ВМРО и РЗС  искат касиране на парламентарния вот в Турция
ВМРО и РЗС искат касиране на парламентарния вот в Турция / снимка: Sofia Photo Agency

Интервю с лидера на ВМРО Красимир Каракачанов в предаването „Денят" по Дарик:

"Ред, законност и справедливост" и ВМРО сезираха главния прокурор и Конституционния съд за груби нарушения при провеждането на парламентарните избори. Според двете партии нарушения са допуснати както при формирането на избирателните секции на територията на Турция, така и при самото протичане на изборния процес в тези секции.

Не позакъсня ли, само питам ви в началото, малко вашият сигнал, при положение че изборите бяха преди повече от две седмици? Ако разполагате наистина с някакви конкретни данни за сериозни нарушения, защо ден, два, три след изборите не ги поставихте, така, под прожекторите, не ги оповестихте пред медиите?

Първо, не сме закъснели, тъй като срокът е 14-дневен, така че сме в срока. И второ, все пак, за да провериш какво точно се е случило в Анадола, Измир, Измит, Истанбул, Анкара и общо 123 секции, не е нещо, което може да го направиш с едно щракване на пръсти. И това, което установиха нашите проверки, показва сериозни нарушения. Първо, нарушение на самия избирателен закон, защото при 44 хиляди подадени молби за гласуване, трябва да има максимум 44 секции, а те са 123, това едно. Второ, установи се, че в някои от секциите, по-точно в 23 от тези 123 секции са гласували повече от 1000 човека - 1100, 1200, 1500, дори над 1600 в една секция, нещо, което също е нарушение, тъй като при над 1000 души заявили гласуване, трябва да има две секции, а да не говорим, че всъщност по-важният момент е в това, че няма как технически като време да се случи гласуване на 1500 или 1600 човека или отгоре, както се случва в някои от секциите, в една-единствена секция за 12-те часа изборен ден. . .
   
Само нещо любопитно да кажа. Днес точно си направих труда да изчисля, ако 1500 са гласувалите в една секция и наистина приемем, че изборният ден, без да бъде увеличаван или намаляван, е точно 12 часа, това означава, че всеки един от гласоподавателите е пускал своя вот за 48 секунди, което. . .

Което е невъзможно, защото. . .

. . . е невъзможно, така е.

. . . при което в Турция процедурата е доста по-забавена, отколкото в България, поради простата причина, че когато един нормален гражданин отиде, комисията го намира в избирателния списък и му дава бюлетините, за да гласува, и оттам нататък процедурата е ясна. Но когато те няма, трябва да бъдеш дописан, самото вписване по документи отнема допълнително време. Ние го изчислявахме, също направихме един експеримент с 10 души студенти в офиса на ВМРО, 10 души с дописване - минимум минута до минута и половина. Тоест едно такова нещо, дори минута, минути и половина, означава, че поне половината от тези хора, които са в тези секции, не са гласували. Просто техните бюлетини или са били пуснати, или просто те са дописвани, без те да са участвали в гласуването. Отделно установихме, че хора, които са гласували в Турция, не са заличени от избирателните списъци в България, а в някои от областите, в които ДПС прави резултати, са дописвани стотици, а в Кърджали над 3000 човека. Така че всичко това бяха едни неща, които трябваше все пак да се проверят. Трябваше да се проверят, да се изчислят и да се внесат. Срокът е 14-дневен, така че не сме закъснели. . .      
   
А днес успяхте ли да. . .

. . . 13-14 дена след обявяването на резултатите от Централната избирателна комисия.

На изборния резултат, точно така. Не, сега. . . днес следобед се видяхте с главния прокурор Борис Велчев, нали така.

Не, аз не съм се виждал с него. След като направихме пресконференцията и обявихме нашата жалба до Конституционния съд през главния прокурор, тъй като в края на краищата той е по конституция упълномощен да. . .
   
Да, вие няма как да го сезирате, просто нямате право да го направите.
   
