Общини се опитват да отлагат извозването на боклука в готовите регионални депа
Общини се опитват да отлагат извозването на боклука в готовите регионални депа / БГНЕС
Общини се опитват да отлагат извозването на боклука в готовите регионални депа
21711
Общини се опитват да отлагат извозването на боклука в готовите регионални депа
  • Общини се опитват да отлагат извозването на боклука в готовите регионални депа

До края на 2010 година трябва да бъдат завършени 23 регионални депа за обработване на отпадъци с европейско финансиране, сред които са тези в Габрово, Пазарджик, Плевен, Видин, Велико Търново, Варна, София, Костинброд, Ботевград. Това каза в предаването „Сиеста" заместник-министърът на околната среда и водите Евдокия Манева. Тя каза още, че по този начин може да се избегне или минимализира наказателната процедура на ЕК срещу България заради неспазването на сроковете за пускането на депата в експлоатация. Манева също така отбеляза, че се очаква съдействие от кметовете и допълни, че една наказателна процедура от страна на Еврокомисията, не е само срещу дадена процедура, а е срещу страната и една евентуална глоба се плаща от всички. Много от общините, които вече трябва да возят в депата, които отговарят изискванията, започват да се опитват да отлагат това извозване. Става дума за тези депа, които в момента отговорят на изискванията и там няма никакви основания - това са 27 депа - кметовете на общини, които досега са се опитвали да не изпълняват задълженията, да не го правят, каза Манева. Ние ще се опитаме с добро да призовем към разум, към респект към закона да си свършат работата, но предупреждавам, че ако нямаме съдействие, ще преминем към възможностите на закона за търсене на отговорност включително, допълни зам.-министърът. Ето какво още каза зам.-министърът:

Върху какво работи в момента Министерството на околната среда и водите?

Знаете, че МОСВ е изключително широкоспектърно министерство, така че мога да ви кажа, че усилена работа върви във всички направления, като започнете от оценка на въздействието върху околната среда, комплексни разрешителни, забавени преписки от 2006 година, текущи преписки, всички въпроси, свързани с наказателната процедура, която очакваме, свързана с това, че не спазваме сроковете за депонирането на битови отпадъци в регионални депа, отговарящи на изискванията, предстоящите подобни процедури за пречиствателни станции за населени места с население над 10000 жители, което е необходимо да бъде направено до края на другата година, изпълнение на много други задължения, свързани с опазването на природата. Знаете, че трябва да бъдат издадени редица заповеди за териториите от НАТУРА 2000, както за опазване на птиците, така и на местообитанията - за опазване на птиците са останали само няколко заповеди, но за местообитанията всъщност процедурата не е стартирала, а срокът е краят на другата година.

Наскоро на пресконференция, на която присъствахте и Вие, и министърът на околната среда и водите Нона Караджова. Тя тогава каза, че трябва да се съсредоточите върху изграждане на депа за обработване на отпадъци и пречиствателни станции, защото предишното правителство, доколкото разбираме, е работило по доста неприоритетни обекти. Сега има ли вече такива разработени проекти и какво планирате в тази насока?

Това, че националният ресурс е бил разпиляван за неприоритетни обекти, вие се убедихте. На страницата на министерството е публикуван списъкът на обектите, които са финансирани от предприятието за управление на средствата за околна среда и от държавния бюджет. Най-важният приоритет е да се опитаме да възстановим финансирането на приоритетните обекти, на депата, които остават за изграждане. Мога да ви спомена сред тях са Габрово, Пазарджик, Плевен, Видин, Велико Търново, Варна, София, Костинброд, Ботевград, Перник.

Колко са тези депа, които остават?

23 с европейско финансиране и едно в Златица, което е с национален ресурс и чието изграждане е спряло. Предстои ни среща с кметицата на Златица. Правим пълен преглед на подготовката за финансиране на тези депа, правят се специални, можем да ги наречем организационни карти, в които се описват всички етапи от намерението за финансиране до пускането в експлоатация и се прави преглед кое депо докъде е стигнало, за да имаме пълен контрол върху целия процес и да съсредоточим всички необходими ресурси и капацитета на министерството, и финансовия ресурс, за да може до края на другата година да се справим с този проблем с оглед туширане на наказателната процедура.

Тогава, ли е срокът, за който можем да кажем, че е разрешен този проблем - до края на 2010 година.

Това е нашата амбиция, смятаме, че при добра организация поне в преобладаващия брой депа можем да имаме вече финални етапи на пускане в експлоатация.

Споменахме за наказателните процедури от Европейската комисия, които ни дебнат, ако не оправим проблема с депата. Има ли вариант, ако наистина до края на 2010 година всички тези дейности, да бъдат финализирани, да избегнем тези наказателни процедури?

