Отказаха на Мично Спасов достъп до информация в МВР
Отказаха на Мично Спасов достъп до информация в МВР / снимка: БГНЕС

Прокуратурата - МВР - ДАНС. Това бе кръгът от институции, в който се завъртя ръководството на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред. Целта на депутатите бе да получат повече информация за разработките "Лиана" и "Галерия", първата свързана с черни партийни каси, втората - с подслушване на депутати и журналисти. Председателят на парламентарната комисия Минчо Спасов:

Каква точно информация за тези две разработки се опитахте да получите и получихте ли я, разбира се?

За съжаление не успяхме да получим повече информация от тази, която знаехме, а именно, че сигналите, които получихме за изтичане на информация от Министерството на вътрешните работи, която е довела до провал в залавянето на нарушителите по разработка "Лиана", се съхранява в МВР, в оперативното дело "Лиана". Но за съжаление министър Миков разтълкува закона в противоречие с конституцията и с Правилника за работа на Народното събрание и не ни предостави достъп до тази информация.

Всъщност днес някъде по информационните агенции разбрах другата версия, версията на вътрешния министър Михаил Миков, който пък ви отказва тази информация с мотива, че от ръководената от вас комисия парламентарна вече е изтичала информация по двете разработки.

Аз не се съгласявам с господин Миков, защото изтичане на информация не беше установено от самата комисия. Документите, които изтекоха в медиите, бяха изпратени в МВР по време на неговия предшественик. Но въпросът е друг - мотивът на господин Миков пред нас, ръководството на комисията, за да ни откаже, беше съвсем друг. А той се позова на Закона за класифицираната информация, който изисква наличие на необходимост да се знае от страна на искащия класифицираната информация. Според господин Миков парламентът няма право и необходимост да знае какво върши администрацията и по-специално МВР. Това за негово съжаление противоречи и на конституцията, и на чл. 95 от Правилника за работа на Народното събрание, където се казва, че всички държавни органи са длъжни да предоставят на парламента информация, независимо от това дали тя е следствена, държавна или служебна тайна. Този текст обаче, изглежда, не е впечатлил особено министъра на вътрешните работи, което ме накара да направя още днес едно предложение до господин Пирински този текст от правилника по-добре да бъде заличен, за да не се създава илюзия, че в България съществува парламентарен контрол.

Предполагам, че това е, така, как да кажа, на шега, не го казвате сериозно.

Не, напълно сериозно го казвам, защото на два пъти сигнализирах и господин Пирински, и господин Станишев с отказа на една институция в държавата да се подчини на парламентарен контрол, което е възмутително за една демокрация. Никакъв отговор не получих. Ето защо аз напълно сериозно направих това предложение за отмяна на тези текстове, за да не се създава в обществото лъжлива представа, че такъв контрол съществува. Текста на това писмо може да намерите в сайта на комисията.

Ако вратата на МВР остана затворена за вас, ръководството на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, какво се случи с вратите на ДАНС тогава? Там, като почукахте, отвори ли ви някой?

Не. Оказа се, че нашата информация се потвърди в ДАНС. Както вече ви казах, и в ДАНС ми казаха, че информацията за търсеното изтичане на информация се намира не в ДАНС, а в МВР, където е оперативната разработка. И провалът на разработката е станал поради действията в МВР, а не на ДАНС. Даже ДАНС тогава не е и съществувала. А това, че вратите се оказаха затворени на министерството, е доста тревожен факт, сравнен с бързината, с която тези врати се отвориха пред г-н Христо Бисеров.

Вие смятате, че ръководството на МВР мери с партиен аршин кому да даде достъп до информация и кому да откаже.

Аз само ви казвам фактите. Христо Бисеров получи достъп до тази секретна разработка, свързана със Сретен Йосич, в рамките на един или два дни. Ние вече шест месеца се опитваме да достигнем до тази информация. Нещо повече - ние уверихме и министъра, че ние нямаме никакви скрити политически цели, каквито биха могли например да се търсят зад позицията на г-н Бисеров. Напротив, ние успокоихме министъра, че нашата проверка не цели да проверяваме данните дали се дължат 300 хиляди на една партия или 168 хиляди на друга партия. А ние целяхме и продължаваме да целим, разбира се, да установим дали има смущения в работата на политическото ръководство на МВР. За съжаление не успяхме да го направим.

Последно да ви попитам, излезе един любопитен, бих казала, анализ на една неправителствена организация, тя се нарича Фондация "Риск монитор", за свършеното от Държавната агенция "Национална сигурност" през изминалата една година. И в този доклад се твърди, че скандалите около агенцията през последната една година са били доста повече от успехите на тази агенция. Като съвсем конкретни примери за негативния образ на ДАНС бяха посочени липсата на резултати по случая с побоя на журналиста Огнян Стефанов и включително скандалът с разработката "Галерия", която е оставила, как да кажа, впечатление, че ДАНС може да бъде използвана от правителството срещу неудобни политици и неудобни журналисти. Да ви попитам, смятате ли, че агенцията наистина според вас може да бъде употребявана именно с такива цели?

За мен е тревожен фактът, че забавихме парламентарната комисия за контрол на ДАНС. Знаете, че контролът върху ДАНС беше отнет от ръководената от мен комисия по една или друга причина. В същото време не беше създадена предвидената в закона специализирана комисия за контрол на ДАНС. Нещо повече - преди около месец аз като член на тази комисия поисках от г-жа Надка Балева да поискаме от г-н Петко Сертов всички сигнали от и срещу партията на Яне Янев, за да видим на какво се дължи топлата връзка между... (лоша връзка, не се разбира - бел. ред.)...  Но г-жа Балева отказа да подпише това искане, което възпрепятства и контрола върху дейността на ДАНС. Така че може би за съжаление само в исторически план ще можем да направим реален анализ на дейността на тази институция, поне от гледна точка на 40-ия парламент, което за съжаление е лоша...

Да оставим анализа на историята наистина. Засега в 40-ото Народно събрание парламентарната комисия, която упражнява контрол върху Държавната агенция за национална сигурност, се състои само от петима членове, не че те не са важни, но са петима. Надявам се в 41-то Народно събрание... в неговия мандат да станем свидетели наистина на един сериозен, ефективен парламентарен контрол върху агенцията. Благодаря ви. Това беше председателят на парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред Минчо Спасов.