Плугчиева: По-важно е какво можем да свършим за България заедно
Плугчиева: По-важно е какво можем да свършим за България заедно / снимка: Sofia Photo Agency

Вицепремиерът Меглена Плугчиева в студиото на "Денят" на Дарик радио

Бъдещият премиер ви призовава да мълчите.

Така ли?

Да. Казва: след такова безхаберие във връзка с очакваните проблеми със сметищата в цялата страна правителството не е отпуснало никакви средства за единственото законно в Суходол, в този контекст той казва да си мълчите и да се криете, защото сте нанесли щети.

Не, аз се движа навсякъде с гордо вдигнато чело за всичко, което съм успяла, и с екипите, с които работихме, сме успели да направим за България, и сега, работейки за страната си, аз си мисля, че работим и аз работя и за бъдещия министър-председател. Така че аз нямам от какво да се притеснявам. Благодаря на Европейската комисия за изключително високите оценки, които получавам, и устно, и писмено, и те могат да бъдат прочетени, и ще продължавам за му помагам на бъдещия министър-председател. Аз съм подала ръка, това е европейският подход, целият опит, знания, които имам, съм ги предоставила, за да могат да бъдат ползвани, за да не се повтарят грешки, да не се губи време и наистина да се работи за доброто на страната, както и продължавам да го правя.   

2008 г. май месец вие казвате, че столичният кмет Бойко Борисов заедно с екоминистъра Джевдет Чакъров работят добре по проблемите с отпадъците на столицата и водния сектор. Впрочем вие с Борисов имахте добри отношения.

Ние бяхме в едно правителство и работихме много добре. Миналата година, като се върнах от Берлин. . .

Имате предвид в едно правителство при . . . Сакскобургготски.

При господин, министър-председателя г-н Сакскобургготски.

Той главен секретар, вие заместник-министър. . .

Заместник-министър на земеделието и горите и работихме перфектно. И съответно миналата година, когато се върнах, въпреки упреците и укорите, които получавах от правителството, отидох първо в община София и бяхме заедно при спасяването на водния проект на София. В същото време, в цялата тази година да ви припомня, че работихме заедно и по проекта за отпадъците, всички срещи, които трябваше да бъдат между Брюксел, Министерство на околната среда и общината. . .

Тоест въпреки тези приказки, които сега той казва, вие пак бихте повторили думите си от 2008 г.?

Естествено и винаги и на него ще продължа да помагам, щом е в интерес на страната, на общината на София и изобщо на България, и след като, ето, той поема поста на министър-председател, естествено не съм жалила сили и знания досега и занапред ще го правя с открито сърце.

Преди това нека чуем гледната точка от Брюксел на Карстен Расмусен. Той е заместник-ръководител на отдел "България" в Главна дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия. В интервю за Константин Вълков той казва, че размразяването на спрените европейски пари за България ще стане най-рано след година. Ето какво каза Расмусен пред Константин Вълков.

За неочакваната ви визита в София научих от екипа на министър Меглена Плугчиева. Значи ли това, че официално подкрепяте идеята за запазване министерския пост по управление на европейските фондове в следващото министерство?

Това, което подкрепяме, е идеята за силна координация, като, разбира се, от следващото правителство зависи как точно ще организира такава. Бихме очаквали същото качество, каквото имаме при работата си с г-жа Плугчиева. Освен това съм оптимист, че ще получим това. Наистина има необходимост от силна координация между министерствата. С настоящето не искам да кажа, че трябва да имаме вицепремиер с такъв ресор, просто подобна и силна структура.

Все пак това значи ли, че подкрепяте идеята, че е необходимо отделно министерство за изпълнение на тази функция?

По-скоро специален екип, специална структура, която да изпълнява тази координация.

Все пак визитата ви беше изненада. Само преди няколко дни бяхте в София. Какво наложи повторното ви завръщане?

Не, определено не е така. Визитата е нормална. Дискутираме технически въпроси с хора, близки до ГЕРБ, до новото правителство. Става дума за дискусия и организираме прехода към новото правителство. Когато става дума за европейски фондове, не можем да си позволим да имаме период, в който да не се случва нищо, дупка от няколко месеца. Важно е да представим цялата информация за това как са се развивали нещата до този момент, за да може новото правителство бързо да вземе необходимите решения.

В България се споменава, че с идването на новото правителство е възможно бързо размразяване на спрените европейски фондове. Имате ли някаква идея как и най-важното, за какъв срок това може да стане, тъй като в страната ни има спекулации по този въпрос?