Това е нашето очакване. Наказателната процедура според нас няма как да не стартира, тя ще започне. Но ние сме амбицирани да покажем пълната мобилизация и воля да решим проблема. Тоест към момента, в който би трябвало Европейският съд да се произнесе, защото една такава процедура продължава около година и половина-две, ние вече да сме приключили с по-голяма част от проектите, тоест основанието за налагане на санкция да е отпаднало максимално или да има предпоставки санкцията да е минимална. Трябва да кажа, че за да стигнем до този момент, до такъв благоприятен финал, министерството има огромни отговорности, но ние очакваме много решително съдействие от кметовете. Точно това в момента не можем да постигнем, за това правим сериозни опити. Трябва на всички да е ясно, включително и на кметовете, че една наказателна процедура не е наказание само към съответното министерство, това е наказание към всички нас, защото една глоба ще се плаща от всички нас, тоест необходимо е сътрудничество от страна на всички органи, на всички институции, които имат отношение към този процес.

Получавате ли вие такова сътрудничество до момента?

В момента са малко неприятни сигналите, защото много от общините, които вече трябва да возят в депата, които отговарят изискванията, започват да се опитват да отлагат това извозване. Нямам предвид тези 60 депа, които не отговарят на изискванията -онази схема за возене из цялата страна на отпадъците, става дума за тези депа, които в момента отговорят на изискванията и там няма никакви причини, никакви основания - това са 27 депа - кметовете на общини, които досега са се опитвали да не изпълняват задълженията, да не го правят. Ние ще се опитаме с добро да призовем към разум, към респект към закона да си свършат работата, но предупреждавам, че ако нямаме съдействие, ще преминем към възможностите на закона за търсене на отговорност включително.

Дай боже, до края на другата година да приключи проблемът с депата и да се минимализира ефектът от наказателна процедура.


Към този проблем можете да добавите и факта, че спряхме всички договори, които не са приключили към предприятието за управление на средства за околна среда. Ще се опитаме целият ресурс, който в бъдеще ще постъпва в това предприятие, да го насочваме към съфинансиране на тези приоритетни депа, да не си разпиляваме парите за малки обекти, така че всичко, което зависи от нас, ще бъде направено.

Природозащитниците от WWF съвсем наскоро изпратиха писмо с искания до ГЕРБ. Тогава те казаха за Дарик, че разчитат на новото правителство да разреши по-голямата част от проблемите, срещу които те застават. Предлагат спешни реформи в горския сектор, нов закон за горите. Планирате ли действия в тази насока?

И двете неща, които споменахте, са от компетенцията на Държавната агенция по горите, но ние като партньори, които имат интерес горите на България да бъдат опазени, приветстваме всяка инициатива, която е свързана с опазване на горите. Ние ще настояваме първо, за ограничаване на сечта, второ, за залесяване. В последните години не се чува нищо по отношение на това, че се възстановяват терени, които са били изсечени или поразени от пожари. В това отношение много сериозно ще поработим. И всяка инициатива, която ще доведе до по-добро управление на горите, ще бъде подкрепена от нас. Ние сме ведомствата, които съгласуват подобни нормативни актове, така че и инициативи, които имаме, ще предложим на колегите. Що се отнася до работата с неправителствените организации, ние се срещаме сега по график с представители на бизнес организациите, с представители на неправителствени организации. Предстои една голяма среща да уточним техните искания, начина на работа с тях. Знаете, че тези организации са около 300 и очевидно, че ние не можем да се споразумяваме отделно с всяка от тях, но те имат представители, така че ще работим с тях. Тъй като в министерството рефлектират интереси както на природозащитници, така и на бизнеса и много често възникват казуси, които са изключително трудно решими, особено сега в състояние на криза, когато се поощрява всяка бизнес инициатива и понякога има пренебрегване на екологичните изисквания и ние трябва да изпълняваме и двете цели - от една страна, да не допуснем особено в тази ситуация да бъде разрушавана българската природа, от друга страна, да не губим ценни инвестиции. Така че задачата е сложна, но смятаме да се справим с това предизвикателство и затова ще работим с всички организации.

Споменахте, че ще се опитвате да поддържате връзка и с неправителствените организации, природозащитниците, и с бизнеса, но си спомням доста протести на еколози срещу приемането на планове на Странджа, Царево. Никой обаче не ги чу. Вие какво смятате да предприемете за това?

Устройственият план на Царево се обжалва, той е в съда, върнат е от петчленния състав на Върховния административен съд отново на тричленния. Ще чакаме решението на съда. Разбира се, спорът около застрояване на територии, разширяване всъщност на строителните граници на Царево след като излезе решението, ще видим какво постановява той и съответно ще предприемем съответните действия. А що се отнася до плана за управление на Странджа, необходима е неговата актуализация, предстои това и стартирането на процедура за утвърждаването му. Един от големите проблеми на устройствения план на Царево е това, че все още не е приет планът за управление на Странджа. Той би трябвало да предшества устройствения план, така че да станат съвършено излишни всички спорове за територии и режими на управление, но за съжаление нещата са обърнати наопаки и ние тепърва ще наваксваме пропуснати неща.