Румен Овчаров: Пари в държавата вече няма
Румен Овчаров: Пари в държавата вече няма / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Румен Овчаров: Пари в държавата вече няма
29441
Румен Овчаров: Пари в държавата вече няма
  • Румен Овчаров: Пари в държавата вече няма

След като написа 60 антикризисни мерки, които все още не могат да бъдат уредени законодателно, правителството призна, че дупката в хазната продължава да расте и в края на годината ще достигне 4,8% от брутния вътрешен продукт, или около 3,2 млрд. лева. За да се справи с тази ситуация, кабинетът ще използва пари от фискалния резерв и ще го намали до 4,5 млрд. лева. В момента задължителният минимум на резерва е 6 млрд. лева. Какво ще се случи с финансовата система на България и защо малката постна пица се оказа с грешна рецепта? Отговор търсим от депутата от "Коалиция за България" и член на бюджетната комисия Румен Овчаров.

Миналата година прогнозирахте, че няма да има пица, а ще има буламач. Сбъдват ли се вашите прогнози?

Ами, на този въпрос според мен вече спокойно може да отговори всеки български гражданин - че е буламач, буламач е. Второто, което е още по-лошо, е, че не е никак постен, защото с разходи с над, с почти милиард по-големи разходи, отколкото държавата е направила през миналата година, да направиш такъв буламач си е направо престъпление.

Когато влезе в Министерския съвет, Бойко Борисов каза, че тройната коалиция е, цитирам, опукала излишъка. Какво ще се случи, ако настоящото правителство опука резерва?

Тройната коалиция... може да използваме и тази терминология, тя не ми е присъща, аз бих се изразил по друг начин, не е опукала никакъв излишък, още повече такъв, за който заслуга има Бойко Борисов. Тройната коалиция имаше планиран бюджет и изразходваше разходите си в зависимост от този бюджет. Искам да ви припомня, че през месец ноември 2008 г. разходите, които беше направила тройната коалиция, бяха около 19,9 млрд. при предвидени в бюджета 25 млрд. Затова и през месец ноември и месец декември бяха направени тези по-големи разходи, за да бъдат изплатени всички средства и всички задължения на държавата към бизнеса, който е свършил работата си. Нещо, което Бойко Борисов не направи. Освен това беше оставен 3-процентен излишък, който отиде във фискалния резерв. Този фискален резерв, който Бойко Борисов сега с голямо удоволствие харчи. И аз на негово място просто, вместо да използвам тази просташка терминология, бих благодарил на министъра на финансите, на председателя на бюджетната комисия, на министър-председателя за това, че са му спестили 4 млрд., които той сега с голяма лекота, както виждаме, буквално за по-малко от една година успя да... и аз ще използвам една такава думичка, да профука.

И какво следва оттук нататък, застрашена ли е стабилността на валутния борд например?

Очевидно е застрашена, не на валутния борд, но фискалната стабилност на страната вече очевидно е поставена на карта. Още повече че... не знам за кои точно антикризисни мерки говорите, аз не знам да има антикризисни мерки, има едни антикризисни мерки, които бяха 80 на брой, 82 ли, или 83, от есента на миналата година, които така и не сработиха. Има някаква бройка тук, която се върти, около 60, което вече трети месец някой някъде си обсъжда и преди още да е обсъдил, се отказва от тях. Сега вече разбираме, че най-голямата антикризисна мярка ще бъде продължаващото харчене на оставения от тройната коалиция резерв. Може, но това е най-прекият път към финансовата дестабилизация на България.

Доколкото разбираме, идеята е парите от фискалния резерв да бъдат изхарчени, но веднага да бъдат възстановени от пари от приватизация например.

Точно какво ще приватизират? Те 200 млн. са заложени в бюджета и сега от приватизация. А какво смятат да приватизират до края на годината, което да им донесе допълнителни средства?

Може да е в началото на следващата година, например "Булгартабак".

