Синдикалисти в транспорта се бунтуват срещу частен превозвач по 16 линии
Синдикалисти в транспорта се бунтуват срещу частен превозвач по 16 линии / Sofia Photo Agency

Синдикатите в Столичния градски транспорт искат спешна среща с кмета на София Бойко Борисов. Те недоволстват срещу влизането на частен превозвач по 16 линии от градския транспорт. Това каза в предаването „Дарик кафе” Павел Христов от Транспортния синдикат към КТ „Подкрепа”. Проблемът според него е, че на частните превозвачи се отделят повече средства на километър пробег. По изчисления на синдикатите за година общината ще плати на частния превозвач около 5 млн. лева. Спорните линии са предимно сред обслужващите източните райони на София – Кокаляне, Панчарево.

 

В какво се състои проблемът?

 

Проблемът е, че от две години повтаряме, че няма ясно обяснение защо на частните превозвачи се отделят по-големи средства за километър пробег. Разликата в момента е 2,70 лв. за основния превозвач Столична компания за градски автотранспорт, а за частния превозвач – 3,60 лв. Тази разлика никой не може да обясни защо е такава. Повтарят, че било заради новите автобуси, които частниците ще купят. Да, ама с по-високата цена общината им обслужва лизинга и автобусите остават за тях. Това ли е целта? Да купи на частиците нови автобуси?!

 

Тоест, вие не сте против отдаването на частни превозвачи на част от линиите на градския транспорт?

 

Винаги сме казвали, че трябва да има много ясни правила, а не да са преференциални за определени хора. Преференциите са не само в цената на километър пробег, а се състоят и в това, че 16-те линии са от крайните, източните райони на София. Нека не повтарят, че софиянци това, софиянци онова. Да, източникът ни също са софиянци, аз се радвам за тях, но можеше основният превозвач с нови автобуси да вози източните квартали на София, ако общината беше дала тези пари на основния превозвач, а не на частника. Сега са подбрани изключително леки линии, които могат да правят кило едър пробег, не са натоварени с пътници и при това на по-висока цена.

 

Можем ли да изброим някои от тези линии?

 

Това са линиите, които обслужват Кривина, Бусманци, 14-ката, говорим за 1, 2, 3, за линиите, които обслужват Панчарево, Лозен, Кокаляне, разбира се и 204, който влиза към центъра на София през Орлов мост, но това е булевардна линия, тоест може да прави километър пробег и по становище на шофьорите това са леки линии.

 

За какво ще настоявате на среща с кмета Бойко Борисов?

 

Искаме среща, тъй като сметките ни показват, че за година разликата, която ще бъде платена на частния превозвач за същата услуга, е близо 5 милиона лева. Тези 5 милиона ще се дадат на частния превозвач, не на основния. Освен това договорът за срока на експлоатация на тези линии е 7-8 години – това са между 35-40 милиона от джоба на софиянци, отделно общината трябва от данъците ни да даде на частника. Говорим за безпаричие, за тежка ситуация, виждаме какви кратери има по пътищата и не можем да отделим пари за това нещо, но за частника ще дадем. 

 

Получавате ли смислено обяснение от общината или от кмета Борисов защо за частниците са предвидени повече пари за километър, отколкото за общинската фирма?

 

По темата с г-н Борисов сме говорили по време на изборите в салона в Гараж „Дружба”. Когато там беше зададен въпросът ще се отдават ли линии на частници и при какви условия, той отговори: „Ако ще се отдават и ще се прави нещо в тази посока, ние ще седнем със синдикатите да говорим и по пътя на социалния диалог ще се разберем какво може, какво не може, какви са пътищата и как ще стане”. Истината е, че по тази тема оттогава досега с г-н Борисов не сме говорили, а многократно бяха направени опити да се отдават пакети с линии. Забележете защо пакети! Защо една тежка и една лека линия не се отдава, а се правят пакети? За да може да се проберат по-леки линии и да се дадат на определени хора. Разбира се, не мога да съдя частните превозвачи, че искат да пробият в това отношение, че искат да правят бизнес. На тях това им е работата. Въпросът е кой позволява и се съгласява на подобно нещо. Говорили сме с предишния заместник-кмет г-н Стоилов, говорим и сега с г-н Цветков. Когато задаваме неудобни въпроси, ни се казва, че говорим с некоректен тон, но отговори не получаваме. Кое ни е некоректното? Ние питаме конкретни неща.