Нещата няма да се развият по този начин. Размразяването на спрените фондове за пътищата ще отнеме повече от година и това е по-скоро технически процес. Тези процедури нямат политически цвят. Очакваме от новото правителство просто да поеме работата, свършена досега, и да я свърши както трябва. Комисията няма политически пристрастия, когато замразява или размразява фондове. Ние сме бюрократи и уважаваме единствено закона.

Вие сте казвали, че България има лош имидж. Колко време ще е необходимо това да се промени?

Надявам се да не отнеме дълго време. България и Румъния са под наблюдение. Действията им се следят от обществото, от европейските политици, затова трябва да бъдем много внимателни с тези две страни. Ние ще оценяваме справедливо новото правителство, така както сме оценявали и старото.

Вашето мнение, кажете ми как би се възприело в Брюксел, ако г-н Борисов направи правителство на малцинството?

За нас няма значение. Българският народ е дал вота си. Дали правителството е на малцинството или на мнозинството, това не е важно за нас.

Моят последен въпрос: какво е мнението на Брюксел относно възможността България да има нов еврокомисар? Сегашният ни представител в Европейската комисия г-жа Кунева официално декларира, че няма да стане член на Европейския парламент и остава като еврокомисар. Индикациите обаче сочат, че за нейното място ще бъде предложена г-жа Желева от ГЕРБ. Вашият коментар?

Нямаме коментар. Някои от членовете на комисията, които се явяваха на избори, решиха да отидат в парламента, други да останат в комисията. Това е техническо решение. Следващата комисия ще дойде през есента и от всяка страна членка се очаква номинация за комисар. Факт е, че в много от случаите номинацията идва от мнозинството. Няма да е необичайно, ако г-н Борисов номинира някой от партията си.

Първият въпрос, на който отговори Расмусен, беше трябва ли изобщо да има вицепремиер, който да координира работата по европейските фондове? Преди вие да дойдете нямаше такъв, очевидно може и без такъв. Кои са аргументите за и кои против?

Вижте, на практика това, което г-н Расмусен казва, го повтарям и аз в последните дни, а именно, че има нужда на най-високо ниво да се запази здрава координационна функция между отделните управляващи органи. Защото грешките отпреди май 2008 година показаха точно това и комисията в момента потвърждава този добър резултат от последната една година. Това беше, прозвуча и в думите на Карстен Расмусен, и казва, разбира се, че те няма да определят точния модел, но очакват да има съответно адекватна реакция от новото правителство.

Борисов каза в събота, че си има финансов министър. Възможно ли е тази работа, която. . .

Възможно е.

. . . вие вършите, да върши финансов министър.

Възможно е. Възможно е, разбира се, важното е да има на високо политическо ниво координационна функция, здрава координационна функция и един партньор към Брюксел, към комисията.

Също бъдещият премиер каза, че според него не трябва да се променя общата схема, по която се работи с европарите в Българи, т.е. тя да остане разпръсната в отделните министерства.

Значи, това е въпрос, разбира се, на решението на г-н Борисов и на неговото правителство, въпрос е на базата на опита, който е натрупан, да се направи най-доброто и тези предложения могат да бъдат взети под внимание или не, които съм оставила. От моя страна целта беше натрупаният опит да се ползва за по-добро, за усъвършенстване на съществуващия модел и за ускоряване още повече на процеса за усвояване на средствата в условията на финансовата и икономическа криза, защото това е сигурният ресурс. Разбира се, правото е на новото правителство да прецени как точно да модифицира или не модела.

Правилно ли преценява обаче Борисов? Вие също май сте казвали, че една смяна на схемата в средата на периода. . .

Крайности не са уместни.

. . . за усвояване на пари. . .

Да, да.

. . . не е разумна.

Точно така е.

Значи, той по-скоро постъпва разумно един вид.

Значи, това. . . моето твърдение винаги е било, че има нужда от известно допълнително опростяване и централизиране на модела, без да се отива в крайност за централизация, която би могла да предизвика нова акредитация и забавяне на целия процес. Въпрос на един прецизен анализ и възможно най-доброто в ситуацията, в която се намираме, като в условията наистина на неприключил програмен период не бива да има резки промени. Нямаме различия в това.

Като че ли гневът на бъдещия премиер беше провокиран най-вече от проблема със сметищата и това къде българите ще си хвърлят боклука, изтичащите срокове...

Не, аз смятам, че около това, че се получи това опровержение от Брюксел, което стана публично опровержение на. . .

Я, я го обяснете сега.