Не, значи, абсолютна грешка е... "Булгартабак" още малко като го почакат, за съжаление ще се сбъдне прогнозата ми отпреди четири години, отпреди три години, когато си подадох оставката, че за това дружество някой ще трябва да носи политическа отговорност, защото неговият пазарен дял сега е вече малко над 30 процента, при пазарен дял над 90% преди три години. И този, който си прави кривите сметки с това, че някой му е гарантирал пазара на цигари в България, очевидно ще си остане с пръст в устата. Що се отнася до мерките и за това кога и как трябва да се харчи резервът, сега, очевидно е, че резервът е, образно казано, бели пари за черни дни, и аз съм съгласен, че той трябва да се използва именно в такива ситуации, в които държавата е в тежко положение, но с резерва не могат да се покриват постоянни разходи. С тях могат да се покрият еднократни разходи. За съжаление никой, никой, нито в правителството, нито от икономическите екипи не си направи труда да направи един анализ коя е причината за драматичното състояние с бюджета през тази година - дали това са намалените приходи, кои са ефектите, които водят до тези намалени приходи, дали това са увеличените разходи, кои са ефектите, които водят до тези увеличени разходи, докога ще продължават. Един милиард са повече, приходите са намалени с милиард и 200 млн. Значи, еднократни ли са причините, с еднократно действие ли са? Ако примерно сега някой кажеше - да, имаме да изплатим към бизнеса 1,2 млрд., 1,3 млрд., 1,5 млрд., които трябва да бъдат изплатени, за да се възобнови икономическият цикъл в страната, нещо, което министър Дянков поради... извинявайте за израза, но поради некомпетентността си направи в края на миналата година, робувайки на, фетишизирайки бюджетния дефицит и надявайки се, че някой ще му признае касовата основа на изчисления на дефицита... Може би не знаеше човекът, може би не знаеше, лошото е, че нямаше кой да му каже. И сега, примерно еднократен разход, дайте да изплатим на бизнеса този 1,2 млрд., аз съм съгласен, за това резервът може да бъде използван и това е нормалният път за ползване на резерва, но с резерва да запълваме дупките на текущите разходи в бюджета, това е прекият път към дестабилизацията. Защото следващата година този дефицит ще бъде още по-голям и тогава няма да има резерв, и тогава, когато излезеш на международните пазари да искаш пари, при положение, че нямаш и резерв, тези пари ще ти излязат двойно по-скъпи.

Тоест вие виждате споразумението с Международния валутен фонд като очертаваща се алтернатива.

Сега, всички много добре знаем, че България, така, изразходва огромни усилия, за да се отърве от Международния валутен фонд. На нас ни струваше, платихме сериозна и политическа цена преди три години, преди три години, когато се отказахме от, или преустановихме взаимоотношенията си с фонда такива, каквито бяха те. Те обаче няма да искат споразумение с фонда по простата причина, че споразуменията с фонда имат много ясна насоченост, те означават намаляване на заплати, намаляване на пенсии, рязане на държавни разходи, неща, които правителството очевидно не е готово да прави. То, докато не изхарчи всичко, което има в държавата и в резерва, няма да се откаже от тази си философия на действие.

Каза, че ще съкрати с 20 процента разходите за администрацията.

Кога? Кога? Дянков го каза това още през юли месец миналата година, че ще съкращава разходи, ще увеличава приходи и ще влизаме в ERM 2. Разходите, както виждате, са с 1 млрд. повече, отколкото миналата година, за трите месеца, приходите а с 1,2 млрд. по-малко, а ERM 2, влизането в ERM 2 някой трябваше още през октомври да му каже, че няма как да се случи при тая политическа ситуация, която има в Европейския съюз.

Точно за ситуацията в Европейския съюз бих искала да ви попитам. Според вас в бюджета тя трябва ли да бъде отбелязана по някакъв начин, имайки предвид, че нестабилността на еврозоната със сигурност влияе и в България? Може ли да се потърсят някакви буфери заради това, което се случва с еврото? Все пак нашата валута е вързана към еврото.

Сега в момента даже и падането на еврото има положителен ефект върху икономиката на България. Дълги години ние си приказвахме, че левът е много силно надценен, че това влияе върху износа и т.н. Сега имаме обратния ефект, дайте да видим как ще повлияе този процес върху износа на България и дали това ще стимулира българската икономика. Това е така, но ако правителството не отчете един елементарен факт, който вече според мен е очевиден за всички - че пари в България вече няма, нали, няма чуждестранни инвестиции, знаете много добре данните за първото тримесечие.

Да, спадът е сериозен.

За пръв път сме на минус при почти милиард чуждестранни инвестиции миналата година. Бизнесът е без пари, бюджетът е без пари. Кой точно, еврофондовете въпреки големите заклинания до момента в бенефициентите, т.е. в българския бизнес, българските граждани са влезли около 2%. Подписаните към органите за управление са около 4%, т.е. европарите също ги няма. Добре, какво ще работи и кое ще движи тази икономика? Потреблението продължава да пада вътре в страната.

