Плугчиева: Целим деблокиране на над 500 млн. евро  по ФАР и САПАРД
Плугчиева: Целим деблокиране на над 500 млн. евро по ФАР и САПАРД / cнимкa: Sofia Photo Agency

Вицепремиерът и министър по усвояването на европейските средства Меглена Плугчиева - гост в предаването „Седмицата" на Дарик.

Здравейте, госпожо Плугчиева.

Здравейте от Мюнхен.

Какво правите в Мюнхен?

В Мюнхен съм поканена на една много интересна конференция - участието на жените в съвременна Европа и как те влияят на формирането на съвременна Европа. Това е по покана, този форум се организира и съм поканена от страна на министъра по европейските въпроси госпожа Емилия Мюлер. За мен е една голяма чест, защото много видни европейци, бих казала, участват в този форум.

Понеже с вас ще говорим за започването на връщането на европарите в България, добър повод да ви питам дали там сред участничките в тази конференция сте видели Ингеборг Гресле. Това е евродепутатката, която нарече решението за отблокиране на 115 милиона евро по програма ИСПА за проекти в България контрапродуктивно, защото окуражава мафията.

Г-жа Гресле не е сред участниците в конференцията, поне по това, което ми е представено като списък на участничките в конференцията, но мога да кажа само, че е много жалко, че г-жа Гресле използва своята предизборна кампания и използва, така, популистки аргументи и поставя под съмнение сериозността на решенията на Европейската комисия. Когато миналата година комисията взе решение за санкция, тогава всички твърдяха, че това са точни и обективни решения, и всички се кълняха в
сигурността на комисията, че тя е призвана и наистина изпълнява стриктно, неутрално и безпристрастно своите задължения и взема така и решенията си. И сега е тъжно, че в условия на предизборна кампания за европарламент госпожа Гресле просто хвърля сянка върху доверието към еврокомисията, но какво да ви кажа, простено да й е на госпожа Гресле, че използва недостатъчната информираност и недостатъчната, така, познатост на България, и използва всичко това за своята предизборна кампания.

Да, обаче тя всъщност обвинява... Тя, играта, е съвършено друго, даже не е в България. Обвинява еврокомисаря по регионалната политика Данута Хюбнер, че активно помага на предизборната кампания на българското правителство, което защитава интересите на Европейския съюз. Тоест тя казва нещо подобно с обратен знак на това, което вие казвате.

Ама разбира се, че това е абсурдно, и това е абсолютно недопустимо и неаргументирано да се хвърля такъв упрек срещу един от най- не само активните, но и най-доказалите се и успешни комисари в евросъюза. И когато се работи с факти, знаете, че една година изтече в невероятни усилия, в проверки, в промени. Така че всичко това е документирано. Това е с факти. Това не е по настроение или съответно поради шуробаджанашки принцип, защото се познаваме с този и онзи и дайте да му пуснем парите, и то точно сега, пред изборите. Трябва да сме наясно, че тук става дума за реално изпълнени ангажименти, които стриктно бяха проверени многократно от различни, независими одити и разбира се, конкретно и от екипа на госпожа Хюбнер. Просто ми се струва крайно несъстоятелно, но както се казва, в избори като на избори и естествено явно са позволени и в Европа. А ние не сме се научили на някои лоши практики. Ние не сме ги измислили, а сигурно сме ги привнесли и това е един такъв пример, бих си позволила да кажа.

А какво е всъщност обяснението ви, вие впрочем сте човекът, който може би няма да е силна дума да кажем, обича Германия, та точно от тази страна, която толкова обичате, дойдоха през седмицата най-острите реакции. Защото и говорителят на управляващия Християндемократически съюз Томас Зюлберхорн негодува, че пускането на тези пари за България има смисъл само ако стигат до хората, а не се прахосват чрез бюрокрация и корупция. Защо точно от Германия идват най-острите критики?