Това, че г-н Борисов обяви, че е разговарял с г-н Брюнер и генералния директор на ОЛАФ и че му е обещано да се пуснат парите, всъщност това беше. . .

Ама, вие за САПАРД говорите.

За САПАРД, това беше опровергано и съответно още повече такъв тип абсурдни твърдения, че Плугчиева блокира средствата, разбира се, че. . .

Писали ли сте писмо? Той буквално това каза в събота, че сте писали писма до Европейската комисия, които, нали. . .

Г-н Вълчев. . .

. . . ако добре се ориентирам, как може те изобщо да. . .

Значи, г-н Вълчев. . .

. . . казват, че ще пуснат пари заради смяната на властта.

Така, вие чухте и Карстен Расмусен каза, че не се влияе комисията от политическите промени в страната, работи по критерии и стандарти. Съответно, ако имаше и най-малък намек такъв, това просто щеше да стане ясно от комисията. От моя страна. . .

Вие писали ли сте нещо?    

Аз естествено, че не бях писала и съответно аз търся и постоянно съм в контакти с Генерални дирекция ОЛАФ и с Генерална дирекция "Земеделие" и за съжаление в последните доклади, които изпратихме по САПАРД, има известни разлики в докладваните нередности, които са докладвани от фонд "Земеделие", и тези, които се установяват при ОЛАФ. И затова аз помолих и поканих комисията да дойде и да се направи тук справка на място, за да се изяснят час по-скоро, ако има някакви технически различия и съответно час по-скоро да се пуснат средствата. Вижте, тази, така, престрелка, словесна, не води до нищо добро. За мен е много по-важно всички усилия, които цяла година полагам и целият екип, наистина да доведе час по-скоро до резултат. Изразявала съм съжаление, че за съжаление имаше забавяне. И най-важното е, че хората, българските земеделски стопани чакат тези средства и те им са изключително необходими и важни. И това е водещото, това е необходимото за хората.

Тоест не искам да ви засягам с въпроса, но вие няма сега, излизайки в опозиция, злорадо да се радвате, ако не дойдат парите.

Ама, за какво говорите? Значи аз ще работя за новото правителство с всички сили и възможности, опит, с които разполагам. И това е, тези усилия и всичко това, което ще работя, ще бъде за България и естествено, че ще бъде в полза и на новото правителство.

Тоест, сега САПАРД има проблем, който е на техническо, чиновническо ниво в размените на информациите, какви нередности откриваме ние тук, българите. . .

Да, да, точно така, и аз. . .

. . . и какви нередности откриват европейските структури.

Да, и аз очаквам от генерална дирекция "Земеделие" още в. . . до сряда най-късно или четвъртък тази седмица това писмо, за да видим за какви разминавания става дума и по най-бързия начин да бъдат отстранени, за да може по най-бързия начин и да бъдат пуснати средствата.

Тоест, вие ще си работите интензивно тази седмица.

Аз ще работя до последния момент, както съм работила цялата година. . .

Вече за Борисов, така ли?

Ама, аз работя за страната, за България, разбира се, и за Борисов. Вижте, има една много мъдра френска мисъл, която казва "Упреците от някои хора. . . произнесени от някои хора, трябва да се приемат като комплимент".

Добре, а за какви нередности става дума? Не знаете още всъщност.

Нали знаете, че има нередности по определени проекти по САПАРД, и тези нередности по процедура трябва да бъдат докладвани и в Генерална дирекция  ОЛАФ. Списъкът на нередностите е доста голям, докладвани са тези нередности, но в. . .

Те са по конкретни проекти или по систематични. . .

Да, да, по конкретни проекти, да.

Тоест, който и да дойде, ще му виси като гайле тези проекти, констатации, които са преди години, например?

Да, разбира се, тук говорим все за стар период, за доста по-стар период, не за миналата година. И естествено, че трябва да бъдат уравнени тези докладвани нередности със списъка на тези, които има Генерална дирекция ОЛАФ.

Какъв е проблемът с боклуците от ваша гледна точка?

Не знам какъв проблем визира г-н Борисов, който винаги е твърдял, че е в прекрасни отношения с министър Чакъров и работиха заедно. Не виждам какъв е проблемът в момента. Министър Чакъров докладва на последното заседание на Министерски съвет по темата с отпадъците, ситуацията, колко депа са изградени, колко предстоят да се изграждат и вярно е, че преходният период отпада. Но много ми е интересно, че не се обръща нито г-н Борисов, нито пък пресата се обръща към министър Чакъров, който може да даде най-точната информация, защото това е министърът, който четири години управлява Министерството на околната среда и водите и се занимава в подробности с тази тема.

