общините май няма да се възползват от дадената им свобода да вдигнат догодина данък сгради почти двойно било заради кризата, било заради това, че идват избори. Вие лично споделяте ли тази една прогноза на г-н Златев, която чухме на финала на материала?

Напълно я споделям, въпреки че тези промени в Закона за местните данъци и такси бяха, така, провокирани и пожелани от... точно от общините и на годишната среща в Албена те бяха ясно заявени, но с оглед на това, което каза и г-н Златев - идващите
избори, финансовата криза, която се отнася за всички българи, смятам, че тези възможности няма да бъдат използвани така, както законът би дал право на общините. Така че това е едната страна на въпроса и тъй като сме на тази тема - местни данъци и такси, бюджети на общини и възможности, мисля че има много други възможности, които трябва да се използват от общините, разбира се, със съответните законодателни промени, а те са в посока предоставяне на ресурси, на възможности и оттам нататък
съобразно мотивацията, ангажираността, отговорността на кметовете да имат повече собствени приходи.

Вие лично като председател и на ресорната комисия, като член на групата на ГЕРБ възнамерявате ли да предложите някакви такива допълнителни механизми, за които казвате, и реалистично ли е това да се случи до края на календарната година, за да могат, най-общо казано, да си вържат сметките за догодина общините? Те са сериозно притеснени за оцеляването си.

Абсолютно възможно е това да се случи. Днес в моята комисия имаше разглеждане на закона за държавния бюджет за следващата година и точно там всички колеги изказаха мнение, че резерви има на всички нива - и в местната власт, и в изпълнителната на
централно ниво, и. .. има възможности, които трябва да се търсят. Натам трябва да са насочени усилията ни, а конкретно за това, което, така, ме попитахте - да, има няколко закона, които вече са факт, а други са между първо и второ гласуване в парламента, които ще дадат нови възможности на общините. Говоря и за местните... за закона за подземните богатства, говоря за ...(пропадане на връзката - бел.ред.) устройство на черноморското крайбрежие, за земеделските земи, за водите, които бяха гласувани. Има и други възможности. Да не говорим, че самият Закон за местните данъци и такси аз лично ще предложа, или с мои колеги, имаше едно, така, облекчение за колите, които ползват катализатори, да се намали данъкът. Мисля, че това може да отпадне, защото вече всички коли са с катализатори... И ред други неща, които биха могли да се сместят в този проект за закон.

Вие как гледате на този данък лукс? Не е ли наистина несправедливо, ако той засегне масовите жилища, тези около и малко над 100 квадрата например?

Силно казано данък лукс. Може би данъчната основа трябва да се промени, данъчните оценки на тези имоти, защото наистина те отдавна вече, може би повече от 10 години всъщност не са променяни и те не са реални. Там трябва да се направят съответните усилия, да се промени данъчната основа, а тези предложения за промяна на данък сгради... те ще работят, ще работят, но няма да донесат кой знае какъв фискален резултат.

За самите общини смятате вие? Няма... Малко ще са онези, които ще се възползват, и да вдигнат сериозно общия данък сгради, да ползват тази опция 30 на сто по-висок данък за...

Ами... общо взето, такива луксозни сгради и имоти има в по-големите градове и покрай курортите, а в малките общини и по-бедните общини какво - нищо за тях. Така че трябва се търсят наистина и други възможности и друга база, която да помогне и на тях, защото най-потърпевши от кризата са всъщност тези - по-малките, по-бедните, планинските общини.

Докато сме само на вълна данъци, има ли изобщо според вас шанс да се прокара една стара идея и на сдружението на общините малка част, поне на този етап, от данък общ доход да остава в общините? Даже се появи идея защо не част от ДДС. Това не би ли
им помогнало да оцелеят догодина? Има ли подкрепа подобна идея в ГЕРБ?