Така. Аз веднага ще ви дам поне две обяснения. Първо, трябва да припомня, че Германия е една от страните, които беше най-много ангажирана и продължава да е ангажирана с България. Имам предвид като помощ, като съдействие, политическа, икономическа, финансова, експертна. Даже и сега имаме най-много експерти от Германия, които в последните няколко месеца по моя молба бяха изпратени и работят изключително успешно в България. И разбира се, че както е в човешките отношения, когато инвестираш в някого много, естествено е и да очакваш от него след това и да бъдеш взискателен към неговата работа и към неговите резултати. От друга страна, не бива да забравяме, че тук също тече, и то много активна предизборна капания за европарламент и като се има предвид евроскепсиса, който особено в старите страни членки се развива в последните години, след като пропадна референдумът за Европейска конституция, има провален референдум за Лисабонския договор, разбирате, че се търсят по-атрактивни начини за съответно реклама тук за такава строгост. И това естествено дава своя или би могъл да даде своя резултат. Другото, което е...

Но вие дадохте едно страхотно обяснение. Германия е толкова строга, даже по някой път жестока към България, защото най-много ни обича. Това казвате вие.

Да, така. Това казвам точно така и това е вярно. А разбира се, че има и отделни политици, които чисто от популистки съображения използват ситуацията и си правят кампания, извинявам се, на наш гръб. Но по-вярно е първото, което казах, именно съвсем нормално е тези, които много ни обичат, и да бъдат критични към нас и много строги. И както казва външният министър на Германия господин Щайнмайер, негов е изразът - те проявяват една критична солидарност към нас.

Хайде да обясним какво всъщност точно се случи през седмицата. Европейската комисия отблокира 115 милиона евро по програма ИСПА за всъщност два проекта. Единият е магистрала "Люлин", а другият е комплекс всъщност от проекти, пари за писане на проекти като техническа помощ за пътища, нали?

Точно така.

А колко още остават блокирани? Има ли блокирани пари за пътища по ИСПА?

Не, по ИСПА няма блокирани пари. Това бяха блокираните пари, които сега са освободени, и се използват точно по това предназначение, което вие изброихте. Знаете, че имаме все още блокирани пари по програма САПАРД и по програма ФАР, където довършваме ангажименти, които вярно е, че се забавиха по причини, които аз вече многократно съм коментирала в медиите. Но сега по САПАРД тук в следващите дни изпращаме последни одитни доклади и необходими допълнителни отчети. Миналата седмица, разбирайте преди два дни, беше последната техническа среща в Брюксел. Така че аз очаквам през юни да се произнесе комисията и по САПАРД.

Колко пари остават блокирани по САПАРД?

По САПАРД са около 200 милиона.

200 милиона евро?

Да.

А има ли връзка между тези блокирани пари и обявеното от, струва ми се, пак през тази или края на миналата седмица, искане на отговор от страна на европейската Сметна палата, какво смята да направи България с около 700 фермери, които са излъгали с около 1 милион, 1 милион лева, че обработват земята си, за да получат тези пари?

Няма, няма връзка. Трябва да кажа, че тук става въпрос за системата за директни плащания и съответно това са директните плащания, които се разплащат вече след като сме страна членка, от 1 януари 2007 г., и тук има една комбинация от фактори. От една страна, администрацията с недостатъчно точната си система за регистър и контрол. И от друга страна, за съжаление и земеделски стопани, които са злоупотребили и са декларирали несъществуващи земи. Затова...

Какво трябва да бъде направено с тях според вас? Има най-различни версии и едната е например да им се прости - веднъж излъгали. Другата е да им се удържат пари от бъдещите субсидии. Има обаче и гласове, че те трябва да бъдат строго наказани.

Вижте, то не е какви биха могли да бъдат санкциите. То има точно разписани правила. Тези, които се идентифицират като нарушители, веднага автоматично отпадат от списъка на възможностите за подпомагане и това е за 3-годишен период напред. Така че то не е само, така, да се опитаме да минем някъде между капките, ако ни хванат, ако не ни хванат... Ако ни хванат, някак си ще ни простят. Просто трябва да е ясно, че всичко, свързано с европарите, е свързано с познаване и не само познаване, но стриктно спазване на всички тези правила и тяхното точно прилагане както от тези, които ползват парите, така и от администрацията, която е задължена да прилага тези правила и да контролира строго и прозрачно.