 

Най-общо казано, проблемът е в това, че на частните превозвачи, които печелят пакети с по-леки курсове, ще се дават повече пари на километър пробег, отколкото на общинска фирма.

 

Има и нещо, което като че ли е на втори план, но не е маловажно. Ако досега цената на основния превозвач Столичен автотранспорт е 2,72 лв., това е осреднена цена, като се има предвид, че той досега е возил и леки, и тежки линии и от едни може да понаправи някоя икономия на гориво, на части и др., обаче на други трябва да се вложи повече гориво. В момента обаче, когато някой обира каймака с леките линии, остават тежките, в централната част на София. Значи ние ще продължим със стари автобуси и на тази цена вече да обслужваме софиянци и в края на краищата я няма осреднената цена. Реално стойността става друга.

 

Казахте, че около 4-5 млн. повече ще се дадат на частните превозвачи.

 

4 800 000 лв. за година, затова закръглихме на 5 млн. Направили сме таблица. Ако не се разберем и не поговорим, за да разберем какво ще правим, ще организираме по-широка пресконференция и ще раздадем таблици с нашите изчисления на журналисти. Хората от градския транспорт са длъжни да защитят хляба си. Това е една стъпка, която е агресивна, защото никой не иска да се съобрази със становището на синдикатите на работещите в основния превозвач. Те имат право, както са записали в точка 4 от споразумението в края на миналата година, да протестират по начин, който те изберат. Разбира се, те ще вземат своите решения там, където трябва, дали го правят или не. Но основно наше задължение е да запознаем обществеността какво се случва и дали ще харесва на столичани.

 

Доколкото разбирам, смятате това за сериозен повод за започване на предупредителни и стачни действия.

 

При предварителните разговори, които проведохме с председателите на синдикалните организации в дружествата и техните секретари, един разширен състав, те са абсолютно категорично на това становище. Те искат този път наистина да се протестира ефективно и, забележете, не заради заплати, не заради пари, а заради интереса на софиянци, за да не излязат общински пари от нашите данъци допълнително годишно около 5 милиона за срок от 7-8 години.

 

Фирмата, спечелила тези 16 линии, започва да вози от 1 март. Това ли е срокът за решаване на проблема?

 

Да, чухме, че някои линии ще започнат да возят от 1 март. По време на преговорите миналата година ни заблуждаваха, че на тази линия се прави проверка, имало комисия. Тоест, чакаха да минат преговорите тихомълком, за да си свършат тяхната работа. Оказа се обаче, че имало договори, които сега ще влязат в сила. Какви проверки е имало не знам, но един и същи превозвач беше спечелил третия и четвъртия пакет. По един и същи начин, процедурата е едно към едно, как намериха към едното някакви нарушения, за да го отстранят? Ние направихме дисекция на третия пакет и се оказа, че там нарочно са тежки линии. Значи е планирано някой от пакетите да отпадне, за да се тушира общественото недоволство и да остане пакетът, който действително разгледахме линия по линия. Категоричното становище на водачи, които работят, е, че това са много добри линии, които леко се обслужват, няма много пътници, пътят е сравнително добър, без дупки, разбира се, с някои изключения, защото в София не може всичко да е равно, но бих казал – отлични линии.

 

На фона на това, за което говорим и на сумата, която калкулирате, как върви изпълнението на социалните искания в градския транспорт – заплати, назначаване на повече служители, подобряване на материалната база?

