Янко Янков: Мечтая за цяла АМ „Тракия” до 2,5 г.
Янко Янков: Мечтая за цяла АМ „Тракия” до 2,5 г. / снимка: DarikNews
Янко Янков: Мечтая за завършена АМ „Тракия” до две години и половина
18347
Янко Янков: Мечтая за завършена АМ „Тракия” до две години и половина
  • Янко Янков: Мечтая за завършена АМ „Тракия” до две години и половина

До дни от Национална агенция пътна инфраструктура очакват позитивно решение на въпроса със спрените пари по програма ИСПА. Това заяви в интервю за „Дарик кафе” изпълнителният директор на агенцията инж. Янко Янков. „Имам такива сигнали, но неофициални”, уточни още той. Според Янков още през този месец ще бъдат обявени тръжните процедури за строителството на автомагистрала „Тракия”, а самият обект предстои да бъде стартиран най-късно през септември. Ако финансирането на аутобана не мине по Оперативна програма „Транспорт”, то ще се прибегне до теглене на заеми отвън – бе категоричен шефът на пътната агенция. Ето какво още каза инж. Янко Янков:

 

Потвърдена ли е документацията от Надзорния съвет или очаквате решението на Министерството на транспорта дали автомагистралата ще мине по ОП „Транспорт”?

 

Днешната действителност е, че да, ние сме готови с документацията, представили сме я на Управляващия орган – Министерството на транспорта. Относно примерния договор те са ни го върнали с малки забележки, които ние отстранихме и очакваме останалите документи, които са подадени, също да ни бъдат върнати с тяхното становище. И аз очаквам през април да стартираме процедурата.

 

В края на миналата година Европейската комисия препоръча да бъдат прекратени и в последствие бяха прекратени тръжните процедури за две от отсечките заради дискриминационни условия към участващите фирми в тръжните процедури. Сега изчистени ли са тези условия, ясна ли е цената?

 

Да, относно документите това е направено. Ние напълно се съобразихме със забележките, които ни бяха отправени от Европейската комисия, подготвихме документите така, че те да не бъдат дискриминационни към външните фирми. Имаме все още една забележка относно фирмите, които се избират за надзор. Там не е извършена промяна в Закона за устройство на територията, където се изисква фирмите, които кандидатстват за участие по надзора, да бъдат лицензирани съгласно българския закон. А това беше една от забележките. И сега чрез юристите се опитваме да създадем условия, при които да няма дискриминация, въпреки законовите изисквания.

 

Доколко реалистични са прогнозите, че строителството на обекта може да започне още през лятото?

 

Моите очаквания са, като сложим 52 дни процедура и ако няма възражения по някой от лотовете, август-септември да започне. Отчитайки българската действителност, аз мечтая, но надеждата ми е, че след две-две години и половина ние ще имаме цяла магистрала.

 

 

Ако действително тръгне „Тракия” по ОП „Транспорт”, кога най-рано може да започне усвояването на тези европейски пари, тъй като ние тръгваме с 30 млн. лв., които са от националния бюджет, но цялата стойност на строителството на АМ „Тракия” възлиза на 375 млн. евро?

 

Аз не бих искал да говорим само за ОП „Транспорт”, тъй като има и други начини на финансиране. Това е чрез заем. Така че това също е вариант.

 

Неотдавна вицепремиерът Меглена Плугчиева заяви, че проектите за магистралите „Струма” и „Марица” трябва да бъдат обявени като европейски търгове. Как вие гледате на едно такова предложение?

 

Позитивно, и то не се отнася само за магистралите „Струма” и „Марица”, отнася се за всички големи проекти, към които НАПИ има отношение. Ние всичките проекти ще ги обявяваме точно по този начин.

 

Неотдавна стана ясно, че разтрогнатите договори, сключени от Веселин Георгиев, бившия шеф на агенцията, тогава Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, са на стойност 40 млн. лв. не бяха посочени обаче конкретни фирми. Същевременно Европейската комисия знаете, че силно се вълнува от темата за конфликт на интереси и в частност от Веселин Георгиев. Има ли вече яснота кои и колко са фирмите около Веселин Георгиев? Колко пари са им били отпуснати?

 

Двете фирми с прекратени договори са Консорциум „Биндер Пътстрой” ООД и „Биндер” АД. Вътрешният одит на НАПИ направи проверка на три договора, сключени от Веселин Георгиев – „Биндер” АД, „Инмат” ООД и ГД „Инфраструктурни обекти”. Проверихме 24 броя договори. Консорциумите и сдруженията с тяхно участие са консорциум „Биндер Пътстрой” ООД, консорциум „Биндер - ПСК” АД и консорциум „Биндер Пътни строежи”. В момента ние не сме прекратили договора с фирма „Биндер”, която извършва ремонта на прохода Хаинбоаз. Финансовото изпълнение на проекта възлиза на 32 956 490 лв. с ДДС. Договорът е сключен по Световна банка, търговете се провеждат изцяло по техните правила. И не мога да се съмнявам, че те са допуснали някакъв корупционен елемент.

 

Въпреки положителния доклад на ЕК за дейността на пътната агенция все още не е ясно дали ще бъдат възстановени плащанията по програма ИСПА. Настояването е да бъдат изчистени и последните съмнения за конфликт на интереси във ведомството.

 

Това, което мога да кажа, е, че очаквам всеки момент да имаме позитивно решение. Такива сигнали имам, неофициални. Това, кога ще бъде обявено, става дума за доклада и за решението да ни се възстановят и върнат спрените средства, е решение, естествено, на Европейската комисия и аз не мога да коментирам. Но искам да споделя, че през последните шест месеца в агенцията се извърши титанична дейност по нейното саниране, преструктуриране, подготовка на нова документация, по която да се работи в самата агенция. Проверките не ми пречат. Напротив, колкото повече проверки има от Европейската комисия, толкова по-прозрачни ще сме. Толкова по-малко обвинения ще има за нещо нередно и затова аз не съм против проверките.