Борисов. . .

А иначе, вие знаете, по темата за софийския отпадък от мен цялото съдействие, което се е очаквало, аз съм го направила и съответно даже бях на първата копка, да ви припомня, единствена. И така, и там получих упреци, преди ето едни, сега от други... Но така е в живота и в България.

А, да не би вашите да ви се сърдеха, че сте отишла на първа копка на Бойко Борисов?

Явно в България, така, са по-симпатични управляващите винаги и не е здравословно пък да критикуваш или да казваш истината, когато тя не е удобна на тези, които управляват.

Сбърка ли вашето управление, без конкретно вас да визирам, с проектите за промени в управлението на отпадъците, така че те да бъдат иззети от държавата, нещо, което не мина май след критика от Брюксел?

Вижте, аз имам моето мнение и аз. . . то беше станало ясно и тогава, аз бях, така, против едно такова решение. Имаше, разбира се, и от Брюксел реакция, но, както виждате, този въпрос беше спрян в парламента.

Тоест, вашата позиция беше по-скоро тази на идващите сега на власт. . .

Беше. . . не на идващите сега, това беше моя позиция и беше и позицията на Брюксел, и, както виждате, и се взе и такова решение в парламента, и се спря този въпрос. Така че аз не съм се съобразявала с това какво би могло да стане и с кого от тези, които ще дойдат на власт, да се съобразявам, а просто с целесъобразността на даденото решение.

Бъдещият премиер изрази недоволство, пак в събота в "Седмицата", от липсата на проектна готовност за основни магистрали.


Напротив. Вижте, бившият фонд "Републиканска пътна инфраструктура" беше закрит, беше преструктуриран в национална агенция. Тази национална агенция "Пътна инфраструктура" трябваше да мине през всички възможни проверки, да заработи и това коства време и доста време технологично. Знаете, че на базата на това бяха пуснати парите по ИСПА, 115 милиона. Беше дадена през юни зелена светлина за милиард 250 милиона евро пътни проекти по оперативна програма "Транспорт и регионално развитие" и паралелно с това тази агенция работи, както вън, на терена, и в същото време подготвя апликационните форми за ключовите магистрали "Тракия", "Струма", "Марица", част от "Хемус". И да ви припомня, че още миналата година доведох един изключително високоспециализиран професионалист от Германия, това е г-н Щоле, който е тук от август месец миналата година, работи перфектно, работи точно по ускоряване на апликационните форми на тези големи магистрали, които следващата година ще тръгнат процедурите за тях, и това ще бъде едно продължение, а няма да е само, защото така, хоп, с магическата пръчка е старала промяната.

Доста обезсърчаващо Карстен Расмусен каза в интервюто за Дарик, че размразяването на спрените европейски пари за България ще стане най-рано след година.

Ама  не е вярно, ама не е вярно. За кои говорите? Значи, спрени са 76 милиона по САПАРД и 323 милиона по ФАР, по ИСПА и за инфраструктурните пътни проекти всички средства са пуснати.

Тоест САПАРД вие очаквате да стане бързо. . .

След тази техническа консултация.

. . . след техническите поправки. . .

Очаквам, разбира се, да стане, и това ще бъде успех за България и за всички, които работят. Ние работим по процедури, г-н Борисов работи по политическа линия. Всички, които могат да дадат своя принос за по-бързото решение на въпроса и пускане на парите, могат само да бъдат приветствани.

Вие можеше сега да сте в Берлин още, нали?

Да, можех да. . .

Като посланик на България.

Е, не, щеше да ми е изтекъл мандатът на 30 юни т.г.

И да ви се поднови, например.

Да, можех да бъда. . . преди малко тук един ваш колега ми казваше - как можа да направиш тази грешка, трябваше сега да седиш в европарламента, можеше и там да седиш. Аз не съжалявам.

Аз това щях да ви питам - съжалявате ли, че се хванахте. . .

Не, в никакъв случай. Напротив, вижте, сигурна съм, че, така, работата, резултатите остават, те се видими за хората и ги оценяват хората, така че всичко друго няма значение.

Протегната ръка от. . .

От моя страна.

. . . вицепремиера Меглена Плугчиева към бъдещия премиер. . .

Към всички.

. . . Бойко Борисов, въпреки престрелките. . . словесните престрелки през последните дни.

Аз стоя над тези неща. По-важно е какво можем да свършим за България заедно.