Колко пари остават блокирани по ФАР? Нали вече 220 милиона евро са загубени и за тях няма вариант. Но колко остават?

Там е една неточна, продължаваща неточна информация да се дава. 220 милиона не са загубени, защото това бяха парите по ФАР 2006 г. И да припомня, че за съжаление България към юни миналата година беше използвала само 5 процента от тези средства, а в месеците до края на 2008 г., когато приключваше този финансов меморандум 2006, съответно бяха сключени договори на обща стойност 70 процента от тези средства. Но да припомня в същото време, че не беше възстановена акредитацията на двете агенции и на практика ние със всички сключени договори за миналата година, за добросъвестните проекти използваме национални пари. Това е по ФАР меморандум 2006 и тази сума от 220, която за съжаление, така, некоректно се върти като абсолютно загубена. Второ, трябва да говорим за периода до юни 2007 г. и от юни 2007 г. до юни 2008 г. Това са проектите, които, първият период са сключени като договори, докато е била делегацията на Европейската комисия в България, и с нейна санкция е станало това. И вторият период е, когато вече тя е напуснала България. Бяха направени всички възможни проверки и няма да е пресилено, ако кажа, че 90 процента от всички проекти по ФАР са проверени и са категоризирани там, където им е мястото. Които са добросъвестни, са в тази категория. Които са проблемни, също са ясно описани. И тази цялата информация е изпратена също в Брюксел и очакваме генералната дирекция "Разширяване" да се произнесе.

Тоест, за да стане ясно за...

Беше къртовски труд и много тежък период.

За какво се борим да стане ясно - 200 милиона евро по САПАРД и колко милиона по ФАР, е целта на България да си възстанови?

България положи огромни усилия, но смятам, че и трябваше да си направим всички извода, че опити за злоупотреби от отделни случаи или в отделни случаи от отделни фирми след това се плащат от цялата страна. Така че всички сме заинтересовани да има много строг контрол и да има абсолютна безпристрастност от страна на институциите, а в същото време и от страна на обществото един сериозен граждански контрол.

Не, вие наистина не ме разбрахте. Вие успяхте да освободите нещо, в което всъщност май не вярваха - 115 милиона евро тази седмица.

Така.

Очаквате през юни да бъдат освободени други 200 милиона евро по САПАРД. Остава ли нещо друго блокирано, по ФАР например, което очаквате също да бъде освободено?

По ФАР, по ФАР, да, по ФАР става дума за около 320 милиона евро...

Евро.

...проекти за този стар период и за него съответно представяме нужната документация, и отчети, и проверки...

Тоест около половин милиард...

...за тези 320 милиона.

Вашата цел е около половин милиард евро още да бъдат освободени за усвояване в България?   

Да, да.

И това е всъщност обяснението на отказа ви да участвате в предизборната кампания за европарламент.

Не само това. Да не забравяме, че работим и по оперативните програми, където имаме много сериозен напредък, и преди няколко седмици говорихме, ако не се лъжа, и с вас, че сме стигнали една цифра от 2,88 милиарда лева договорени средства от структурните и кохезионния фонд, това са средства по оперативните програми, които работят след 1 януари. И там имаме също много ясни, категорични срокове, които имаме да изпълняваме, и те са свързани, най-голямото предизвикателство там е получаването на положителна оценка на съответствие за системите, и това трябва да стане в следващите месеци. А сме в крайно неблагоприятна ситуация поради избори - европейски, национални, а и идва и лятна ваканция. Разбирате, че много работа в кратки срокове трябва да се свърши, и затова ми се струва, че беше съвсем нормално това решение, което с премиера взехме.

Имаше доста спекулации за това защо няма да бъдете кандидат на левицата за евродепутат, защо по-рано изобщо не опровергахте такъв сценарий с аргументите, които сега казвате? Може би това ви беше грешката и така оставихте езиците да говорят.

Не, вижте, винаги ще има някакви различни интерпретации и тълкувания, но това е истината и трябва да се слагат ясни приоритети. И съответно тези приоритети, когато са свързани с интереса на страната, разбирате, че натежават на везната, когато се сравняват.

