Вотът на недоверие може да представя два акцента от две опозиционни сили
Вотът на недоверие може да представя два акцента от две опозиционни сили / Sofia Photo Agency
Зам.-председателят на ДПС Лютви Местан в "Седмицата" - Кирил Вълчев
32495
Зам.-председателят на ДПС Лютви Местан в "Седмицата" - Кирил Вълчев
  • Зам.-председателят на ДПС Лютви Местан в "Седмицата" - Кирил Вълчев

Заместник-председателя на ДПС Лютви Местан в „Седмицата" на Дарик:

Преди да поговорим за най-важните въпроси пред България до Коледа според ДПС, да ви попитам дали проверихте още веднъж роднинските си връзки в Кърджали? Имате ли братовчедка Сабиха Местан, която е заместник-директор на театър "Кадрие Лятифова" в града и която била назначила...

Единственият шанс Сабиха Местан да ми е братовчедка е да е валиден принципът, че всички сме родени от Адам и Ева, но на същото основание ще се окажа братовчед и на министър-председателя Борисов, пък и той може да се окаже братовчед на същата Сабиха Местан. Извинете, но фамилията Местан е доста често срещана сред турците в България и така, както не всеки Вълчев е ваш първи братовчед, по същия начин за огромно съжаление на министъра, който излъга не просто цинично, но...

Говорим за министъра на културата.

... но абсолютно преднамерено, той излъга от безсилие, ще кажа, че нямам никакви роднински връзки не само със Сабиха Местан, а и с който и да е служител в този театър, макар да не бих се срамувал от роднински връзки с който и да е от достойните членове на този театрален състав, който е изхвърлен на улицата с постановление на Министерския съвет, внесено от министър Вежди Рашидов. Тук обаче чрез ефира на "Дарик" радио аз подновявам предложението си за един, наистина за един мъжки облог: ако той успее да докаже мои роднински връзки със Сабиха Местан или с нейния съпруг, аз като заместник-председател на ДПС ще напусна не само 41-ото Народно събрание, но и политиката въобще. Ще искам обаче той да поеме същия ангажимент, ако не може да докаже гнусните си лъжи. И много бих искал един мъж на честта, какъвто е премиерът Бойко Борисов, да бъде арбитър в този спор, тъй като, струва ми се, че министри точно като Вежди Рашидов ерозират публичния образ и на министър-председателя. Това го казвам с едно огромно огорчение, с огромно извинение на многото зрители на вчерашния парламентарен дебат, който се проведе във втория ден на свещения празник Рамазан. Ако проследите целия стенографски протокол, ще видите, че въпросът ми към него беше зададен абсолютно коректно, дори с един преднамерено равен тон, какъвто ни прилича да имаме по време на тези празници. Само че неговият отговор беше пълен с абсолютни лъжи и, струва ми се, че той попадна в един ужасен капан. И мен въобще не ме интересува дали някой го е подвел за мои роднински връзки, или е реагирал първосигнално на съвпадението на фамилиите, все едно - това е негов проблем. За мене е важно така, както аз поех ангажимента да понеса отговорност, ако казаното от него отговаря на истината, така бих искал, ако е мъж министър Вежди Рашидов, да поеме и той публичен ангажимент, че ще освободи от присъствието си българската култура, защото българската култура не заслужава министър лъжец, министър, който лъже от най-високата трибуна на българския, т. е. от най-високата трибуна в България, трибуната на Народното събрание.

Добре. Явно това ще бъде тема с продължение. Ще чакаме и отговора на министър Рашидов. Какъв е спорът с БСП за вота на недоверие към правителството? Защо ДПС като че ли отказва да приеме трите варианта, които БСП предлага? Те са достатъчно широки - вот заради здравеопазването, заради провала на антикризисните мерки и заради липсата на растеж на доходите.