И влизаме ли в гръцкия сценарий?

Не, в гръцкия сценарий няма как да влезем, просто защото условията са коренно различни. Имам предвид и равнището на външния дълг на страната, и бюджетните дефицити.

Засега.

Така че си мисля, че... да, засега. За съжаление засега, защото, ако продължаваме с хвърлянето на огромни ресурси и правенето на буламачи като тези, които имаме в момента от гледна точка на финансови мерки, то неминуемо вървим натам.

Добре, а какво трябва да се направи, за да излезем от тази ситуация? В крайна сметка антикризисните мерки на правителството не заработиха. Каква е алтернативата, която БСП предлага?

Сега, непрекъснато искате от БСП да предлага алтернативи в ролята си на опозиция, и то алтернативи, които в никакъв случай не са, как да кажа, не биха били много популярни и не биха били приети с ръкопляскания от обществото в България, защото те ще предвиждат рязане на разходи. Това е единствената мярка, която правителството не смее да предприеме. А тя трябва да бъде предприета в определен момент.

В какъв размер?

Сега, не ми е на мен работа, отново повтарям, аз ако трябва да кажа моите мерки, аз бих ги казал, но не на, по радиото. Когато дойде време да излезем на избори и да си казваме мерките, тогава ще ги кажем. Но не можеш да харчиш повече, отколкото си харчил миналата година, макар че си в тежка криза, не можеш да събираш по-малко, отколкото миналата година, и да се готвиш да продължиш да харчиш още повече, харчейки и последния си резерв. Аз между другото не знам как ще изхарчат тези 2 млрд. Аз не мисля, че правителството в момента има депозит в банката, който е по-голям от милиард, 1,2-1,3 млрд. Така че те ще трябва да харчат пари, които не са техни. Те ще трябва да харчат пари или от Сребърния фонд, или от здравната каса, или от някой от фондовете примерно за извеждане от експлоатация на АЕЦ "Козлодуй" и някои от тези средства, които се набират за определени дейности. Те не са пари на правителството. Затова ще бъдат необходими законови промени, т.е. казвам го това, за да стане ясно на слушателите, че България е вече до ръба. И това говорене, ама онези опукаха това, онези опукаха, но онези оставиха 8 милиарда. Ако те наистина ги бяха опукали и той сега стоеше с 4 милиарда в резерва, колкото бяха, когато ние дойдохме на власт, тогава щяхме да видим той какво щеше сега в момента да харчи и как щеше да си връзва сметките. Необходима е много сериозна стабилизация на финансовата система на страната, включително на разходната част, включително на приходната част, не екшъни просто ей така заради самите екшъни, целенасочени мерки за, как да кажа, възобновяване на икономическия цикъл в страната, т.е. целенасочено разплащане с бизнес субектите, а не тази измислена схема, с която налагаме на бизнеса още 7% задължителен данък върху прихода. Извинявайте, в кризата да отнемеш 7%, аз не знам просто работодателските организации как са възприели подобна схема. Това си е чист рекет. На турската фирма, която прави "Люлин", с лекота увеличаваме с 50 процента парите, а на българските фирми намаляваме със 7%, защото си искат парите за това, което те са свършили.

Явно правят компромис просто за да им попаднат някакви пари, свежи пари.

Е, не, аз не, не е въпросът с компромиса, въпросът е, че тук се опитваме да изиграем една схема, с която разходът през Българската банка за развитие да не се отчете като разход на бюджета. Добре, може, но по-добре да си признаем - правим този разход, за да направим еди-какво си, и да бъдем чисти и пред Брюксел, а не да се опитваме да си играем на скришка-мишка с тях, защото игричките с Брюксел, общо взето, знаем как завършват.

Казахте, че ще си предложите мерките при избори. Може ли да очакваме парламентарни избори малко по-скоро, отколкото е предвидено? Говори се вече за вот на недоверие към правителството.

Сега, аз съм привърженик на една гръцка поговорка, която казва, ако искаш да накараш някого да не свърши нещо, накарай го да говори за него. Затова за вота на недоверие няма защо да говорим. Когато решим, че трябва да бъде внесен, когато се договорим със съответните други представители на политическите сили в Народното събрание и съберем необходимите подписи, ние ще го обявим. Но ми се струва, че времето за това вече наближава. Това безхаберие и безотговорността на управляващите, екшъните и непрекъснатото говорене няма как да заменят реалната необходимост от много сериозни мерки във финансовата система на страната.