А ще жертвате ли и националния парламент, да не кандидатствате?

Е, не, там така или иначе, знаете, че е, така, съм поласкана, че ми е издигната кандидатурата от няколко региона и ще се включа във всеки случай в предизборната кампания за национален парламент.

Да изясним една друга тема, вечна вече за България - боклукът в София. Има ли писмо на дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия до вас относно законопроекта за управление на отпадъците, в което всъщност има критика на решението управлението на отпадъците в София да премине от общината към правителството?

Вижте, има писмо, разбира се, и то пристигна на 14-ти следобед при мен по факта, но не е тайна, аз вчера го коментирах и пред ваши колеги, че темата я дискутирахме още на 12-и с екипа на г-жа Хюбнер в Брюксел. И тъй като общината беше подала съответно своите възражения и съображения, бяха изпратени вече в Брюксел, мога само да кажа накратко, че знаете, че сега, на последното заседание на Министерския съвет, настъпиха и промени в формулировките. Накратко, съответно това ще бъде промяна в действащия закон за управление на отпадъците, ще бъде отделна глава, и тя няма да касае само кризисни ситуации в София, а във всички общини, ако не дай си боже, се налага, и съответно има пълни гаранции, че не се засяга проектът на София за строителство на завода за битови отпадъци. Аз и вчера водих този разговор с представителите на комисията.

Тоест вие сте категорична, че правителството не се опитва да вземе европарите за боклука на София?

Естествено, че не, и изобщо нека да не си играем на ти куклите, дай ми парцалите. Тук става дума за сериозни неща. Напротив, правителството се ангажира да се намери най-доброто балансирано решение за осигуряване на финансовата обвръзка на този голям проект, чиято стойност по предварителни разчети стига вече 183 милиона евро. И там трябва да се осигурят средства не само от оперативната програма, трябва да има дял общината и да търсим съвместно и друго решение, и съответно на базата на кредита, който имаме от Европейската инвестиционна банка.

Добре, значи, успокойте Бойко Борисов - общината ще вземе решението как тези европари да бъдат използвани за боклука на София.

Ама вижте, не може общината само да вземе решение за всички европари. Разбирате ли? Тук става дума за един комбиниран подход, ползване на част от средствата от оперативната програма за завода, съответно от задължително участие на общината, което тя може да си осигури чрез вземане на кредит, и третата част, която трябва да намерим заедно решение - община и правителство, и трябва да престанем да се делим на наши и ваши, и да се търси най-доброто балансирано решение за София, за България и средствата от оперативна програма "Околна среда" да бъдат ползвани максимално и балансирано не само за София, но и за другите общини. Но варианти има, те са обсъждани и затова не е коректно да се казва - взеха ми парите и т.н. Просто това са изрази от, как да ви кажа, от, ми се струва, от детската градина, а не от лексиката на сериозните политици.

Накрая, за да не злоупотребявам с времето, което отделихте, за да излезете от тази конференция, но да кажете готвите ли се да централизирате управлението на европарите? Някои изказвания ваши от вчера могат и така да бъдат интерпретирани. В рамките на това правителство смятате ли да промените модела, при който по сегашната структура управлението на парите от Европейския съюз са разпръснато между седем министерства, които ръководят оперативните програми, и две агенции?

Аз мога само скромно да дам съответно предложение за промени в модела с известни стъпки на прагматичен централизъм, не само от опита на другите страни членки, но и това показва нашата практика и нужда. Но разбира се, че, това съм го казвала и друг път, това ще го оставим следващото правителство да го решава. Но вчерашната конференция, която се проведе в Народното събрание, беше изключително полезна и аз смятам, че наистина това предложение, което беше направено - да се търси национален консенсус по модела на управление на средствата със съответните промени, трябва да се направи, и то в близките дни, още преди изборите.

Добре. Благодаря ви, г-жо Плугчиева. Пряко от Мюнхен вицепремиерът Меглена Плугчиева в "Седмицата" на Дарик.