Ние нямаме как да го сезираме, тъй като според закона, примерно за местните избори, вие знаете, че всеки един участник в изборите или партия, регистрирана в изборите, може да сезира Върховния административен съд за нарушение и нарушенията в изборния процес за местните избори се установяват от Върховния административен съд. Тук обаче в закона е записано, че Конституционният съд, че само пред Конституционния съд могат да се обжалват резултатите от изборите.
   
Така, друга беше мисълта ми.

Ако отворим конституцията, виждаме вътре, че всъщност тази процедура също е затруднена, така беше направено, така беше направен законът от тройната коалиция, защото няма как кандидат за депутат или партия, кандидатствала по време на изборите, да сезира Конституционния съд - той се сезира от президент, главен прокурор или 48 души народни представители.

Мисълта ми е, като ви попитах дали сте се видели или чули с главния прокурор Борис Велчев, е дали опитен юрист или въобще юрист ви обясни кауза пердута ли е това, което правите, или има шанс Конституционният съд да касира мандатите на седмина депутати от ДПС, нещо, за което настояхте днеска на пресконференцията?
   
Значи, ние искаме Конституционният съд да провери нашата жалба и ако фактите и доказателствата, които ние изнасяме, се окажат верни, да бъдат касирани резултатите в тези 123 секции в Турция. Това означава да бъдат касирани 95 хиляди гласа за ДПС, дадени в Република Турция.

На финала, г-н Каракачанов, знаете ли обаче, ще има и такива, които ще си помислят, че ето днес двамата с Яне Янев говорите, защото, първо, ВМРО не влезе в Народното събрание, пък РЗС замалко да не влезе именно заради тия 95 хиляди гласа от Турция?
   
Ами, аз по темата за гласуването в Турция говоря вече сигурно 10 години, защото от избор на избор гласовете в Турция се увеличават, манипулациите, които се провеждат в секциите в Турция се увеличават. Турската държава със своите медии или администрация определено тя организира изборния процес в Турция и аз задавам следния въпрос - нормално ли е в България, когато се провеждат избори, в европейската страна България, да има наблюдатели на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа. Да, нормално е. Те контролираха изборния процес в България, а в Турция, една страна, която е кандидат за член в Европейския съюз, и всички знаем кой и как управлява страната, в случая, в момента една ислямистка партия, там изборният процес да остане без контрола на българската държавна администрация. Естествено, че не е нормално. Още когато се гледаше законът за парламентарните избори, аз предупреждавах, че с това, което се прави от страна на БСП и на ДПС се дава възможност в Турция да бъде извършена една грандиозна манипулация на вота и да бъде облагодетелствана от този вот в Турция една-единствена партия. В същото време, когато в Турция секциите бяха увеличени двойно за тези парламентарни избори, в страни от Европейския съюз или в Съединените щати и Канада, където живее над един милион българско население, секциите бяха намалени драстично. В една Испания от 52 секции на тези парламентарни избори имаше  15.

Ами, това е защото законът допуска, допуска вратичка.
   
Същото е в Германия и на други места. Тоест  опитът на. . .

Знаете за прословутото тълкувание, че законът допуска наистина такава двоякост, защото изборни секции толкова много в Турция бяха открити заради текста, в който правомощия се дават на посланика по негова преценка да бъдат открити толкова брой секции.

Значи, не е точно така. На базата на подадени заявления за участие в изборите. И какво се получава? В Турция живеещите изселници, които трудно говорят и пишат, и четат български, бяха някак си много добре информирани и организирани, докато външно министерство не направи нищо, за да информира българските общности в Западна Европа или в Съединените щати и Канада. Излиза, че всъщност. . . и когато ние попитахме, помните, министъра на външните работи, когато правихме нашия протест пред външно министерство в началото на изборната кампания, попитахме - защо така се получава, че в Турция секциите се удвояват, а в Европа,  Съединените щати и Канада са намалени драстично, отговорът беше: ами, ние сме пуснали информация в сайта на Министерството на външните работи и който се е поинтересувал, е разбрал и е подал заявление. И какво излиза сега? Висшистите, които работят в Западна Европа или младите студенти, които учат в Западна Европа, Канада и Щатите, са по-неграмотни от онези изселници, които трудно говорят и пишат български. . .