Мисля, че има известно недоразумение. Всички тези три теми, формулирани от БСП, заслужава да бъдат тема за вот на недоверие, т.е. да бъдат основание да се задейства процедура по вот на недоверие. Ние имахме наше предложение и, струва ми се, че можем да го обосновем абсолютно категорично, т.е. ние нямаме никакви съмнения относно това коя тема трябва непрекъснато да бъде една от темите на първия вот на недоверие към кабинета, който ни управлява след последните парламентарни избори. За нас това е темата за образованието, науката, иновациите, това е една тема, разбира се, темата за българската култура. И както виждате, всъщност това, тези сфери покриват онова, което наричаме по-общо духовната сфера. Защо? Защото, ако има тотално разминаване между онова, което Европа е осмислила като свой стратегически приоритет в основополагащия си документ стратегия "Европа 2020", то това е именно образованието, науката и иновациите. Европа не гледа на образованието, на науката и на иновациите като един от многото приоритети. Европа осмисля тази сфера като приоритет на приоритетите и казва: точно защото сме в криза, трябва да се инвестира в образование, наука и иновации, защото само по този начин можем да излезем от кризата. И затова този документ на Европа, г-н Вълчев, не е документ за излизане от кризата, а това е документ за развитието на Европа, визията за развитието на Европа до 2020 г. В България се случва точно обратното. В България просветният министър, разбира се, и другите министри, включително и този на финансите, ни казват, че именно защото е криза, трябва да се реже от образованието и науката. Тоест ние имаме тотална асиметрия на националните си политики в областта на образованието, науката и иновациите, т.е. тотална асиметрия на това, което прави Европа. И мисля, че тук правителствената политика наистина е най-уязвима. Но отново ще повторя: темите, които поставиха колегите от БСП, са изключително солидни, всяка една от тях е самостоятелно основание за внасяне на вот на недоверие. Ние обаче смятаме, че не трябва да повтаряме грешки на предишни опозиции, които в продължение на седмици първо заявяваха намерение да поискат вот на недоверие от нашето правителство и после в продължение на седмици се чудеха коя да е точно темата. Ще бъде грешка, ако създадем подобно усещане. Разбира се, тогава ситуацията в страната беше доста по-различна. Знаете, че не само че нямаше финансов недоимък, а страната съумяваше да заделя огромни фискални резерви. И разбирам, че тогавашната опозиция наистина се затрудняваше да намери значима тема. Струва ми се обаче, че сега затрудненията на опозицията в 41-ото НС са в обратната посока. Много са темите, по които има реални основания да се иска вот на недоверие, и вероятно колегите от БСП в най-скоро време ще конкретизират и своята тема. Предполагам, че тя ще бъде здравеопазването, но това е въпрос, който трябва да отнесете към тях. Понеже само това да кажа, в 41-вото Народно събрание няма нито една политическа сила, която самостоятелно да може да отключи тази процедура - вот на недоверие, по необходимост, разбира се, вижданията на опозиционните партии трябва някъде да се засекат. Ако трябва, вотът ще представя два акцента, един на едната опозиционна сила, друг на втората, признавайки основателността взаимно и на примерно евентуалните две теми. Но за нас няма съмнение, за нас провалът в духовната сфера е абсолютно, абсолютно видим. И за съжаление към този провал вече се прибавя един изключително грозен образ, персонален, и на министрите, които ръководят тази сфера. Говоря конкретно за министъра на културата.

Да обобщим: ДПС предлага вот по две теми. Едната, предложена от БСП, евентуално здравеопазване. И другата тема, която предлага ДПС - духовната сфера.

Ние не бихме могли да бъдем говорители на БСП. Тоест, нашата тема за вота е духовната сфера. Това е образованието, науката, определени дейности, които са в ресора на министъра без портфейл Божидар Димитров...

И казвате БСП да прибавят тяхната тема.

Но не бихме възразили, не бихме възразили на първия вот да се включи и една от темите, които представиха колегите от "Коалиция за България"...

Кога виждате да се свърши цялата тази процедура по обсъждане? Тоест кога да има вот на недоверие?