Лично аз не вярвам това да стане, поне в скоро време, още повече че точно в малките общини няма да има никакъв резултат, защото там няма икономика, няма бизнес. Така че какъв данък общ доход, какъв ДДС, като там няма никой. И тук вече искам да споделя и с вас, и с вашите слушатели тази идея и този дебат, който отново започна в публичното пространство след срещата в Албена на местните власти, за обединяване на общините, по-малки с по-големи, за да преодолеят по-лесно кризата, да повишат капацитета си, да намалят разходите си. И днес стана ясно, че само покрай следващите избори, за следващата година над 4 милиона лева трябва да бъдат заделени за обезщетяване на действащите кметове, заместник-кметове, кметове на населени места, изборни длъжности. Очевидно и там има резерви, и в тази посока трябва да се помисли, да не говорим за административната реформа, която трябва да бъде и структурна, а не само с намаляване на разходите.

Тъкмо това щях да ви питам - сериозно ли е намерението, което се прокрадна и след срещата в Албена, да бъдат закрити над... беше спомената цифрата 150 общини с малка субсидия от бюджета, до 10 милиона лева например?

Никой не говори за закриване и това е твърде погрешно. Промяната на границите на едно населено място или на една община става само след допитване до хората, така е по конституция. Така че никой не може произволно да променя границите на населените места, да обединява, да съкращава, да закрива. Това може да стане само след изрично съгласие от местното население. Но това би била една добра антикризисна мярка, стига хората да го разберат, да го преценят и да го пожелаят. Така че насила със законови промени това не може да стане. Но може би обстоятелствата ще ни наложат и една такава мярка, която не е лоша, стига да се разбере и да се използва по най-правилния начин.

Финансовата криза може да оправдае едно подобно действие. Вие виждате ли го като реалистична инициатива на ГЕРБ през следващата календарна година?

Едва ли през следващата година ще се стигне до такива промени, но е хубаво, че дебатът започва, защото да вземем например една Гърция, която, притисната от кризата, намали три пъти броя на общините си, естествено след допитване и национален референдум, и след реални стъпки за децентрализация и свеждане на управлението на по-ниско ниво - префектури, нали, такива териториални единици, които в България за съжаление ги няма. Но поне се постави въпросът всъщност и за областните управи колко да бъдат, как да бъдат. В тази посока хубавото е, че започва да се говори, пък... Не вярвам следващата година да стане, но все някога сигурно ще се случи.

Изборите ли ще ви спрат и опасенията, че можете да бъдете обвинени в опит за служебна победа в някои малки общини, или по-скоро нещо друго?

Изборите са обективен проблем, защото ако... все пак ние трябва да знаем кого избираме, къде избираме, а за толкова кратко време такава реформа не би могла да се направи. Все пак това е много сериозна стъпка, административно-териториално деление, което да бъде на нов принцип, второ ниво на управление, евентуално изборно начало за второто ниво, както е навсякъде почти.

Избор на областни управители, да го кажем.

Да. Има, има много въпроси, които смятам, че още ние не сме готови да пристъпим към тях. Но неминуемо това следва, това предстои.

Разбирам ви, че най-рано 2012 може да се мисли за подобна такава стъпка вече като процедура.

Да.

И съвсем на финала, понеже и в материала преди минути стана дума за промяната, това, че имаше досега възможност данък сгради да се плаща на четири вноски, очевидно хората се възползват от това, защото не могат накуп да си плащат данъците, а вече се предлага това да става на две вноски, ще лобирате ли вие лично да се запази сега действащият режим?

Аз лично наистина не приемам това да се промени, тази промяна да стане факт. Ще лобирам и ще говоря и в парламента, и в комисията, когато този закон влезе в окончателен вариант за разглеждане. Но нека да чуем аргументите и на вносителите, в случая Министерството на финансите, защо така се предлага. Да ги чуем и тогава ще реагираме. Но не смятам, че е необходимо. Едва ли... това не е най-сериозният приходоизточник за общините.