 

По отношение на социалните искания в много от точките, които миналата година поискахме, действително се работи. Трябва да отбележим и положителни неща. По въпроса с тоалетните вече се работи със съответните служби, има някакви срокове, които бяха за средата на годината. Ние сме толерантни и смятаме, че е нормално по тези процедури да се поработи. Смятаме, че по този въпрос нещата вървят. Забелязвам, особено по Цариградско шосе вече, че автобусите по-бързо се изнасят от бус-лените, няма вече толкова нарушители от страна на леките автомобили да се бутат в бус-лентите.

 

Това е факт, наистина.

 

Прави ми удоволствие да видя как колоните от леки автомобили седят, а автобусът се движи. Не знам на какво се дължи, полицаи уж няма. Знам, че са сложили камери и т.н., но ефект има. Когато има някои лоши неща и не ни харесват, ние ги казваме ясно и високо. Когато обаче има и положителни неща, също ги казваме, не си кривим душата. И по други въпроси, разбира се, се работи. Не всички наши искания са изпълнени, но те са в срокове и горе-долу засега нещата се побират в тях. Изостава въпросът с продажбата на „Трамкар”, това е общинско решение. Ще видим как стоят нещата, най-вероятно може би е внесен тези дни. Но бих казал, че другото, за което сме се договорили, съвсем нормално в технологично време върви стъпка по стъпка. Две години обаче не можахме да се разберем за тези частни превозвачи и за тези цени на километър пробег, за ефективността от тях, за това, че общината иска с разликата от цената просто да купи да нови автобуси на частниците и да ги подари, вместо след това да си останат общинска собственост. И редица наши аргументи, които са железни, никой не сяда да ги обсъди с нас.

 

Тоест, нямате диалог по този въпрос, поне засега, с общината?

 

Много трудно се говори на тази тема, избягва се. Ако ще се взимат някакви решения, винаги се взимат през август, когато е отпускарски период, преспали са хората, кой на почивка, кой насам-натам или нещата между другото стават. Хитринки, които…. Ние сме за честен диалог. Г-н Борисов в своята платформа каза „Открито управление на ГЕРБ”. Откритото управление е да седнем, да поговорим. Нека със силата на аргументите ни убедят в някои неща, нека ние по силата на аргументите да си изкажем становището и да се види какво се прави.

 

Ако имате готовност за стачни действия, в случай, че не се състои този диалог, за какъв срок говорим?

 

Първо искам да кажа, че не желаем да тормозим никой със протестни стачни действия. Тук обаче става въпрос за едно леко унищожаване на основния превозвач, за сметка на частния. Няма нищо лошо в София да има частни превозвачи, обаче трябва да се стартира при равни условия – нека и частникът да поеме тежки и леки линии, нека се конкурират, нека да има нови автобуси. Но не е това начинът. От началото до края тази сделка е опорочена. Вие видяхте какъв скандал гръмна със записи и т.н. Всички чухме как изпълнителният директор на Столичен автотранспорт е консултант на тези частни фирми. Той го каза по телевизията, като го попитаха какво прави при тях. И той: „Как какво! Като човек, който знае, аз ги консултирам.” Ама това е недопустимо. Да не говорим, че не се назначават водачи, а на хора с малки нарушения, каквито се случват, тъй като това е тежка работа, им се извиват ръцете, за да могат да напуснат от основния превозвач и да отидат някъде да ядат хляб. Къде може да ядат хляб? Естествено, при частните превозвачи. Това също е една много сериозна работа, как не само да дадем линии, не само да осигурим трасета, не само да подсигурим парите, но ако може и с дефицитната работна ръка да захраним частника. Ако в моята къща няма хладилник, няма от семейния бюджет да купя къща на комшията. Няма логика. За мен е важно столичани да знаят за какво става въпрос. Дори само това да направим, аз мисля, че не е малко.