Въпросът за времето на внасяне е пряко свързан, разбира се, и с целите на вота. Ние вече казахме, че вотът на недоверие е най-тежкият опозиционен инструмент и към него не бива да се подхожда лековато. Този инструмент не може да девалвира. Една опозиция няма право да иска вот на недоверие, ако не е готова да предложи на управляващите алтернативни решения, част от които евентуално да биха могли да бъдат дори припознати от управляващото мнозинство. В този смисъл, г-н Вълчев, надявам се, няма да ви изненадам, именно защото говоря като заместник-председател на ДПС, че ние дори и на вота на недоверие гледаме като на един макар и краен, парадоксален може би, но все пак гледаме като форма, инструмент на диалога. Това е една крайна макар форма на диалог между опозиция и управляващи. Защото страната наистина се нуждае от национални усилия за преодоляване на кризата, която за огромно съжаление на министъра на финансите не си отиде нито през април, нито през юли, повтарям актуализираните му прогнози, нито дори дава индикации, че ще си отиде през Димитровден, защото това беше, пък последното заклинание - че кризата ще си отиде през Димитровден. Ние виждаме един много голям проблем, свързан не с характерните проблеми на зимата - отопление и т.н., когато социалното недоволство, общо взето, се обостря. За нас има един друг много важен политически въпрос - не просто излизане от кризата, а да излезем от кризата по начин, който да не вкара страната в една продължителна и тежка депресия. Защото това е големият проблем. Тоест спадът на икономиката може вече да спре, да стигнем дъното и леко да се оттласнем, това би означавала вече излизане от кризата. Но ако качването нагоре към онези стойности на икономическия растеж, които имахме преди началото на кризата, ако този процес е много продължителен, искам да ви кажа, че може да се стигне до ситуация, при която българските граждани да усетят негативните ефекти на депресията много по-остро, отколкото ефектите на самата рецесия, на самата криза. Тоест трябва да се изследват причините, поради които България влезе в кризата със сравнително добри макроикономически показатели, които бяха предпоставка да понесем сравнително по-леко ударите на кризата, и защо се случва така, че сега, когато цяла Европа вече дава признаци, че се оттласква от дъното, ние се оказваме, забележете, по последни данни не на опозицията, не на коя да е агенция, а на "Евростат", България е сред само четирите страни, които продължават да падат надолу. И тук...

Така, ясна теза. Понеже времето напредва искам да ви задам още два ключови въпроса. Какво ще предприеме ДПС, ако съдът реши, че лидерът на партията в недеклариран конфликт на интереси е получил хонорарът за хидротехническа консултация от 1.5 милиона лева? Възможен ли е вариант, в който да смените лидерът си заради това?

Нека да бъда категоричен. Абсолютно няма никакви основания да се очаква, че съдът може да се произнесе за какъвто и да е конфликт на интереси, свързан с г-н Ахмед Доган. Договорът, който е предмет на това дело, а делото е отключено въз основа на един, подчертавам дебело, откровен политически акт на парламентарната комисия, засяга, този договор засяга отношението между физическото лице Ахмед Доган и една частна фирма, в която държавата няма не 1 процент, а един микрон дялово участие. Тоест няма как отношенията между физически субекти да попаднат в полето на закона за установяване на конфликт на интереси. В нито едно свое действие г-н Доган във връзка с този договор не е действал в качеството си на председател на парламентарната група на ДПС.

А дали ви е известно дали той... дали е подготвил...

Или най-малкото пък като мандатоносител.

Дали е подготвил документи за квалификация, които съдът му даде срок да даде, за минно дело...

Очаквах този въпрос и не знам дали ще се съгласите, но струва ми се, че във връзка с това дело темата за компетентността придоби едни много странни измерения. Междувпрочем аз бих се затруднил да дам определение за компетентност, може би вие имате вашето определение за компетентност, но би било изключително опасно идеята за компетентността да се сведе до сертификата, до дипломата. Уверявам ви, ще изпаднем в много странни ситуации, които например ще направят невъзможно един дипломиран инженер или един човек с диплома от Техническия университет да не може примерно да се занимава с каквато и да е друга дейност или един юрист например да не може да бъде радиоводещ. Нали това би било адски странно.

Да ви кажа обаче един радиоводещ не може да бъде юрист без юридическо образование и това е общоприето правило.

Нека да кажа...

Освен че е разаписано в законите.

Но според мен компетентността не се свежда до това да имате непременно дипломата за съответната сфера. Компетентността включва и способността ви да ангажирате екип от сертифицирани специалисти, които да свършат определена работа. Компетентността според мен се измерва твърде по-често в способността на едно лице да може да създаде такава организация, при която да ангажира за изпълнението на една задача достатъчно компетентни вече в тесния смисъл сертифицирани за изпълнението на задачите специалисти. Това предполага, че несъмнено...

Вие казвате нещо много важно, г-н Местан. Вие намеквате, че г-н Доган е използвал като свои консултанти вече сертифицирани специалисти, нещо, което досега не е звучало в публичното пространство.

Вижте, аз... разбира се, изказах една хипотеза, но вие я приемете и като факт. Да, аз нямам съмнение, че са ангажирани такива лица. Аз нямам съмнение. Предполагам...

Тоест част от този хонорар, за който се говори, е отишъл в други хора.

Приемете го като предположение, но за себе си аз нямам съмнение, че точно това се е случило. И това е повече от естествено. Освен това аз не съм запознат с предмета на този договор. Разбира се, възмезден договор, то затова са получени и средства срещу изпълнението на определен ангажимент, но нека да ви кажа, че трябва да сме наясно и с... но не е наша работа, защото това са отношение между едно физическо лице и частен субект.

Добре, това също мисля, че го...

Когато се постави въпросът за компетентността на хидро... от гледна точка на хидроинжинерството, на хидрологията, нима мислите, че става въпрос за проект, който включва инженерни, конструктивни решения или други подобни. Разбирате ли, че има едно изключително произволно говорене, едно абсолютизиране на...

Добре...

... понятия като компетентност...

... много ясен бяхте, обаче времето ни притиска и ще ви помоля в изречение да отговорите. Верни ли са според вас хипотезите на шефа на ДАНС Цветлин Йовчев, че в България има предпоставки за процеси в средно- и дългосрочен план, които да породят терористични заплахи, ако не бъдат разработени планове за интеграция на, както казва той, обособените общности в България.

Съвършено кратък отговор. От тероризъм едва ли може да бъде абсолютно предпазена която и да е страна. Но мисля, че там интерес представлява тезата му за предпоставките за екстремизъм, при това вътрешен, това е интересната тема. Защото на външен тероризъм са подложени много държави.

Добре.

Идеята за опасност от вътрешен екстремизъм обаче се чува за първи път. Подобно нещо например не четем в доклада за състоянието на националната сигурност за...

И да ви питам по-ясно. Може ли от турското малцинство в България да...

... ние сме малко изненадани от това заключение и чрез ефира на "Дарик" бихме призовали, ако тази информация не е класифицирана, да ни се предостави, защото ние смятаме, че в България няма условия за екстремизъм. Не случайно България е единствената страна, която през тези 20 години генерира непрекъснато стабилност в едни априори размирни райони, каквито са Балканите. И в този смисъл, съгласявайки се с тезата, че са необходими целенасочени усилия за интегриране на малцинствата чрез повишаване на благосъстоянието им чрез образователна политика, чрез повишаване на квалификацията, чрез включването, с всичко това сме съгласни. Но тезата за предпоставките за екстремизъм се нуждае от допълнително пояснение. Ние питаме на каква база са направени тези заключения.

Разбрахме. Разбрахме ви, г-н Местан.

Защото подобен род твърдения като това например на Волен Сидеров, че...

Той е следващият ни събеседник.

... има риск Кърджали да се превърне в анклав, са доста отговорни, доста тежки изводи, които не кореспондират с реалната действителност.